تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815311658
شرايط و موجبات حد در شرب خمر(2)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
شرايط و موجبات حد در شرب خمر(2) نویسنده : دكتر فتوت نصيري سواد كوهي باعث و موجب ، حد مسكر آنچه كه باعث و موجب اعمال حد مسكر است ، همانا تناول مسكر مي باشد بدون توجه به مقدار كم يا زياد آن . صاحب شرايع در موجب مسكر و اعمال حد گويد : « و هو تناول المسكر او الفقاع اختيارامع العلم بالتحريم اذا كان المتناول كاملها »(12) يعني : و آن تناول كردن مست كننده يا فقاع است ، از روي اختيار يا علم به حرام بودن ، هر گاه تناول كننده ، كامل باشد . ( يعني بالغ و عاقل باشد ) بنا بر اين قيود چهارگانه مذكور شرايط ضروري براي اعمال حد مسكر است . صاحب تبصره ، علامه حلي بيان نظر كرده است كه : ثلثه اختيار مع العلم بالتحريم و التكليف حد ثمانين جلده (14) يعني ،هركس مسكري بنوشد ، يا فقاع يا شيره انگورجوشيده ، پيش از آن كه دو ثلث آن بخار شود و مكلف باشد و حرمت آن را بداند بايد او را هشتاد تازيانه زد . همين بيان در « مختصر النافع علامه حلي با جمله » و « هو تناول المسكر و الفقاع ...» (14) آمده است . تناول يعني : داخل شكم كردن از راه دهان ، چه نوشيدن و يا قاطي كردن با چيز ديگري و فقاع همان شراب اثمار است و از جمله شامل آبجو مي شود . لذا در « موجب و باعث حد مسكر » خوردن آن بيان شده است . ماده 123 قانون حدود و قصاص مصوب 3/6/1361 گويد : « خوردن مسكر ، كم يا زياد ، مست بكند يا نكند خالص باشد يا مخلوط موجب حد است» . مقتن قانون مجازات اسلامي مصوب 7/9/1370 در ماده 165 همان عبارت را با اندكي تغيير به كار برده و گفته است : « خوردن مسكر موجب حد است . اعم از آن كه كم باشد يا زياد ، مست بكند يا نكند ، خالص باشد يا مخلوط ، به حدي كه آن را از مسكر بودن خارج نكند . » در تبصره ذيل هردو ماده ، آبجو را در حكم شراب دانسته است گر چه مست كننده نباشد و خوردن آن را مستوجب حد تعريف كرده است . فرقي بين «شراب » كه از انگور گرفته مي شود يا « نبيذ » از خرما و « نقيع »از كشمش و «مزر » از جو و نيز آنچه از گندم و ذرت و غيران گرفته مي شود ، نيست . لهذا شراب انگور و باقي مست كننده ها چه به تنهايي و چه مخلوط باشد مساويند موجب حرمت و حد است . فقاع يا آب اثمار « آبجو سكر آور » همانند « نبيذ » است از نظر حرمت هر چند مسكر نباشد ، فقهاي عظام حتي در درمان كردن يا خورش كردن آن خودداري را واجب مي دانند ؛ زيرا خداوند متعال علاج و درمان را در حرام و دواي حرام قرار نداده است . تبصره 2 ماده 165 ق.م اسلامي و تبصره 2 ماده 123 ق حدود ، خوردن آب انگوري را كه خود به جوش آمده يا به وسيله آتش يا آفتاب و مانند آن جوشانيده شده است ، حرام مي داند . اما موجب حد نمي شود . (15) مندرجات ماده عيناً از فقه شيعه اخذ شده است كه ذيلا اشاره مي شود . عبارت صاحب شرايع چنين است : « و يتعلق الحكم بالعصير اذا غلا و اشتد و ان لم يقدف الزيدالا يذهب بالغليان ثلثاه او ينقلب خلا » (16) يعني : و حكم مذكور (موجب حد بودن ) به آب انگور تعلق مي گيرد . هر گاه به جوش آيد و سفت شود حكم شراب را دارد و نجس است ، هرچند كف نكند (كف از سرش نريزد ) مگر اين كه در اثر جوشيدن آب آن برود (تبخير شود ) يا به سركه تبديل گردد . عصير خرما يا آب خرما نيز هر گاه بجوشد و به حد مست كردن نرسد ، در حرمت آن تشكيك شده و اشبه اين است كه استصحاب به حليت شود ، مگر اين كه به حد مست كردن برسد. در اين صورت مشمول حكم خواهد بود و نيز آب كشمش يا مويز يا يا زبيب ، چنانچه در آب خيسانده شود و خود به جوش گردد ، يا در اثر حرارت به جوش آيد تا زماني كه حد سكر آور نرسيده باشد حرام نمي گردد. شرايط حد مسكر شرايطي كه فقهاي عظام براي اعمال حد مسكر ، بيان داشته اند و عيناً در قوانين جزايي وارد شده است عبارتند از : 1 ـ بلوغ، 2 ـ عقل،3ـ اختيار و 4 ـ آگاهي ماده 166 ق.م اسلامي ، اخير التصويب و ماده 124 ق حدود ، شرايط ياد شده را مقرر داشته است و مي گويد : حد مسكر بر كسي ثابت مي شود كه بالغ و عاقل و مختارو آگاه به مسكر بودن و حرام بودن آن باشد . اين امر متخذ از فقه است كه منجمله صاحب شرايعه در جلد 4 ص156 و صاحب جواهر در جلد 41 ص454آن را بيان داشته اند . بنا بر اين در خصوص شخص مجبور يا مكره ، نابالغ و جاهل به موضوع و حكم جاهل به حرمت مشروب ، يا جاهل به مشروب و ديوانه حد جاري نمي شود . كما اينكه محقق حلي ، در شرايع و تشريحاً صاحب جواهر در همان مرجع اين مطلب را تصريح كرده اند . ليكن در جهل موضوعي و حكمي بايد صحت ادعاي شارب خمر و تناول كننده مسكر محتمل باشد تا حد بر او جاري شود ، بنا بر اين اگر احتمال صحت ادعاي وي نرود ، حد جاري خواهد شد . همانگونه كه تبصره 1 ـ ذيل ماده 166 قانون مجازات اسلامي بر اين امر دلالت دارد . استثناء در اعمال حد امام خميني (قدس سره ) در تحرير الوسيله ، جلد 4 ص 215 مساله اي مي فرمايد : « اگر آشاميدن مسكر جهت حفظ نفس از هلاك يا از مرض شديد اضطرار پيدا كند و بياشامد حد بر او نيست » اين فتوا عيناً در ماده 125 ق سابق و ماده 167 ق.م اسلامي اخير التصويب آمده است و چنين مقرر مي دارد : « هر گاه كسي مضطر شود كه براي نجات از مرگ يا جهت درمان بيماري سخت به مقدار ضرورت شراب بخورد ، محكوم به حد نخواهد شد . » همانگونه كه ماده 30 قانون راجع به مجازات اسلامي در حالت اضطرار به شرط وجود شرايط از قبيل اين كه خطر را عمدي ايجاد نكرده باشد و فعل ارتكابي با خطر موجود و عمل متناسب با خطر مي باشد ، مجازات ندارد . مقدار حد مقدار حد شرعي و قانوني در شرب خمر مسكر 80 تازيانه است . ماده 174 ق.م اسلامي جديد مقرر مي دارد : « حد شرب مسكر براي مرد يا زن هشتاد تازيانه است . تبصره ـ غير مسلمان فقط در صورت تظاهر به شرب مسكر به هشتاد تازيانه محكوم مي شود . » صاحب شرايع گويد : « و هو ثمائون جلده رجلا اشارب اوفتراه حرا مكان او عبدا و في روايه يحد العبد العبد اربعين و هو مصروكه » (17) صاحب لمعه گويد و يجب الحد ثمائون جلده تناوله ...» (18) راه اثبات جرم الف : اقرار و ب : شهادت صاحب لمعه گويد : « و يثبت بشهاده عدلين اوالاقرار مرتين » (19) طبق ماده 169 قانون مجازات اسلامي ، اقرار در صورتي نافذ است كه اقرار كننده بالغ ، عاقل ، مختار و داراي قصد باشد . همين شرط را به صاحب شرايع چنين بيان مي كند ؛ « و يشترط في المقر البلوغ و كما الا العقل والحريه و الاختيار . » (20) ماده168 ـ دو بار اقرار را به شرط اعمال حد مي داند همانگونه كه در ماده 126 قانون مجازات اسلامي حدود آن را مقرر داشته بود . از طرفي مرد بودن شاهد نيز شرط است . از نظر اثبات اين جرم به طريق شهادت همانگونه كه در فقه مقرر شده است و قانونگذار در مواد 170 و 171، 172 و 173 بيان داشته ، لازم است ، با شهادت دو مرد عادل اثبات گردد و از لحاظ زمان و مكان اختلافي نباشد و احتمال عقلايي بر معذور بودن خورنده مسكر دربين نباشد . از طرفي دو شاهد عادل مسلم باشد و يك بار اقرار نيز كافي بر اعمال حد نيست . بعضي از فقها يك بار اقرار را كافي مي دانند . مثلاً آيت ا...خويي در مباني تكمله المنهاج فرمايد : « نوشيدن مسكر به شهادت دو مرد عادل و يا يك بار اقرار ثابت مي شود . بلي ثابت نمي شود به شهادت زنان نه در منظم بودن به شهادت مردنه به صورت انفرادي. » (21) امام خميني ( قدس سره ) در تحرير الوسيله ، سابق الذكر ص 217 جلد 4 مساله 8 فرمايد : « و به دو شاهد عادل ثابت مي شود ولي شهادت زنان جداگانه يا به ضميمه مردان قبول نمي شود و اگر دو شاهد عادل مطلق شهادت دهند در ثبوت آن كفايت مي كند و اگر در خصوصيات اختلاف كنند ، مثل اين كه يكي از آنها بگويد ، او فقاع آشاميد ، ديگري بگويد او شراب خورد يا يكي از آنها بگويد او در بازار آشاميد ديگري بگويد او در خانه آشاميد شراب آن ثابت نمي شود ، پس حدي نيست . به هر صورت اقرار و شهادت كه دو طريق اثبات بزه شرب مسكر ذكر شده است ، با يد جامع شرايط شرعيه و قانونيه باشد . پي نوشت ها : 12 ـ شرايع الاسلام ، محقق حلي ، ابوالقاسم نجم الدين ، انتشارات اسماعليان ، جلد 4 ، ص 155 . 13 ـ تبصره علامه حلي ، انتشارات اسلاميه ، 1369 ص 742 14 ـ مختصرالنافع ، علامه حلي ، انتشارات ديني 1368 ص 222 15 ـ تحريرالوسيله، امام خميني، جلد 4، ص215 مساله 2 و شرايع ، جلد 4 ص 156 ، المختصر المنافع ، ص 22، و لمعه ص 241 16 ـ 17 ـ شرايع اسلام ـ محقق حلي ، انتشارات اسماعيليان ـ جلد 4ص1و6 18 ـ لمعه ص241 19 ـ شرايع جلد 4 ص 156 لمعه ص 24 و 242 20 ـ همان منبع 21 ـ مباني تكمله المنهاج ، آيت ا...خويي ، جلد اول ، ص 220 ،به نقل از حقوق جزايي اسلام ، عباسعلي محمودي ، ص 48 . منبع: www.lawnet.ir ae
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1778]
صفحات پیشنهادی
شرايط و موجبات حد در شرب خمر(2)
شرايط و موجبات حد در شرب خمر(2)-شرايط و موجبات حد در شرب خمر(2) نویسنده : دكتر فتوت نصيري سواد كوهي باعث و موجب ، حد مسكر آنچه كه باعث و موجب اعمال حد مسكر ...
شرايط و موجبات حد در شرب خمر(2)-شرايط و موجبات حد در شرب خمر(2) نویسنده : دكتر فتوت نصيري سواد كوهي باعث و موجب ، حد مسكر آنچه كه باعث و موجب اعمال حد مسكر ...
مثل خُمره!
نيز در کافي روايت مفصل ديگري آمده است که بيان اصل تحريم خمر را مي نمايد. شرايط و موجبات حد در شرب خمر(2) شرايط و موجبات حد در شرب خمر(2)-شرايط و موجبات حد در ...
نيز در کافي روايت مفصل ديگري آمده است که بيان اصل تحريم خمر را مي نمايد. شرايط و موجبات حد در شرب خمر(2) شرايط و موجبات حد در شرب خمر(2)-شرايط و موجبات حد در ...
بزهكاري زنان و مسئوليت كيفري مخففه
vazeh.com 04:28:30 06:05:16 12:58:14 19:49:04 20:09:19 2:21 مانده تا غروب خورشید. ذکر روزهای هفته .... شرايط و موجبات حد در شرب خمر(2) · شرايط و موجبات حد در ...
vazeh.com 04:28:30 06:05:16 12:58:14 19:49:04 20:09:19 2:21 مانده تا غروب خورشید. ذکر روزهای هفته .... شرايط و موجبات حد در شرب خمر(2) · شرايط و موجبات حد در ...
دفاع مشروع در برابر ماموران دولت(2)
بنابراين اگر اقدامات مامور ، خارج از صلاحيت و وظيفه او بوده يا در اجراي آنها از حدود وظيفه قانوني خود مخارج شده يا تشريفات مقرر را ..... شرايط و موجبات حد در شرب خمر(2) ...
بنابراين اگر اقدامات مامور ، خارج از صلاحيت و وظيفه او بوده يا در اجراي آنها از حدود وظيفه قانوني خود مخارج شده يا تشريفات مقرر را ..... شرايط و موجبات حد در شرب خمر(2) ...
پيكا
دفاع مشروع در برابر ماموران دولت(2) · دفاع مشروع در برابر ماموران دولت(1) · رابطه بين جهانگردي و جرم · شرايط و موجبات حد در شرب خمر(2) · شرايط و موجبات حد در شرب ...
دفاع مشروع در برابر ماموران دولت(2) · دفاع مشروع در برابر ماموران دولت(1) · رابطه بين جهانگردي و جرم · شرايط و موجبات حد در شرب خمر(2) · شرايط و موجبات حد در شرب ...
اصفهان،شهرمدارس (3)
2- مدرسه ي صدر چهارباغ خواجو يا امين الدوله. 3- مدرسه ي صدر ... نفيسي، سعيد« مدرسه ي نظاميه ي بغداد» مجله ي مهر، شماره ي 2 ، سال دوم. ... شرايط و موجبات حد در شرب خمر(2) ...
2- مدرسه ي صدر چهارباغ خواجو يا امين الدوله. 3- مدرسه ي صدر ... نفيسي، سعيد« مدرسه ي نظاميه ي بغداد» مجله ي مهر، شماره ي 2 ، سال دوم. ... شرايط و موجبات حد در شرب خمر(2) ...
رابطه بين جهانگردي و جرم
در ايران نيز، به موجب يك پيش بيني ، در پايان برنامه سوم توسعه حدود چهارميليون جهانگرد وارد ايران مي شوند كه از اين تعداد حدود دو .... شرايط و موجبات حد در شرب خمر(2) ...
در ايران نيز، به موجب يك پيش بيني ، در پايان برنامه سوم توسعه حدود چهارميليون جهانگرد وارد ايران مي شوند كه از اين تعداد حدود دو .... شرايط و موجبات حد در شرب خمر(2) ...
جايگزينهاي زندانهاي كوتاه مدت در حقوق كيفري ايران(3)
اصرار قانونگذار تا اين حد به اخذ جزاهاي نقدي حتي به قيمت بازداشت محكوم عليه با تمام آثار سوء آن تعبير روشني ندارد جز اين كه .... شرايط و موجبات حد در شرب خمر(2) ...
اصرار قانونگذار تا اين حد به اخذ جزاهاي نقدي حتي به قيمت بازداشت محكوم عليه با تمام آثار سوء آن تعبير روشني ندارد جز اين كه .... شرايط و موجبات حد در شرب خمر(2) ...
اثر انتقالي پژوهش در احكام كيفري
vazeh.com 04:16:21 05:57:04 12:59:14 19:59:20 20:20:04 2:37 مانده تا اذان ظهر. ذکر روزهای هفته ..... شرايط و موجبات حد در شرب خمر(2) · رابطه بين جهانگردي و جرم ...
vazeh.com 04:16:21 05:57:04 12:59:14 19:59:20 20:20:04 2:37 مانده تا اذان ظهر. ذکر روزهای هفته ..... شرايط و موجبات حد در شرب خمر(2) · رابطه بين جهانگردي و جرم ...
مجازات کلاهبرداري اينترنتي
قسامه، تعدد افراد یا تكرار قسم؟ شرايط و موجبات حد در شرب خمر(1) · شرايط و موجبات حد در شرب خمر(2) · رابطه بين جهانگردي و جرم · دفاع مشروع در برابر ماموران دولت(1) ...
قسامه، تعدد افراد یا تكرار قسم؟ شرايط و موجبات حد در شرب خمر(1) · شرايط و موجبات حد در شرب خمر(2) · رابطه بين جهانگردي و جرم · دفاع مشروع در برابر ماموران دولت(1) ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها