واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
شفیعه محشر؛
حضرت ولىّ عصر(عج) و زیارت حضرت معصومه علیهاالسّلام
سلام به حسب اعتبار عرفى باید به طرف آن موجود محترم باشد نه بالاى سر او و رو به قبله، كه جسم مطهّر در طرف چپ واقع مى شود. و تا آنجا كه مى دانم در هیچیك از سلامها به این شكل نرسیده است.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، به مقتضاى روایات عدیده اى كه از امامان بزرگوار راجع به فضایل و مناقب حضرت فاطمه معصومه سلام اللَّه علیها و ثواب زیارت آن بزرگوار رسیده است، طبعاً ولىّ عصر، امام زمان ارواحنافداه نیز براى آن بانوى بهشتى احترام و تعظیم فراوان قائلند و از روى همین قراین و شواهد مىتوان گفت كه آن ولى اعظم خدا نیز به زیارت عمّه بزرگوار خود، حضرت فاطمه معصومه سلام اللَّه علیها اهتمام دارند و مرقد مطهّر وى مورد توجّه، عنایت و الطاف امام زمان علیه السّلام مى باشد. و به همین مناسبت زائران بقعه منوّره از زن و مرد نیز مورد لطف خاصّ امام زمان علیه السّلام مى باشند، زیرا آن حضرت مى بینند كه دلدادگان آل محمّد و شیعیان اهلبیت علیهم السّلام سر بر آستان عمّه گرانقدرشان ساییده و عتبه مباركه و ضریح مقدّس او را مى بوسند. اینها مطالبى بود كه با ملاحظه اخبار و روایات مربوط به زیارت بى بى دو عالم ذكر كردیم. علاوه كه بعضى از مكاشفات و رؤیاهاى صادقه نیز كه براى اهلدل و صاحب آن نفوس زكیّه واقع شده، حكایت از همین معنا مى كند. مرحوم آیت اللَّه حاج آقا مرتضى حایرى رضوان اللَّه علیه، فرزند برومند مؤسّس حوزه علمیه قم مرحوم آیت اللَّه حاج شیخ عبدالكریم حائرى قدس سرّه الشریف در یادداشتهاى خود نوشته اند: من این جریان را كه اهل علم و تحقیق و دقّت در امور، زیارت حضرت معصومه سلام اللَّه علیها را در قسمت بالاسر حرم حضرت فاطمه معصومه سلام اللَّه علیها انجام مى دادند، نمى پسندیدم براى اینكه:
اولاً سلام به حسب اعتبار عرفى باید به طرف آن موجود محترم باشد نه بالاى سر او و رو به قبله، كه جسم مطهّر در طرف چپ واقع مى شود. و تا آنجا كه مى دانم در هیچیك از سلامها به این شكل نرسیده است. و ثانیاً در خصوص ضریح آن حضرت كه قبر مطهّر انحراف دارد، صورت مطهّر نوعاً در پشت سر واقع مى شود. شبى خواب دیدم كه سه نفر مردمان بیابانى و بیابان گشته كه یكى از آن سه بزرگوار - در عالم خواب معلوم بود كه امام عصر عجّل اللَّه تعالى فرجه الشّریف بود، در پشت سر حضرت، رو به قبله در طرف سر مبارك ایستاده اند و به حسب ظاهر زیارت مى كنند، یعنى معلوم بود كه براى زیارت ایستاده اند، ولى من كلمات آنها را نمى شنیدم. بعداً من به روایت سعد، كه دلیل بر زیارت آن وجود مبارک است مراجعه كردم. دیدم "عندالرأس مستقبل القبلة" دارد؛ یعنى نزد سر و جانب سر، روبه قبله و "فوق الرأس" ندارد كه معنى آن "بالاى سر" باشد. ونزد سر، روبه قبله، باتوجه به عرفیّت سلام كه باید رو به جانب جسد مطهّر باشد منطبق بر همان موضع مى باشد كه در عالم خواب امام علیه السّلام و دو نفر از یاران آن بزرگوار ایستاده بودند. (1) پی نوشت: (1) یادداشت هاى مرحوم آقاى حایرى، ص 118. بانوی ملکوت ص18
۲۴/۰۵/۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]