تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816138716




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معادل فارسی کلمات کالم ارنج و ایگنِاُس


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
معادل فارسی کلمات کالم ارنج و ایگنِاُس




فرهنگستان زبان و ادب فارسی، معادل فارسی کلمات «کالم»، «ارنج» و «ایگنِاُس» را کلمات «آرامه»، «آرایش» و «آذرین» قرار داده است.





باشگاه خبرنگاران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی، معادل فارسی کلمات «کالم»، «ارنج» و «ایگنِاُس» را کلمات «آرامه»، «آرایش» و «آذرین» قرار داده است.

مسئله ورود کلمه به زبان یک کشور تنها به زبان فارسی منحصر نمی‌شود. این مسئله در زبان‌های اروپایی نیز دیده می‌شود و فرهنگستان‌های زبان تمام کشورها به معادل‌سازی اقدام می‌کنند. مسئله مهم زمان ساخت این معادل‌هاست. وقتی مردم کلمه «ارنج» را به کارمی‌برند، فرهنگستان زبان وادب فارسی به ساخت معادل اقدام می‌کند. از طرف دیگر ضرورت معادل‌سازی برای کلمه لاتین مطرح است.

زمانی ساخت معادل، برای یک اصطلاح انجام می‌شود. برای هر اصطلاحی نمی‌توان، معادل ساخت. گاهی ساخت یک معادل برای اصطلاح، معنای کلمه را تغییر می‌دهد و مفهوم اصلی کلمه را بیان نمی‌کند.البته در هنگام معادل‌سازی باید به سهولت تلفظ کلمه توجه کرد. زمانی تلفظ یک کلمه برای فارسی‌زبانان آسان است. در این هنگام، باید سهولت تلفظ معادل بیش از کلمه لاتین باشد، یا به هیچ عنوان معادلی ساخته نشود. به دلیل آنکه ساخت نادرست معادل و به کارنرفتن آن ثمره‌ای جز افزودن بر تعداد کلمات متروک زبان فارسی ندارد. افزایش کلمات متروک در یک دوران خاص به زبان فارسی آسیب می‌زند.

1-«کالم» (calm): معادل آن را کلمه «آرامه» قرار داده‌اند. این کلمه در لاتین به بادی با سرعت کمتر از نیم‌متر بر ثانیه بوزد، اطلاق می‌شود. این معادل از اسم و (های بیان حرکت) ساخته شده است. کلمه «آرام» در زبان فارسی امروز مشاهده می‌شود. از این کلمه در زبان فارسی کلماتی چون «آرامش» نیز دیده می‌شود. این معادل در زبان امروز به کارنمی‌رود. کلمه «نسیم» را می‌توان به عنوان جانشین کلمه معادل قرار داد. این کلمه در زبان امروز به کارمی‌رود و در متون کهن چون حافظ به کارمی‌رود:

ای نسیم سحر آرامگه یار کجاست

منزل آن مه عاشق کش عیار کجاست

2-«ارنج» (arrange): معادل آن را کلمه «آرایش» وضع کرده‌اند. این کلمه در زبان لاتین به چگونگی قرار گرفتن افراد تیم در زبان مسابقه گفته می‌شود. این معادل از ترکیب بن مضارع فعل «آراستن» و پسوند «ش» مصدری ساخته شده است. این کلمه در زبان فارسی امروز به کارمی‌رود و در متون کهن نیز دیده می‌شود از جمله این بیت حافظ:

به تاج عالم آرایش که خورشید

چنین زیبنده افسر نباشد

این کلمه در زبان امروز نیز به عنوان معادل کلمه لاتین به کارمی‌رود، اما کاربرد آن چندان زیاد نیست و در کنار آن کاربرد کلمه لاتین نیز دیده می‌شود.

3-«ایگنِاُس» (igneous): معادل آن را «آذرین» قرار داده‌اند. این کلمه در زبان لاتین به کانی یا سنگی گفته می‌شود، که از انجماد مواد مذاب تشکیل شده باشد. این معادل از ترکیب اسم با پسوند «ین» شباهت ساخته شده است. این پسوند در زبان فارسی و در کلماتی چون «زرین» و «سیمین» نیز مشاهده می‌شود. اما کلمه «آذر» نام نهمین ماه شمسی است و این کلمه را می‌توان در زبان فارسی نیز مشاهده کرد. این کلمه در زبان فارسی به کارمی‌رود، تا حدی که شاهد کاربرد کلمه معادل نیستیم.







تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن