تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820938834
چرا به ما شیعه جعفری می گویند؟
واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: در دوره امام صادق(ع)، آیین محمدی(ص) در چهره مذهب تشیع که همزمان با پیامبر(ص) شکل گرفته بود، شکل و انسجام فکری محکمتری یافت و طرفداران آنان به نام شیعه امامی و شیعه جعفری شهرت یافتند و امام صادق(ع) به رئیس مذهب مشهور شد.
به گزارش تراز ،امام صادق(ع) در روز ۱۷ ربیع الاول سال ۸۳ هجری قمری در مدینه متولد شدند، پدر گرامی آن حضرت، امام محمد باقر(ع) و مادر ارجمندش ام فروه، دختر قاسم بن محمد بن ابیبکر است، نام شریفش جعفر و لقب معروفش صادق و کنیهاش ابوعبدالله است، شهادت آن حضرت در ۲۵ شوال سال ۱۴۸ هجری قمری در ۶۵ سالگی به دستور منصور دوانیقی خلیفه ستمگر عباسی به وسیله سمی که به آن بزرگوار خوراندند، در شهر مدینه اتفاق افتاد و محل دفن رئیس مذهب جعفری در قبرستان بقیع است.
امام جعفر صادق(ع) تلاش و کوشش خود را با مساعی علمی آغاز و حوزه فکری و ثمربخش خویش را که بزرگان فقها و متفکران از آن بیرون آمدند، در صفوف امت افتتاح کرد و با تربیت شاگردانی دانشمند ذخیره علمی بزرگی برای امت بر جای گذاشت، چنانچه به پاس زحمات ششمین ستاره آسمان ولایت و امامت مکتب تشیع را به نام مکتب جعفری میشناسند، حال یکی از پرسشهایی که در این رابطه مطرح میشود این است که اگر ما امامان قبل از امام جعفر صادق(ع) را قبول داریم، پس چرا شیعه جعفری شدهایم؟ مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم این چنین مینویسد:
شیعه یعنی یاران و پیروان و تابعین یک نفر یا چند نفر و در اصطلاح به افرادی گفته میشود که از امام علی(ع) پیروی کرده و آن حضرت را خلیفه بلا فصل پیامبر(ص) میدانند(۱)، بر این اساس شیعه دو معنی عام و خاص دارد، معنی عام آن به عموم پیروان علی بن ابیطالب(ع) و معتقدین به خلافت و زمامداری بلا فصل آن بزرگوار بعد از پیغمبر خاتم(ص) گفته میشود و شیعه به این معنی در طول تاریخ و با گذشت ایام به گروهها و شعبههای متعدد تقسیم شد، مثل شیعه زیدی، شیعه اسماعیلی و دیگر فرق و گروهها.
اما شیعه به معنی خاص به افرادی اطلاق میشود که علاوه بر اینکه به امامت و جانشینی بلافصل امام علی(ع) بعد از رحلت پیامبر(ص) اعتقاد دارند، به امامت یازده فرزند آن حضرت نیز معتقد هستند و به این گروه شیعه اثنی عشری، امامیه، جعفری مذهب نیز اطلاق میشود.(۲)
پیدایش شیعه و اطلاق این نام به گروهی خاص پیروان علی(ع) طبق روایات و گزارشات تاریخی به دوران زندگی و حیات حضرت محمد(ص) بر میگردد.
جابر بن عبدالله انصاری صحابی رسول مکرم اسلام(ص) نقل میکند: ما در خدمت پیامبر(ص) بودیم، علی بن ابیطالب(ع) وارد شد، آنگاه پیامبر(ص) با اشاره به علی(ع) فرمودند: «و الذی نفسی بیده ان هذا و شیعته هم الفائزون یوم القیامه»(۳)؛ سوگند به کسی که جانم در قبضه قدرت او است، همانا این مرد(علی) و پیروانش در روز قیامت البته از رستگاران خواهند بود، در جای دیگر میفرماید: یا علی تو و شیعیانت در بهشت هستید.(۴)
با توجه به این موارد و موارد متعدد دیگر معلوم میشود شیعه از همان صدر اسلام به یاران و پیروان علی(ع) اطلاق میشد، اما همان طور که ذکر شد شیعه به نامهای دیگر نیز در طول تاریخ نامگذاری شده است، اینکه گفته میشود اثنی عشری(دوازده امام) چون به دوازده جانشین و امام بعد از پیامبر(ص) معتقد است و لذا امامیه بر این اساس امامت را یکی از اصول دین میدانند و دوازده امام را پیشوایان دین میدانند که از طرف رسول خدا(ص) تعیین گردیدهاند.
اما چرا به جعفری، شیعه جعفری، مذهب جعفری اطلاق شده است، در رابطه با این بخش باید گفت که بعد از رحلت پیامبر(ص) در دوره خلافت خلیفه دوم نوشتن حدیث و حتی نقل آن ممنوع شد و این عمل حدود ۱۰۰ سال ادامه یافت تا اینکه در دوره امامت امام باقر(ع) که در ایام خلافت عمر بن عبد العزیز اموی بود، ممنوعیت کتابت و نوشتن حدیث برداشته و از طرفی هم به خاطر درگیری خلافت به مسائل دیگر فرصت مناسبی برای امام باقر(ع) و شاگردان آن ایجاد شد تا اخبار و روایات وارد شده از پیامبر(ص) و دیگر امامان جمعآوری و توسعه دهند و این امر در دوره امام صادق(ع) به اوج خود رسید، یعنی در دورهای که از ۱۱۴ هجری تا ۱۴۸ هجری زمان حیات امام صادق(ع) پایه فکری نظام تشیع که در زمان پیامبر(ص) و ائمه پیشین طرحریزی شده بود، مستحکم شد.
امام صادق(ع) از فرصت به دست آمده و مناسب سیاسی موجود که در نهایت، موجب انتقال خلافت از امویان به عباسیان شد و با ملاحظه نیاز جامعه و آمادگی زمینه اجتماعی دنباله نهضت علمی و فرهنگی پدرش امام باقر(ع) را گرفت و حوزه وسیع علمی بزرگی به وجود آورد و در رشتههای مختلف علوم عقلی و نقلی آن روز را، به شاگردان بزرگی هم چون هشام بن حکم، محمد بن مسلم، جابر بن حیان و.....آموخت که علاوه بر استحکام پایه اعتقادی شیعه موجب توسعه و گسترش آن هم شد.
لذا در این دوره تکیه اصلی شیعه بر امام صادق(ع) بود و اکثر روایات را از آن حضرت اخذ میکرد(۵) و در این تاریخ تشیع دارای شناسنامه شد و به صورت یک مذهب رسمی به نام امام صادق(ع) مزین شد.
این در حالی بود که در این دوره مذاهب اهل سنت نیز در حال شکلگیری بود، پس در حقیقت گام دوم در بنیانگذاری مکتب را حضرت امام صادق(ع) برداشت، مکتبی که پایههای اولیه آن در زمان پیامبر(ص) و ائمه پیش از امام صادق(ع) برداشته شده بود، لذا به خاطر اهتمام امام صادق(ع) در گسترش و اشاعه فقه و عقاید شیعه این مذهب به نام آن حضرت مزین شده است.
دوران امامت امام صادق(ع) نقطه عطفی در نهضت تشیع و زمانی بسیار حساس برای این مکتب بوده است، چرا که این دوره، دورهای است مکاتب و مذاهب مختلف در شرف شکل گیری بودند، از طرفی مذاهب اهل سنت و از طرفی گروه خوارج و مرجئه و قدریه و نیز گروههای منشعب شده از شیعه مثل کیسانیه و دیگر گروهها درحال شکلگیری و یا فعالیت بودند، لذا برای تفکیک این مذهب با مذاهب دیگر پیروان این مکتب که در مکتب جعفری و حوزه درس آن حضرت تربیت یافته بودند، به این نام و عنوان شهرت یافتند، چرا که اطلاق شیعه در دوره امام صادق(ع) معنای وسیعی داشت.
بنابراین در دوره امام صادق(ع) آن حضرت با تربیت شاگردان و فرستادن آنها به مناطق دیگر و جمع آوری و تدوین و استحکام بخشیدن به عقاید و فقه تشیع و نشر آن توسط شاگردان تربیت یافته و نیز برای تفکیک از دیگر فرقهها و گروههایی که در این دوره فعالیت داشتند، شریعت اسلام و آیین محمدی(ص) در چهره مذهب تشیع که همزمان با پیامبر(ص) شکل گرفته بود، شکل و انسجام فکری محکمتری یافت و طرفداران آنان به نام شیعه امامی و شیعه جعفری شهرت یافتند و امام صادق به رئیس مذهب مشهور شد و فقه شیعه امامی را منسجم ساخت(۶)، به عبارت دیگر مذهب اهل بیت به نام مذهب جعفری معروف شده است.
*پینوشتها:
۱.شهرستانی، محمد بن عبدالکریم، الملل و النحل، بیروت، دار المعرفه ۱۴۱۵ق. ج۱، ص۱۶۹.
۲. ر.ک: صفائی، سید احمد، نبوت عامه، قم، آفاق، ۱۴۰۹ق. ص۱۴۷.
۳. طوسی، محمد بن حسن، الامالی، قم دار الثقافه، چاپ اول، ۱۴۱۴ق، ص۲۵۱.
۴. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، بیروت، موسسه الوفاء، ۱۴۰۳ق، ج۹، ص۱۹۹.
۵. ر.ک: جعفریان، رسول، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، قم، انصاریان، ۱۴۲۳ق، ص۳۲۵ـ۳۳۵.
۶. خواجویان، محمد کاظم، تاریخ تشیع، مشهد، جهاد دانشگاهی، ۱۳۷۶ش. ص۷۸.
منبع: فارس
زمانبندی انتشار: 20 مرد 1394 - 11:34
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]
صفحات پیشنهادی
پرسش و پاسخ دینی/ چرا شیعه جعفری هستیم
پرسش و پاسخ دینی چرا شیعه جعفری هستیمدر دوره امام صادق ع آیین محمدی ص در چهره مذهب تشیع که همزمان با پیامبر ص شکل گرفته بود شکل و انسجام فکری محکمتری یافت و طرفداران آنان به نام شیعه امامی و شیعه جعفری شهرت یافتند و امام صادق ع به رئیس مذهب مشهور شد به گزارش خبرنگار آیینچرا شیعه جعفری هستیم
چرا شیعه جعفری هستیمبخش داخلی الف 20 مرداد 94تاریخ انتشار سه شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰ ۳۳ در دوره امام صادق ع آیین محمدی ص در چهره مذهب تشیع که همزمان با پیامبر ص شکل گرفته بود شکل و انسجام فکری محکمتری یافت و طرفداران آنان به نام شیعه امامی و شیعه جعفری شهرت یافتنچرا به امام حسین(ع) قتیل الله میگویند؟
در آیینه روایات چرا به امام حسین ع قتیل الله میگویند عبارت السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا قَتِیلَ الله وَ ابْنَ قَتِیلِه که در یکی از زیارتنامه های امام حسین ع آمده به چه معناست به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان عبارت قتیل الله در مورسالروز شهادت امام صادق(ع) شیعه واقعی چه کسی است+پاسخ رئیس مذهب جعفری
سالروز شهادت امام صادق ع شیعه واقعی چه کسی است پاسخ رئیس مذهب جعفریامام صادق ع فرمود شیعه ما کسی است که آنچه را نیک میشمارند پیش میبرد و از آنچه را که زشت میداند خودداری میکند خوبیها را آشکار میسازد و از سر شوق و اشتیاق به رحمت خدای بزرگ به کارهای سترگ میشتابد به گزاچرا مي گويند برنامه هاي توسعه مطابق با نيازهاي مردم نيست؟
۱۸ مرداد ۱۳۹۴ ۸ ۰ق ظ چرا مي گويند برنامه هاي توسعه مطابق با نيازهاي مردم نيست موج- علت به سرانجام نرسيدن برنامه هاي توسعه عدم هماهنگي عدم هم افزايي بين دستگاه ها و نگاه سليقه اي و سلايق و مسائل سياسي است به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج يکي از انتقاداتي که همواره بر مسير برنامکرار جاسم: استقلال من را مسخره کرده/ با باشگاه قرارداد دارم اما من را می فرستند نمایشگاه/چرا می گویند کرار یعن
کرار جاسم استقلال من را مسخره کرده با باشگاه قرارداد دارم اما من را می فرستند نمایشگاه چرا می گویند کرار یعنی حاشیه مردم از اتفاقات خبر ندارند اما مدام به من فحش می دهند من با استقلال قرارداد بستم اما هر روز به جای تمرین باید بروم نمایشگاه ماشین چرا چون استقلال پول ندارد ونماینده ولی فقیه در اردبیل: علاقه مردم ایران به ائمه اطهار (ع) شیعه جعفری را گسترش داد
نماینده ولی فقیه در اردبیل علاقه مردم ایران به ائمه اطهار ع شیعه جعفری را گسترش دادنماینده ولی فقیه در اردبیل گفت گسترش شیعه در زمان امام جعفر صادق ع در ایران به دلیل عشق و علاقه مردم این کشور بود به گزارش خبرگزاری فارس از تالش آیتالله سید حسن عاملی امشب در مدرسه علمچرا کسانی که به توافق نه می گویند، در اشتباه هستند؟
نیویورک تایمز بررسی کرد چرا کسانی که به توافق نه می گویند در اشتباه هستند مایک هوکابی می گوید اوباما از توافق هسته ای استفاده می کند تا اسراییلی ها را تا جلوی درب کوره ببرد به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز New York Times در مقاله ای به بررسی دلاپاسخ روحانی به آنها که می گویند چرا پای میز مذاکره رفتیم/شعارهای مردم و کم لطفی صداوسیما
پاسخ روحانی به آنها که می گویند چرا پای میز مذاکره رفتیم شعارهای مردم و کم لطفی صداوسیما سیاست > دولت - سخنرانی صبح امروز روحانی در جمع مردم اسلامشهر با شعارهای پیاپی مردم همچون روحانی دیپلمات حمایت حمایت روحانی دوستت داریم و روحانی ملاقات ملاقات روبرو شد بهچرا به عقب ماندگان ذهنی دیگر منگول نمی گویند؟
چرا به عقب ماندگان ذهنی دیگر منگول نمی گویند سال ها به دلیل شباهت صورت همه مبتلایان به قوم مغول این بیماری منگولیسم خوانده میشد اما پس از اعتراضاتی دایر بر این که در آن توهین نژادی مستتر است نام آن به بیماری سندروم داون تغییر یافته است عصر ایران چندی است که اصطلاحات آشنای منچرا به عقب ماندگان ذهنی منگول نمی گویند؟
چرا به عقب ماندگان ذهنی منگول نمی گویند سال ها به دلیل شباهت صورت همه مبتلایان به قوم مغول این بیماری منگولیسم خوانده میشد اما پس از اعتراضاتی دایر بر این که در آن توهین نژادی مستتر است نام آن به بیماری سندروم داون تغییر یافته است عصر ایران چندی است که اصطلاحات آشنای منگولامیدوارم منتقدان نگویند چرا قهرمان شدید
امیدوارم منتقدان نگویند چرا قهرمان شدید مربی تیم ملی فوتبال ساحلی کشورمان میگوید که شاید این بار هم یکی دو نفر منتقد بگویند چرا این تیم در جام دوستی بلاروس قهرمان شده است عباس هاشمپور در خصوص قهرمانی تیم ملی فوتبال ساحلی کشورمان در تورنمنت دوستی بلاروس عنوان کرد بعد از بیادداشت/ چرا به آموزش فلسفه برای کودکان نیاز داریم
یادداشت چرا به آموزش فلسفه برای کودکان نیاز داریمکودکان با تولدشان هزاران سوال و اما و اگر را با خود به همراه میآورند به تدریج که بزرگتر میشوند گاهی سؤالاتشان بزرگترها را خسته و بیحوصله هم میکند سؤالاتی درباره انسان هستی زندگی مرگ و خبرگزاری فارس ـ زهره سعیدی کودکچرا ما امام زمان(ع) را نمی بینیم؟
چرا ما امام زمان ع را نمی بینیم توجه به روایات بسیاری که از طرف ائمه اطهار عجله الله تعالی فرجه الشریف آمده از مجموع آنها میتوان فهمید که به لحاظ دلایل عقلی و دلایل نقلی هیچ گونه محدودیتی در امکان زیارت آن حضرت در دوران آخرالزمان وجود ندارد به گزارش فرهنگ نیوز بسیارمسابقه «سخنرانی تریبون» با داوری رامبد جوان و یک گوینده خبر
سهشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۷ مسابقه سخنرانی تریبون 14 مرداد با همکاری انجمن علمی دانشگاههای صنعتی امیرکبیر شریف تهران و علم وصنعت در دو بخش دانش آموزی و دانشجویی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می شود به گزارش ایسنا عضو تیم اجرایی مسابقه سخنرانی تریبون گفت در این مسابقهچرا برخی زود استاد می شوند؟
چرا برخی زود استاد می شوند تهران - ایرنا - رییس سازمان دارالقرآن الکریم ضمن بیان ویژگی های داوران قرآن گفت کسانی که در بخش آموزش قرآن موفق بودند همیشه خودشان را شاگرد فرض می کنند و ما باید همیشه احساس نقص و کمبود کنیم ولی بعضی اوقات نقص ما این است که زود استاد می شویم به گزارچرا جشنوارهی فیلم کودک و نوجوان تفکیک شد؟
سهشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۳۹ مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره تفکیک دو بخش نوجوان و کودک جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان گفت از ابتدای امسال تاکنون براساس تقویم برنامههای دبیرخانه جشنواره مجموعه برنامهریزی در همه بخشها و براساس زمانبندی تعیین شده انجام شد-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها