تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند مى‏فرمايد: بنده من با هيچ كارى پسنديده‏تر از انجام آن چه كه بر او فرض كردم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802450069




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش نهایی کارگاه ژورنالیسم علمی در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
گزارش نهایی کارگاه ژورنالیسم علمی در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه

ژورنالیسم علمی


شناسهٔ خبر: 2877040 - شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
دین و اندیشه > اندیشکده ها

کارگاه ژورنالیسم علمی از سوی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه و با تدریس ریچارد استون برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، کارگاه ژورنالیسم علمی که از سوی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه و با تدریس ریچارد استون برگزار شد پس از سه روز به کار خود پایان داد. گزارش این کارگاه به شرح زیر است.صبح ‌روز اول شنبه ۱۳۹۴/۰۵/۱۰نیم روز نخست کارگاه سه روزه‌ ژورنالیسم علمی با حضور ریچارد استون دبیر بخش بین‌الملل مجله ساینس در محل مؤسسه‌ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.برای حضور در این کارگاه که به زبان انگلیسی برگزار شد بیش از ۱۵۰ نفر نام‌نویسی کردند که پس از بررسی شرایط علمی افراد، ۴۵ نفر برگزیده شدند.کارگاه ژورنالیسم علمی از ساعت ۹ صبح روز شنبه ۱۳۹۴/۰۵/۱۰ به مدت سه روز در تهران میزبان روزنامه‌نگاران علم و علاقمندان حوزه‌ ارتباطات بود.

ریچارد استون در بخش نخست کارگاه به موضوع روایت در روزنامه‌نگاری علمی پرداخت و با ذکر نمونه‌هایی از تجربیات خود در پرونده‌های علمی مختلف، دورنمایی از نحوه‌ انعکاس موضوعات و رویدادهای علمی در نشریات علمی را برای حاضران ترسیم کرد.دبیر بخش بین‌الملل نشریه‌ ساینس ‌با بررسی پرونده‌هایی از جمله پروژه‌ شبیه‌سازی ماموت در سیبری توسط دانشمندان ژاپنی، شیوع یک بیماری عجیب در سیبری، محوطه‌ آزمایش بمب اتمی در قزاقستان، وضعیت پژوهش‌هایی علمی در کره‌ شمالی و نگاهی به چرنوبیل بعد از فاجعه‌ اتمی، به تشریح شیوه‌های معمول در روزنامه‌نگاری علمی و ویژگی‌های مختص آن پرداخت.مدرس کارگاه ژورنالیسم علمی در خلال بررسی تجربیات عملی خود در پوشش رویدادها و اخبار علمی، بر ضرورت توجه به  ارزش‌های خبری از جمله اهمیت، فراگیری، شگفتی، تازگی و اعتبار تأکید کرد و نقاط قوت هر یک از پرونده‌های خود را از حیث ارزش‌های خبری نشان داد.

ریچارد استون روزنامه‌نگار آمریکایی حوزه‌ علم که مدتی است در ایران حضور دارد چهارشنبه‌ هفته‌ گذشته سخنرانی خود را با عنوان «علم در علم» در محل کتابخانه ملی ایراد کرده بود که با استقبال علاقمندان مواجه شد. گفتنی است کارگاه ژورنالیسم علمی به همت انجمن ترویج علم ایران، مرکز تحقیقات سیاست علمی  کشور و مؤسسه‌ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در محل مؤسسه‌ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران حال برگزاری است.گزارش عصر روز اول کارگاه ژورنالسیم علمیروز نخست کارگاه ژورنالیسم علمی با حضور ریچارد استون دبیر بخش بین الملل نشریه  ساینس درحالی به پایان رسید که جنبه عملی کارگاه شکل جدی‌تری به‌خود گرفته است.نیم‌روزدوم کارگاه به شبیه سازی یک کنفرانس خبری علمی اختصاص داشت و مدرس کارگاه در نقش مدیر فرضی یکی از پروژه های ناسا، خبر کشف ردپای گونه‌ای ازحیات در مریخ را به خبرنگاران اعلام کرد و شرکت کنندگان در کارگاه با تقسیم بندی سرگروه نمایندگان نشریات علمی، نشریات عمومی و رسانه های ایرانی به طرح سؤالاتی در باب موضوع پرداختند.در جلسه شبیه‌سازی کنفرانس خبری؛ روال معمول پرسش و پاسخ از قبیل معرفی و درخواست جزئیات بیشتر تمرین شد.

آقای ریچارد استون در خلال جلسه به نکاتی همچون نحوة یادداشت برداری درست از محتوای کنفرانس خبری و شناخت منابع خبری برای پیگیری‌های بیشتر اشاره کرد. همچنین در این بخش از کارگاه؛ حاضران با مشارکت جمعی، فهرستی از منابع خبری برای تکمیل گزارش خود تهیه کردند که گستره ای از شیمی‌دانان، فضانوردان تا مسئولان فضایی روسیه را دربرمی‌گرفت.لازم به ذکر است کارگاه سه روزه  ژورنالیسم علمی از روزشنبه ۱۳۹۴/۰۵/۱۰ لغایت دوشنبه ۱۳۹۴/۰۵/۱۲ در محل مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شود. گزارش صبح  روز دوم کارگاه ژورنالیسم علمی یکشنبه ۱۳۹۴/۰۵/۱۱روز دوم کارگاه ژورنالیسم علمی با حضور ریچارد استون دبیربخش بین الملل نشریه ساینس به نیمه رسید. این کارگاه که از روز شنبه دهم مرداد ماه جاری کار خود را در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران آغاز کرده است به بخش‌های عملی و تعاملی خود رسیده است.

ریچارد استون مدرس کارگاه، در نیم‌روز نخست یکشنبه، به عناصر روایت درگزارش نویسی علم پرداخت و سپس با دعوت حاضران به بحث گروهی؛ تعدادی از شماره های اخیر مجله ساینس را بررسی نمود.در این بخش حاضران درگروه‌های دونفره بخش ابتدایی یک مقاله را می‌خوانند و سپس سؤالاتی در مورد محتوی و زبان نوشته مطرح می‌گردد.

انتخاب زاویه دید (اول شخص، سوم شخص) در روایت و توجه به زبان و ادبیات مقاله و در نظر داشتن گستره و سطح اطلاعات مخاطبان از جمله مسائلی بود که در کارگاه مورد بررسی قرار گرفت.گفتنی است مدرس کارگاه که مدتی است در ایران حضور دارد پیشتر نیز به ایران سفرنموده و همچنین گزارش‌هایی ازلیبی، کره شمالی، روسیه، اوکراین، چین و کوبا برای نشریه ساینس تهیه و تنظیم نموده است.سخنرانی‌های جنبی کارگاه ژورنالیسم علمیسخنرانی‌هایی با حضور اهالی رسانه و پژوهشگران حوزه‌ علم و ارتباطات روز دوشنبه ۱۳۹۴/۰۵/۱۲ در محل مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.سخنران نخست از خبرنگاران شبکه‌ پرس تی‌وی بود که درباره‌ فرایندهای کاری در یک رسانه‌ بین‌المللی به ایراد سخنرانی پرداخت و بی‌علاقگی و روزمرگی در کار روزنامه‌نگاری را مهم‌ترین آفت این حوزه برشمرد. سخنران دوم اویس محمودی سردبیر نشریه‌ آسمان‌نما بود که اولین شماره‌ آن به تازگی منتشر شده است. محمودی از "دشواری‌های نظام پخش و توزیع در حوزه‌ مطبوعات" گفت و به سؤالاتی درباره‌ اهداف نشریه و گستره‌ مخاطبان آن پاسخ داد.

سخنران سوم محمدحسین جهان‌پناه روزنامه‌نگار حوزه‌ هوانوردی و سردبیر دو نشریه‌ مهم در این حوزه بود. جهان‌پناه ترجیح داد به جای معرفی فعالیت‌های حرفه‌ای خود به "آسیب‌شناسی حوزه‌ مطبوعات علمی" بپردازد و پاره‌ای از مشکلات بر سر راه روزنامه‌نگاران علمی را به بررسی بنشیند.دکتر زرین زردار چهارمین سخنران این مجموعه بود که با ارائه‌ یافته‌های رساله‌ دکتری خود، به "محتوای رسانه‌ای سیما" پرداخت و حوزه‌ خاص فناوری زیستی و نحوه‌ حضور آن در رسانه‌ها را بررسی کرد. سخنران آخر، حسین فروتن بود که پس از نقل سه سرنوشت غم‌انگیز در مطبوعات علمی ایران، به "تاریخچه‌ نشریه دانشمند و پنجاه سال حضور آن در عرصه‌ مطبوعات" پرداخت.کارگاه ژورنالیسم علمی با حضور ریچارد استون دبیر بخش علمی نشریه ساینس در محل مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، از شنبه ۱۰ مرداد تا دوشنبه ۱۲ مرداد در تهران برگزار شد. گزارش عصر روز دوم کارگاه ژورنالیسم علمیروز دوم کارگاه ژورنالیسم علمی به پایان رسیدریچارد استون در بخش عصرگاهی روز دوم کارگاه ژورنالیسم علمی به بررسی شماره‌های جدید نشریه ساینس پرداخت. در این قسمت از کارگاه، شرکت‌کنندگان در گروه‌های دو نفره، بخش‌های مهمی از هر شماره نشریه را برای سایرین خواندند و نظرات خود را در مورد نحوه‌ نگارش، محتوا و شیوه‌ بیان مطلب بیان کردند.  

ریچارد استون دبیر بخش بین‌الملل نشریه ساینس نیز در تکمیل نظرات حاضران، نکاتی را طرح کرده و به پرسش‌های شرکت‌کنندگان پاسخ داد. مدرس کارگاه نسخه‌های متعددی را از شماره‌های اخیر نشریه ساینس در اختیار حاضرین گذاشته بود که موضوعات متنوعی از حوزه‌های علم و فن‌آوری را به عنوان نمونه‌های آموزشی برای کارگاه فراهم می‌نمود.گفتنی است کارگاه ژورنالیسم علمی به همت انجمن ترویج علم، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران از شنبه ۱۰ مرداد به مدت سه روز در تهران جریان دارد. گزارش صبح روز سوم دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴کارگاه سه روزه‌ ژورنالیسم علمی به کار خود پایان داد.مراسم تقدیر و اعطای گواهینامه‌ شرکت‌کنندگان در کارگاه ژورنالیسم علمی با حضور دکتر عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و دکتر شاپور اعتماد عضو هیئت علمی مؤسسه برگزار شد.

در این مراسم دکتر خسروپناه با اشاره به اهمیت نقش رسانه‌ها در توسعه‌ علمی کشور از ریچارد استون مدرس کارگاه و سایر دست‌اندرکاران برگزاری کارگاه قدردانی کرد و از پژوهشگران دعوت کرد که ارتباطات خود را با مؤسسه توسعه دهند.دکتر شاپور اعتماد نیز در سخنانی ضمن تشکر از ریچارد استون و متولیان برگزاری کارگاه، بر اهمیت علوم پایه تأکید کرد و نسبت به مهندسی‌زدگی فضای علمی کشور هشدار داد.

در پایان ریچارد استون دبیر بخش بین‌الملل نشریه‌ ساینس طی مراسمی گواهی‌نامه‌هایی را  از سوی مؤسسه AAAS آمریکا به شرکت‌کنندگان در کارگاه اهدا کرد.    

 









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن