تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803896637




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ویژگی‌های بارز مکتب سیاسی امام رضا(ع) از نگاه یک استاد دانشگاه


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸




1438666638438_88.jpg

رئیس پژوهشکده فرهنگ، تمدن و انقلاب اسلامی گفت: برتری تمدن اسلامی بر تمدن غرب در یک گفت‌وگوی عقلانی همچون «مناظره ایده‌ها» آشکار خواهد شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، موسی نجفی در همایش "بررسی مولفه‌های تمدن سازی در مکتب سیاسی امام رضا (ع)" با بیان این‌که «اعتدال و تفکر دو عنصر مقوم تمدن اسلامی است» افزود: مکتب سیاسی با اندیشه سیاسی فاصله بسیاری دارد، چراکه اصطلاح اندیشه سیاسی در خصوص بررسی آراء و نظرات غیر معصومین و فلاسفه غربی و اسلامی استفاده می‌شود، در حالی که مکتب سیاسی در جایگاهی والاتر از اندیشه سیاسی قرار دارد. نجفی با اشاره به این‌که «مکتب سیاسی وسعت و جامعیت بیشتری نسبت به اندیشه سیاسی دارد» افزود: با بررسی سیر مکتب سیاسی ائمه می‌توان آن را به 3 دوره کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت تقسیم کرد. وی ادامه داد: در بررسی مکاتب سیاسی ائمه معصومین(ع) می‌توان از نظریه تکامل مطهری بهره برد. رئیس پژوهشکده فرهنگ، تمدن و انقلاب اسلامی با بیان این‌که «در سیر تکامل تمدن اسلامی دوران زندگی سیاسی امام رضا (ع) تمدن، قیام و نظام مشهود است» عنوان کرد: به طور مثال سیر تکامل تمدن از تمدن عام به تمدن اسلامی و تمدن رضوی قابل بررسی است. نجفی شهرنشینی، نوآوری، باروری، قانونمند بودن و اخلاق‌مدار بودن را از ویژگی‌های تمدن دانست و عنوان کرد: البته تمدن باید تمامی استعدادهای انسانی را شکوفا سازد و این شکوفایی باید در تمامی عرصه‌های هنر و صنعت وجود داشته باشد. وی با بیان این‌که «تمدن باید نهادساز و نهادورز باشد» خاطرنشان کرد: تمدن باید نهادهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و غیره را فراهم آورد. رئیس پژوهشکده فرهنگ، تمدن و انقلاب اسلامی با تاکید بر این‌که «از فرهنگ‌های متعالی تمدن به وجود می‌آید» خاطرنشان کرد: قابلیت ارزش آفرینی، الگوسازی، عقلانیت و بالفعل رساندن ظرفیت‌های انسانی از دیگر ویژگی‌های تمدن محسوب می‌شود. نجفی خاستگاه تمدن اسلامی را ولایت، مبانی آن را توحید و اهداف آن را عبودیت و انسان سازی دانست و عنوان کرد: از دوره امامت 20 ساله امام رضا (ع)، 10 سال آن با حکومت هارون الرشید، 5 سال آن با درگیری مامون و امین بر سر خلافت و 5 سال دیگر نیز با حاکمیت مامون مقارن بوده است. وی جاودانگی را از جمله ویژگی بارز مکتب سیاسی امام رضا (ع) دانست و تصریح کرد: در مکتب سیاسی امام رضا (ع) مبانی معارف اهل بیت (ع) عمق بیشتری پیدا می‌کند. رئیس پژوهشکده فرهنگ، تمدن و انقلاب اسلامی با بیان این‌که «تمدن غرب ساحتی مادی دارد» افزود: در یک تمدن متعالی ملاک رئیس مدینه است نه آنچه که امروز بر روی جامعه و اجتماع تمرکز می‌کنند. نجفی سیر مکتب سیاسی امام رضا (ع) را انسان کامل، جامعه علوی و تمدن رضوی دانست و یادآور شد: در مکتب سیاسی شیعه رهبری سیاسی و رهبری فکری بر خلاف مکتب سیاسی اهل تسنن غیر قابل تفکیک است که موید آن تمدن رضوی است چرا که در این تمدن رهبری سیاسی و رهبری فکری توامان است. وی با بیان این‌که «امام رضا (ع) بیشترین حقانیت را برای فرزندان امیرالمومنین به کار برده است» افزود: تمدن رضوی در امتداد تمدن مهدوی است. رئیس پژوهشکده فرهنگ، تمدن و انقلاب اسلامی با اشاره به سلطنتی کردن خلافت توسط معاویه افزود: نقطه قیام امام حسین (ع) هم همان مساله تبدیل خلافت به سلطنت بود که مامون این بدعت را شکست و ارزش پذیرش ولایتعهدی از سوی امام رضا (ع) کم ارزش‌تر از قیام امام حسین (ع) و شهادت ایشان نبود. نجفی با اشاره به این‌که «تمدن رضوی در مکتب سیاسی، تمدن پاکی، انسان معصوم و شایسته است» عنوان کرد: در این تمدن بین دانایی، هنر و اخلاق تناسب وجود دارد. وی تمدن رضوی را یک تمدن باقی و تکامل یافته دانست و افزود: مفهوم سعادت به معنای تام آن در چنین تمدنی موج می‌زند. رئیس پژوهشکده فرهنگ، تمدن و انقلاب اسلامی یادآور شد: تمدن رضوی مسیر رسمی خلافت را عوض کرد و به جامعه اسلامی نشان داد که فقط یک خط نیست، بنابراین دیدگاه‌های رسمی را شکست و منطق جدیدی را ارائه داد. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن