واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
گفتاری از آیت الله مصباح:
نیت مهم ترین عامل سنجش اعمال
هنگامی که مصائب گوناگون به شخصی هجوم می آورند میزان صبر او در مقابله با آنها هم با دیگران تفاوت خواهد داشت.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، گفتاری از آیت الله مصباح: هرچند کارهای نیک بر اساس کیفیت خود درجه بندی می شوند؛ اما گاهی اوقات برای درک بهتر موضوع این کارها را هم از نظر کمی می سنجند. برای تبدیل اعمال کیفی به کمی، یک راه ساده وجود دارد که عبارت است از بررسی حجم و میزان عمل که در این صورت هر کس اعمال بیشتری انجام داده باشد باید اجر و ثوابی هم که می برد بیشتر باشد. چنانچه شخصی چند کیلو میوه به دیگران بدهد؛ آنها خوشحال خواهند شد. اما اگر فردی دیگر، بدون این که میوه ای در اختیارشان قرار دهد؛ نهالی برای آنها بکارد. آنگاه آن دسته از افراد تا سال ها می توانند از ثمره آن درخت استفاده کنند و این مانند باقیات الصالحات است. اما در نهایت هر دو اینها از نظر کمی کار خیر انجام داده اند.
حسن عمل، عاملی برای سنجش کارهای خوب در دین اسلام حسن عمل یکی از عواملی است که در دین اسلام برای سنجش کارهای خوب به کار می رود. با این همه حسن عمل علت تامه نبوده و عوامل مهم تر دیگری هم وجود دارند. زیرا اگر کسی بخواهد با یک عمل خیر، دیگران را به سمت خود جلب کند مثلا در انتخابات بخواهد برای خود یا حزبش رأی جمع آوری کند حتی اگر همه اموال هزینه شده هم جزو مایملک خودش باشد؛ باز هم اثری معنوی نخواهد داشت.
انسان ها در کارهایشان دارای سه نوع نیت هستند سه نوع نیت در کار انسان ها دیده می شود؛ نخست آن که کاری را برای رهایی از آتش جهنم انجام دهند. دیگر این که طمع به نعمت های فراوانی بهشتی داشته باشند و سوم آنان که تنها از روی محبت حضرت حق کاری را انجام می دهند. گرچه همه این نیت ها خوب است. ولی بهترین گزینه این است که بخاطر محبت خداوند، اعمال را انجام دهیم.
نیت در اعمال تأثیر فراوانی بر اجر و ثواب اخروی آنها دارد نیت در اعمال تأثیر فراوانی بر اجر و ثواب اخروی آنها دارد. وقتی گفته می شود یک ضربت امام علی علیه السلام در جنگ احزاب از عبادت انس و جن برتر است؛ آنگاه تأثیر نیت و خالص بودن آن را در اعمال نیک درخواهیم یافت. ملاک برتری و اجر اعمال حجم آنها نیست و آنچه اهمیت دارد و تأثیرگذار است خلوص نیت یعنی حسن فاعلی است و حسن فعلی هرچند خوب است اما ملاک و دلیل تامه محسوب نمی شود. ریاکاری و جلب توجه دیگران یکی از آفت های کار خیر است. به هر میزان نیت افراد در کاری متفاوت باشد، صبر او نیز تغییر می یابد و استقامتش بر طاعات و عبادات متفاوت خواهد بود. کسی که همه مستحبات را انجام دهد با کسی که تنها به خواندن فریضه واجب اکتفا می کند؛ متفاوت خواهند بود. صبر بر عبادت هم مانند نیت در انسان های مختلف دارای انواع گوناگونی است. هنگامی که مصائب گوناگون به شخصی هجوم می آورند میزان صبر او در مقابله با آنها هم با دیگران تفاوت خواهد داشت. صبر بر بعضی از بلاها تنها از سوی اولیای خدا یعنی پیامبران و امامان معصوم علیهم السلام بر می آید. پایگاه حوزه
۳۱/۰۴/۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]