محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846668696
نباید واقعیتهای تاریخی قربانی فضای دراماتیک شود
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مصاحبه با دکتر سنگری در مورد فیلم رستاخیز؛
نباید واقعیتهای تاریخی قربانی فضای دراماتیک شود
شناسهٔ خبر: 2861647 - دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲
دین و اندیشه > اندیشکده ها
در ساخت یک اثر هنری، باید به چند مولفه دقت شود.یکی اینکه غبله دراماتیک نباید منجر به این شود که به مسخ و تحریف قضایای تاریخی شود. م به گزارش خبرگزاری مهر، به بهانه اکران فیلم رستاخیز به سراغ دکتر سنگری عضو هيات علمی دانشگاه و مدير گروه شعر پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی رفتیم تا نظر ایشان را در مورد نسخه اصلاح شده این فیلم جویا شویم. ایشان معتقدند در نسخه جدید بسیار از اشکالات وارد بر این فیلم اصلاح و یا حذف گردیده است و اشکالات باقی مانده جزئی و قابل چشمپوشی است. در ادامه تفصیل این مصاحبه را میخوانید.*مهمترین نقدهای تاریخی و محتوایی مربوط به فیلم رستاخیز و نسخه جدید این فیلم چیست؟ قبل از پرداختن به نقدها که عمدتا هم جزئی است لازم است به این نکته اشاره کنم که ما باید بپذیریم که در حوزه فیلمهای دینی به سبب لورفتگی موضوع و مسئله، فیلمساز ناگذیر است از جایی شروع کند که آشنای ذهن مخاطب نباشد والّا هیچ لطف و کششی در آن اثر هنری نخواهد بود. اگر از جایی شروع کند که همه ما میدانیم و قصه را همانگونه که همه ما شنیدهایم یا خواندهایم برای ما بیان کند دیگر جاذبه ای نخواهد داشت.لذا او ناگذیر است که از یک نقطهای داستان را آغاز کند که برای مخاطب تازگی داشته باشد. نویسنده متن، ماجرا را از یک مسئله بسیار فرعی و جزئی آغاز میکند و پسر حربن یزید ریاحی را بعنوان محور ماجرا قرار میدهد و حوادث حول محور این شخصیت یعنی بکیر بن حر بن ریاحی میچرخد.خارج از موضوع فیلم بد نیست این توضیح را بدهم که حضرت حر بر اساس گزارشهای تاریخی که موجود میباشد، دو فرزند در کربلا دارد. یکی بنام علی و دیگری بکیر. آنچه در این فیلم بر آن تکیه شده، شخصیت بکیر است که اتفاقا شخصیت بکیر در تاریخ با تردید مطرح است و شخصیت علی جدیتر است. اینکه علی در منطقه شراف در مقابل حضرت اباعبدالله قرار می گیرد و در کنار پدر است در تاریخ آمده، ولی موضوعات مربوط به بکیر با تردید مطرح شده است.به هر ترتیب در نهایت هر سه اینها به اباعبدلله میپیوندند و به شهادت میرسند. البته حر پیش از شهادت خودش فرزندان خود را به میدان میفرستد و این فرزندان پیش چشم پدر شهید میشوند و پدر سجده شکر به جا میآورد. شاید کسانی که فیلمنامه را نوشتهاند اگر به این نکته توجه میکردند، مسئله میتوانست زیبایی بیشتری پیدا کند و فضای رمانتیکی زیباتر و جذابتری را میتوانست به تصویر بکشد.به هر حال این شخصیت فرعی و کمتر شناخته شده در عاشورا مانند بکیر در این فیلم بزرگ میشود و اصطلاحا آگراندیسمان میشود و خودبهخود آنچه در مورد او مطرح میشود پرداخت ذهنی و تخیلی نویسنده است. اینکه ایشان به شام میرود و سفیر یزید میشود، بخش تخیلی قصه است. در این خصوص کسی حق اعتراض ندارد، چراکه اصولا در حوزه داستان و در فضای دراماتیک نویسنده این حق را دارد. او برای اینکه از آن لورفتگی جلوگیری کند و بتواند یک فضای جذاب را ایجاد کند به این پرداخت ذهنی و تخیلی دست میزند. موضوع حول این مسئله میچرخد و در ادامه تقابلی بین پسر حضرت حر و حفص پسر عمر سعد بوجود میآید. البته این بخش فیلم را کاملا حذف کردهاند چراکه من قبل از این شنیده بودم که یک دست ماجراهای عاشقانه مطرح میشود و عمدهترین قسمتی که اعتراضات را متوجه خود کرده بود، مربوط به این بخش فیلم بود، البته این بخش کاملا برداشته شده است و فیلم یک جریان تازهای پیدا میکند.یک نقد دیگری که به این فیلم شده بود این بود که وقتی حضرت علی اصغر(ع) را به تصویر کشیده شده است یک بچه ۴ یا ۵ ساله به نظر میرسیده، که البته در برخی از تواریخ هم چنین بحثهایی وجود دارد و در کتاب مع رکب الحسین من المدینه الی المدینه که با عنوان با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه ترجمه شده، این مباحث بصورت جدی مطرح شده است. البته این قسمت فیلم نیز اصلاح شده است.*نقدی هم که وجود داشت این بود که این فیلم حرمله را حذف کرده و اساسا حرملهای وجود ندارد؟ البته یک چهره را مشخص و روشن میکند که به نظر میرسد این همان حرمله است. من کار قبلی را ندیدم ولی در این کار جدید این مشهود بود و به نظر میرسد اصلاح شده باشد.البته باید بگویم که نقدهایی بر این فیلم حاضر وجود دارد که به نوعی تباین تاریخی است و به چند سبب قابل گذشت است.یکی اینکه جهتگیری فیلم از اول طرح پیام کربلاست و این خیلی ارزشمند است. شما میدانید به کربلا معمولا چهار گونه نگاه شده است. یک نگاه، نگاه مطلق سوگ است و کاملا کربلا را در حد یک تراژدی و یک غصه غمبار و دردناک و یک مرثیه مطرح میکند که خیلی متداول است و البته خیلی هم خوب است و ما در روایات داریم که به این بُعد خیلی توجه بکنید. گریاندن و از مراثی اهل بیت گفتن بسیار خوب است اما به نظر میرسد این نگاه به کربلا کافی نیست.نگاه دوم نگاهی است که از پیام و درسها و عبرتهای کربلا سخن بگوید. به خصوص مقام معظم رهبری در چند بحث خود که به موضوع عبرتگیری تکیه کرده بودند به این مسئله خیلی توجه داشتند که پیام کربلا چیست و کربلا چه درس هایی برای امروز ما دارد.انتهای این فیلم چند صحنه داشت که به اعتقاد من خیلی زیبا و ارزشمند بودند. در یکی از آنها اسبی را نشان میدهد که مجموع نامههایی که کوفیان نوشته بودند پشت خود حمل میکند و به تاخت به سمت آینده میرود و یکییکی این نامهها میافتند که نشان میدهد این قصه، قصهای است که در طول تاریخ ادامه دارد و این پیمانشکنیها ادامه خواهد داشت. یک صحنه دیگر شهادت امام بود که یک گردشی را نشان میداد که امام در مرکز قرار گرفته بود و اینها به دور او میچرخیدند یعنی گویی حضرت اباعبدلله در مرکزیت کل منظومه هستی قرار گرفته بود. این هم از صحنههای زیبایی بود که به نظر من بعد حماسی کربلا را هم نشان میداد.تکیه بر پیام و تکیه بر حماسه از نکات ارزشمندی بود که من در فیلم دیدم. نکته قابل توجی که شاید از خیلی از چشمها دور بماند این بود که این فیلم را میتوان در جهان اسلام مطرح نمود چون فیلم آن تعارضها و تضادهای بین شیعه و اهل سنت را اصلا طرح نکرده بود و خیلی خوب بود. مثلا وقتی نامه عبیدالله را طرح میکند، در تاریخ آمده است که میان حسین و آب حائل شوید که حتی یک قطره ننوشد تا مثل عثمان کشته شود، ولی در فیلم این جمله «مثل عثمان کشته شود» حذف شده و از این جهت یکی از نقطههای خوب این فیلم محسوب میشود.تنها مسئلهای که باقی میماند نشان دادن صورت حضرت عباس است که ظاهرا به این موضوع هم بسیار اعتراض شده بود.*به نقدهای جزئی در جریان این فیلم اشاره کردید، چند مورد از آنها را برای ما ذکر کنید. از نقدهایی که به این فیلم وارد است این است که در فیلم از زبان حضرت اباعبدالله این جمله را مطرح میکرد که اگر دین جدم محمد جز با کشته شدن من باقی نمیماند پس ای شمشیرها را دریابید. خب این سخن اباعبدالله نیست این بیت شعری است از یک شاعر عرب که بر زبانها افتاد و خیلیها فکر کردند این کلام امام است «ان کان دین محمد لم یستقم الا بقتلی فیا سیوف خذینی». این شعر برای یکی از شاعران عرب به اسم ابوالمحب است. صاحب فیلم باید بر روی این جملات تحقیق میکرد و یا فیلم نامه را به چند صاحب نظر نشان میداد.در باب برخی چهرهپردازیها نیز باید با کارشناسان صحبت میشد. لذا بعضی از این چیزهای خیلی ریز و جزیی وجود دارد که به گمان من اشکالات کوچکی است.*به نظر میرسد نقد دلسوزانه ای که خیلی افراد در این مدت انجام دادند کمک کرد که اشکالات فیلم گرفته شود؟ شاید، بله بی تاثیر نبوده است. به هر حال فیلم را مورد بازنگری قرار گرفته و قسمتهای مسئله دار حذف شده است. به طور کلی ۴۰ دقیقه از این فیلم حذف شده است. کارگردان سعی کرده است این فیلم را به نظر صاحبنظران و مراجع نزدیک کند که این امر شایسته تحسین و تشویق است.*از نظر شما ساخت یک فیلم تاریخی و دینی که ارتباط تنگاتنگی با باورهای مردم دارد، چه مولفهها و چه فاکتورهای اساسی را باید در نظر بگیرد؟ در ساخت یک اثر هنری، خواه داستان یا تعزیه یا فیلم باشد و در مورد هر یک از شخصیت های مذهبی باشد، باید به چند مولفه در مورد آن دقت شود. اول اینکه واقعیتهای تاریخی قربانی فضای دراماتیک نشود. غبله دراماتیک نباید منجر به این شود که به مسخ و تحریف قضایای تاریخی منجر شود. ممکن است حاشیههای تاریخی و صحنه پردازی وجود داشته باشد اما نباید این مسئله تعارض با اصل تاریخی داشته باشد.یک اثر هنری باید کاملا مبتنی بر پژوهش و تحقیق باشد و با پشتوانه های تحقیقی همراه باشد. یعنی گروهی حول آن مسئله به دقت به بررسی و مطالعه بپردازند و تاریخ را دقیق ببینند. نکته دیگر اینکه حتما با پشتوانه نظر و بررسی و نقد صاحب نظران پیش از تولید همراه باشد و فیلم نامه توسط چند نفر صاحبنظر خوانده شود و اشکالات آن گرفته شود.نکته بعدی فاصله بین فیلمنامه تا اجراست. فیلم نامه وقتی اجرا میشود در اجرا ممکن است اتفاق دیگری بیفتد. حتما باید یکی دو نفر کارشناس تاریخی آن موضوع و صاحب نظر در صحنه اجرا حضور داشته باشند یا لااقل پس فیلم برداری هر پلان در مورد ارزیابی قرار گیرد. حالا ممکن است علیرغم اینکه این نکات مورد توجه واقع شود، در نهایت با برخی از ذهنیت های مردم در تعارض باشد، که به نظر من هیچ اشکالی ندارد. مگر شهید مطهری بعضی از ذهنیت های مردم را به هم نریخت؟صد سال برای حضرت لیلا شعر سروده شده ولی شهید مطهری گفتند که حضرت لیلا در کربلا حضور نداشته است. تعزیه حضرت قاسم و عروسی حضرت قاسم سیصد سال است که برگزار می شود و عمری است مردم با اینها انس دارند ولی ایشان این مسئله را رد کردند. ایشان به عنوان یک کارشناس دینی نظر خود را مطرح نمود و هیچ اشکالی هم ندارد البته موجی را ایجاد کرد و خیلیها بر علیه ایشان موضع گرفتند.بنابراین فروریختن ذهنیت مردم که بیشتر افواهی و شنیداری است در صورتی که مبتنی بر یک پزوهش باشد هیچ اشکالی ندارد.*به نظر می رسد اختلافات روایی و موضوعاتی که بطور متقن اثبات یا نفی نشده است و هنوز بحث علمی بر سر آن وجود دارد و اختلاف برانگیز است نباید به منصه ظهور برسد و مثلا در قالب فیلم جلوی دید عموم گذاشته شود. بله آن مواردی که هنوز مسجل نشده را نباید مطرح نمود. اما اگر حاصل پژوهش فردی را به یک مسئله برساند می تواند آن را مطرح کند و اشکاهی هم ندارد. درست مثل پژوهشهایی که در حوزه عاشورا شده است.مثلا آقایان ثمری، صحتی سردرودی، اسفندیاری، آقای ریشهری برخی مسائل را پس از بررسی مطرح نمودهاند که در این صورت اشکالی ندارد. چیزی که محصول پژوهش است ما حق برخورد با آن را نداریم. در مسائل فقهی هم همین طور است. برخی از علما بودند که روشن ترین مسائل فقهی دیگر علما را رد کردند و هیچی کس آنها را لعن نکرد چون بحث های علمی مربوط به خود را دارد.*به نظر شما نکتهای که در جریان فیلم باید به آن پرداخته میشد ولی توجهی به آن نشد و اگر به آن پرداخته میشد خیلی به جریان داستان کمک میکرد، چیست؟ من فکر می کنم اگر به بعد ظلم ستیزی کربلا و پیامهای جهانی امام حسین تکیه بیشتری میکرد و در برخی از دیالوگها این موضوع را قرار میداد، فکر میکنم اتفاق زیباتری در فیلم میافتاد. گرچه اینها بعنوان پیشنهاد میتواند مطرح باشد و ممکن است فیلم نامه نویس و کارگردان بگویند ما با محور دیگری حرکت کردهایم و بنابراین بعضی از موضوعات جایگاه خودش را در آن پیدا نمیکند.در مجموع باید گفت این فیلم فیلمی است که باید از آن دفاع کرد و آن را تحسین کرد و با این اصلاحاتی که در آن اتفاق افتاده به گمان من میتواند یکی از فیلم های موفق در حوزه فیلم دینی باشد.در پایان لازم است بگویم باید از این فیلم و ساخت جدید آن حمایت شود. باید از کسانی که در عرصه سینمای دینی میآیند و به این ارزش ها میپردازند حمایت کنیم و گرنه باید منتظر باشیم که در دام دیگران بیفتند. ما نباید این فرصت ها را از کسانی که در این حوزه کار میکنند بگیریم. در نهایت به گمان من اشکالی برای نشان دادن چهره غیر معصوم با شرطی که عرض کردم وجود ندارد.منبع: بیرق
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]
صفحات پیشنهادی
خانههای تاریخی تهران نباید تخریب شود/ شهرداری به مصوبه شورای ارتقاء کیفی فضای شهری تمکین کند | خبرگزاری ایلنا
بهشتی در واکنش به اجرای طرح انضباط شهری خانههای تاریخی تهران نباید تخریب شود شهرداری به مصوبه شورای ارتقاء کیفی فضای شهری تمکین کند ایلنا رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور با اشاره به مصوبه شورای ارتقاء کیفی فضای شهری گفت بر اساس این مصوبه شهرداری نمیتواند به راحتی خانههای بسیر تاریخی و نظاممند مسأله «اسلام و مقتضیات زمان» دراندیشه مطهری
یادداشت سیر تاریخی و نظاممند مسأله اسلام و مقتضیات زمان دراندیشه مطهری شناسهٔ خبر 2790215 - دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۶ دین و اندیشه > اندیشمندان هرگونه تبیین دیدگاه استاد مطهری در زمینۀ اسلام و مقتضیات زمان باید با لحاظ زمینۀ تاریخی و زمانه و زمینه ایراد این سخنان انجام شنماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس: نباید فضای مذاکرات را دوقطبی کرد
نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس نباید فضای مذاکرات را دوقطبی کردنماینده مردم شهرستانهای زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی گفت در این شرایط سخت نباید در بیرون گود نشست و فضای کشور را در مذاکرات دو قطبی کرد چراکه این بحث ملی است به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان حسین امی۱۵ هزار عراقی قربانی جنایت های یک ساله داعش
سازمان ملل اعلام کرد ۱۵ هزار عراقی قربانی جنایت های یک ساله داعش بر اساس جدیدترین گزارش سازمان ملل متحد از آغاز جنگ علیه گروهک تروریستی داعش در سال ۲۰۱۴ تا کنون دستکم ۱۵ هزار غیرنظامی در عراق کشته و حدود ۳۰ هزار نفر نیز زخمی شدهاند به گزارش سرویس دینی جام نیوز خبرگزاری فرانسظرفیت های فضای مجازی در بحث غنی سازی اوقات فراغت نباید فراموش شود
ستاد ساماندهی امور جوانان استان ظرفیت های فضای مجازی در بحث غنی سازی اوقات فراغت نباید فراموش شود شناسهٔ خبر 2852896 - دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۸ استانها > آذربایجان شرقی تبریز- معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی گفت فضای مجازی در بحث غنی سازی اوقات فراغت جوانان ننظم لیگ نباید دستخوش سلایق شود آذری: به هیچ وجه با تعویق در شروع لیگ برتر موافق نیستیم/تیمهای برنامه محور نبا
نظم لیگ نباید دستخوش سلایق شودآذری به هیچ وجه با تعویق در شروع لیگ برتر موافق نیستیم تیمهای برنامه محور نباید قربانی شوندمدیرعامل باشگاه ذوب آهن گفت به هیچ وجه با آغاز رقابتهای لیگ برتر در خارج از زمانی که سازمان لیگ برتر عنوان کرده است موافق نیستیم به گزارش خبرگزاری فارس وتوافق با ايران فرصتي تاريخي است که نبايد از دست داد
پیام هفتگی باراک اوباما توافق با ايران فرصتي تاريخي است که نبايد از دست داد در صورتی که ایران این توافق را نقض کند تحریم هایی که اعمال شدند و اقتصاد این کشور را زمین گیر کردند همان تحریم هایی که رسیدن به توافق را میسر کردند بار دیگر و به سرعت اعمال می شوند به گزارش سرویس سایران دارای ناامن ترین فضای اینترنتی در جهان متعلق است
در نشست آسیب شناسی فضای مجازی برای خانواده ها مطرح شد ایران دارای ناامن ترین فضای اینترنتی در جهان متعلق است شناسهٔ خبر 2854309 - چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۳ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی نشست آسیب شناسی فضای مجازی برای خانواده ها با هدف شناسایی آسیب های فضای مجازی وخانههای تاریخی تهران نباید تخریب شود |اخبار ایران و جهان
خانههای تاریخی تهران نباید تخریب شود رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور با اشاره به مصوبه شورای ارتقاء کیفی فضای شهری گفت بر اساس این مصوبه شهرداری نمیتواند به راحتی خانههای بافت تاریخی تهران را در طرح انضباط شهری تخریب کند کد خبر ۵۱۶۱۵۵ تاریخ انتشار ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۸ - 11آیا نباید بحث حق الناس بیشتر از بحث حجاب باشد؟
پرسش و پاسخ آیا نباید بحث حق الناس بیشتر از بحث حجاب باشد فکر می کنم در قران بیش از دو آیه در مورد حجاب نیامده ولی در باره حق الناس بیش از 300 آیه آمده است پس چرا اهمیتی که به مساله حق الناس داده می شود در ست برعکس است و در جامعه بیشتر سرویس فرهنگی- اجتماعی جام نیوزنشست«اسطوره شناسی یونانی در نگاهی فراتاریخی» برگزار میشود
در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نشست اسطوره شناسی یونانی در نگاهی فراتاریخی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2859940 - چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها گروه تاریخ و تمدن غرب پژوهشکده غربشناسی و علم پژوهی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نشست اسالگوی معرفتی مفسران قرآن تحت تاثیر مسائل سیاسی و تاریخی است
یک استاد دانشگاه الگوی معرفتی مفسران قرآن تحت تاثیر مسائل سیاسی و تاریخی است شناسهٔ خبر 2856253 - شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی زهره اخوان گفت رویکرد گرایشهای تفسیری سدههای مختلف با هم تفاوت دارند اما این تغییرات در تفسیرهای مختلف ربطینقدی بر اتهام تاریخی همکاری شیعیان با دشمنان اسلام
یادداشت نقدی بر اتهام تاریخی همکاری شیعیان با دشمنان اسلام شناسهٔ خبر 2781828 - جمعه ۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها تأملی کوتاه بر اتهامی بیمایه و فاجعه بار که در این روزگار بسیار بر صدر تبلیغات مسموم اهل تفرقه و ناهمسازگری جای می گیرد ضرورت دارد چکیده اینامام جمعه اسالم: رستاخیر خلاف واقعیتهای تاریخی و شرع اسلام است
امام جمعه اسالم رستاخیر خلاف واقعیتهای تاریخی و شرع اسلام استامام جمعه اسالم گفت فیلم رستاخیر خلاف واقعیتهای تاریخی و شرع اسلام است به گزارش خبرگزاری فارس از اسالم حجتالاسلام اصغر جدایی امروز در نماز جمعه این شهر یکی از راههای اصلی رسیدن به بهشت را رسیدن به مقامسفیر ایران درایتالیا: نباید فرصت تاریخی مذاکرات را از دست داد
سفیر ایران درایتالیا نباید فرصت تاریخی مذاکرات را از دست داد رم - ایرنا - جهانبخش مظفری سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا با تاکید بر اهمیت مذاکرات هسته ای در وین آن را این یک فرصت تاریخی دانست که نباید از دست داده شود مظفری در گفت و گو با خبرگزاری ایتالیایی اسکانیوز دربرهنگی در اروپا هم سابقه تاریخی ندارد!/ تاریخچه بیحجابی
صوت برهنگی در اروپا هم سابقه تاریخی ندارد تاریخچه بیحجابی شناسهٔ خبر 2858205 - سهشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 5 MB این کلیپ سخنانی از رحیم پورازغدی درباره موضوعات مختلف حجاب است به گزارش خبرگزاری مهر در این کلیپ به موارد ذیلمحسنیثانی: فقط به دنبال توافق خوب هستیم/ حقوق ملت ایران نباید قربانی زمان شود
محسنیثانی فقط به دنبال توافق خوب هستیم حقوق ملت ایران نباید قربانی زمان شودرئیس کمیته امنیت ملی مجلس گفت فقط به دنبال توافق خوب هستیم و حقوق ملت ایران مهمتر از آن است که قربانی زمان شود محمدرضا محسنیثانی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در سبزوار با اشاره به اینکه-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها