محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844543439
فلسفه، علم نیست/فلسفه به شکلی اساسی با هنر و ادبیات تفاوت دارد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
فلسفه، علم نیست/فلسفه به شکلی اساسی با هنر و ادبیات تفاوت دارد
شناسهٔ خبر: 2856147 - جمعه ۲۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
دین و اندیشه > اندیشمندان
فلسفه گاهی از آزمایههای فکری بهره میگیرد، ولی آزمایههای فکری علمی نیستند، چرا که به طور کلی در تخیل شخص انجام میشوند به گزارش خبرگزاری مهر، فلسفه تقریبا در ۹۸% از تاریخ تفکر غرب مادر تمام علوم محسوب میشد و اغلب زمینه های تحقیقی که تا به امروز موجود هستند را بوجود آورد. به همین دلیل است که بالاترین مدرک تحصیلی در دانشگاه PhD نامیده میشود، این واژه به معنای دکترای فلسفه است. در عین حال، ما در زمانی زندگی میکنیم که بسیاری از افراد دیگر مطمئن نیستند سود یا زیان فلسفه چیست. اغلب افراد به فلسفه به عنوان رشته ای بسیار انتزاعی با ارتباط بسیار کمی با واقعیت عینی نگاه میکنند – رشته ای که بیشتر شبیه به هنر، ادبیات یا دین است. همه این رشته ها سخنان زیادی درباره واقعیت دارند. ولی فرض غالب این است که هیچ کدام از این سخنان تا زمانی که به لحاظ علمی ثابت نشوند دانش به حساب نمی آیند.با این حال فلسفه به شکلی اساسی با هنر، ادبیات یا دین تفاوت دارد، همانطور که معنای واژه فلسفه «خِرَددوستی» است دلالت بر میزان قابل توجهی از دانش عینی دارد. این دانش باید به روش خودش حاصل شود، در غیر این صورت صرفا شاخه دیگری از علم خواهدبود.دانش عینی ای که فلسفه میتواند به ارمغان بیاورد ولی نمی توان از طریق علم به آن رسید چیست؟ این پرسشی است که به شکل فزاینده ای – حتی بین فیلسوف ها – با پاسخ جسورانه «هیچ» مواجه میشود. چرا که بسیاری از فیلسوف ها در هماهنگی با تعصب های عصر ما به این باور رسیدهاند که تنها علم پتانسیل حل معماهای فلسفی ماندگاری مانند ماهیت حقیقت، زندگی، ذهن، معنا، عدالت، خیر و زیبایی را دارد.از این رو بسیاری از فیلسوفهای معاصر تمایل کامل دارند خودشان را به عنوان دربان یا خدمه فکری پیشرفت علمی عرضه کنند. تحقیق های آنها عمدتا به عنوان جلودار کشفیات علمی بهکار میرود وبهمثابه داروی آرام بخشی است که پیگیری این کشفیات را برای عامه مردم ملموستر و دلپذیرتر میکند. به عنوان مثال اخیرا فیلسوفی به نام اس ام لائو عنوان کرده است که ما خودمان به شکل داوطلبانه شروع به مهندسی زیستی خود کنیم تا تاثیرات کربن خود را کاهش داده و بدین وسیله فضیلتمندتر شویم. پروفسور کالین مک گین نیز در یکی از نوشته های اخیر خود عنوان کرده است که آنقدر از بی احترامی و سوتفاهم نسبت به فلسفه خسته شده است که از دیگر فیلسوف ها خواسته است خودشان را «دانشمندان اونتیک» بنامند.از نظر مک گین نام علم آنقدر وسیع است که بتواند فلسفه را نیز شامل شود، چرا که فرهنگ لغات نیز علم را به عنوان «هر مجموعهای از دانش در هر موضوعی که بهصورت نظاممند سازمان یافته است» تعریف میکند. ولی این تعریف آنقدر مبهم است که سردرگمی رایج در مورد اینکه علم واقعا چیست را آشکار می کند و یادآوری مک گین که ریشه علم از واژه لاتین “scientia” به معنای دانش می آید، صرفا ما را گیج تر میکند. چرا که طبق این تعریف هر رشته آکادمیکی را میتوان علم نامید. «مطالعات ادبی» به «علوم ادبی» تبدیل می شود – و نام جدید آن قابل احترامترش میکند. «هنرهای زیبا» به «علوم زیبایی شناسی» تبدیل میشود – این تغییر قطعا باعث خواهد شد والدین بیشتری فرزندانشان را به تحصیل هنر تشویق کنند. حال که دستمان گرم شده است، بگذارید لیسانس علوم انسانی را با لیسانس علوم طبیعی جایگزین کنیم. (حتی نسبت به خاطرنشان کردن این گزینه ها ابا دارم چرا که ممکن است روسای مشهور دانشکدهها ایدهای بگیرند). نویسندهها و هنرمندان به طریق اولی با هیچ شکلی از علم سر و کار ندارند، چرا که رشته های آنها بیشتر با استانداردهای ذهنی و کیفی سر و کار دارد تا استانداردهای کمی و عینی. البته این بدان معنی نیست که تنها علم میتواند دانش عینی و کمی به بار بیاورد. فلسفه نیز می تواند.فرهنگ عقلانی علمگرایی مانع از فهم خود علم میشود. علاوه بر این، گونههای جایگزین دانش – که به طور عمده فلسفی هستند – را تحت الشعاع قرار می دهد؛ گونههایی که عملا میتوانند یقین بیشری از دانش علمی برای ما به ارمغان بیاورند. در حالی که علم و فلسفه گاهی همپوشانی هایی دارند ولی دو رویکرد اساسا متفاوت به ادراک هستند. بنابراین فیلسوفها نباید در گمگشتگی مفهومی که همه انواع دانش را ذیل علم قرار میدهد، بدمند. بلکه باید بر این واقعیت تاکید کنیم که بسیاری از رشتههایی که ما به عنوان علم در نظر میگیریم دست کم همان اندازه که علمی هستند فلسفی هم هستند - اگر بیشتر فلسفی نباشند. به عنوان مثال ریاضی، فیزیک نظری، روانشناسی و اقتصاد را در نظر بگیرید. اینها رشتههایی عمدتا مفهومی-عقلانی هستند. به عبارتی این رشته ها به شکل عمده به مشاهدات تجربی وابسته نیستند. چرا که برخلاف علم، میتوانید در حالی که با چشمان بسته بروی مبل خود نشسته اید به آنها بپردازید.آیا این بدان معناست که این رشته ها دانش عینی به دست نمیدهند؟ صراحتا باید گفت که این سوال بیمعنی است. حقیقتا اگر یافتهای از این رشتهها به عنوان دانش اصیل به حساب بیاید، ممکن است در واقع دیرپاتر باشد. چرا که برخلاف مشاهدات تجربی، که ممکن است اشتباه یا ناقص باشند، یافته های فلسفی اصولا به اصول منطقی و عقلانی وابسته هستند. به همین شکل، در حالی که علم یافتههای خود را هر روز به وسیله آزمون و خطا تغییر میدهد و به روز میکند، استنتاجهای منطقی همیشه صادق هستند. به همین دلیل است که اینشتین با غرور تلاشهای تجربی برای تایید نظریه نسبیت خاص خود را «ریزه کاری» مینامید. سپتامبر گذشته، نیویورک تایمز گزارش کرد که دانشمندان سازمان اروپایی پژوهشهای هسته ای (سرن) بر این باورند که به لحاظ تجربی نظریه اینشتین مبنی بر اینکه هیچ چیزی نمیتواند سریع تر از سرعت نور حرکت کند را رد کردهاند، ولی متوجه شدند که در آزمایش بعدی که یک ماه بعد انجام شد نتوانستهاند یافتههای خود را بازتولید کنند. این چنین نابهنجاریهای تجربی سردرگم کننده هستند. ولی همانطور که سرجیو برتولوچی مدیر پژوهشی سرن به زبانی ساده گفت «ساز و کار علم همین است».هرچند، ۵+۷ همیشه مساوی با دوازده خواهد بود. هیچ میزانی از مشاهده این واقعیت را تغییر نخواهد داد. در حالی که ریاضیات در این سطح ابتدایی قابل آزمایش است، در محضترین حالتهای خود مانند تحلیل و نظریه اعداد دیگر چنین نیست. اثبات در چنین سطوحی تماما به صورت مفهومی انجام میشوند. منطق هم اینچنین است، برخی از استدلالها به شکل تغییرناپذیری معتبر هستند در حالی که بقیه استدلالها به شکل تغییرناپذیری بیاعتبار هستند. استدلالهای مغالطه آمیز منطقی میتوانند پیچیده و اقناع کننده باشند. در عین حال باطل هستند و همیشه نیز باطل باقی خواهند ماند. برملا کردن چنین خطاهایی بخشی از وظایف فلسفه است. بنابراین همانطور که سقراط در زمان های بسیار دور اشاره کرد، بخش زیادی از دانشی که از فلسفه حاصل میشود شامل متوجه شدن آنچه که واقعیت ندارد است.یکی از این موارد ادعای تراسیماخوس است مبنی بر اینکه بهترین تعریف عدالت برتری اقویاست، به عبارتی آنچه که در رقابت به نفع اقویاست. سقراط پوچی این سخن را با نشان دادن اینکه افراد خردمند نیازی به رقابت با دیگران ندارند نشان میدهد.اگر بخواهیم مثال دیگری استفاده کنیم، ویتگنشتاین نشان داد که یک واژه معمولی مانند «بازی» به شکل های متفاوتی بدون آنکه تعریف آن ماهیتا یک شکل باشد استفاده میشود. با اینکه به نظر غیرممکن می آید، معنای چنین عباراتی در واقع با کاربرد زمینهایشان معین می شوند. هنگامی که به چهره افراد در یک خانواده نگاه میکنیم، شباهتی بین چهره های آنها میبینیم. با این حال لازم نیست یک مشخصه به خصوص در صورت همه اعضای خانواده وجود داشته باشد تا آنها را به عنوان اعضای یک خانواده شناسایی کنیم. به همین شکل، کاربردهای متفاوت واژه «بازی» یک خانواده تشکیل می دهند. نتیجه فلسفه ویتگنشتاین این است که ما متوجه شده ایم که زبان یک پدیده عمومی است که نمیتوان آن را در تنهایی خود به شکل منطقی ابداع کنیم. این موارد در واقع تصفیه مفهومی هستند و از این حیث حقایق فلسفی نسبتا بی زمانی هستند.به همین دلیل است که رشته حقوق بدون نیاز به تغییر نام آن به «علم قضایی» - همان طور که برخی از دانشگاهها الان از این اصطلاح استفاده می کنند ـ واجد شرایط دانش عینی می باشد. هرچند این رشته از تحقیق تجربی در مورد ماهیت بشر و کارکردهای کلی جامعه بهره میگیرد. ولی در اصل به قوت استدلالهای متخصصانی که به واسطه اعتبار منطقی و ارزش صدق فرضیه هایشان ارزیابی می شود وابسته است. اگر هر دوی این معیارها حاضر باشند، آنگاه استدلال صحیح است. بنابراین دادگستری دیوان عالی بیش از آنکه به لحاظ علمی متخصص ماهیت عدالت باشند، به لحاظ فلسفی متخصص این امر هستند. این بدان معنا نیست که تخصص آنها به عنوان دانش اصیل به حساب نمی آید. در بهترین حالت، به جایگاه رفیع خرد ارتقا پیدا می کند ـ هدف اصلی فلسفه.با اینکه فلسفه گاهی از آزمایههای فکری بهره میگیرد، ولی آزمایههای فکری علمی نیستند، چرا که به طور کلی در تخیل شخص انجام میشوند. به عنوان مثال، قاضیها تصور میکنند اگر «معامله با آشنایان» قانونی بشود چه اتفاقی خواهد افتاد.آنها به این نتیجه رسیده اند که هرچند ممکن است این امر هزینههای قانونی را کاهش دهد و سطح آزادی سرمایه گذاران را افزایش دهد، ولی خود بازار آزاد را به واسطه تضعیف بازار اوراق بهادار درستکار و از بین بردن اعتماد سرمایه گذار به مخاطره می اندازد. در حالی که ممکن است این پرسش تجربی به نظر بیاید، ولی نمیتوان بدون این آزمایه فکری که طبیعتا فراتر از توانایی حقوق است، آن را تنها به صورت تجربی بررسی کرد. تنها قانون گذاران میتوانند با قانونی کردن معامله با آشنایان این آزمایه فکری را اجرا کنند. حتی در آن صورت هم نمیتوان این آزمایش را به صورت کاملا علمی انجام داد مگر اینکه به منظور مقایسه، گروه شاهد مجزایی که در آن معماله با آشنایان غیرقانونی باقی بماند وجود داشته باشد. با وجود این، قضات به واسطه دلایل فلسفی از قانونی شدن آن جلوگیری می کنند.به همین شکل در اخلاق، علم نمی تواند ضرورتا به ما بگوید چه چیزی را ارزش به حساب بیاوریم. علم پیشرفت قابل توجهی در کمک به فهم ماهیت بشر به ما کرده است. چنین تحقیقهایی اگر دقیق باشند محدودیتهایی واقعی بر سازههای فلسفی در مورد ماهیت نیکی ایجاد می کنند. با این حال، شواهدی مبنی بر اینکه اغلب افراد چگونه هستند ضرورتا همه چیز را درباره آنچنان که باید باشیم، به ما نمیگوید. اینکه ما چگونه باید باشیم پرسشی مفهومی است، به عبارتی اینکه چگونه باید عمل کنیم در مقابل این پرسش تجربی که چگونه عمل میکنیم قرار میگیرد. ممکن است نظرسنجیهایی علمی درست کنیم تا میزان حس خوشبختی افراد را بسنجیم و بررسی کنیم چه علتهایی را به سطح خوشبختی خود مرتبط میسازند. ولی فهمیدن اینکه این گزارشهایی که از خود میدهند چقدر قابل اتکاست، بسیار دشوار است چرا که بسیاری از افراد ممکن است مفهومی دقیق، منسجم و مستحکم از خوشبختی نداشته باشند. ممکن است حتی از آنها بپرسیم که آیا فلان یا بهمان استدلال اخلاقی را قانع کننده می یابند یا خیر، به عبارت دقیق تر آیا خوشبختی باید تنها هدف در زنگی باشد؟ ولی ما این نتایج را برای تعیین استانداردهای اخلاقی مثلا جامعه پزشکی آمریکا کافی نمیدانیم و نباید بدانیم، چرا که این نتایج به تحلیل فلسفی نیاز دارند.به طور خلاصه، فلسفه علم نیست. چرا که ابزار تحلیل منطقی و شفافیت مفهومی را به جای اندازه گیری تجربی به کار می برد. و این رویکرد، هنگامی که با دقت انجام شود، میتواند گاهی به دانشی قابل اتکاتر و پایدارتر از علم بیانجامد. چرا که اندازه گیری علم در اصل همیشه بر اساس مشاهداتی که در آینده انجام میدهیم در معرض میزانی از سازگاری مجدد قرار میگیرد. با این حال استدلال های صحیح فلسفی به حدی از نامیرایی دست مییابند.بنابراین اگر ما فیلسوفها میخواهیم اقتدار فلسفه را در فرهنگ عمومی اعاده کنیم، نباید نام آن را تغییر دهیم بلکه با مسائلی که در دوران ما مهم هستند مواجه شویم – نه به مانند دانشمندان بلکه به عنوان نگهبانان عقل. این امر ممکن است عامه مردم را به انتقادیتر فکر کردن و به تبع آن فلسفیتر شدن تشویق کند. **نوینسده: جولیان فریدلند، ترجمه: زهیر باقری نوع پرست
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]
صفحات پیشنهادی
سلسله نشستهای علمی باشگاه هنرپژوهان جوان برگزار میشود
سلسله نشستهای علمی باشگاه هنرپژوهان جوان برگزار میشود شناسهٔ خبر 2858187 - دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۱۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها باشگاه هنرپژوهان جوان از ابتدای مرداد ماه در هفت موضوع پذیرای حضور هنرپژوهان خواهد بود به گزارش خبرگزاری مهر باشگاه هنرپژوهان جوان از ابتدای مردحوزه های علمیه شرایط تولید آثار هنری فاخر قرآنی را فراهم کنند
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد حوزه های علمیه شرایط تولید آثار هنری فاخر قرآنی را فراهم کنند شناسهٔ خبر 2859705 - چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ از حوزه های علمیه کشور خواست تا با در اختیار قرار دادن متون و متوجه به هنر اسلامی تفاوت مهم نمایشگاه قرآن ایران با سایر کشورها
هنرمند مطرح پاکستانی مطرح کرد توجه به هنر اسلامی تفاوت مهم نمایشگاه قرآن ایران با سایر کشورها شناسهٔ خبر 2850381 - جمعه ۱۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۳۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی خطاط مطرح کشور پاکستان معتقد است توجه به هنر اسلامی در ایران و تلاش برای ترویج آن تفاوت مهم نمانماینده مردم قزوین در مجلس: فلسفه تأسیس دانشگاه علمی کاربردی، افزایش کارآمدی نیروی کار است
نماینده مردم قزوین در مجلس فلسفه تأسیس دانشگاه علمی کاربردی افزایش کارآمدی نیروی کار استنماینده مردم قزوین البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت فلسفه تأسیس دانشگاه علمی کاربردی افزایش کارآمدی نیروی کار است بنابراین مسئولان این دانشگاه باید تلاش کنند فارغالتحصیلان با کارآمدیتغییر نگاه هنرمندان با بررسی ویژگیهای نقاشی مونالیزا
صوت تغییر نگاه هنرمندان با بررسی ویژگیهای نقاشی مونالیزا شناسهٔ خبر 2857863 - دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 4 MB صوت پیش رو بخشی از کلاس دکتر عبایی در باب تحلیل و بررسی بستر پیدایش مفهوم اومانیسم است به گزارش خبرگزاری مهر اینترجمه دانشنامه استنفورد ۲۴تایی شد/ «پرسشهای اساسی فلسفه» آمد
انتشار پنج کتاب فلسفی جدید ترجمه دانشنامه استنفورد ۲۴تایی شد پرسشهای اساسی فلسفه آمد شناسهٔ خبر 2852629 - دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۳ فرهنگ > تازه های نشر ایران چهار جلد دیگر از ترجمه دانشنامه استنفورد به همراه کتاب پرسش های اساسی فلسفه نوشته سیمون بلک برن با ترجمه مریمدیدار استاد علوم قرآنی جمهوری اسلامی ایران با برخی علمای اندونزی
دیدار استاد علوم قرآنی جمهوری اسلامی ایران با برخی علمای اندونزی شناسهٔ خبر 2857810 - دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۹ دین و اندیشه > اسلام در جهان طبق هماهنگی های صورت گرفته توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران حجت الاسلام احمدی شاهرختی با برخی علمای اندونزی دیدار و گفتگو کردابزار هنر در تبلیغ و ترویج قرآن بسیار موثر است
یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۳ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت استفاده از ابزار هنر در تبلیغ و ترویج قرآن بسیار موثر است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه یزد حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی در نشست با کارگروه کارشناسی تبلیغ و ترویج قرآنقدردانی مدیر حوزههای علمیه از حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز قدس
جمعه ۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۱ مدیر حوزههای علمیه ضمن قدرانی از حضور پرشور ملت ایران در راهپیمایی روز قدس گفت این حضور واکنش جدی به جنایت ظالمان عالم به خصوص اسرائیل است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله سیدهاشم حسینی بوشهری در حاشیه راهپیمایی روزضرورت تشکیل دبیرخانه دائمی بخش هنر نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم
معاون امور هنری وزارت ارشاد تاکید کرد ضرورت تشکیل دبیرخانه دائمی بخش هنر نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم شناسهٔ خبر 2859773 - چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی برپایی دبیرخانه دائمی بخش هنری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از واجباتی است که بهدعوت مرکز مدیریت حوزههای علمیه به شرکت در راهپیمایی روز قدس
چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۲ مرکز مدیریت حوزههای علمیه با صدور بیانیهای از عموم مردم برای شرکت در راهپیمایی روز قدس دعوت کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن این بیانیه به شرح زیر است بسم الله الرحمن الرحیم تدبیر و دوراندیشی حکیمانه معمار کبیر ان۳۰ اثر برتر بخش هنری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم معرفی شد
۳۰ اثر برتر بخش هنری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم معرفی شد شناسهٔ خبر 2858743 - سهشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۳ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی برترین آثار بخش هنری بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم طی مراسمی با حضور احمد مسجد جامعی و برزین ضرغامی معرفی شدند و جوایز خودتازهترین شمارۀ فصلنامه علمی پژوهشی «فناوری آموزش» منتشر شد
تازهترین شمارۀ فصلنامه علمی پژوهشی فناوری آموزش منتشر شد شناسهٔ خبر 2855625 - جمعه ۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۸ ۱۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها شماره سوم از دورۀ نهم فصلنامه علمی پژوهشی فناوری آموزش به صاحبامتیازی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی منتشر شد به گزارش خبرنگار مهر این فصتفاوت معماری مساجد در کشورهای مختلف را به تصویر کشیدهام
کنان شورکوویچ عکاس بوسنیایی تفاوت معماری مساجد در کشورهای مختلف را به تصویر کشیدهام شناسهٔ خبر 2852734 - دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۲ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی عکاس بوسنیایی که عکسهایش در بخش بینالملل بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم روی دیوار رفته نمایشگاهایران حافظ قرآن و اهل بیت است/هنر اسلامی را در ایران دنبال میکنم
نقاش اهل بوسنی در نمایشگاه قرآن ایران حافظ قرآن و اهل بیت است هنر اسلامی را در ایران دنبال میکنم شناسهٔ خبر 2852729 - دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۸ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی نقاش اهل بوسنی که در بخش بینالملل نمایشگاه قرآن شرکت کرده معتقد است ایران حافظ قرآن و اهل بیت عنشست مدیر کل آموزش وپرورش با انجمن علمی معلمان هنر و فیزیک استان یزد
نشست مدیر کل آموزش وپرورش با انجمن علمی معلمان هنر و فیزیک استان یزد خبرگزاری پانا نشست مدیر کل آموزش وپرورش با انجمن علمی معلمان هنر و فیزیک استان یزد برگزارشد ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۱ تير ساعت 11 12 به گزارش خبرگزاری پانا مدیر کل آموزش وپرورش استان یزد در این نشست به استمرار اهنر ایرانی الهامبخش هنرمندان دنیاست
هنرمند بوسنیایی هنر ایرانی الهامبخش هنرمندان دنیاست شناسهٔ خبر 2851876 - یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۲ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی خطاط بوسنیایی که آثار هنری خود را در بخش بینالملل بیست و سومین نمایشگاه بینالمللی قرآن به نمایش گذاشته معتقد است هنر ایرانی از گذشته تا کنون-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها