محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842212014
اختلاف فقها در تعیین عید فطر ازکجاست ؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
پرسمان؛
اختلاف فقها در تعیین عید فطر ازکجاست ؟
برخی از فقهای اهل سنت هنگامی که از تولد ماه نو اطلاع حاصل می کنند، پایان ماه رمضان و فرارسیدن عید فطر را اعلام می کنند
به گزارش سرویس دینی جام نیوز،یکی از سوالات مطرح در خصوص عید فطر اینکه چرا فقها در تعیین عید فطر اختلاف پیدا می کنند؟ برخی از فقهای اهل سنت هنگامی که از تولد ماه نو اطلاع حاصل می کنند، پایان ماه رمضان و فرارسیدن عید فطر را اعلام می کنند، در حالی که اکثریت قریب به اتفاق فقهای شیعه زمان رؤیت ماه نو را هنگام فرارسیدن عید فطر می دانند(صُومُوا لِلرُّؤْيَةِ وَ أَفْطِرُوا لِلرُّؤْيَةِ) (1). بنابراین ملاک در تعیین روز عید فطر رؤیت هلال ماه است نه تولد ماه نو.
از طرفی جهت رؤیت در نیمی از كره زمین خلاف جهت رؤیت در نیمه دیگر است. بنابراین موضوع رؤیت واحد برای افرادی كه افقهای مختلف دارند، مفهومی ندارد، و نمیتوان تنها خروج ماه از محاق را مستند برای رؤیت هلال نسبت به تمامی افراد روی کره زمین قرار داد. بر همین اساس با ابزارهایی از قبیل ماهواره كه در فضایی خارج از افق زمین هستند، نمی توان برای تمام مناطق زمین حتی افراد واقع در یک نیمكره، حكم به رؤیت هلال داد.
مباحث اختلافی در مسأله رؤیت هلال متفاوت است که مسأله عدد، مسأله حکم حاکم، رؤیت هلال هنگام غروب آفتاب، پیش از زوال و پس از زوال، اتحاد آفاق، رؤیت با ابزار و محاسبات اهل نجوم و اهل فکر از این دسته اند که در هر عصری یکی از محورهای فوق، محل بحث بوده و رسالههای مختلفی درباره آن نوشته شده است.
در زمان شیخ مفید و سیدمرتضی بیشتر مسأله عدد مطرح بود که این بزرگان نظریه عدد را رد کردهاند. در بحث نظریه عدد، عدهای معتقد بودند که ماه رمضان همواره سی روزه است و اصلاً ناقص نیست. یعنی ماه رمضان براساس تقویم قمری آغاز میشد و کاری به رؤیت ماه نداشتند.
مساله دیگری که امروزه باعث اختلاف می شود رؤیت هلال با ابزاری مانند تلسکوپ و دوربین است. سؤالی که مطرح می شود این است که آیا رؤیت هلال با ابزار می تواند مانند رؤیت هلال با چشم عادی معتبر باشد یا خیر؟ مشهور فقها نظرشان این است که هلال ماه باید رؤیت شود نه با تلسکوپ و دوربین، اما عدهای از فقها قائلند که رؤیت با ابزار مانند رؤیت با چشم عادی است.
مسأله دیگری که از قدیم مطرح بوده و اکنون بیشتر درباره آن پژوهش شده، میزان اعتبار محاسبات اهل نجوم و اهل فکر در مسأله رؤیت هلال است به این معنا که اگر منجمان، بگویند که در فلان روز ماه قابل رؤیت نیست، این گفته را بپذیریم یا نپذیریم.
برای روشن تر شدن بحث ذکر یک مقدمه فقهی لازم است. هر مسئله فقهي متشكل از دو بخش موضوع و حكم ميباشد.(2) مثلاً در گزاره «نماز واجب است»، نماز موضوع و وجوب، حكم مسأله است. و نيز در اين جمله كه نوشيدن مشروبات الكلي حرام است، نوشيدن مشروب، موضوع و حرمت، حكم مسئله را تشكيل مي دهند.
در اين ميان، وظيفه فقها، كشف حكم و بيان آن مي باشد، هر چند تعريف برخي موضوعات فقهي نيز در حوزه وظايف فقهاء قرار دارد. توضيح آنكه موضوعات احکام دو دسته اند:
برخي از موضوعات، به گونه اي هستند كه شارع مقدس آنها را جعل كرده است مثل نماز، روزه، حج، خمس، زكات و... اگر دين اسلام نبود، نماز و روزه و ... به اين صورت اصلاً وجود خارجي پيدا نمي كردند، اين موضوعات در آيات و روايات و افعال معصومين تعريف و تبيين شده اند.
ولي برخي ديگر از موضوعات فقهي، همان اشياء خارجي و يا افعال رايج در زندگي انسانها هستند كه حتي اگر دين هم نباشد آن موضوعات هستند و شارع فقط وظيفه ما در برخورد با آنها را مشخص مي كند. مثلاً شراب، سگ، خوك، ازدواج، موسيقي و... همه موضوعاتي هستند كه در عالم خلقت و در جريان زندگي وجود دارند و دين اسلام آنها را پديد نياورده و فقط به بيان وظيفه ما پرداخته است. شارع اين گونه موضوعات را تعريف نمي كند. و آن را به فهم عرف ارجاع مي دهد. فقهاء نيز در تعريف موضوعاتي مثل قمار، ربا، ازدواج، غناء... كه موضوعاتي عرفي هستند، به عرف مراجعه مي كنند چنان كه مثلاً در بحث غناء، تعريف آن را از كتب لغت نقل مي كنند نه احاديث،(3) و يا حضرت امام (ره) درباره شطرنج آلت قمار بودن يا نبودن آن را به عرف ارجاع دادند.
در مسئله عيد فطر نيز هر چند عنوان عيد فطر و افطار عنواني است كه از دين اسلام ناشي شده است، ولي در اصل عيد فطر چيزي نيست به جز حلول ماه شوال، و پيدا شدن هلال جديد.
همانطور که ذکر شد در روايات به ما دستور داده شده است كه با رؤيت هلال رمضان روزه بگيريد و با رؤيت هلال شوال افطار كنيد و ديگر توضيح داده نشده كه هلال كي طلوع مي كند. چرا كه اين مسئله امري است طبيعي و تابع قوانين فلكي و نجومي مي باشد. در اين مسئله روزه، روز اول ماه شوال، موضوع است و حرمت روزه گرفتن حكم آن است و چون ماه شوال و روزهاي آن موضوع معين عيني خارجي هستند، ملاك شناخت آن عرف مردم است. بنابراين اگر كسي هلال ماه شوال را به درستي ببيند بايد فردايش را افطار كند، حتي اگر مراجع تقليد و يا رهبري نظام اسلامي آن روز را عيد ندانند. و اگر چنين فردي كه خود ماه را ديده است باز هم به خاطر عدم اعلام عيد، روزه بگيرد مرتكب فعل حرام شده است.(4)
راههاي ثابت شدن اول ماه
طبق نظر اکثر فقهاي شيعه حلول ماه شوال از دو راه اثبات مي شود:
الف - علم و يقين به حلول ماه شوال كه عبارت است از:
ـ خود انسان ماه را ببيند.
ـ شياع؛ يعني عده قابل توجهي از مردم ادعا كنند ماه را ديده اند و اين عده آنقدر زياد باشند كه علم به راست گويي آنها پيدا شود.
ـ گذشت سي روز از آخر شعبان؛ چون ماه بيشتر از سي روز نيست.
ب- راه هاي شرعي كه در حكم علم هستند، که عبارت است از:
ـ شهادت دو عادل.
ـ حكم حاكم شرع.
راههاي ثابت شدن حلول اول ماه نيز راههايي عقلايي و عرفي هستند. مثل اين كه كسي خود ماه را ببيند يا از گفته جمعي يقين حاصل كند....(5) با اين توضيحات مشخص مي شود كه علما اختلاف در اصل مسئله (ملاک بودن رؤيت هلال) ندارند. بلكه بحث اين است كه آيا ماه ديده شده يا نه؟ و علمايي كه عيد اعلام می کنند با در نظر گرفتن مباحث علمي بحث، گاهي بر اساس گزارش اطرافيان عادل خود اطمينان حاصل كرده اند كه ماه رؤيت شده است. ولي علمايي كه برايشان اثبات نشده، (با در نظر گرفتن اینکه فقها در راههای اثبات اول ماه نیز اختلاف نظر دارند) در واقع خود يا اطرافيان و افراد مورد اطمينان ايشان ماه را نديده اند. و لذا در اين مسئله هر كسي به وظيفه خود عمل می کند.
مردم نيز وظيفه دارند تحقيق كافي بنمايند و تا وقتي يقين نكرده اند نمي توانند افطار كنند، حتي اگر عالمي بفرمايد براي ما ثابت شده است كه عيد است. اصولاً اين مسئله تقليدي نيست.
سخن فقهاء در مسئله عيد در دو صورت ميتواند براي مقلد عيد را ثابت كند. يكي آن كه از سخن ايشان يقين حاصل كند كه اين اختصاص به فقهاء ندارد و از سخن افراد ديگر هم اگر يقين حاصل شود بايد افطار كند. ديگر اين كه حاکم شرع، به حلول ماه شوال حکم كند كه در اين صورت از نظر مشهور فقهاء بر همه مردم و حتي ساير فقهاء لازم است كه افطار كنند.
اصل مراجعه به فتواي مرجع تقليد در طرق ثبوت اول ماه به عنوان مراجعه مقلد به مرجع تقليد است نه به عنوان كارشناس اما خود ثبوت اول ماه ، تقلیدی نیست. ولی امروزه براي اينكه مراجع معظم تقليد و به خصوص رهبر معظم انقلاب در مسأله ثبوت اول ماه كارشناس هستند و بحث رؤيت هلال و كيفيت رؤيت را به خوبي ميدانند، مقلد ميتواند به عنوان نظريه كارشناس و خبره كه اعلام ميكند فردا اول ماه است، گرچه حكم نكند، از اين نظر تبعيت كند.
در پایان ذکر این نکته لازم است که مردم نبايد در زمينه حلول ماه دچار التهاب و استرس شوند، ما مکلف به واقع نيستيم بلکه مکلف به عمل به آن چيزي هستيم که براي ما اثبات شده و يقين آور است. اگر خداي نکرده به هر دليلي به واقع دست نيافتيم گناهي نکرده ايم چون ما ملزم به رعايت ظاهر هستيم.
پی نوشت ها:
1. وسائل الشيعة، ج10، ص: 253
2. ر. ك: ولايي عيسي، فرهنگ تشريحي اصطلاحات اصول، تهران، نشر ني، 1380، ج 2، ص 76 و 79 و نيز ص 199 و 201.
3. به عنوان مثال ر. ك: انصاري، مرتضي، كتاب المكاسب، قم، انتشارات دهاقاني، 1372، ج 1، ص 108، 109.
4. ر. ك: رساله هاي توضيح المسائل مراجع عظام تقليد، احكام روزه، راه ثابت شدن اول ماه.
5. همان.
۲۵/۰۴/۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]
صفحات پیشنهادی
نماز عید سعید فطر در ۱۴۰۱ بقعه متبرکه و امامزاده برگزار میشود
نماز عید سعید فطر در ۱۴۰۱ بقعه متبرکه و امامزاده برگزار میشود شناسهٔ خبر 2860026 - چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۴۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با بیان اینکه طرح ضیافت الهی امسال در ۲۱۰۰ امامزاده کشور برگزار شد گفت در قالب این طاستقبال از عید فطر با ایستگاههای فرهنگی و جشن مغفرت
شهرداری تهران خبرداد استقبال از عید فطر با ایستگاههای فرهنگی و جشن مغفرت شناسهٔ خبر 2859693 - چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی مدیرکل روابط عمومی و امور بینالملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از برپایی ایستگاههای فرهنگی برای ارائه خددر نماز عید فطر مقصدها و هدفها یکی میشود
پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۸ یک کارشناس مهدویت گفت نماز عید فطر عظیمترین سنگینترین و باشکوهترین اجتماع خوبان است حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با بیان اینکه روز عید فطر روز رحمت و عنایات خاص خداوندنماز عید سعید فطر بطور مستقیم از رادیو تهران پخش میشود
نماز عید سعید فطر بطور مستقیم از رادیو تهران پخش میشود شناسهٔ خبر 2857968 - دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی نماز عید سعید فطر به صورت زنده در برنامه ای با عنوان جشن بندگی از ساعت ۶ ۳۰ تا ۱۰ از شبکه رادیو تهران موج اف ام ردیف ۹۴ مگاهرتز پخممنوعیت اقامه نماز عیدفطر در مساجد موصل
داعش ممنوعیت اقامه نماز عیدفطر در مساجد موصل تروریستهای داعش در جدیدترین فتواهای خود اقامه نماز عید فطر در مساجد موصل را ممنوع کردند به گزارش سرویس دینی جام نیوز یک مسئول عراقی در مدیریت اوقاف استان نینوا گفت تروریستهای داعش قوانین جدید درخصوص عید فطر صادر کردند اینشنبه عید سعید فطر است
چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۰ یک عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت پیشبینی میشود که رویت هلال ماه شوال در غروب پنجشنبه بعید باشد و به احتمال زیاد طبق تقویم شنبه عید فطر است به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین علیرضا مبهتر است مردم نماز عیدفطر را به امامت فقیهی جامع و مجتهد اقامه کنند
چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷ ۳۲ مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت با خواندن نماز جماعت عید فطر یکپارچگی خود را به جهانیان نشان میدهیم حجتالاسلام والمسلمین بهرام دلیر در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با تاکید بر برپایی نماز عیداعمال شب و روز عید فطر
عطر استجابت اعمال شب و روز عید فطر شیخ در مصباح فرموده كه در آخر شب غسل كن و بر سجاده خود تا طلوع فجر بنشین و عبادت کن به گزارش سرویس دینی جام نیوز از جمله لیالى شریفه شب عید فطر می باشد و در فضیلت و ثواب عبادت و احیاى آن احادیث بسیار وارد شده و روایت شده است كه آن شداعش نماز عید فطر را ممنوع کرد
داعش نماز عید فطر را ممنوع کرد شناسهٔ خبر 2858693 - سهشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۷ دین و اندیشه > اسلام در جهان گروه تروریستی داعش در عراق برپایی نماز عیدفطر راممنوع کرد داعش اعلام کرده است که نماز عید فطر از اسلام نیست و نباید بر پا شود و در صورتی که کسی این نماز را بر پا داردشیرمردی: نماز عید فطر در مصلای امامخمینی(ره) اقامه میشود
یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۱ مسئول ستاد برگزاری نماز عید فطر گفت برنامههای روز عید فطر از ساعت 7 صبح آغاز میشود و رأس ساعت 8 صبح نماز عیدفطر به امامت ولی امر مسلمین مقام معظم رهبری اقامه میشود به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمتوضیحاتی درباره برگزاری نماز عید فطر
توضیحاتی درباره برگزاری نماز عید فطر فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری ایسنا نوشت مسئول ستاد برگزاری نماز عید فطر گفت برنامههای روز عید فطر از ساعت 7 صبح آغاز میشود و رأس ساعت 8 صبح نماز عیدفطر به امامت ولی امر مسلمین مقام معظم رهبری اقامه میشود حسیره تربیتی امام سجاد علیه السلام در عید سعید فطر
وداع با ماه میهمانی خدا سیره تربیتی امام سجاد علیه السلام در عید سعید فطر پروردگارا تو به ما فرمودی از ستمکاران خویش درگذریم و ما براستی بر خود ستم کرده ایم همان طور که فرمودی ما از کسانی که ستم کرده اند درگذشتیم تو هم از ما درگذر که تو در عفو کردن از ما و از ماموران برتریهمه مردم در نماز عید فطر شرکت کنند
پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸ ۲۳ مدیرکل تبلیغات اسلامی البرز گفت نمایش وحدت و اتحاد مسلمانان در روز عید فطر زمینه ناامیدی دشمنان اسلام را فراهم میکند حجتالاسلام سیدعباس مسعودی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه البرز اظهارکرد عید فطر نمایانگر شکوه و اقعید سعید فطر و تاثیر آن در تحولات فردی و اجتماعی
عید رمضان عید سعید فطر و تاثیر آن در تحولات فردی و اجتماعی اینکه روز اول ماه شوال عید اهل ایمان قرار داده شده است به خاطر این است که آنان برای قبولی اعمالشان در ماه رمضان خوشحالند و از اینکه خداوند متعال گناهانشان را بخشیده و بر عیب های آنان پرده کشیده است به گزارش سرویس دینینماز عید فطر به امامت رهبر انقلاب اقامه می گردد
مسئول ستاد برگزاری نماز عید فطر تهران اعلام کرد نماز عید فطر به امامت رهبر انقلاب اقامه می گردد مسئول ستاد برگزاری نماز عید فطر تهران از برگزاری این نماز به امامت مقام معظم رهبری در مصلای امام خمینی ره خبر داد به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز حجت السلام و المسلمین سید یدالله شمطابق پیشبینیها «شنبه» عید فطر است
عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری مطابق پیشبینیها شنبه عید فطر است پیشبینی میشود ماه مبارک رمضان 30 روزه باشد و احتمال ضعیفی در 29 روزه بودن آن وجود دارد بنابراین به احتمال زیاد روز شنبه عید فطر است به گزارش سرویس دینی جام نیوز حجتالاسلام علیرضا موحدنژاد عضو سپیشبینی عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری: شنبه عید سعید فطر است
پیشبینی عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری شنبه عید سعید فطر است فرهنگ > دین و اندیشه - عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری پیشبینی کرد روز شنبه عید سعید فطر باشد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین براساس اعلام این عضو بیش از 150 گروه در سراسر کشور در غروب پن-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها