محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845915291
حساسیت های امام علی (ع) از چه جنسی بود؟/ توجه امام به خانواده مجرمان زندانی
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
حساسیت های امام علی (ع) از چه جنسی بود؟/ توجه امام به خانواده مجرمان زندانی فرهنگ > دین و اندیشه - حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم
«تشیع یعنی خود را نمونه حضرت علی (ع) ساختن، با اسم که تشیع درست نمی شود، علی در زندگی خود در چه مسائلی حساسیت نشان می داد؟ از قبیل ریش و رادیو بود؟ دو چیز بطور عجیب نمایان است عدالت و حقوق اجتماعی و اسلامی و وحدت اسلامی ... سراسر زندگی علی مملو از حساسیت های دقیق درباره عدالت و حقوق اجتماعی اعم از سیاسی و قضائی است ...، حساسیت های مان گاه بصورت مضحک در می آید یکی داستان طلاب و آخوندهای قدیم در مورد ساز و دهل و دایره در عروسی ها(که دیوار بالا می رفتند تا نهی از منکر کنند) و دیگری داستان مقدس تبریزی که مقابل فحشاء و قمار فرزندش صبر کرد ولی وقتی او گوجه فرنگی خرید به خانه آورد صدای مقدس تبریزی درآمد که حالا کار تو به آنجا رسیده که ارمنی بادمجان (گوجه فرنگی) خانه من می آوری؟!»
این عبارات از استاد شهید آیت ا... مطهری در کتاب "یادداشت های" ایشان است که ما را در یک فکر فرو می برد که:
آیا، شیعیان حضرت امیر (ع) خصوصاً در این زمان که مِلک و مُلک را بدست آورده ایم و صاحب قلم و رسانه، دادگاه و پادگان، حوزه و دانشگاه و خلاصه ریاست شده ایم، حساسیت مان متمرکز در چه نقطه ای است؟ و آیا منطبق با حساسیت های امام علی (ع) می باشد؟
برای شناسائی این مهم باید بر حساسیت های امام علی (ع) و حکومت اش مروری داشته تا بتوانیم نقاط ضعف خود را شناسائی کرده و در پی مداوای آن برآئیم: حساسیت جدی مولای، در مقطع اول «عدالت» است، سراسر زندگی علی مملو از چنین دغدغه ای است او آرام ندارد که نکند در حیطه حکومت او فردی از حقوق مشروع و مقبول اجتماعیاش (شهروندی) محروم باشد و وقتی برخی از ناهنجاری های ظالمانه را می شنود سخت برخود می لرزد و ناله می کند.
الف) عدالت سیاسی
در دولت علی (ع) آنچه در صحنه سیاست تعیین کننده است «عدالت» است نه حُب و بغض های شخصی یا حزبی و غیره:
اولاً اجازه غوغاسالاری در رابطه با برخی از مسائل تلخ سیاسی گذشته نمی دهد و خود نیز بر علیه برخی از عناصر آنان اقدام نمی کند یعنی سر زخم های کهنه سیاسی را باز نمی کند،چرا که در آن باز خوانی فتنه ی گذشته(سقیفه) خونریزی و هدم اصل نظام اسلامی را می بیند:
«فلم اری فیه الا القتال او الکفر بی جاء محمد (ص)» (نهج/ خطبه 43)
و«اری فیه ثلما او هدماً» (نهج/ نامه 62)
و در مواجه با سؤال ازآن «فتنه»، پاسخ می دهد: "امروز و این شرائط چه جای این سؤال؟!
«انک لقلق الوضین ترسل فی غیر سدد» (نهج/ خ 162)
همانطوری که نسبت به بعد از شهادت خود این اجازه را به افراد نداد که به داعیه حمایت از رهبر خود دست به خونریزی بزنند و فرمود:
«یا بنی عبدالمطلب لاالفینکم تخوضون دماء المسلمین خوضا تقولون و قتل امیر المؤمنین» (نهج/ نامه 47)
و ثانیاً خود و زمامداران حکومتی خود را از هر گونه روش های شاهانه و ملوکانه پرهیز می دهد و نمونه اش بحبوبه جنگ صفین است که در خطبه مهمی امام (ع) مردم را از رفتار ذلیلانه در مقابل رهبر خود بر حذر می دارد:
«فلا تکلّمونی تکلّم به الجبابرة و لاتتحفظوا منّی بی یتحفظ به عند اهل البادرة و لاتخالطونی بالمصانعة» (نهج / خطبه 216)
و به مالک اشتر هم دوری از خوی کبر و دیکتاتوریت را گوشزد می نماید:
"لاتقولن انی مومر آمرفاطاع...." (نهج/نامه53/بند13)
و ثالثاً: در حیطه سیاسی خود اجازه «بد اخلاقی» و یا «شکستن حریم» را نمی دهد، از همین جاست که باز هم در بحبوحه جنگ صفین وقتی برخی از یاران نسبت به اهل شام دهان به فحاشی باز کردند امام (ع) سریعاً و صریحاً در مقابل آنان ایستاد که:
«انی اکره لکم ان تکونوا اسبابین ...»(نهج/خ 206)
و رابعاً: بر اساس عدالت سیاسیاش هیچگاه از مردم "گله ای از گوسفند" نمی سازد که «اطاعت بی چون و چرا» وظیفه شان باشد لذا هر جا حرف از «اطاعت از ولی امر» به میان می آورد در کنارش قیدی قرار می دهد که حاکی از این نکته است که «اطاعت باید در مسیر عدل و عقل» باشد:
«فان للطاعة اعلاما واضحه و سبلاً نیّره و محجة نهجة و غایة مطلبه ...» (نهج/ نامه 30)
و به مردم در رابطه با اطاعت از مالک اشتر نوشت:
«فاسمعوا له و اطیعوا امره فیما طابق الحق ...» (نهج/ نامه 38)
ب) عدالت اداری ـ مالی
حساسیت دیگر حضرت امیر (ع) در رابطه با عدالت در صحنه اجرائیات و ادارات مربوط به حکومت است.
پهلوان بی همتا جبهه های نبرد در مقابل شنیدن خبری از روا داشتن ظلمی بر فردی در یکی از ادارات حکومتی اش، بر خود می لرزد و گریان می شود از سویی عذر خطا، به درگاه رب العالمین می برد و از سوی دیگر با زبان عذر پا در کفش خود می کند و به دنبال مظلوم راه افتاده تا از همکاران اداری و حکومتی خود «تقاص ظلم» کند. این نه یک افسانه بلکه درست همان قصه حیرت آوری است که زن ستمدیدهای بنام "سوده بنت عماره همدانی" به محضر مولی آمد و عرض حاجت و تظلم خواهی کرد که یکی از ادارات حکومت شما بر من ظلمی روا داشته ، چشمان علی (ع) را گریان نمود و سال ها بعد خود این زن با چشمان گریانی آن خاطره را برای معاویه نقل کردو این شعر خواند:
صلی الاله علی جسم تضمنه قبرفاصبح فیه العدل مدفونا. (ر.ک: الفتوح 3/60 تاریخ ابن عساکر 53/34 و عقدالفرید 21/112)
در این زمینه یعنی گسترش عدالت در پهنه ادارات دولتی نامه های نهج البلاغه گویای حقائق مهمی است. مثلاً به شریح قاضی نامه می نویسد: « چرا خانه هشتاد دیناری تهیه کرده ای» (نامه/3) به زیاد بن امیه می نویسد: «که تو در اموال مسلمین خیانت کردی» (نامه/ 20) و او را تهدید می کند: «که صندلی قدرت تو را از پایات خواهم کشید» (نامه/ 40) و به علاء بن زیاد که خانه وسیعی خریده می نویسد: «تو و وسعت خانه ای به این مقدار!» (نامه/ 209) به مصقله در یکی از استانداری های منطقه ایران مسئولیت دارد می نگارد: «کاری کرده ای که خدا را غضبناک کرده ای و بر من عصیان نموده ای و آن در رابطه با تقسیم بیت المال است ...» (نامه/ 43) و به منذر هم می نویسد: «خیانت کردی و نامه من به تو سریعاً از قدرت کنار روی ...» (نامه/ 71)
اینها نمونه هائی است از حساسیت حضرت امیر (ع) در رابطه با فساد در ادارات دولتی، و مهم در این راستا این است که در زمانه ای که قدرت انتقال رسانه و خبر بسیار ضعیف است آن بزرگوار چقدر بر امور دولت و حکومت خود اشراف دارد و برخورد به موقع را انجام می دهد.
البته در این بخش حساسیت امام (ع) در مورد خاندان خود بشدت افزایش دارد بطوری که به نقل شیخ طوسی وقتی دخترش ام کلثوم از علی بن رافع مسئول خزانه داری حکومت برای سه روز در عید قربان گردنبندی را به امانت می گیرد و امام آن می بیند دختر خود را توبیخ می کند و وقتی از امانت بودن و ضمانت خود علی بن رافع خبردار می شود می فرماید: «اگر چنین نبود دست ام کلثوم را قطع می کردم:«اول هاشمیة قطعت یدها» (تهذیب 10/152 - وسائل 28/292)
سخن در این بخش یه یک مقاله تأمین نمی شود و خود کتاب های مستقل می طلبد تا زوایای عدالت آن حضرت در بخش مالی ـ اداری مطرح شود.
ج) عدالت قضائی
در این بخش چند نمونه بسیار ظریف را مطرح می کنیم تا شما خود گوشه ای از عدالت خواهی امام را تصور نمائید: نمونه اول:
عمر بن خطاب وقتی در مقام قضاوت بین امام و یک فرد یهودی قرار می گیرد و به امام خطاب می کند: «قف یا ابالحسن بجانب خصمک»،امام ناراحت می شود و عمر علت ناراحتی را می پرسد که «مالی اراک متغیّراً؟» حضرت می فرماید: چرا نام من را به کینه بردی «لانک کینتی بحضرة خصمی» (شرح نهج البلاغه ابن حدید 4/133) نمونه دوم:
ابوالاسود بعنوان قاضی بصره است و امام او را عزل می کند وقتی خدمت امام می رسد و علت عزل را جویا می شود امام می فرماید:
«انی رایت کلامک یعلو کلام خصمک»
شما صدایت را بر یکی از طرفین دعوا بلند کردی! (جامع الاحادیث 30/134 و تاریخ طبری 6/2697) نمونه سوم:
در مرافعه بین امام و یک مسیحی شریح قاضی به امام احترام می گذارد و کنار خودش قرار می دهد «فجلس الی جنبه ...» امام بشدت ناراحت می شود و اعتراض می نماید. (الغارات 1/124)
این ها نمونه هائی از برخورد امام با عدم رعایت عدالت در بخش قضاء آن هم در امور مقدماتی آن است، حال با بیان این اوصاف اگر بگوش امام (ع) می رسید که قاضی و دستگاه قضا اش محل ورود «رشوه» یا «حکم به باطل» یا «قاضی وابستگی فکری به گروهی خاص داشته» بر امام (ع) چه می گذشت و چه برخوردی می داشت؟؟ پاسخ اش بر هیچ کس پوشیده نیست. در این بخش حیف است این نکته مهم اشارت نشود که امام علی (ع) بر اساس همین دیدگاه که «عدالت قضائی» باید کاملاً منطبق با ظریف ترین چهارچوب های «عدل و عقل» باشد هیچگاه مخالفین سیاسی خود را تا وقتی دست به سلاح نبردند نه تنها به میدان جهاد و جنگ (ابتداءاً) نکشید بلکه یک نفر آنان را نیز به محاکم قضائی رهسپار نکرد تا چه برسد به اعمال حبس و زندان و محدودیت. و از این مهمتر اگر فردی را به جهت «جرم قطعی و ثابت شده در دادگاه صالحه» به زندان می افکند، هیچ گاه از خانواده او غافل نمی شد و بر آن مسئولانی که بی خیال خانواده آن مجرم می شدند فریاد بر می آورد که: «چرا چنین؟!تخلطون من اذنب بمن لم یذنب» (نهج البلاغه خ/ 127)
این است که باعث شده امام همام شیعیان ،در مرتفع ترین قُله کمال و انسانیت قرار گیرد و عالم و آدم نتوانند ذره ای از «عدل و عقل» او خرده بگیرند. د) عدالت فکری و فرهنگی
در جامعه ای که عدالت اندیشه و تفکّر وجود داشته باشد شهروندان آن جامعه به فکر کردن دعوت نمی شوند البته نه به فکر کردنی که خروجی اش همان جزئیات و سلیقه های حاکمان باشد، و این نکته در روش حضرت امیر (ع) بسیار در خور تأمل است که در مواضع متعددی در نهج البلاغه می توان دیدی، یک نمونه آن وقتی است امام عازم جنگ جمل بوده و نامه ای به مردم کوفه ارسال فرمود و برخلاف متعارف هر فرمانده نظامی و رهبر سیاسی که مردمان جامعه خودرا دعوت به حضور در نبرد می کند، امام مردمان را دعوت به «اندیشه» کرد که «بیائید و توجه کنید که من در این برهه انتخابم چگونه است؟ آیا راهی که انتخاب کرده ام طبق موازین حُسن و خیر است یا نه؟"انی اذکر ا... من بلغه کتابی هذا لمّا نفر الیَّ فان کنت محسناً اعانتی و ان کنتُ مسئیاً استعتبنی"اگر بر راه مستقیم هستم مرا یاری کنید ...» (نهج البلاغه نامه/ 57)
وقتی این عدالت تفکر و اندیشه در سطح جامعه نهادینه شد دیگر از «عدالت فرهنگی» درباز بودن دریچه های خبری بسوی شهروندان جامعه باکی نیست لذا در همین جا که امام دعوت به فکر و تأمل می کند و راه فکر را نیز بر مردم نمی بندد، معاویه درست در نقطه مقابل اولاً سطح فکری مردم را بسیار پایین نگه می دارد تا نتوانند «هِر را از بِر» تشخیص دهند و ثانیاً دریچه های خبری و رسانه ای را نیز بر روی مردم بسته نگه می دارد تا از اخبار و وقائع روزگار و کشور و مسئولین خود با خبر نشوند و آنکه این دو نقطه منفی «فکری و رسانه ای» معاویه را علنی کرد خود امام علی (ع) بود که در خطبه 238 فرمود: «جُفاة طغام و عبید اقزام جمعوا من کل اوب و تلقطوا من کل ثوب ممن ینبغی ان یفقّه و یودّب و یعلّم و یدرّب ...»
که ناظر به نقطه اول یعنی «پایین نگه داشتن سطح دانش و فهم و ادب مردم شام» بوسیله معاویه است و خطبه 51 ناظر به نقطه دوم یعنی «در بی خبری قرار دادن جامعه» است که فرمود: «الا و ان معاویه قاد لُمة من الغواة و عَمَّس علیهم الخبر ...» که او جماعتی اندک را برای ارتباط با خود انتخاب کرده و از دسترسی به اخبار روز همگان را محروم می نمود». اینها گوشه ای از حساسیت های امام علی (ع) بود که سنخ حساسیت آن امام را برای ما روشن می سازد. ----------------------------------------------
منبع: شفقنا /6262
کلید واژه ها: امام علی(ع) -
چهارشنبه 17 تیر 1394 - 11:31:29
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]
صفحات پیشنهادی
نشست «نخبگان از دیدگاه امام علی(ع)» برگزار میشود
نشست نخبگان از دیدگاه امام علی ع برگزار میشود شناسهٔ خبر 2847867 - سهشنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها سی و دومین نشست علمی مرکز تحقیقات امام علی ع پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با عنوان نخبگان از دیدگاه امام علی ع برگزار میشود به گزارش خبرهمدلي و همزباني دولت و ملت در مكتب امام علي(ع)
همدلي و همزباني دولت و ملت در مكتب امام علي ع پس از آنكه رهبر انقلاب سال 94 را دولت و ملت همدلي و همزباني نامگذاري كردند برخي به تبيين اين مهم پرداختند نویسنده آيتالله زينالعابدين قرباني از جمله آيتالله زينالعابدين قرباني نماينده ولي فقيه در استامهمترین وصیت های اجتماعی و دینی امام علی (ع)
بخوانیم و عمل کنیم مهمترین وصیت های اجتماعی و دینی امام علی ع امر به معروف و نهى از منكر را ترك مكنيد كه رشته كار از دست شما بيرون شود آنگاه هر چه دعا كنيد و از خداوند دفع شر خواهيد پذيرفته نشود و به اجابت نرسد به گزارش جام نیوز پس از ضربت خوردن امير مؤمنان اطباى كوفه بهقرائت کتب انبیا علیه السلام از زبان امام علی علیه السلام
قرائت کتب انبیا علیه السلام از زبان امام علی علیه السلام اگر صاحبان اين نامها نبودند همانا آسمان برافراشته و زمين گسترده و هيچ فرشته مقربى را نيافريده بودم و هيچ پيامبر مرسلى و نه ترا خلق كرده بودم و چون آدم ترك اولى كرد و از او لغزشى سر زد از خداوند متعال به حق ما مسألت كرد كنزول ۳۰۰ آیه قرآن در شأن امام علی(ع)/ علی(ع) در آینه قرآن وروایات
یادداشت نزول ۳۰۰ آیه قرآن در شأن امام علی ع علی ع در آینه قرآن وروایات شناسهٔ خبر 2852317 - سهشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۸ دین و اندیشه > اندیشمندان آیات زیادی در شأن و فضیلت امیرالمؤمنین ع وارد شده که به موجب روایتی از ابن عباس به سیصد آیه بالغ می شود خبرگزاری مهر گروهتعهدات ایجابی دولت در برابر شهروندان از دیدگاه امام علی (ع) - بخش اول مبارزه با رانت خواری
تعهدات ایجابی دولت در برابر شهروندان از دیدگاه امام علی ع - بخش اولمبارزه با رانت خواریدر حکومت دینی و سیره امام علی ع با فرزندان و نزدیک ترین یاران نیز همانند دیگر مردم رفتار می شد اگر آنان حیف و میل و سهل انگاری در حقوق مردم و انجام مسئولیت خود می داشتند با قاطعیت با آنانمدفن امام علی (ع) چگونه پیدا شد؟
بارگاه امام علی ع در نجف اشرف مدفن امام علی ع چگونه پیدا شد اميرمؤمنان على عليه السلام پيشواى بزرگ اسلام و امام اول شيعيان جهان در سال چهلم هجرى يعنى سى سال بعد از رحلت پيامبر خاتم صلى الله عليه و آله و سلم چشم از اين دنياى مادى فروبست و روح بلندپروازش از تنگناى اين جهروزشمار تاریخ/ ضربت خوردن امام علی(ع) به دست عبدالرحمن ابن ملجم مرادی
روزشمار تاریخ ضربت خوردن امام علی ع به دست عبدالرحمن ابن ملجم مرادیضربت خوردن امام علی ع به دست عبدالرحمن ابن ملجم مرادی 40 ق رحلت آیت اللَّه سیدجواد خامنه ای پدر بزرگوار مقام معظم رهبری آیت اللَّه خامنهای از رویدادهای تاریخی امروزاند خبرگزاری فارس امروز 15 تیکتاب «حسن بن علی؛ امام مصلح» منتشر شد
کتاب حسن بن علی امام مصلح منتشر شد شناسهٔ خبر 2848279 - چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۴ دین و اندیشه > سایر کتاب حسن بن علی امام مصلح به همت انتشارات دلیل ما منتشر و روانه بازار نشر شد به گزارش خبرنگار مهر کتاب حسن بن علی امام مصلح زندگی نامه کامل امام حسن مامام علی(ع) و بازار اسلامی/ جایگاه ویژه برکت در اقتصاد اسلامی
صوت از رحیمپورازغدی امام علی ع و بازار اسلامی جایگاه ویژه برکت در اقتصاد اسلامی شناسهٔ خبر 2768961 - سهشنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۷ دین و اندیشه > اندیشمندان دریافت 26 MB در بازار اسلامی افراد تنها نگاه مادی به فعالیت اقتصادی خود ندارند و با آسان گرفتن به دیگران به کار خود برما چطور علی(ع) را امام خود می دانیم در حالی که هیچ شباهتی به او نداریم؟/ آخرین سخنان امام عدالت
ما چطور علی ع را امام خود می دانیم در حالی که هیچ شباهتی به او نداریم آخرین سخنان امام عدالت فرهنگ > دین و اندیشه - علی ع از جهان درگذشت در حالی که شهید عظمت خود شد در حالی که نماز میان دو لبش بود و دلش از شوق پروردگار لبریز بود پرونده خبرآنلاین در سوگ شهادتعلی(ع)؛ امام وحدت گرایان/ امامی برای همه مسلمانان
یک عالم شیعه عربستانی عنوان کرد علی ع امام وحدت گرایان امامی برای همه مسلمانان شناسهٔ خبر 2853561 - چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۹ دین و اندیشه > اندیشمندان یک عالم شیعه عربستانی می نویسد علی ع را تبدیل به عامل تفرقه و اختلاف و نزاع کرده ایم که این بزرگترین جنایت و ظلمی اتروريسم با به شهادت رساندن امام علی(ع) شروع شد
استاد دانشگاه الجزاير تروريسم با به شهادت رساندن امام علی ع شروع شد تروریسم و افراط گرایی یک پدیده بسیار قدیمی است که در دورانهای مختلف تاریخ شکلهای مختلفی به خود گرفته است به گزارش سرويس ديني جام نيوز به نقل از ايرنا عبدالحق میحی استاد فقه مقارن در دانشگاه علوم اسلامی امیر عشب میلاد امام حسن علیهالسلام/ محمود کریمی، سعید حدادیان
جشن میلاد شب میلاد امام حسن علیهالسلام محمود کریمی سعید حدادیان مراسم مهدیه امام حسن ع جام دینی 501 لینک لینک ۱۱ ۰۴ ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۲امام علی(ع) کسی را محبور به جنگ کردن در رکاب خود نمیکرد
در نشست نقد و بررسی امیر مؤمنان به روایت نهجالبلاغه عنوان شد امام علی ع کسی را محبور به جنگ کردن در رکاب خود نمیکرد شناسهٔ خبر 2852086 - یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها در نشست نقد و بررسی کتاب امیر مؤمنان به روایت نهجالبلاغه که در مرکز فرهنگی شهاحیا و عزاداری شهادت امام علی(ع) در ۱۸۷۳بقعه متبرکه برگزار میشود
شرفخانی خبرداد احیا و عزاداری شهادت امام علی ع در ۱۸۷۳بقعه متبرکه برگزار میشود شناسهٔ خبر 2853528 - سهشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی معاون سازمان اوقاف با بیان اینکه ۱۸۹۹ امامزاده و بقعه متبرکه کشور امشب همزمان با دومین شب قدر پذیرای مومنمراسم شبهای قدر در امامزاده علی اكبر(ع) چيذر برگزار میشود
با مداحی محمود کریمی مراسم شبهای قدر در امامزاده علی اكبر ع چيذر برگزار میشود شناسهٔ خبر 2851778 - یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی ويژه برنامه شبهاي قدر با حضور سخنرانان و مداحان اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام در آستان مقدس امامزاده ع-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها