محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853023425
پاسخ به شبهه ای درباره شب قدر
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: سعادت و شقاوت، یک امر حتمى و اجتناب ناپذیر نیست، حتى اگر انسان کارهایى انجام داده باشد که در صف بدکاران قرار گیرد، مى تواند با تغییر موضع خود و روى آوردن به نیکى ها، سرنوشت خود را دگرگون سازد
شبهه ای از شب قدربرخی از پرتعدادترین سؤالاتی که توسط مردم از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی پرسیده می شود را برای آگاهی مخاطبان ارائه می کند.پرسش: امور یک ساله انسان در شب قدر بر چه اساسی رقم می خورد؟ آیا تقدیر الهی با اختیار الهی منافات دارد؟ آیا با امور دیگری همچون صدقه و صله رحم می شود تقدیرات را دگرگون کرد؟پاسخ: اینکه می گویند در شب قدر همه مقدرات تقدیر می گردد، معنایش آن است که قالب معین و اندازه خاص هر پدیده روشن و اندازه گیری می شود. این اندازه گیری حتمی نیست؛ در این عالم، وجود اشیا تنها در صورتی قطعیت می یابد که علت تامه شان موجود شود؛ یعنی، تمام شرایط موجود و همه موانع مفقود گردد و فاعل نیز تأثیر بخشد.با توجه به مقدمه یادشده، رابطه شب قدر و تعیین سرنوشت بندگان و کردار اختیاری آنان روشن می شود. قدر؛ یعنی، پیوند و شکل گرفتن هر پدیده و هر حادثه با سلسله علل خود و در شب قدر این پیوند دقیقاً اندازه گیری می گردد یعنی:اولاً، برای امام هر زمان این پیوند معلوم و تفسیر می شود.ثانیاً، رابطه این پدیده ها با علل خود روشن می شود.خداوند متعال چنان مقدر کرده است که بین اشیا رابطه ای خاص برقرار باشد؛ مثلاً بین عزت و دفاع از کیان و ذلت و پذیرش ستم... هر کس از کیان خود دفاع کند، عزیز می شود و هر کس تسلیم زور و ستم شود، ذلیل می گردد. این تقدیر الهی است. یا بین طول عمر و رعایت بهداشت و ترک بعضی گناهان (مثل قطع صله رحم و دادن صدقه) رابطه برقرار کرده و فرموده است: هر کس طول عمر میخواهد باید در این قالب قرار گیرد. آنکه این شرایط را مهیا کرد، طول عمر مییابد و آن که در این امور کوتاهی کرد، عمرش کوتاه میگردد. پس در افعال و کردار اختیاری بین عمل و نتیجه - که همان تقدیر الهی است- رابطه مستقیم وجود دارد.انسان تا زنده است، جادهای دو طرفه در برابرش قرار دارد: یا با حسن اختیار کمیل بن زیاد نخعی میگردد و یا با سوء اختیار حارث بن زیاد نخعی، قاتل فرزندان مسلم، می شود. دو برادر از یک پدر و مادر، یکی سعید و دیگری شقی. پس معنای صحیح تقدیر الهی این است: آنکه با حسن اختیار خود به جاده صواب رفت، کمیل می شود و آن که با سوء اختیار خود به بیراهه گناه و انحراف پا گذاشت، حارث می گردد.پس روشن شد که بین تقدیر الهی و اختیار آدمی هیچ منافاتی وجود ندارد؛ زیرا در سلسله علل و شرایط به ثمر رسیدن کار و ایجاد حادثه، اراده آدمی یکی از علل و اسباب است و قدر جانشین اراده و اختیار آدمی نمیشود تا همچون عروسک خیمه شب بازی جلوه کند. در کردار اختیاری، بین کردار و تقدیر رابطه مستقیم از نوع رابطه شرایط با معلول وجود دارد و در افعال اختیاری ما، یکی از عوامل و اسباب و علل، فعل اختیاری انسان است.دلیل این امر را باید در این نکته جستجو کرد که جهان بر اساس نظم ریاضی برپا شده است و هر پدیدهای علت و سبب خاص دارد. تأثیر آتش گرما و سوختن است و تأثیر آب سرما و خاموش کردن. ما به دلیل اینکه در بند زندگانی مادی محصوریم، از گذشته و حال و آینده بی خبریم و جریان حوادث و پدیدهها برایمان نامعلوم است و گرنه تقدیر الهی بیحساب و کتاب نیست و بر اساس نظمی خاص قرار دارد. آن که با حسن اختیار خود کردار نیک انجام دهد یا مخلصانه دعایی بخواند، نتیجه آن را در این جهان میبیند و آن که بر اثر سوء اختیار گناهی مرتکب شود، نتیجه تلخ آن را میچشد.پس اینکه در شب قدر مقدرات بندگان ـ اعم از مرگ و زندگی، ولادت و زیارت و... ـ تقدیر می شود، همگی با حفظ علل و شرایط و عدم موانع است که اختیار یکی از علل و شرایط آن به شمار می آید. به این دلیل است که سفارش شده آن شب مخصوص را به شب زنده داری و عبادت و دعا سپری کنید، تا این عمل در آن شب خاص - که از هزار شب برتر است - شرایط نزول فیض الهی را فراهم آورد. چنین نیست که اگر کسی در طول سال کاری انجام داد، این تقدیر را تغییر ندهد؛ زیرا تقدیر تغییرپذیر است و با توجه به مقدمات آن، تغییر میکند.جمع بندیخداوند می داند هر چیز در زمان و مکان خاص، به چه صورت و با توجه به کدام شرایط و علل تحقق می یابد و می داند که فلان انسان با اختیار خود، کاری خاص انجام میدهد. فعل اختیاری انسان ـ با وصف اختیاری بودن - متعلق علم ازلی خداوند است که در شب قدر و بلکه در تمام زمانها به امام زمان(عج) منتقل می شود. این امر با اختیار منافات ندارد و حتی بر آن تأکید می ورزد؛ مثلاً معلم کاردان و مجرب به خوبی می داند کدام یک از دانش آموزانش به دلیل تلاش فردی و استعداد لازم، با رتبه بالا قبول می شود و کدام یک به دلیل تلاش یا استعداد کمتر در حد متوسط نمره می آورد و کدام یک به دلیل تنبلی تجدید می شود.علم معلم، به دلیل علم او به علتهاست و نفی کننده تلاش دانش آموزانش نیست. در شب قدر همه کردار اختیاری انسان - با وصف اختیاری بودن - مقدر و اندازه گیری و قالب بندی می شود. خدای عالم به علتها، براساس نظم خود ساخته، اشیای این جهان را برنامه ریزی می کند و «اختیار» یکی از مبادی این جهان مادی است.همین نکته یکی از دلایلی است که به ما تأکید شده است: حتماً هر سه شب نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم را به عبادت و دعا و شب زنده داری مشغول باشیم، تا این اعمال خیر ما، باعث آمادگی و وسعت وجودی و توان برتر ما شود و بتوانیم فیض الهی را درک کنیم. اگر عنصر اختیار در میان نبود و هر چه ما میکردیم در سرنوشت ما تأثیر نداشت، هیچ دلیلی بر این همه تأکید بر شب زنده داری و عبادت نبود.انسان می تواند با تلاش و کوشش خود آنچه در لوح محو و اثبات برای خود تعیین نموده، تغییر دهد و همان گونه که در ذیل می آید یکی از عوامل تغییر دعا است. قرآن کریم مى فرماید: "ان الله لا یغیر ما بقوم حتى یغیروا ما بأنفسهم؛(۱) خداوند سرنوشت هیچ قومى (و ملتى) را تغییر نمى دهد، مگر آن که آنان آن چه را در خودشان است، تغییر دهند".- چند نکته باید در امر تبدیل و تغییر سرنوشت مورد دقت و تأمل قرار گیرد:۱- سر مطلب در امکان تبدیل سرنوشت این است که قضا و قدر، وجود هر موجودى را فقط از راه علل و اسباب خاص او ایجاب مىکند. ایجاب و ایجاد موجودى از غیر مجراى علل و اسباب خاص او، ممتنع (غیر ممکن) است. از طرف دیگر، علل و اسباب طبیعى، مختلف است و مواد این عالم در آن واحد استعداد متأثر شدن از چندین علت را دارند.شهید مطهرى(ره) در مورد مطلب فوق مى گوید: اعمال و افعال بشر از آن سلسله حوادث است که سرنوشت حتمى و تخلف ناپذیر ندارد، زیرا بستگى دارد به هزاران علل و اسباب و از آن جمله انواع اراده ها و انتخابها و اختیارها که از خود بشر ظهور مى کند.(۲)۲- سعادت و شقاوت، خوشبختى و بدبختى یک امر حتمى و اجتناب ناپذیر نیست، حتى اگر انسان کارهایى انجام داده باشد که در صف بدکاران قرار گیرد، اما مى تواند با تغییر موضع خود و روى آوردن به نیکى ها، مخصوصاً خدمت به خلق خدا (با قصد نزدیکى به خدا) سرنوشت خود را دگرگون سازد."(۳)چنان که در دعاى مخصوص شب سوم ماه مبارک رمضان مى خوانیم: "و ان کنتُ من الاشقیا فامحنى من الاشقیا و اکتبنى من السعداء؛ خدایا! اگر از شقاوتمندانم (یعنى کارهاى من موجب شده که اسم من در فهرست بدبختها و شقاوتمندان قرار گیرد)، نامم را از آن ردیف حذف کن و در فهرست سعادتمندان و خوشبختها بنویس"، یعنى توفیق این کار را به من مرحمت کن.سپس در ذیل دعا علت درخواست دگرگونى سرنوشت را مستند مى کند به آیه قرآن که "خدایا! در قرآنت که بر پیامبر فرستادهاى فرمودى:"یمحو الله ما یشاء و یثبت؛(۴) خداوند هر چه را بخواهد (از آن چه که قبلاً ثبت شده) محو مىکند و هر چه را بخواهد (از آن چه که قبلاً ثبت نشده) ثبت مى کند".ـ تبدیل سرنوشت در روایات:از رسول اکرم(ص) سؤال شد: آیا دوا و دعا جهت استشفا به کار گرفته مى شود و این امور مىتوانند سرنوشت بیمار را تغییر دهند و جلوى قدر الهى را بگیرند؟ حضرت فرمود: دعا و دوا مى توانند سرنوشت بیمار را تغییر دهند. اینها جلوى قدر الهى را نمى گیرند، بلکه خود اینها نیز از قدر الهى هستند(۵)، یعنى خداوند مقرر نموده است که عوامل مادى و معنوى (چون دعا، صدقه و انفاق، خدمت به خلق خدا) در سرنوشت انسان تأثیر گذارند.امیرالمؤمنین(ع) به نقل از پیامبر اکرم(ص) مى فرماید: «کمک به نیازمندان هرگاه به صورت صحیح انجام گیرد و نیکى به پدر و مادر و انجام هر کار خیر، شقاوت را به سعادت مبدل مىکند و عمر را طولانى و از خطرات جلوگیرى مى نماید.»بنابراین همان گونه که ساختن سرنوشت به دست انسان و با اعمال و عقاید او است که توسط خدا تقدیر مى گردد، تغییر و تبدیل سرنوشت نیز با همت وى ممکن و مقدور است.(۶)از نظر جهان بینى مادی، عوامل مؤثر در سرنوشت انسان، منحصراً مادى است. اما از نظر جهان بینى الهی، عوامل منحصر در علل مادی نیست. عوامل دیگرى که عوامل روحى و معنوى نامیده مى شوند نیز همانند عوامل مادى یا برتر از آنها در سرنوشت انسان مؤثرند.استاد مطهرى مى گوید: «از نظر جهان بینى الهی، جهان هم شنواست و هم بینا، ندا و فریاد جاندارها را مى شنود و به آن ها پاسخ مى دهد. به همین جهت دعا یکى از علل این جهان است که در سرنوشت انسان مؤثر است. جلو جریان هایى را مى گیرد و یا جریان هایى به وجود مى آورد. دعا یکى از مظاهر قضا و قدر است که در سرنوشت حادثه اى مى تواند مؤثر باشد یا جلو قضا و قدرى را بگیرد.»(۷)امام صادق(ع) مى فرماید:«دعا، قضایالهى را بر می گرداند، اگر چه محکم شده باشد. از این رو زیاد دعا کن که کلید هر رحمت و بر آوردن هر حاجت است".(۸) از امام کاظم (ع) نقل شده:"بر شما باد به دعا کردن زیرا دعا و درخواست از خدا بلائى را که از مرحله قدر و قضا گذشته و جز امضای آن نمانده (یعنى تمامى اسباب آن فراهم شده ولى هنور در خارج وجود پیدا نکرده) بر مى گرداند».(۹)امام صادق(ع) مى فرماید: «خدا را بخوان و دعا کن و مگو کار گذشته است».(۱۰)
فرهنگ نیوزمطالب مرتبط:علت مخفی بودن شب قدررد شدن دعا در شب قدر!امشب شب قدر است / شب باران رحمت الهي4ویژگی پر فضیلت شب های قدر
سه شنبه 16 تیر 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]
صفحات پیشنهادی
پاسخ به سؤالاتی در مورد شب قدر
پاسخ به سؤالات دینی پاسخ به سؤالاتی در مورد شب قدر شناسهٔ خبر 2852781 - دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی در برخی از شب و روزها و بعضی از زمانها زمینه برای استجابت دعا و طلب بخشش از خداوند متعال بیشتر است که از جملۀ آنها شب قدر و نیز روز عرفهسوالاتی که سران داعش باید پاسخ دهند
تایمز نیوز گزارش داد سوالاتی که سران داعش باید پاسخ دهند برای نمونه سه سوال مطرح است که رهبران داعش باید به آن پاسخ گویند این سوالات بخش بسیار کوچکی از سوالات بیشمار دیگریست که رهبران داعش می بایست پاسخگوی آن باشند به گزارش سرویس دینی جام نیوز سایت تایمز نیوز از رهبران داعش خملاک شب قدر بیدارماندن نیست، بیدار شدن است
دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۸ مشاور وزیر ارشاد در امور روحانیت گفت در احیای شب قدر اصل بر بیدار ماندن ظاهری نیست بلکه ملاک بیدار شدن باطنی است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه مرکزی حجتالاسلام حجتالله نیکیملکی در جمع شرکتکنندگان در مراسم احیای شب نوزدهممخفی ماندن شب قدر فرصت خدا برای ناامید نشدن مردم است
میلانینژاد در برنامه اهالی بهشت مخفی ماندن شب قدر فرصت خدا برای ناامید نشدن مردم است شناسهٔ خبر 2852706 - دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی حجتالاسلام میلانینژاد کارشناس مذهبی در برنامه اهالی بهشت گفت مخفی ماندن شب قدر فرصت خدا برای ناامیقدرت سخت، نیمه سخت و نرم به روایت حسن عباسی
صوت قدرت سخت نیمه سخت و نرم به روایت حسن عباسی شناسهٔ خبر 2789105 - یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 3 MB صوت پیش رو بخشی از کلاس حسن عباسی در باب سیری در نگاه لااله الا اللهی به تولید علم دینی در برابر غرب است به گزارش خبرگزاری مهرتوضیح مشاور ارشد رییس جمهور درباره کاهش قدرت خرید مردم/ چگونه وام ها به انحراف رفت؟
توضیح مشاور ارشد رییس جمهور درباره کاهش قدرت خرید مردم چگونه وام ها به انحراف رفت مشاور ارشد رئیس جمهور در جشن امتنان از کارآفرینان برتر مازندران افزود دولت به سیستم بانکی بدهکار است و بخش عمده این بدهی مربوط به اوراق مشارکت است که این دولت این اوراق را نگرفته ولی سررسید آن دصحبت سناتورهای آمریکایی جنبه ژورنالیستی دارد / قدرت ممتاز نظامی ایران هر تجاوزی را کوبنده پاسخ خواهد داد
سرلشکر ایزدی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران صحبت سناتورهای آمریکایی جنبه ژورنالیستی دارد قدرت ممتاز نظامی ایران هر تجاوزی را کوبنده پاسخ خواهد داد معاون امور راهبردی و اشراف کلی فرمانده معظم کل قوا گفت دلیل اینکه غربیها حاضر به مذاکره شدند پیشرفت علمی و توانایی بالای نظامی ابرگزاری آیین احیای نخستین شب از شبهای قدر در حرم حضرت معصومه(س)
دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۴ آیین روحانی نخستین شب از لیالی پر خیر و برکت قدر همزمان با شب ضربت خوردن مولای متقیان حضرت علی ابن ابیطالب ع با حضور باشکوه مردم متدین استان قم و زائران کریمه اهل بیت س در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه س برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویانفتوای عجیب درباره مبطلات روزه
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت که سلفیها مدعی شدهاند چند تن از مراجع مشهور شیعیان روابط جنسی را از جمله مبطلات روزه نمیدانند این روزنامه به نقل از پایگاه مصرالیوم نوشته است سلفیها با ذکر نمونههای غیرواقعی و واهی از فتواهای مراجع شیعه مدعی شدند که چند تن از مشهورترین مراجع تشیعپاسخ محکم به گزارشگر سیانان: ایران خودش ابرقدرت است
انعکاس بی اعتمادی مردم ایران به آمریکا پاسخ محکم به گزارشگر سیانان ایران خودش ابرقدرت است بی اعتمادی میان آمریکا و ایران که از زمان تصرف سفارت آمریکا در سال 1979 شکل گرفته تا امروز که مذاکره کنندگان در وین تلاش می کنند تا به توافقی نهایی دستیابند به قدرت خود باقی مانده استدر صورت از دست دادنِ فرصتِ شب قدر چه باید کرد؟
پاسخ به سؤالات دینی در صورت از دست دادنِ فرصتِ شب قدر چه باید کرد شناسهٔ خبر 2852777 - دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی شب قدر از شبهای مقدس و متبرک اسلامی است خداوند در قرآن از آن به بزرگی یاد کرده و سوره ای نیز به نام سوره قدر نازل فرمودقدردانی آیتالله دستغیب از تصویب قانون حمایت از آمرین به معروف
پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۳ تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی ع از مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان بهواسطه تصویب قانون حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر قدردانی کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه فارس آیتالله سیدعلی اصغر دستغیب در سلسله سخنرانعرضه مقدرات یک ساله چند میلیارد انسان به امام زمان(عج) چه اندازه به طول می انجامد؟
پای درس اخلاق آیت الله مصباح یزدی عرضه مقدرات یک ساله چند میلیارد انسان به امام زمان عج چه اندازه به طول می انجامد آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره گفت در شب قدر مقدرات سالانه تعیین شده به وسیله ملائکه به امام عصر عرضه می شود به گزارش سروآیا شب قدر درادیان دیگر هم وجود داشته است؟
پرسش و پاسخ آیا شب قدر درادیان دیگر هم وجود داشته است ابوذر غفاري از رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ پرسيد آيا شب قدر فقط در عهد پيامبران بوده و پس از آنها از بين ميرود فرمود نه چنين است بلكه تا روز قيامت باقي است به گزارش سرویس دینی جام نیوز خداوند متعال علاوه بر سورچگونه تعارض بين رواياتى را كه شب قدر را تعيين مى كنند رفع كنيم؟
پرسش و پاسخ چگونه تعارض بين رواياتى را كه شب قدر را تعيين مى كنند رفع كنيم أمیر المؤمنین علیه السلام فرمودند هنگامى كه دهه آخر ماه رمضان شروع مى شد خويش و اهل خود را به سختى مى افكند به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیت الله هاشمی شاهرودی به پرسشی درباره تعارض بین تعیین شب های4ویژگی پر فضیلت شب های قدر
خداوند متعال در آیه ی سوم سوره ی مبارکه ی قدر شب قدر را برتر از هزار ماه می خواند و می فرماید لَیْلَةُ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ سوره قدر آیه 3 شبِ قدر از هزار ماه ارجمندتر است شب قدربا گذران شب و روز ماهها و سالهای متوالی شکل می گیرند خواه ناخواهاعمال مشترک شبهای قدر
اعمال مشترک شب های قدر اعمال مشترک شب های قدر اعمالی است که در هر سه شب قدر انجام می شود و به اعمال مشترک شب های قدر معروف است اعمال مشترک شب های قدر ۱ غسل کردن که بهتر است مقارن غروب آفتاب غسل کرده و نماز عشا با غسل خوانده شود ۲ خواندن ۲ رکعت نماز که در هر رکع-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها