محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830658512
روزه بر چه کسانی واجب نیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پاسخ به سؤالات دینی؛
روزه بر چه کسانی واجب نیست؟
شناسهٔ خبر: 2851202 - دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
در صورتی که روزه گرفتن برای زن و یا برای بچه اش ضرر نداشته باشد، واجب است روزه بگیرد. اگر روزه براى جنين ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست. به گزارش خبرنگار مهر، گروه دین و اندیشه خبرگزاری مهر برخی از پرتعدادترین سؤالاتی که توسط مردم از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی پرسیده می شود را برای آگاهی مخاطبان ارائه می کند.سؤال: حکم روزه برای خانم باردار چیست؟ پاسخ: نظر امام خمینی و آیت الله شبیری زنجانی: در صورتی که روزه گرفتن برای زن و یا برای بچه اش ضرر نداشته باشد، واجب است روزه بگیرد. اگر روزه براى جنين ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست. بايد روزههايى را كه نگرفته است، قضا كند بايد براى هر روز يك مدّ طعام يعنى(۷۵۰ گرم) گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد. نيز اگر روزه براى خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست؛ در اين صورت، بايد بنابر احتياط واجب براى هر روز، يك مدّ طعام به فقير بدهد. در هر دو صورت، روزههايى را كه نگرفته است، قضا كند. (۱)نظر آیت الله خامنه ای: درصورتی که روزه گرفتن برای جنین ضرر داشته باشد، روزه واجب نیست. برای هر روز باید یک مد طعام به فقیر بدهد و بعدا قضای آن را بگیرد. اگر قضای آن را بدون عذر شرعی تا رمضان سال بعد نگیرد، فدیه دیگری هم بر او واجب است، یعنی باید برای هر روز یک مد طعام (بابت تأخیر در قضا) به فقیر بدهد. (۲)نظر آیت الله مکارم: در صورتی که روزه گرفتن برای خود یا جنین اش ضرر داشته باشد، واجب نیست، ولی بعداً قضای آن را باید بگیرد.اگر برای جنین ضرر داشته باشد، علاوه بر قضا برای هر روز یک مد طعام (۷۵۰ گرم) به فقیر بدهد. اگر برای خودش ضرر داشته باشد، بعدا قضای آن را بگیرد و کفاره ندارد. (۳)آیت الله سیستانی: اگر روزه گرفتن برای زن و یا برای بچه اش ضرر داشته باشد، روزه بر زن واجب نیست. باید برای هر روز یک مد طعام (۷۵۰ گرم) از گندم یا آرد یا برنج به فقیر بدهد. روزه هایی را که نگرفته است، بعداً قضا نماید. (۴)نظر آیت الله وحید خراسانی: اگر روزه گرفتن برای خود یا جنیناش ضرر داشته باشد، روزه او صحیح نیست، ولی بعداً قضای آن را باید بگیرد.در صورتی که برای جنین و حمل ضرر داشته باشد، علاوه بر قضا باید برای هر روز یک مد طعام (۷۵۰ گرم) به فقیر بدهد. اگر برای خودش ضرر داشته باشد، کفاره واجب نیست، ولی احتیاط مستحب است که کفاره یک مد طعام نیز بدهد و در هر صورت قضای روزه لازم است. (۵)آیت الله صافی گلپایگانی: درصورتی که روزه گرفتن برای خود یا جنین اش ضرر داشته باشد، واجب نیست، ولی بعداً قضای آن را باید بگیرد.اگر برای جنین ضرر داشته باشد، علاوه بر قضا، احتیاط لازم آن است که برای هر روز یک مد طعام (۷۵۰ گرم) به فقیر بدهد. اگر برای خودش ضرر داشته باشد، کفاره یک مد طعام واجب نیست، اگرچه بهتر است که علاوه بر قضا، یک مد طعام نیز بدهد. (۶)پی نوشتها:۱. امام خمینی، توضیح المسائل، مسأله۱۷۲۸؛ آیت الله شبیری زنجانی، توضیح المسائل، مسأله ۱۷۳۷.۲. آیت الله خامنه ای، رساله اجوبة الاستفتائات، سؤال۸۰۶.۳. آیت الله مکارم شیرازی، توضیح المسائل، مسأله۱۴۵۳.۴. آیت الله سیستانی، توضیح المسائل، مسأله۱۶۹۹.۵. آیت الله وحید خراسانی، توضیح المسائل، مسأله۱۷۳۶.۶. آیت الله صافی گلپایگانی، توضیح المسائل، مسأله۱۷۳۷._________________________کسی که به خاطر ضعف جسمی نتواند در ماه رمضان روزه بگیرد حکمش چیست؟ پاسخ: نظر آیات عظام، خامنه ای، سیستانی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی و صافی گلپایگانی: انسان نمىتواند براى ضعف، روزه را بخورد، ولى اگر ضعف او به قدرى است که معمولًا نمىشود آن را تحمل کرد، یعنی تحمّل آن بسیار مشکل شود، مىتواند روزه را بخورد، (۱) ولی در بین سال قضای آن را باید بعدا بگیرد.نظر آیت الله مکارم شیرازی: انسان نمى تواند به خاطر ضعف، روزه را بخورد، ولى اگر بقدرى ضعف پيدا كند كه تحمل آن بسيار مشكل شود، مى تواند روزه را بخورد و همچنين اگر خوف بيمارى داشته باشد و اگر در بین سال تا رمضان سال بعد ضعف جسمی برطرف شود قضای آنرا بگیرد و چنان چه ضعف او تا رمضان سال بعد ادامه داشته باشد و در بین سال نتواند قضای آن را بگیرد، بايد كفّاره مُدّ طعام را بدهد يعنى براى هر روز معادل ۷۵۰ گرم گندم، يا مانند آن، به فقير بدهد و قضاى اين روزهها بر او واجب نيست. (۲)پی نوشت ها:۱. آیت الله خامنه ای، اجوبه الإستفتائات، سؤال ۷۳۱؛ آیت الله سیستانی، توضیح المسائل، مسأله۱۵۶۴؛ آیت الله وحید خراسانی، توضیح المسائل، مسأله ۱۵۹۱؛ آیت الله صافی گلپایگانی، توضیح المسائل، مسأله ۱۵۹۲.۲. آیت الله مکارم، توضیح المسائل، مسأله ۱۳۴۴و احکام بانوان، سؤال ۴۱۹.____________________________________کسی که در ماه رمضان نوزاد شیرخوار دارد، حکم روزه اش چیست؟ پاسخ: امام خمینی: زنى كه بچه شير مىدهد و شير او كم است، چه مادر بچه، يا دايه او باشد، يا بىاجرت شير دهد، اگر روزه براى بچهاى كه شير مىدهد، ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست. بايد براى هر روز يك مد طعام يعنى گندم يا جو و مانند اين ها به فقير بدهد. نيز اگر براى خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست. بنا بر احتياط واجب بايد براى هر روز يك مد طعام به فقير بدهد. در هر دو صورت روزههايى را كه نگرفته، بايد قضا كند، ولى اگر كسى پيدا شود كه بىاجرت بچه را شير دهد، يا براى شير دادن بچه از پدر يا مادر بچه يا از كس ديگرى كه مزد او را بدهد، اجرت بگيرد، احتياط واجب آن است كه بچه را به او بدهد و روزه بگيرد. (۱) آیت الله خامنه ای: اگر به دليل كم يا خشك شدن شير بر اثر روزه، خوف ضرر بر طفل شیر خوار باشد، روزه گرفتن واجب نیست و افطار کند، ولى براى هر روزى بايد يك مد طعام به فقير بدهد و قضاى روزه را هم بعداً به جا آورد. (۲)نظر آیت الله مکارم: زنانى كه بچّه شير مىدهند، خواه مادر بچّه باشند يا دايه، اگر روزه گرفتن باعث كمى شير آن ها و ناراحتى بچّه شود، روزه بر آن ها واجب نيست، ولى براى هر روز همان كفّاره (يك مدّ طعام) واجب است، بعداً نيز بايد روزه را قضا كند، امّا اگر روزه براى خودشان ضرر داشته باشد، نه روزه واجب است و نه كفّاره، ولى بايد بعداً روزههايى را كه نگرفتهاند، قضا كنند. و اگر كسى پيدا شود كه بدون اجرت، بچّه را شير دهد يا شخصى پيدا شود كه اجرت دايه را بى منّت بپردازد، روزه گرفتن واجب است. (۳) آیت الله سيستانى: زنى كه بچه شير مىدهد و شير او كم است، چه مادر بچه، يا دايه او، يا بىاجرت شير دهد، اگر روزه براى خود یا بچهاى كه شير مىدهد، ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست. بايد براى هر روز يك مد طعام، يعنى گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد. در هر دو صورت روزه هايی را که نگرفته است، باید قضا كند، ولى بنا بر احتياط واجب اين حكم اختصاص به موردى دارد كه شير دادن بچه منحصر به همين راه باشد، امّا اگر راه ديگرى براى شير دادن بچه باشد، مثلًا چند زن در شير دادن او شركت كنند يا از شير دادن با شيشه و پستانك كمك بگيرد، ثبوت اين حكم محل اشكال است. (۴) آیت الله شبیری زنجانی:زنى كه بچه شير مىدهد، چه مادر بچه، يا دايه باشد، يا بىاجرت شير دهد، اگر روزه براى بچهاى كه شير مىدهد، ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست. بايد براى هر روز يك مد طعام، يعنى گندم يا جو و مانند اين ها به فقير بدهد. نيز اگر براى خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست. بنا بر احتياط مستحب براى هر روز يك مد طعام به فقير بدهد. در هر دو صورت اگر تا ماه رمضان بعد عذرش برطرف شود و بتواند قضا کند، باید روزه هایی را که نگرفته است، قضا کند، بلکه اگر بعد از آن نیز عذرش برطرف شد، بنابر احتیاط واجب باید قضا کند. اگر كسى پيدا شود كه بتواند روزه بگیرد و بچه را شیر دهد یا روزه گرفتن بر او واجب نباشد، احتیاط واجب آن است که شیر دادن بچه را به او بسپارد و روزه بگیرد. در این مسأله فرقی نیست زنی که بچه را شیر می دهد، با اجرت بچه را شیر دهد یا بدون اجرت. (۵) آیت الله وحید خراسانی: زنى كه بچه شير مىدهد و شير او كم است، چه مادر بچه، يا دايه او باشد، يا بىاجرت شير دهد، اگر براى بچه ای که شیر می دهد یا برای خود او روزه ضرر دارد، روزه او صحیح نیست. در صورت اوّل (که برای بچه ضرر داشته باشد) باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد. اگر برای خودش ضرر داشته باشد، کفاره واجب نیست، ولی احتیاط مستحب است که برای هر روز یک مد طعام کفاره بدهد. در هر دو صورت روزه هايی را که نگرفته است، باید قضا کند. این حکم در صورتی است که شیر خوردن بچه از راه دیگری میسّر نباشد. اگر میسّر باشد، واجب است آن زن روزه بگیرد. (۶) آیت الله صافی گلپايگانى: زنى كه بچه شير مىدهد و شير او كم است، چه مادر بچه يا دايه او باشد و يا بىاجرت شير دهد، اگر روزه براى بچه يا براى خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست. در صورتی که برای بچه ضرر داشته باشد، بايد براى هر روز يك مُد طعام به فقير بدهد. در هر دو صورت روزه هايى را كه نگرفته است، بايد قضا كند، ولى اگر كسى پيدا شود كه بىاجرت بچه را شير دهد، يا براى شير دادن بچه از پدر يا مادر بچه يا از كس ديگرى كه اجرت او را بدهد، مزد بگيرد، احتياط واجب آن است كه بچه را به او بدهد و روزه بگيرد. (۷)پی نوشت ها:۱. امام خمینی، توضیح المسائل، مسأله ۱۷۲۹.۲. آیت الله خامنه ای، اجوبة الإستفتائات، سؤال ۷۴۷.۳. آیت الله مکارم، توضیح المسائل، مسأله ۱۴۵۴و ۱۴۵۵.۴. آیت الله سیستانی، توضیح المسائل، مسأله ۱۷۰۰.۵. آیت الله شبیری زنجان، توضیح المسائل، مسأله ۱۷۳۸.۶. آیت الله وحید خراسانی، توضیح المسائل، مسأله۱۷۳۷.۷. آیت الله صافی گلپايگانى، توضیح المسائل، مسأله ۱۷۳۸.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]
صفحات پیشنهادی
امام باقر(ع) روزه چه کسانی را ناکامل میدانند
امام باقرالعلوم ع روزه کسانی را که از امام رهبر همسر و والدین خود نافرمانی کنند ناکامل میدانند و همین امر نشاندهنده اهمیت مسائل اخلاقی در کنار رعایت موارد اعتقادی است فلسفه روزه گرفتن تنها به نخوردن و نیاشامیدن محدود نشده کما اینکه همه ما این نکته را میدانیم و بهترین کسانیحکم روزه گرفتن در روزهای بلند دانمارک |اخبار ایران و جهان
حکم روزه گرفتن در روزهای بلند دانمارک واجب است بر طبق اوقات شرعی همان شهر روزه بگیرید هرچند روز بلند باشد ولى اگر روزه گرفتن مشقت زیادی داشته باشد و عادتا قابل تحمل نباشد کد خبر ۵۱۱۲۱۴ تاریخ انتشار ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۵ - 23 June 2015 سایت آیت الله سیستانی پاسخ به پرسشی دربارهصورت خدا را در روزه ات ببین/ تفسیری از سید حسن خمینی
صورت خدا را در روزه ات ببین تفسیری از سید حسن خمینی فرهنگ > دین و اندیشه - گلچینی از نوشتار حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی به مناسبت ماه رمضان شرح و تفسیر روایت «صوموا لرؤیته» میبدی در کشف الاسرار می نویسد «روزه عامه مؤمنان به زبان شریعت شنیدحکم نماز و روزه دانشجویان در بین سفر تحصیلی چیست؟
پاسخ به سؤالات دینی حکم نماز و روزه دانشجویان در بین سفر تحصیلی چیست شناسهٔ خبر 2786860 - جمعه ۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی همه مراجع به جز بهجت فاضل زنجانی سبحانی و سیستانی معتقدند در صورتی که تک سفر غیر شغلی بین سفرهای شغلی باشد قصر استاهمیت روزه از دیدگاه اسلام
روزه فوائد جسمی و روحی فراوان دارد شفا بخش جسم و توان بخش جان است مفهوم روزهروزه در عربی معادل کلمه صوم است و صوم در لغت به معنای مطلق امساک یعنی مطلق خودداری و یا خودداری از خوردن و آشامیدن یا از سفر کردن یا از کلام کردن یا از نکاح کردن آمده است ولی در شریعت بزرگ اسلامدل حضرت عزراییل(ع) برای چه کسانی سوخته است؟
قصه هاى قرآن دل حضرت عزراییل ع برای چه کسانی سوخته است پیامبر صلّی الله علیه و آله از او پرسید ای برادر چندین هزار سال است که تو مأمور قبض روح انسانها هستی آیا در هنگام جان کندن آنها دلت برای کسی سوخته است به گزارش سرویس دینی جام نیوز روزی رسول خدا صلّی الله علیه و آلهنابغهترین مردم کسانی هستند که از یاد مرگ غافل نشوند
حجت الاسلام قمی نابغهترین مردم کسانی هستند که از یاد مرگ غافل نشوند شناسهٔ خبر 2851810 - یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها نابغه ترین مردم کسانی هستند که از یاد مرگ غافل نشوند بنابراین شهدا نابغه ترین افراد تاریخ بشر هستند افردی که اجازه ندادندفایده روزه ماه رمضان
فایده روزه ماه رمضان پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله چهار چيز مايه فزونى و كمال است و چهار چيز زُداينده گناهان به گزارش سرویس دینی جام نیوز پيامبر خدا حضرت محمد مصطفی صلى الله عليه و آله فرمودند چهار چيز مايه فزونى و كمال است و چهار چيز زُدايندانفاق و رابطه تنگاتنگ آن با روزهداری/ حقیقت انفاق
یادداشت انفاق و رابطه تنگاتنگ آن با روزهداری حقیقت انفاق شناسهٔ خبر 2778262 - سهشنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸ ۳۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی انفاق قرآنی جامع همه اعمال و رفتارهایی است که در جای جای آیات وحی در قالب دستور عملی یا حکایت حال خوبان در راستای رفع کاستیها ونجات جان مسلمان واجب است
در هر حال کسى که براى نجات غریق مجبور است سر را در آب فرو ببرد روزهاش اشکال دارد ولى به عنوان نجات جان مسلمانى این کار واجب است و بعداً قضا کند ملاک برای افطار مغرب شرعی است و آن هنگامی است که سرخی طرف مشرق از بالای سر بگذرد بنابراین اگر با اذان یقین کند که وقت داخل شده استآیا سیگار کشیدن روزه را باطل میکند؟
احتياط واجب آن است که روزهدار از دودهاى انواع دخانيات و نيز مواد مخدّرى که از راه بينى يا زير زبان جذب مىشود خوددارى کند یکی از مبطلات روزه رساندن غبار غليظ به حلق است که نکات مهم مربوط به این امر باطل کننده ی روزه در این جا بصورت سوال وجواب بیان شده است همچنین سوالی که خیلیروزه داری و چشم چرانی؟!
امام صادق علیه السلام فرمود آنگاه که روزه می گیری باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه دار باشند قرار است یک ماه مهمان باشیم مهمان میزبانی کریم این مهمانی تشریفات خاصی نمی خواهد لازم نیست به دنبال لباس آنچنانی یا تجملات باشیم پوشیدن لباس ورع و تقوا کافی است ماه رمضان خصوصیاحکم روزه طلابی که هفته ای یکبار به وطن مراجعه می کنند چیست؟
پاسخ به سؤالات دینی حکم روزه طلابی که هفته ای یکبار به وطن مراجعه می کنند چیست شناسهٔ خبر 2789212 - شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی حکم نماز و روزه طلابی که ساکن قم هستند و قصد ماندن همیشگی ندارند اگر هفتهای یکبار به وطن مراجعت کنند در بآداب روزهداری در سیره حضرت زهرا(س)
روایت آداب روزهداری در سیره حضرت زهرا س در بحارالانوار نقل شده که حضرت زهرا سلام الله علیها در آداب روزهداری فرمودند روزهداری که زبان گوش چشم و جوارح خود را حفظ نکرده است روزههایش به چه کارش خواهد آمد به گزارش سرویس دینی جام نیوز در سیره ائمه علیهم السلام بیان شده کحکم مسافرت برای فرار از روزه
مسافرت در ماه رمضان هر چند براى فرار از روزه باشد جايز است البته بهتر است به سفر نرود مگر اينکه سفر براى کار نيکو يا لازمى باشد کسى که در ماه رمضان مسافرت مىکند در هر موردى که نماز را بايد شکسته بخواند نبايد روزه بگيرد و در هر مورد که بايد نماز را چهار رکعتى تمام بخواندچه کسانی روزه بگیرند چه کسانی روزه نگیرند
باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد چه کسانی روزه بگیرند چه کسانی روزه نگیرند به طور کلی افرادی که دچار بیماریهای سخت هستند قوای جسمانی ضعیفی دارند و کمبود آب و تشنگی برای آنها ضرر دارد نباید روزه بگیرند ایرج خسرو نیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمااختلاف نظر پزشكان برای روزه دار
احکام اختلاف نظر پزشكان برای روزه دار اگر پزشكان در مورد روزه گرفتن بيمارى اختلاف نظر داشته باشند وظيفه چيست به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در خصوص روزه بیماران اینکه اگر پزشكان در مورد روزه گرفتن بيمارى اختلاف نظر داشته باشند وظيفه چيست همه مراجع به علم ر-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها