تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):گريه مؤمن از (درون) دل اوست و گريه منافق از (ظاهر و) سرش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797910678




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کتاب«مکاتیب فارس غزالی» منتشر شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
کتاب«مکاتیب فارس غزالی» منتشر شد

مکاتیب


شناسهٔ خبر: 2848466 - چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
دین و اندیشه > سایر

کتاب «مکاتیب فارسی غزالی» به همت انتشارت حکمت منتشر و در دسترس علاقه مندان قرار گرفت. به گزارش خبرنگار مهر، ابوحامد محمدبن محمدغزالی طوسی (۴۵۰-۵۰۵)، فقیه و عارف شهیر مسلمان و مولف کتاب نامی احیاء علوم الدین است. وی در سن سی و چهارسالگی یکی از رفیع ترین و پرافتخارترین مقامات اجتماعی زمان خویش، یعنی ریاست و تدریس در نظامیه بغداد، مشهورترین و ممتازترین مدرسه آن زمان، را کسب کرد. در آن ایام، اکثر آثار او در اقصی نقاط قلمرو اسلام از کتب مطرح محسوب می شد و شهرت و آوازه او در سرتاسر قلمروی پهناور اسلام و ماورای آن پیچیده بود.هر یک از کتب و آثار او، چه از نظر کیفیت نظم و درجه بندی محتویات و چه از نظر عمق مطالب، نمونه ای بارز از مقام والای فکری مولفش بودند. شخصیت و مقام علمی او به چنان درجه ای رسیده بود که اکثر مقامات عالی رتبه مذهبی و سیاسی آن زمان به نظریات او توجه ای خاص مبذول می داشتند و بارها از داوری های مدبرانه او برای حل مشکلات مختلف سیاسی و اجتماعی استفاده می کردند.مقارن همین ایام، در ذوالقعده ۴۸۸، غزالی بعد از یک بحران روحی شش ماهه، تصمیم گرفت برای همیشه ثروت، قدرت و جاه و مقام اجتماعی خود را ترک و همه هم خود را صرف تزکیه نفس و کسب معرفت روحانی کند. بدین ترتیب، زمانی که در صدر یکی از حساس ترین مسئولیت های اجتماعی به سر می برد، بغداد را ترک کرد تا از آن به بعد سالک راه حقیقت گردد.آثاری که او از این تاریخ به بعد از خود به یادگارگذارده است، از جمله مکاتیب، آکنده از عشق الهی و تحصیل علت وجود وشوق به نجات روح است. با این حال، اهمیت این مکاتیب صرفا به دلیل نگارش آن در اوج دوران بلوغ روحانی وفکری نگارنده اش نیست، بلکه همچنین به سبب آگاهی ای است که از بخشی از پیشامدهای پرالتهاب مذهبی، اجتماعی وسیاسی دوران غزالی می دهد.از طرف دیگر، این مکاتیب به علت ماهیت نامه نگارانه اش این امتیاز را نسبت به دیگر آثار وی داراست که ما را به صورتی رودررو و نزدیک در جریان افکار این مرد روحانی قرار می دهد، بدون آنکه حتی خواننده ناآشنا به افکار غزالی محتوای آنها را ثقیل احساس کند،  بلکه برعکس، تشویق خواهد شد تا آثاردیگر این عالم نامور را با کنجکاوی بیشتر مطالعه کند و شناخت خود را از نوشته های دیگر او توسعه بخشد.مکاتیب فارسی غزالی نه تنها سندی برای درک بهتر عصر مولف آن، بلکه منبعی مهم برای شناخت آثار دیگر غزالی است. به همین سبب، از این فرصت استفاده می کنیم تا براساس این مکاتیب عقیده خود را درباره تاریخ نگارش اثر دیگری از غزالی به نام مشکوةالانوار، که فرضیه های مختلفی برای آن عنوان شده است، ابراز کنیم. بویژ، تاریخ نگارش آن را نخستین سال های بعد از بازگشت غزالی از خلوت نشینی و قبل از تدریس او درنیشابور دانسته است.او نظر گردنر را که مشکوة الانوار را یکی از کامل ترین و نیز از جمله آخرین آثار غزالی درباره تصوف دانسته که درتاریخ ۵۰۰نگارش شده است رد می کند. اما به نظر او سال ۵۰۰ سالی است که غزالی تدریس مدرسه نظامیه نیشابور را به عهده گرفت. به گفته بویژ، کتابی که بیش از همه معرف این دوره از زندگی اوست، یعنی المستصفی فی علم الاصول، با مطالب مشکوة الانوار بسیار متفاوت است و ما را برآن می دارد که به رای گردنر با دیده تردید بنگریم.بوِیژ چنانچه از وجود این نامه ها اطلاع داشت می توانست با قاطعیت بگوید که این کتاب قبل از ۵۰۳ نوشته شده است. زیرا بعد از مطالعه نامه ای که در این مجموعه آمده است با اطمینان می توان گفت که غزالی مشکوةالانوار را قبل از ۴۹۹تالیف کرده است، چراکه در این نامه یادآوری می کند که چند ماه پس از برعهده گرفتن تدریس در مدرسه نیشابور در سال ۴۹۹ مخالفان او با تحریف مشکوة الانوار درصدد توطئه علیه او برمی آمدند. بدین ترتیب، با اطمینان می توان گفت که این کتاب قبل از سال ۵۰۰ تالیف شده است.کتاب مکاتیب فارسی غزالی(فضائل الانام من رسائل حجةالاسلام) به انضمام رساله فرزند نامه(ایهاالولد) به اهتمام و حواشی مهدی قربانیان و توسط انتشارات حکمت با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۰ هزار تومان در ۱۷۵ صفحه منتشر و روانه بازار نشر شد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن