تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860693136
![نمایش مجدد: سه دلیل برای خواندن فیلسوفان مسلمان کلاسیک refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
سه دلیل برای خواندن فیلسوفان مسلمان کلاسیک
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ترجمه؛
سه دلیل برای خواندن فیلسوفان مسلمان کلاسیک
![سه دلیل برای خواندن فیلسوفان مسلمان کلاسیک کالین](http://media.mehrnews.com/d/2015/06/13/3/1737649.jpg?ts=1435565683780)
شناسهٔ خبر: 2777453 - سهشنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
دین و اندیشه > اندیشمندان
ابراهیم کالین، عضو مرکز آشنایی با اسلام-مسیحیت دانشگاه جورجتاون معتقد است: بازشناسی بصیرتهای اساسی سنت فلسفهٔ اسلامی میتواند منافع و مواهب فراوانی برای جهان سرگشته ما به ارمغان بیاورد. به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر یادداشتی از ابراهیم کالین، عضو مرکز آشنایی با اسلام-مسیحیت دانشگاه جورجتاون و با ترجمه طاهره حبیبی است. سه دلیل برای خواندن فیلسوفان مسلمان کلاسیکچرا باید فلسفه خواند وقتی که این رشته خارج از آکادمی بسیار بیربط به نظر میرسد؟ چرا باید خود را با استدلالهای مابعدالطبیعی عجیب و غریب و عمدتاً غیر قابل درک که قرنها پیش شکل گرفتهاند آزار داد؟ با وجود تمام مشکلات، دلایل خوبی وجود دارد برای اینکه امروزه فلاسفۀ مسلمان کلاسیک خوانده شوند. یونانیان باستان فلسفه را «عشق به حکمت» تعریف کردند و برای این تعریف عجیب دلیل ویژهای وجود داشت. از آن رو که تنها «خدایان» قادرند واجد حکمت حقیقی باشند، فیثاغورس بنا بر قولی معروف گفت ما انسانها تنها میتوانیم حکمت را دوست بداریم نه اینکه آن را در تملک داشته باشیم. ادعای «داشتن» حکمت حقیقی همچون گستاخی محض نگریسته میشد. فرد میتواند آرزوی به دست آوردن معرفت به اشیا را داشته باشد، اما آن را تنها با تأیید کردن ریشههای متعالیاش میتواند به دست آورد.فلاسفۀ مسلمان تعریف مختصرتری از فلسفه به دست دادند و آن را قابلیت «معرفت به واقعیت اشیا، آنچنان که هستند، به قدر طاقت بشر و عمل مطابق آن» نامیدند. فلسفه که چنین تعریف شد دربردارندۀ قضیۀ پایهای بود که تمام تفکر بر آن استوار است: «واقعیتی» خارج از ذهن من وجود دارد و من قادرم آن را با ابزار شایسته بشناسم. مفاهیم یونانی و اسلامی فلسفه، با وجود ظاهر شدن از خلال چارچوبهای مفهومی و سنتهای زبانی متفاوت، امر عقلانی و امر اخلاقی را با یکدیگر پیوند میدهند. آنها آنچه را به ما میدهند که ارسطو «حکمت» نامیده است، یعنی داشتن فهمی از جهان از راه عقل و فضیلت و عمل مطابق با آن.«زندگی نیکِ» ارسطو همچنین بر این اصل استوار بود که ما انسانها به وسیلهٔ آن استعدادی را که برایمان منحصر به فرد است توسعه میدهیم: عقل/ فهم. به کارگیری عقل/ فهم در تمام ظرفیت آن، امر لاینفک حیات به عنوان «حیوان ناطق» است؛ اما این اتفاق تنها زمانی رخ میدهد که عقل خود را به درستی و به شایستگی به کار گیریم. به همین دلیل است که هم نیازمند منطق و هم نیازمند اخلاق هستیم. ما ذهنهایمان را در راستای تشخیص تفاوت میان حق و باطل و میان صحیح و خطا نظم میبخشیم. عقلِ آمیخته به فضلیت، به ما حکمت میبخشد و بنیانی برای مشغولیت ما با جهان آماده میکند. تأمل در مفهوم حکمت نزد یونانیان و مسلمانان،فلاسفۀ مسلمان که ارسطو را غالباً از دید افلاطون خواندهاند، پیشتر با اصطلاح «حکمت» از طریق قرآن و احادیث پیامبر اسلام آشنا بودهاند. «حکمت» در ریشهشناسی غنیاش، به معنای عقل، اصل، رکن، تعقل، تفکر، توانایی شناخت تفاوت میان حق و باطل و هدایت نمودن یک زندگانی فضیلتمند مطابق عقل و فضیلت است. قرآن آن را همچون یک نعمت ارج مینهد؛ حضرت محمد(ص) به عنوان «گمشده مؤمن» به آن اشاره میکند که او باید هر کجا که باشد در پیاش برود.فلاسفۀ مسلمان برای اینکه بیشتر فلسفه را همچون حکمت معرفی کنند، براساس نظرگاه و مذاق فلسفی خویش، اوصاف برجستهای را به کار گرفتند. از این روست که ما «حکمت شرقی/ مشرقی» (الحکمة المشرقیة) ابن سینا، «حکمت اشراق» (حکمة الاشراق) سهروردی و «حکمت متعالیه» (الحکمة المتعالیة) ملاصدرا را داریم. همچنین «حیات فلسفی» (السیرة الفلسفیة) ابوبکر رازی را داریم که فلسفه را همچون طریقی از زیستن تعریف میکند. وجه مشترکی (که در این اصطلاحات) وجود دارد تأکید بر وحدت سرشت فلسفه، علم، اخلاق، فضیلت و حکمت است. این فیلسوفان بیان میکنند که فلسفه صرفاً نمیتواند فعالیتی ذهنی باشد و نمیتواند واقعیت را به یک ویژگی درونی از ذهن من تبدیل کند. اگر فلسفه میخواهد چیزی فراتر از زیرکی صرف باشد، باید ما را قادر سازد که با ابعاد عمیقتر واقعیات که فراتر از ذهن یا نفس ماست مرتبط شویم.در یک نمای گستردهتر، این همان چارچوب مفهومی است که فلاسفه کلاسیک مسلمان از طریق آن به مسائل فلسفی نزدیک میشدند. «مدینهٔ فاضله» فارابی، مبتنی بر یک فلسفهٔ سیاسی است که واقعیت، عقل، اخلاق و اجتماع انسانی را همچون ساختاری کلنگرانه تلقی میکند. وجودشناسی ابن سینا، مبتنی بر تمایز مشهور او میان موجودات «واجب» و «ممکن»، واکنشی است به مفهوم اسلامیِ (ابراهیمی) خلق از عدم و واقعیت حقیقی عالم. هم نهادِ ابن رشد از عقل و وحی، طرق مختلف معرفت به حقیقت دینی و فلسفی را اثبات میکند. «فلسفهٔ اشراق» سهروردی به سرشت مکمل طرق منطقی و عرفانی معرفت اشاره میکند. حکمت متعالیه ملاصدرا هر شئ را در واقعیت همه شمول وجود و عوارض آن نگاه میدارد. آنچه این نظرگاههای فلسفی مختلف را وحدت میبخشد، رویکرد تام و کلنگرانه آنان به واقعیت است و اینکه ما چگونه میتوانیم آن را از طریق فلسفه به مثابه حکمت دریابیم.این ادعای کلیدی فلسفهٔ اسلامی معتبر باقی میماند و این مهمترین دلیلی است که چرا ما امروزه باید آن را مطالعه کنیم؟ از قرن هجدهم، ما این فهم کلنگرانه را از دست دادهایم. عالم ما پاره پاره شده است. بسیاری از دانشمندان و فلاسفه در عصر مدرن فهمی کلنگرانه به واقعیت را اتخاذ کردهاند، اما با کمترین موفقیت. در آثار فلاسفۀ مسلمان بصیرت و حکمت بیشتری جهت گسترش یک نگاه کل نگرانه به عالم وجود دارد که میتوان آن را به دست آورد. درست است که جهانشناسی علمی که فیلسوفان مسلمان بر اساس آن فعالیت میکردند، عمدتاً مبتنی بر طبیعیات ارسطویی_ بطلمیوسی بود و اکنون تا حد زیادی منسوخ شده است، اما این از بصیرتهای فلسفی آثار آنان نمیکاهد. یکی از وظایف فلسفهٔ اسلامی معاصر پر کردن این شکاف و انداختن نگاهی نو بر جهانشناسی فیلسوفان کلاسیک است.دومین دلیل این است که ببینیم چگونه فلاسفۀ مسلمان، با جفت کردن مکاتب فکری پیش از اسلام با باورهای اسلامی خویش، سنتی فلسفی را شکل بخشیدند. انتقال پارادایمیک از مفاهیم یونانی عالم که (مطابق آن عالم) نه آغاز و نه انجامی دارد، به مفهوم توحیدی خلق الهی، نقطهٔ عطفی در تاریخ تفکر بشری است. بسیار پیشتر از اینکه فلاسفهٔ مسیحی قرون میانهٔ الهیات فلسفی خویش را در قرون ۱۲ و ۱۳ توسعه بخشند، فلاسفۀ مسلمان با مجموعه معارف یونانیان مشرک مواجه شدند و یک نظرگاه فلسفی جدید را به عمل آوردند. مطالعه مشتاقانه این تاریخ، میتواند به ما کمک کند که بر نگاه اروپامحورانۀ تاریخ غلبه کنیم، نگاهی که به بسیاری از آنچه ما دربارهٔ تاریخ خود میدانیم رنگ بخشیده است.در نهایت، سومین دلیل برای اینکه چرا ما امروزه به مطالعهٔ فلاسفهٔ کلاسیک مسلمان نیازمند هستیم، مربوط است به آنچه برای گفتن دربارهٔ پرسشهای دیرپای فلسفه دارند. سرشت واقعیت، کارکردها و محدودیتهای عقل بشری، حقیقت، آزادی، اخلاق و اینکه ما به واقع باید چگونه زندگی کنیم، پرسشهای بنیادینی هستند که تا همیشه مبرم و لازم باقی میمانند. در چنین زمانی که فلسفه از یک سو به عمل آکادمیک دوردستی تبدیل شده است و از سوی دیگر دستساز علوم فیزیکی و فناوری تجاری شده است، بازشناسی بصیرتهای اساسی سنت فلسفهٔ اسلامی میتواند موهبت و منافع فراوانی برای جهان سرگشته ما به ارمغان بیاورد.منبع: سایت ترجمان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]
صفحات پیشنهادی
حضور انتشارات دلیل ما در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم
حضور انتشارات دلیل ما در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم شناسهٔ خبر 2784639 - سهشنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۷ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی انتشارات دلیل ما که تاکنون بیش از 850 عنوان کتاب مذهبی به مخاطبات ارائه کرده در بیست و و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم پذیرای قدوم میهمبوداییان میانمار و تلاش برای ممنوعیت حجاب زنان مسلمان
میانمار بوداییان میانمار و تلاش برای ممنوعیت حجاب زنان مسلمان بودایی های افراطی و خشن در میانمار به مدد حکومت نظامیان هرچه در توان دارند به کار گرفته اند تا ریشه اسلام و مسلمانی را در این کشور آسیایی بخشکانند به گزارش سرویس دینی جام نیوز بودایی های افراطی و خشن در میانمار بهدولت چين مسلمانان را از روزه گرفتن منع كرد!
در اقدامي تحريك آميز دولت چين مسلمانان را از روزه گرفتن منع كرد دولت کمونیستی چین حتی به رستورانها و مشاغل مرتبط به تامین آذوقه عمومی شرق کشور دستور داد تا همه ساعات ایام ماه مبارک رمضان که از امروز در این کشور آغاز شد به کار بپردازند به گزارش سرويس ديني جام نيوز خبرگزامام موسی صدر و سبک زندگی مسلمانی در جامعۀ متکثر
یادداشتی از داوود فیرحی امام موسی صدر و سبک زندگی مسلمانی در جامعۀ متکثر شناسهٔ خبر 2778424 - سهشنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۵۰ دین و اندیشه > اندیشمندان راه سوم امام موسی صدر جامعه متکثر است وی معتقد بود باید به راه سومی رسید و از دوگانه فرقه گرایی و سکولاریسم عبور کرد به گزارشاعمال محدودیت برای مسلمانان در چین
اعمال محدودیت برای مسلمانان در چین شناسهٔ خبر 2785003 - سهشنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی اعمال محدودیتها علیه مسلمانان چینی در ماه رمضان تشدید شده است که سبب نگرانی آنها شده است به گزارش خبرگزاری مهر ماه رمضان در چین با اعمال محدویتهای مذهبحمله دسته دختران به زوج مسلمان در انگلیس
on islam گزارش داد حمله دسته دختران به زوج مسلمان در انگلیس این 6 دختر در ادامه تهدید کردند که بر روی نقاب زن مسلمان منگنه خواهند زد همسرش چندبار دیگر به آنها تذکر داد که همسرش به تازگی مادر خود را از دست داده ولی آنها بی اعتنا به این مساله به آزار و اذیت همسرش پرداختند به گجشنواره شراب در چین و خشم مسلمانان
جشنواره شراب در چین و خشم مسلمانان شناسهٔ خبر 2786559 - دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان برگزاری جشن شراب در ماه رمضان خشم و اعتراض مسلمانان چینی را برانگیخته است به گزارش خبرگزاری مهر ایالت سین کیانگ در منطقه غرب چین جشن شراب برگزافطاری مشترک مسلمانان و یهودیان
افطاری مشترک مسلمانان و یهودیان ترکیه بعنوان کشوری اسلامی جامعه پیشرویی از یهودیان نیز دارد استان ادرنه در ترکیه از قدیم میزبان بخشی از یهودیان و کنیسه های آنها است به گزارش سرویس دینی جام نیوز یهودیان ادرنه در شمال شرق ترکیه از روز 21 ژوئن میزبان صدها همشهری مسلمان خود بودهنجات جان مسلمان واجب است
در هر حال کسى که براى نجات غریق مجبور است سر را در آب فرو ببرد روزهاش اشکال دارد ولى به عنوان نجات جان مسلمانى این کار واجب است و بعداً قضا کند ملاک برای افطار مغرب شرعی است و آن هنگامی است که سرخی طرف مشرق از بالای سر بگذرد بنابراین اگر با اذان یقین کند که وقت داخل شده استبررسی نقش زن مسلمان در تعامل با سنت و مدرنیسم در سنگال
بررسی نقش زن مسلمان در تعامل با سنت و مدرنیسم در سنگال شناسهٔ خبر 2783115 - یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۰ دین و اندیشه > اسلام در جهان نشست تخصصی بررسی نقش زن مسلمان در تعامل با سنت و مدرنیسم به همت رایزنی فرهنگی ایران و با مشاركت مؤسسه مردمنهاد زنان مسلمان و توسعه A F Iبرآورده شدن حاجات با خواندن این سوره
سی و ششمین سوره قرآن برآورده شدن حاجات با خواندن این سوره در فضیلت این سوره از حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده هر کس سوره یس را قرائت کند مانند آن است که ده بار قرآن را ختم کرده به گزارش سرویس دینی جام نیوز یس و نام های دیگرش «عزیزه معمّه شامل شونده مدامراسم افطار مسلمانان آمریکا برای یادبود قربانیان «چارلستون»
مراسم افطار مسلمانان آمریکا برای یادبود قربانیان چارلستون گروهی از مسلمانان آمریکا برای زدودن تصورات غلط در مورد افراط گرایی در اسلام تصمیم دارند تا از ماه رمضان سال جاری میلادی برای دعوت میان ادیانی استفاده کنند به گزارش سرویس دینی جام نیوز گروهی از مسلمانان آمریکا برای زدودتلاش بوداییهای میانمار برای جلوگیری از حضور دختران مسلمان در مدارس
خبرگزاری اراکان میانمار تلاش بوداییهای میانمار برای جلوگیری از حضور دختران مسلمان در مدارس بوداییهای تندرو در میانمار خواستار ممانعت از ورود دختران محجبه به مدراس و برگزاری برخی آیینهای مسلمانان شدند به گزارش سرویس دینی جام نیوز راهبان بودایی میانمار خواستار ممانعت از وروممانعت از ورود زن مسلمان به اتوبوس در انگلیس
9news گزارش داد ممانعت از ورود زن مسلمان به اتوبوس در انگلیس این زن انگلیسی و دوستانش تنها به دلیل اینکه ظاهرشان نشان می داد که مسلمان هستند از سوار شدن در اتوبوس محروم شدند به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از 9news یک زن مسلمان اعلام کرد که تنها به دلیل نژاد پرستی از ورودآداب و رسوم مسلمانان اندونزی در استقبال از ماه مبارک رمضان
آداب و رسوم مسلمانان اندونزی در استقبال از ماه مبارک رمضان شناسهٔ خبر 2785402 - سهشنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی در اندونزی انواع رسم منحصر به فرد در استقبال از ماه رمضان وجود دارد که مسلمانان به عنوان نشانه ای از قدردانی از نعمت و فرصت ماهمسلمانان آمریکا با مسیحیان و بی دین ها افطار می کنند و به سوالات آنان پاسخ می دهند
مسلمانان آمریکا با مسیحیان و بی دین ها افطار می کنند و به سوالات آنان پاسخ می دهند فرهنگ > دین و اندیشه - شفقنا نوشت مردم آمریكا نشان داده اند كه نسبت به اسلام مسلمانان و سنت های آنان كنجكاو هستند مسلمانان خوش ذوق آمریكایی نیز هیچ فرصتی را از دست نمی دهند بهآیا ثواب شنیدن دعا مانند خواندن دعاست؟
در آیینه روایت آیا ثواب شنیدن دعا مانند خواندن دعاست شایسته است که هر انسانی خودش دعا را بخواند تا ثواب بهتری از دعای مورد نظر ببرد و نباید در حالت عادی در مجالس مناجات خوانی به شنیدن دعا بسنده نمود به گزارش سرویس دینی جام نیوز شایسته است که هر انسانی خودش دعا را بخواند تا ثو-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها