تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر خداوند بوسیله تو یک نفر را هدایت کند برای تو بهتر است از دنیا و هر آنچه د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798484304




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معدني که خاک سرخ ارزشمند جزيره هرمز را راهي دريا مي کند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۸ تير ۱۳۹۴ (۱۲:۰ب.ظ)
مصائب معدن کاوي براي محيط زيست ايران (1) معدني که خاک سرخ ارزشمند جزيره هرمز را راهي دريا مي کند موج - يک کارشناس محيط زيست گفت: نبود نظارت کافي بر فعاليت هاي معدن خاک سرخ جزيره هرمز حجم زيادي از اين ماده معدني به عنوان باطله راهي دريا مي شود و اين کار ضمن مضرات اقتصادي، محيط زيست منطقه را نيز به خطر مي اندازد.
به گزارش خبرنگار اجتماعب موج، شايد باورش سخت باشد، اما؛ جايي در ايران هست که با خاکش غذا درست مي کنند. مردم محلي از خاک آن به عنوان ادويه در طبخ غذاهايشان استفاده مي کنند و مي گويند طعم خوبي دارد. محلي ها اين کوه را «گِلک» مي‌نامند و خاک سرخ آن را مانند نمک در تهيه انواع غذاها مصرف مي‌کنند.
خاک سرخ اين جزيره، در کوهي با ارتفاع تقريبي ۲۰۰ متر در جنوب جزيره هرمز قرار گرفته و از اين در صنايع سراميک سازي و رنگ سازي نيز استفاده مي‌شود.
جزيره هرمز در ميان زمين شناسان به علت اين که از انواع خاک‌هاي مختلف تشکيل شده و تنوع بالايي دارد به بهشت زمين‌شناسي مشهور شده است.
استخراج صدور خاک هرمز که منبع درآمد اهالي بود به صورت يک قرار داد 20 ساله به اجاره رفته است و با وجود اعتراض مردم از نحوه برداشت بي رويه خاک سرخ و منحصر به فرد ش اما تا به حال اعتراض شان به جايي نرسيده است.
اين خاک ارزشمند با قيمت نازلي از کشور خارج مي شود و در کشور امارات با قيمت کلاني به صاحبان صنايع آرايشي و بهداشتي فروخته مي شود.
خاکي که مي توانيم از ذره ذره آن براي اشتغالزايي مردم محروم جزيره و استان هرمزگان سود ببريم خام فروشي مي شود آن هم با قيمتي بسيار پايين.

مرغوبترين نوع خاک در جزيره هرمز است
ناصر نادريان، کارشناس محيط طبيعي سازمان محيط زيست، در گفت و گو با خبرنگار موج با اشاره به اهميت گنبد نمکي جزيره هرمز گفت: 146 گنبد نمکي در کشور وجود دارد که از اين تعداد 114 گنبد در جنوب کشور 78 در استان هرمزگان است، يکي از گنبدهاي نمکي گنبد نمکي جزيره هرمز است. ارزش اين گنبد آن چنان بالاست که تمامي گنبدهاي دنيا را با نام سري هرمز مي شناسند.
وي اظهار کرد: يک خصوصيت منحصر به فرد گنبدهاي نمکي اين است که چون لايه هاي مختلف زمين را شکانده و بالا آمده اند و کاني هاي مختلفي را با خود بالا آوردند و اين مناطق کلکسيون کاني شناسي تبديل شده اند.
نادريان افزود: تنوع رنگي خاک اين جزيره موجب توجه گردشگران و از طرفي معدن کاري شده است، مهم ترين ماده معدني در آن منطقه خاک سرخ يا گل اخرا است که در دنيا مرغوب ترين اين نوع خاک را ايتاليا و پس از آن هرمز دارد.

مصائب خام فروشي و تخليه باطله ها به آب هاي خليج فارس
اما اين استخراج از منابع معدني و خاک سرخ جزيره از چشم معدنکاران دور نمانده است و به گفته نادريان امتياز استخراج از اين معدن به اجاره 20 ساله يک شرکت درآمده است.
وي با انتقاد از خام فروشي اين خاک ارزشمند تصريح کرد: اگر به جاي خام فروشي مواد معدني مثل اين خاک ارزشمند به فراوري آن بپردازيم مي توانيم با چندين برابر قيمت درآمد داشته باشيم و علاوه بر اين اشتغال هم به وجود بياوريم.
اين کارشناس با تاکيد بر اين که اشتغال به استخراج به ذات مشکل قانوني ندارد، گفت: اين خام فروشي ها براي حيثيت ملي ما خوب نيست.
اما تنها مشکل استخراج از معدن خاک سرخ جزيره هرمز خام فروشي نيست، اين معدن مشکلات زيست محيطي هم براي جزيره به وجود آورده است.
حجم زيادي از مواد باطله معدني وارد خليج فارس مي شود، نادريان در اين باره به موج گفت: نبود نظارت کامل بر فعاليت هاي اين معدن اين مشکل را به وجود آورده و حجم زيادي از اين ماده معدني به عنوان باطله را راهي دريا مي کنند و اين کار ضمن مضرات اقتصادي، محيط زيست منطقه را نيز به خطر مي اندازد.

سازمان محيط زيست زير بار مسووليت تخريب زيست محيطي شانه خالي مي کند و مناطق آزاد براي جزيره نقشه مي کشد
سازمان محيط زيست تا به حال واکنش آن چناني به اين معضل زيست محيطي نشان نداده است و پروين فرشچي، معاون دريايي سازمان محيط زيست، نيز به فروش خاک جزيره هرمز از آن جهت که اين خاک غني از مواد معدني است و شرکت‌هاي عمدتا خصوصي طي سال‌هاي گذشته خاک جزيره هرمز را به کشورهاي حاشيه خليج فارس مي‌فروشند، اشاره کرده و گفته است: در اين باره استانداري‌ها موظف هستند از پيشرفت اين مساله جلوگيري کنند.
جزيره هرمز با خاک رنگارنگش از چشم گردشگران هم دور نمانده و تورهاي طبيعت گردي زيادي را به سمت خود جذب کرده است، وجود جاذبه گردشگري اين جزيره موجب شد تا محمدعلي زم که معاونت فرهنگي، اجتماعي و گردشگري دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد کشور را بر عهده دارد است از پيشنهاد اين شورا براي پيوستن جزيره هرمز به منطقه آزاد قشم خبر داده تا اين جزيره به «جزيره هنر ايران» تبديل شود و با کمترين امکانات مادي، توسعه فرهنگي و اقتصادي بومي را به وجود آورد.
گردشگري شايد بتواند براي ايجاد شغل در اين جزيره که از لحاظ اقتصادي مردم محرومي دارد مناسب باشد، اما؛ در صورتي که بلايي که بر سر طبيعت و محيط زيست کيش و قشم آمد را دچار نشود. اکوتوريسم با رعايت چارچوب‌هايش در کنار برداشت منطقي و درخور از معادن ارزشمند اين جزيره مي تواند حال بوميان هرمز را خوب کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن