تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): بهشتى‏ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798323598




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تأملی بر فقر تئوریک در علوم انسانیِ ایران منتشر شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: به قلم سیدجواد میری؛
تأملی بر فقر تئوریک در علوم انسانیِ ایران منتشر شد

سید جواد میری


شناسهٔ خبر: 2780608 - سه‌شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
دین و اندیشه > اندیشمندان

علوم انسانی در ایران نیز، فاقد «رویا» گردیده است و این امر موجب گشته است که اصحاب علوم انسانی در ایران نتوانند «قصّه پر غصّه» انسان امروز را به زبانِ وصل بگویند و دائماً گرفتار «فاصله‌ها» شده‌اند. به گزارش خبرنگار مهر، کتاب تأملی بر فقر تئوریک در علوم انسانیِ ایران تألیف دکتر سیدجواد میری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به همت انتشارات جامعه‌شناسان منتشر شد.مولف در مقدمه می نویسد: چرا قصه‌ها جذابند؟ چرا کودکان قصه‌ها را دوست دارند و با آن‌ها هم‌آوایی می‌کنند؟ همیشه این پرسش در ذهن من از این سو به آن سو می‌رفت، تا اینکه خود صاحب فرزندانی شدم و شب‌ها برایشان قصّه می‌خوانم. هنگامی‌که برای سید محسن و سید مرتضی قصّه می‌خوانم، آنان به وجد می‌آیند، گویی در دل قصّه‌ها زندگی می‌کنند و میان آن‌ها و «جهان قصه‌ها» فاصله‌ای وجود ندارد.به عبارت دیگر، در ذهن کودکان فاصله میان «جهان قصّه» و «جهان واقعی» وجود ندارد و همه وصل است و «وحدت». برخی از بزرگان علوم انسانی می‌پندارند که روایت آنان از وجود باید خشک و بی‌روح باشد، چرا که «بی‌روحی» را عین «علم» و «خشکی» را عین «فلسفه» می‌پندارند؛ در حالی‌که زندگی انسان یک «قصّه» است و خدا نیز جهان آفرینش را با یک «قصّه» آغاز نمود و زیباترین آثار هنری، در «داستان خلقت» به منصه ظهور رسیده است.شاید از این روست که هنوز پس از گذشت قرن‌ها، متون دینی از پرخواننده‌ترین متون و آرام‌بخش‌ترین کتب به شمار می‌روند؛ چرا که قصّه خلقت، داستان پر غصّه انسان در پهنه هستی به زبان شاعرانه است. حال ارتباط این سخنان با «فقر تئوریک در علوم انسانیِ ایران» چیست؟ ارتباط یا عدم ارتباط، امری مکانیکی نیست، بلکه وابسته به قدرت تخیل ‌هنرمند است. به زبان دیگر، هنگامی که قوه خیال انسان ضعیف می‌گردد و «رویای» خویش را از دست می‌دهد و به عبارتی، نمی‌تواند قصه‌پردازی کند و به تخیلاتش جولان دهد، دیگر قادر نیست که ربط یا عدم ربط اشیاء را در جان خویش تصور نماید و نیازمند «دیگری» می‌گردد.علوم انسانی در ایران نیز، فاقد «رویا» گردیده است و این امر موجب گشته است که اصحاب علوم انسانی در ایران نتوانند «قصّه پر غصّه» انسان امروز را به زبانِ وصل بگویند و دائماً گرفتار «فاصله‌ها» شده‌اند. در اثر حاضر، در تلاش بودم تا یک داستان بگویم و هرگز داعیه این را ندارم که جامعه‌شناسی (یا حتی علوم انسانی) «علم» به معنای دقیق آن می‌باشد، بلکه نوعی هنرِ اندیشه‌ورزی است. در نگاه من، یکی از بزرگترین موانع پیش روی علوم انسانی در ایران، همین «علم» فرض نمودن معارفی است که دغدغه بهروزی انسان را دارند. شاید در پس ذهن من از «جامعه‌شناسی»، کتاب “Das Kapital” ـ سرمایه ـ مارکس نبوده است، بلکه بیشتر ملهم از «داستان و راستان» مطهری، «کویر» شریعتی و «برادران کارامازوف» داستایوسکی بوده‌ام.گسستهای ذهنی، فلسفه به مثابه بینش، هنر اندیشیدن و تنگناهای علوم انسانی در ایران عناوین چهار فصل این کتاب است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 225]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن