تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837794364
تمام آیینهای سلوکی و معنویتهای رفتاری باید مستند دینی داشته باشد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یک محقق:
تمام آیینهای سلوکی و معنویتهای رفتاری باید مستند دینی داشته باشد
شناسهٔ خبر: 2783918 - یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
تمام آیین های سلوکی و معنویتهای رفتاری باید مستند دینی داشته باشد ولی استنادش به متون دینی دو گونه است. برخی با تمام ریزهکاریها در شریعت آمده و بعضی اصول و امهات و کلیاتش توسط دین مطرح شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، نوشتار حاضر، گزارش نشست علمی مرز بدعت و نوآوری در معنویت گرایی اسلامی است که توسط حجت الاسلام والمسلمین علی امینی نژاد در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و به همت مرکز اخلاق و تربیت این پژوهشگاه، در روز یکشنبه ۲۴ خرداد ارائه شده است.- در زبان فارسی بدعت و نوآوری مترادف هستند اما بدعت بار ارزشی منفی و نوآوری بار ارزشی مثبت دارد. در زبان عربی بدعت و ابتداع این گونهاند.- معنویت یک واژه مستحدث است و سابقه طولانی ندارد. ولی از پایگاه حکمی و عرفانی به سه بخش تقسیم میشود: معنویت معرفتی (معرفت حصولی یا حضوری) معنویت احساسی و معنویت عملی و رفتاری.- معنویت عملی نیز سه بخش دارد: معنویت رفتاری فقهی، رفتاری اخلاقی، رفتاری عرفانی و سلوکی.- سخن ما در این قسم اخیر است. معنویت عملی عرفانی.پرسش بحثسوال بحث این است که مرز بدعت منفی و نوآوری مثبت در این شاخه از معنویت گرایی چیست؟ میزان و محک میان این دو کدام است؟ آیا همه معنویتهای رفتاری و سلوکی توقیفی است و حد و مرزش باید به نحو صریح و منصوص توسط دین معلوم شود یا توفیقی هم میتواند باشد؟جنس این بحث اصول فقهی است و البته اختصاصی هم به این موضوع ندارد یعنی در شکل گیری علوم انسانی اسلامی حل و فصل این بحث بسیار کارگشاست. صورت عام این بحث در علوم انسانی بدین شکل است: تلاقی دانشهای بشری با آموزههای دینی در یک فرایند اجتهادی چگونه است؟ آیا تمام مسائل علمی باید در آموزههای دینی باشد یا از تعامل داشته های بشری ذیل آموزههای نقلی دینی در یک عملیات اجتهادی میتوان استفاده کرد.استدلالهای ما فی نفسه عام است ولی الان درموضوع معنویت متمرکز شدهایم.پاسخ اجمالیپاسخ اجمالی عرفان اسلامی در این قسمت این است:تمام آیین های سلوکی و معنویتهای رفتاری باید مستند دینی داشته باشد ولی استنادش به متون دینی دو گونه است. برخی با تمام ریزهکاریها در شریعت آمده و بعضی اصول و امهات و کلیاتش توسط دین مطرح شده است و تفاصیل و فروعاتش به افراد صلاحیتدار و به روش اجتهاد سلوکی واگذار شده است.محی الدین بن عربی در فص یعقوبی می گوید: دین دو گونه داریم: دین عند الحق و دین عند الخلق یا نوامیس حکمیه. دین عند الحق همان شریعت خاصه الهی و نبوی است و دین عند الخلق یا وحی ذاتی تکوینی است یا وحی عرض بشری (حکمت). دین و قوانین بشری در صورتی اعتبار دارد که دو اصل اساسی در آن رعایت شود. یکم: حکمت و مصلحت آشکار داشته باشد و دوم موافق گزارههای موجود عندالحق باشد نه اینکه مغایر نباشد بلکه موافق باشد.در این صورت دین عند الخلق تحت اعتبار دین عندالحق قرار می گیرد و به اعتبار آن معتبر می گردد و مثل دین عند الحق ثواب و عقاب و تکلیف دارد.در این صورت دین عندالخلق معتبر الهی شکل می گیرد یانوامیس حکمی معتبر الهی و وحی عرضی بشری معتبر عند الله پدید می آید.عبارت محی الدین چنین است:فلما وافقت الحکمه و المصلحه الظاهره فیها [فی النوامیس البشری] الحکم الالهی فی المقصود بالوضع الشرعی الالهی اعتبرها الله اعتبار ما شرعه من عنده تعالی.استدلال تفصیلیما در استدلال برای این موضوع از سه فضا استفاده میکنیم:یک: روایات سنت حسنهدو: آیه شریفه رهبانیه ابتدعوهاسه: مجموع آیات و روایاتی که به علوم و حکمتهای برآمده از عمل اشاره دارند.سنت حسنهاین روایات به دو شکل ذکر شده است؛ شکل عام و شکل خاصشکل عام آن این است: مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ مِنْ غَیْرِ أَنْ یُنْقَصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَیْءٌشکل خاص آن در فضای سیاسی اجتماعی: مَنِ اسْتَنَّ بِسُنَّةِ عَدْلٍ فَاتُّبِعَ کَانَ لَهُ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا مِنْ غَیْرِ أَنْ یَنْقُصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَیْءٌ وَ مَنِ اسْتَنَّ بِسُنَّةِ جَوْرٍ فَاتُّبِعَ کَانَ لَهُ مِثْلُ وِزْرِ مَنْ عَمِلَ بِهِ مِنْ غَیْرِ أَنْ یُنْقَصَ مِنْ أَوْزَارِهِمْ شَیْءٌ.شکل خاص آن در حوزه فکر و اندیشه: أَیُّمَا عَبْدٍ مِنْ عِبَادِ اللَّهِ سَنَّ سُنَّةَ هُدًى کَانَ لَهُ أَجْرٌ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ عَمِلَ بِذَلِکَ مِنْ غَیْرِ أَنْ یَنْقُصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَیْءٌ...سنت راه دائمی است و در لغت به معنای خراشیدن و شیار ایجاد کردن.این لغت در معانی مختلف به کار رفته است:یک: فتح باب یعنی نفر اول شدن و خطشکن شدن در اجرای یک دستور دینی. نقطه مقابل ولاتکونوا اول کافر به.دوم: احیای سنت متروکه مانند این حدیثوَ أَمَّا الْجِهَادُ الَّذِی هُوَ سُنَّةٌ، فَکُلُّ سُنَّةٍ أَقَامَهَا الرَّجُلُ، وَ جَاهَدَ فِی إِقَامَتِهَا وَ بُلُوغِهَا وَ إِحْیَائِهَا، فَالْعَمَلُ وَ السَّعْیُ فِیهَا مِنْ أَفْضَلِ الْأَعْمَالِ؛ لِأَنَّهَا إِحْیَاءُ سُنَّةٍ، وَ قَدْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله علیه و آله: مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً، فَلَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلى یَوْمِ الْقِیَامَةِ مِنْ غَیْرِ أَنْ یُنْقَصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَیْءٌ».سوم: ایجاد یک سنت جدید و بیسابقه. مثل قتل هابیل که در خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه سنت نامیده شده است.ازاین بیان معلوم میشود که احداث یک رویه جدید و بیسابقه که حسنه باشد ممدوح و مشروع است. کما اینکه احداث یک رویه بیسابقه بد نیز مذموم است.مثلا کم خوابی پسندیده است ولی ضابطه معلوم و روشنی ندارد. در سنین مختلف به لحاظ جنسیت و شغل و و ... گاهی حتی مضر و حرام است. یک مجتهد اهل عمل ممکن است انضباط آن را کشف کند و پیشنهاد دهد. م مثلا در ابتدا بگوید که بین الطلوعین بیدار باش، بعد بگوید تهجد مختصری داشته باش و ...جوع و کم خوری پسندیده است ولی ضوابط جزئی آن غیر از روزه واجب و مستحب منصوص نیست. اگر یک مجتهد سلوکی اهل عمل دستور خاصی به کسی داد مشروع است.رهبانیت مبتدعثُمَّ قَفَّیْنا عَلى آثارِهِمْ بِرُسُلِنا وَ قَفَّیْنا بِعیسَى ابْنِ مَرْیَمَ وَ آتَیْناهُ الْإِنْجیلَ وَ جَعَلْنا فی قُلُوبِ الَّذینَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَ رَحْمَةً وَ رَهْبانِیَّةً ابْتَدَعُوها ما کَتَبْناها عَلَیْهِمْ إِلاَّ ابْتِغاءَ رِضْوانِ اللَّهِ فَما رَعَوْها حَقَّ رِعایَتِها فَآتَیْنَا الَّذینَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ وَ کَثیرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ.آیه شریفه فوق به رهبانیت برساخته بشری که مسیحیان ایجاد کرده بودند روی خوش نشان داده است.مثل اینکه در باب عهد و نذر و قسم انسان برای خود برنامهای را واجب می کند.بعد هم آنان را بر عدم رعایت این تصمیم توبیخ کرده است: فَما رَعَوْها حَقَّ رِعایَتِهاهمه روایات ذیل این آیه نیز به این موضوع نگاه مثبت دارد.علوم برآمده از عمل و مجاهدتدستهای از آیات و روایات می گوید که نتیجه عمل و مجاهده شکل گیری علوم سلوکی است. الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلناعلوم سلوکی دو قسم است. برخی حقیقت هستی را مینمایاند (عرفان نظری) برخی نیز تجریههای سلوکی است.دستهای از ادله می گوید: عمل و تهذیب منتج مطلق علم است. اتقوا الله و یعلمکم اللهفهم منور به عمل فهمی دیگر است. حتی ممکن است فهم اجتهادی منور به عمل باشد.من أخلص للَّه أربعین صباحا ظهرت ینابیع الحکمة من قلبه على لسانهاین علم حکمت است، منبعش قلب است، بر زبان جاری میشود. گفتن و شنیدنش توصیه شده است.این روایات خیلی مهم است. می گوید فرایند استحصال علوم و معارف تنها اجتهاد معمولی نیست.البته همه علوم در قرآن و روایات هست. اما همین آیات و روایات برخی از علوم را به واسطه معرفی کرده اند. مثلا گفته شده است لاعلم کالتفکر.یا علوم برخاسته از عمل که به آن اشاره شد. بسیاری از فنون نظامی شگرف را در دل عملیات بدست آوردهایم. اینهاحکمت و علم است.غضوا ابصارکم ترون العجائب، یا روزه داری موجب حکمت میشود.خود دین ما راتشویق کرده است که از مکانیزم های خاص استفاده کنیم و تولید علم کنیم. حوزههای رخصتی قرار داده است.بنابراین اصل مشروعیت این چنین علومی در ادله دینی قطعی است البته ضوابطی برای آن هست که باید به خوبی استخراج شود.البته توجه داریم که این سخن موجب سوء استفاده هایی خواهد شد. اساسا هر حقیقتی هرچه بیشتر ارزشمند باشد از آن انگیزه سوء استفاده بیشتر است، ولی نباید به خاطر احتمال سوء ا ستفاده اصل حقیقت را نفی کنیم. مثل موضوع دین و مهدویت که یک حقیقت است ولی دکاندارهایی هم از آن سوء استفاده کردهاند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]
صفحات پیشنهادی
ابتکار: آب کارون کیفیت لازم برای شرب را ندارد/ اگر هورالعظیم آب داشته باشد، گرد و خاک تمام می شود
ابتکار آب کارون کیفیت لازم برای شرب را ندارد اگر هورالعظیم آب داشته باشد گرد و خاک تمام می شود رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت رایزنیهایی با کشور عراق در خصوص مقابله با پدیده ریزگردها و حذف کانونها انجام شده اما متاسفانه به دلیل شرایط ناامنی در این کشور امکان اجرایی شدن برانحصار واردات را شکستیم/با تمام مشکلات موجود صرفه جویی ارزی داشته ایم
رئیس سازمان غذا و دارو انحصار واردات را شکستیم با تمام مشکلات موجود صرفه جویی ارزی داشته ایم رئیس سازمان غذا و دارو ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان دلایل موفقیت و تمهیدات اندیشیده در کاهش قیمت داروهای وارداتی را تشریح کرد دکتر رسول دیناروند معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو ضمسبک رفتاری ائمه اطهار در ماه مبارک رمضان
ماه میهمانی خدا بخش اول سبک رفتاری ائمه اطهار در ماه مبارک رمضان نهايت کوشش خودتان را بنماييد که در اين ماه روزى ها تقسيم مى شوند و سرآمد عمرها و اجلها نوشته مى شود و در آن شبى است که عمل در آن ماه از عمل هزار ماه برتر و افضل است سرویس دینی جام نیوز ماه مبارک رمضانتجلیل از آئینه ای تمام نما از صداقت/ استاد آیینه وند معتقد بود تکامل جامعه منهای زنان میسر نیست
تجلیل از آئینه ای تمام نما از صداقت استاد آیینه وند معتقد بود تکامل جامعه منهای زنان میسر نیست فرهنگ > دین و اندیشه - مراسم چهلمین روز کوچ ابدی زندهیاد دکتر صادق آئینهوند استاد تاریخ اسلام و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی عصر روز گذشته 25 خرداد ماه باهتمام به توسعه دانشگاههای تک جنسیتی لازم است
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۸ آیتالله شبیریزنجانی اهتمام به توسعه دانشگاههای تکجنسیتی را امری لازم دانست و تاکید کرد هرگز نباید از تلاش برای ایجاد دانشگاههای تک جنسیتی فروگذار کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در دیدار مدیرکل نظارت و ارزیابی ستاد راکاهش 20 درصدی بهای تمام شده پس از برداشته شدن تحریم ها | خبرگزاری ایلنا
نایب رئیس جامعه حسابداران در گفتوگو با ایلنا مطرحکرد کاهش 20 درصدی بهای تمام شده پس از برداشته شدن تحریم ها ایلنا در وضعیت پس از تحریم که این محدودیتها برداشته میشود حداقل بین 10 تا 20 درصد بهای تمام شده تجارت خارجیمان پایین میآید این اتفاق در بخش صادرات به افزایش تواننشست نقش اعتدالگرایی دینی در اوگاندا برگزار شد
نشست نقش اعتدالگرایی دینی در اوگاندا برگزار شد شناسهٔ خبر 2783645 - یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۸ دین و اندیشه > اسلام در جهان رايزنی فرهنگی ايران با همکاری دانشگاه کامپالا و شورای بینالادیان اوگاندا نشست تخصصی نقش اعتدالگرایی دینی در رسیدن به جهان عاری از خشونت را در محمسئول بسیج سازندگی سپاه استان قم: دلسوزان جامعه نسبت به خرید کالای داخلی اهتمام ویژه داشته باشند
مسئول بسیج سازندگی سپاه استان قم دلسوزان جامعه نسبت به خرید کالای داخلی اهتمام ویژه داشته باشندمسئول بسیج سازندگی سپاه استان قم گفت نه تنها پیروان رهبر انقلاب اسلامی بلکه دلسوزان جامعه باید نسبت به خرید کالای داخلی اهتمام ویژه داشته باشند حسین فرهادی امروز در حاشیه مانور اقتصاداشعار استاد شهریار با الهام از اعتقادات دینی بیشترین تاثیر پذیری را در جامعه داشته است
تبریز اشعار استاد شهریار با الهام از اعتقادات دینی بیشترین تاثیر پذیری را در جامعه داشته است فرماندار بستانآباد گفت اشعاراستاد شهریار با الهام از اعتقادات دینی بیشترین تاثیر پذیری را در جامعه داشته است به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از تبریز فرماندار شهرستان بستان آبفرماندار زیرکوه: تمام موانع سر راه سرمایهگذاری خیران در زیرکوه برداشته میشود
فرماندار زیرکوه تمام موانع سر راه سرمایهگذاری خیران در زیرکوه برداشته میشودفرماندار زیرکوه گفت تمام موانع سر راه سرمایهگذاری خیران در زیرکوه برداشته میشود به گزارش خبرگزاری فارس از زیرکوه حجتالله خانزاده ظهر امروز در دیدار با مدیر عامل موسسه کاشی نیلوفر از حضورجشنواره امام رضا(ع) فرصتی برای تعمیق باورهای دینی کودکان
شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۵ سیزدهمین جشنواره امام رضا ع فرصت مغتنمی برای تربیت کودکان و آشنا کردن آنان با نور امامت و ولایت است در این میان فعالیتهای رضوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با هدف درونیکردن و تعمیقبخشی باورهای دینی در بین مخاطبان اجرا میشود به گزارش گرومستند «محمد اسلام» با موضوع وحدت
فیلم مستند محمد اسلام با موضوع وحدت شناسهٔ خبر 2771825 - چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 0 bytes مستند محمد اسلام داستان گروه جهادی است که در منطه بلوچستان با فضای وحدت ساخته شده است به گزارش خبرگزاری مهر مستند محمد اسلام بپاسخ به سئوالات دینی مردم با طرح اذان تا اذان
رئيس مركز ملي پاسخگويي پاسخ به سئوالات دینی مردم با طرح اذان تا اذان رئيس مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني از اجرای طرح از اذان تا اذان به منظور پاسخگويي به سوالات ديني در ماه مبارک رمضان خبرداد به گزارش سرویس دینی جام نیوز رئيس مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني از اجرای طرعالمان دینی کسانی هستند که همیشه سلامت معنوی را مورد توجه دارند
دبیر اجرای چهارمین همایش طبیب روحانی عالمان دینی کسانی هستند که همیشه سلامت معنوی را مورد توجه دارند شناسهٔ خبر 2774665 - چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۸ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها سید هادی موسوی دبیر اجرای چهارمین همایش طبیب روحانی با برجسته خواندن بُعد سلامت معنوی انشست تخصصی «افراط گريی دینی در غرب آفريقا» برگزار میشود
نشست تخصصی افراط گريی دینی در غرب آفريقا برگزار میشود شناسهٔ خبر 2769610 - دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها پژوهشكده مطالعات دینی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطاتِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشست تخصصی افراط گريی دینی در غرب آفريقا را برگزار میعکس/ دختران مسلمان مدرسه دینی سنجاک
تصویر خبری عکس دختران مسلمان مدرسه دینی سنجاک سنجاک منطقه ای مسلمان نشین در بالکان است که اکثریت غالب جمعیت آن را در شمال شرق مونته نگرو و جنوب صربستان بوسنیایی های مسلمان تشکیل می دهند وسعت این منطقه 8687 کیلومتر و جمعیت آن بالغ بر 350 هزار نفر است سرویس دینی جام نیوز ۱۶ ۰۳عامل غفلت در انجام فرایض دینی چیست؟
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷ ۱۳ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت افزایش معرفت و انجام خودسازی سبب خشوع بیشتر در عبادات میشود حجتالاسلام والمسلمین مستاجران در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان افزود یکی از علل غفل-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها