محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845085845
مبانی فقهی دستور رهبر انقلاب درباره زمین ارتفاعات قوچک
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حجت الاسلام عالمی عنوان کرد؛
مبانی فقهی دستور رهبر انقلاب درباره زمین ارتفاعات قوچک
شناسهٔ خبر: 2782234 - پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: انفال بر اساس نص صریح قرآن مجید، متعلق به خدا و رسول است. به نظر فقیهان اسلامی، انفال در زمان حضور معصوم، در اختیار معصوم و در زمان غیبت، در اختیار حاکم اسلامی است. به گزارش خبرگزاری مهر، دیدار مسئولان و فعالان محیط زیست با رهبر انقلاب که در اسفندماه سال گذشته برگزار شد، دارای نکات مهم و برجستهای بود، از آن جمله دستور ایشان درباره ساخت گردشگاه عمومی در یکی از زمینهای شرق تهران بود. ایشان در اینباره چنین فرمودند: «طرف شرق تهران، یک بوستان بزرگی است، یک منطقه خیلی وسیعی است بین بزرگراه بابایی تا ارتفاعات قوچک؛ یک زمینی است متعلّق به ارتش. بنده گاهی اوقات در این مسیرهای صبحگاهی در بعضی از روزها از آنجا میرویم و ارتفاعات را حرکت میکنیم، راه میرویم؛ من هروقت آنجا میروم، دلم میلرزد! چون میدانم دهها چشم طمعکار متوجّه اینجا است. کارهایی هم شروع کردند، ما جلویش را گرفتیم، یک تشری زدیم، دعوایی کردیم؛ میدانم موقّتاً دست برداشتند، امّا منتظرند یک غفلتی صورت بگیرد؛ یا این حقیر نباشم، یا غفلتی پیش بیاید، بالاخره بروند اینجا را تصرّف کنند؛ واقعاً انسان دلش میلرزد؛ یک بوستان بزرگِ شاید چند صد هکتاری -نمیدانم چقدر است- که اصلش هم ظاهراً متعلّق به ارتش بوده لکن الان مورد استفاده ارتش نیست و مورد اختلاف بین ارتش و وزارت اطّلاعات و اینها است. به نظر من اینجا مال مردم است؛ اینجا باید بهصورت یک گردشگاه عمومی مردمی دربیاید. مکرّر هم من این را پیغام دادم به مسئولین گوناگون، شهرداری باید برود اینجا را تصرّف کند، دراختیار مردم بگذارد.»متن زیر حاصل گفتگویی است با حجتالاسلام و المسلمین حسن عالمی، نماینده ولیفقیه در وزارت جهادکشاورزی و عضو مجلس خبرگان رهبری، درباره مبانی فقهی و حکومتی این اقدام رهبر انقلاب که در پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری (khamenei.ir)، منتشر شده است؛مستندات قرآنی پیرامون مالکیت زمینبرای فهم بهتر اقدامی که رهبر انقلاب درباره زمینهای حوالی ارتفاعات قوچک انجام دادند، لازم است ابتدا یک مطلب فقهی را مبتنی بر آیات و روایات، تبیین کنم. خداوند عالم در سورههای مختلف قرآن، بحث از مالکیت زمین کردهاند که چند مورد از آنها بدین شرح است:۱- «اِسْتَعینُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ یُورِثُها مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقینَ»: از خدا یاری جویید و پایداری ورزید که زمین از آن خداست. آن را به هرکس از بندگانش که بخواهد، میدهد و فرجام [نیک] برای پرهیزگاران است (الاعراف: ۱۲۸).۲- «وَالْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَامِ»: [خداوند] زمین را برای مردم قرار داده است (الرحمن: ۱۰).۳- «الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ مَهْدًا وَسَلَکَ لَکُمْ فِیهَا سُبُلًا وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّن نَّبَاتٍ شَتَّى»: همان کسی که زمین را برایتان گهوارهای ساخت و برای شما در آن، راهها ترسیم کرد و از آسمان آبی فروآورد، پس بهوسیله آن رُستنیهای گوناگون، جفتجفت بیرون آوردیم (طه: ۵۳).بهطور کلی، از مجموع آیات فوق و دیگر آیات مربوط در این موضوع، اینگونه مستفاد میشود که:۱- مالکیت حقیقی زمین متعلق به خداست.۲- خداوند زمین را برای بشر قرار داده است.۳- غرض خداوند از این امر، حفظ منابع طبیعی و بهرهگیری از آن در حد نیاز و در جهت آسایش بشر است.
انفال براساس نص صریح قرآن مجید، متعلق به خدا و رسول است. به نظر فقیهان اسلامی، انفال در زمان حضور معصوم، در اختیار معصوم و در زمان غیبت، در اختیار حاکم اسلامی است. این مالکیت امام، مالکیت شخصیهای که دیگران هیچگونه حق بهرهبرداری از آن نداشته باشند نیست، بلکه فراتر از مالکیت شخصیه است که به تعبیر مرحوم آیتالله شیخ محمدحسین غروی اصفهانی، مالکیت حقیقیه است. آنها مالکیتشان مالکیت حقیقیه است.روایات فراوانی نیز در توضیح این آیات شریفه به ما رسیده که بهنوعی درصدد بیان نحوه بهرهبرداری از زمین است. کسانی که مایل هستند به این بحث بپردازند، خوب است که به بخش الاسماء و الاعالم «بحارالانوار» مراجعه کنند. در آنجا هم آیات و هم روایات فراوانی درباره بهرهبرداران از زمین آورده شده است.در حقوق اسلامی نیز مالکیت بر سه نوع است:اول، «مالکیت شخصی» که عبارت است از کلیه اموالی که برحسب اسباب شرعیه، در مالکیت افراد و اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی قرار دارد و آنان میتوانند هرگونه تصرفی در آن بنمایند.
دوم، «مالکیت دولتی» یعنی اموالی که در اختیار مدیریت مشروع برای تمشیت و ادارهی امور مردم قرار دارد. این اموال برابر مقررات، توسط مدیریت نقلوانتقال میشود.
و سوم، «مالکیت ملی» که عبارت است از اموالی که متعلق به کل مردم است و قابل نقلوانتقال نیست. این اموال هم در اختیار حاکم و حکومت اسلامی است، ولی فقط منافع آنها برداشت میشود و عین آنها همیشه باید باقی بماند. در حقوق اسلامی، برخی از منابع زیستمحیطی از قسم دوم و برخی از نوع سوماند و جزء انفال محسوب میشوند.
انفال در اختیار چه کسی است؟در خصوص انفال در قرآن مجید چنین بیان شده است: «یَسْأَلُونَکَ عَنِ الأَنفَالِ قُلِ الأَنفَالُ لِلَّهِ وَالرَّسُولِ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَصْلِحُواْ ذَاتَ بَیْنِکُمْ وَأَطِیعُواْ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ»: [ای پیامبر]، از تو دربارهی انفال میپرسند، بگو: انفال اختصاص به خدا و فرستاده [او] دارد. پس از خدا پروا دارید و با یکدیگر سازش نمایید و اگر ایمان دارید، از خدا و پیامبرش اطاعت کنید (انفال: ۱)در تعریف انفال، روایات زیادی وارد شده است که اهلبیت(ع) برای ما بیان فرمودهاند. از جمله روایت ابیبصیر از امام باقر(ع) است: «و عن ابیبصیر، عن ابیجعفر علیهالسلام قال: لنا الانفال. قلت: و ما الانفال؟ قال: منها المعادن و الآجام، و کل ارض لا رب لها و کل ارض باد اهلها فهو لنا.» امام در جواب ابیبصیر میفرمایند که انفال متعلق به ماست. ابیابصیر سؤال کرد که انفال چیست؟ جواب دادند: معادن و نیزارها [و جنگلها]، هر زمین بیمالک و هر زمینی که صاحبش از بین رفته یا کوچ کرده است، از انفال است و از آن ما. در «کل ارض لا ربّ لها»، هر زمینی که مالک ندارد، مقید شده است به «لا ربّ لها». روایات دیگری هم در این باب نقل شده است از جمله روایت داودبنفرقد از امام صادق(ع). فقها نیز به استناد این روایات چنین برشمردهاند: تمام درهها، جنگلها، کوهها، نیزارها، بیشههای طبیعی، دریاها، دریاچهها، نهرها و رودخانهها و سواحل آنها و معادن، صحاری و جو (هوا)، انفال است.انفال براساس نص صریح قرآن مجید، متعلق به خدا و رسول صلیاللهعلیهوآلهوسلم است. به نظر فقیهان اسلامی، انفال در زمان حضور معصوم، در اختیار معصوم و در زمان غیبت، در اختیار حاکم اسلامی است. این مالکیت امام، مالکیت شخصیهای که دیگران هیچگونه حق بهرهبرداری از آن نداشته باشند نیست، بلکه فراتر از مالکیت شخصیه است که به تعبیر مرحوم آیتالله شیخ محمدحسین غروی اصفهانی، مالکیت حقیقیه است. آنها مالکیتشان مالکیت حقیقیه است.حال این مالکیتی که خداوند به امام داده، از اینروست که امام مدیریت جامعهی بشریت را برعهده دارد و باید از این املاک و ثروتها به نفع عامهی مردم استفاده کند. اینکه دریاها، زمینها، دشتها، کوهها و امثالهم برای امام است، بدینمعناست که او از این منابع در جهت زندگی بهتر مردم بر روی زمین بهره ببرد و استفاده از منابع طبیعی را مدیریت کند. به تعبیر بنده، مردم خوب زندگی کنند و خدا را هم خوب بندگی کنند. در حقیقت هدف مدیریت امام بر منابع طبیعی، این است.
نظر امام خمینی درباره انفالامام خمینی رحمهاللهعلیه نیز به استناد این روایات میفرماید: «روایات هم در این مضمون (آیهی اول سورهی انفال) آمده و مالکیت انفال را به خدا و پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم داده، الا اینکه بیان کردهاند که هرآنچه از آن رسول(ص) است، مال امام(ع) میباشد». اما از طرفی برطبق روایات، ائمه علیهمالسلام این منصب را در دوران غیبت برعهده فقیه جامعالشرایط قرار دادهاند. بنابراین فقیه در حکومت کردن، نایب معصوم(ع) بوده و کلیه اختیارات حکومتی ایشان در اداره تمامی امور جامعه را به نیابت از معصوم، داراست.اگر حکومت حاکم بر جامعه اسلامی، حکومتی اسلامی باشد (مثل الآن که رهبری با فقیه جامعالشرایط است)، هرگونه تصرف در انفال باید با اجازه ایشان صورت بگیرد و تصرف بدون اجازه حکومت در انفال، مطلقاً ممنوع است. به عبارت دیگر، همان دلایلی که ثابت میکند در دوران حضور، انفال به منصب امامت و ولایت تعلق دارد، با ضمیمه دلایل ولایتفقیه و ضرورت تشکیل حکومت اسلامی در هر حالتی، این نکته را نیز ثابت میکند که انفال در زمان غیبت، در اختیار فقیه جامعالشرایط (که رهبر جامعه است) قرار دارد و امر ایشان در اینباره نافذ و در استفاده از انفال، گرفتن اذن از ایشان شرط است. مثل اکنون در زمان غیبت، در ایران اسلامی که اختیار اراضی به دست ولیفقیه است و هرگونه تصرف در این اراضی، باید با اجازه ولیفقیه باشد.امام خمینی نیز به استناد این روایات میفرماید: «روایات هم در این مضمون (آیهی اول سوره انفال) آمده و مالکیت انفال را به خدا و پیامبر داده، الا اینکه بیان کردهاند که هرآنچه از آن رسول است، مال امام(ع) میباشد». اما از طرفی برطبق روایات، ائمه این منصب را در دوران غیبت برعهده فقیه جامعالشرایط قرار دادهاند. بنابراین فقیه در حکومت کردن، نایب معصوم بوده و کلیه اختیارات حکومتی ایشان در اداره تمامی امور جامعه را به نیابت از معصوم، داراست.پس از انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی، در اصل ۴۵ قانون اساسی چنین مقرر گردید: «انفال و ثروتهای عمومی از قبیل زمینهای موات یا رهاشده، معادن، دریاها، دریاچهها، رودخانهها و سایر آبهای عمومی، کوهها، درهها، جنگلها، نیزارها، بیشههای طبیعی، مراتعی که حریم نیست، ارث بدون وارث و اموال مجهولالمالک و اموال عمومی که از غاصبین مسترد میشود، در اختیار حکومت اسلامی است تا برطبق مصالح عامه نسبت به آنها عمل نماید. تفصیل و ترتیب استفاده از هریک را قانون معین میکند.» همانطور که ملاحظه میکنید، آنچه در قانون اساسی ایران آمده، دقیقاً همان است که در منابع فقهی توسط فقیهان تصریح شده است.
مبنای فقهی اقدام رهبر انقلاباما برویم سراغ مصداق قضیه. حقیقتاً آن موردی که مقام معظم رهبری درباره آن دستور دادند، از مصادیق همین امور کلیه است. در تصرفات، چه بهصورت مشترکات و چه بهصورت شخصی حقیقی در منابع طبیعی و در امور مربوط به اراضی، عدهی کثیری از فقها از جمله مرحوم علامه حلی قدسسرهالشریف در «تسبیحالفقها» این بحث را مطرح کردهاند. عدهی دیگری از فقها تبعیت کردهاند که تصرف در اراضی بلامالک شخصی یا به تعبیر دیگر، تصرف یا احیای اراضی موات، وقتی مملک است که با اذن امام باشد. اگر با اذن امام باشد، این تصرف در احیا، آن هم در جایی که احیا بهمعنای واقعی با تعریف فقهی اتفاق بیفتد، موجب مالکیت است، والا هرگونه تصرف موجب مالکیت نیست. به تعبیر فقهی، خودش موجب مالکیت است.بنابراین در زمان غیبت امام معصوم(ع)، به همان دلایلی که عرض شد، این حقوق دقیقاً به حاکم اسلامی تعلق دارد؛ یعنی مدیریت بر اراضی و منابع طبیعی که برای بهرهگیری هرچه بهتر و بیشتر مردم از این منابع خدادادی توسط امام معصوم انجام میشد، به حاکم اسلامی سپرده میشود. به این ترتیب، امروز مدیریت این امور به ولیامر سپرده شده است و تصرفات در اراضی و منابع طبیعی، با اذن ایشان میتواند نافذ باشد و بدون اذن، نافذ نیست، بهخصوص در مواقعی که عناوین ثانویه مطرح باشد.عناوین ثانویه معنایش این است که شرایط بهگونهای باشد که عرصه زندگی بر عموم مردم تنگ شود و مردم به زحمت و به مضیقه بیفتند. چه مضیقهای بالاتر از اینکه مردم در زندگی روزمره و برای تنفس کردن، به یک فضای باز نیاز داشته باشند و چه چیزی برای آدم از تنفس ضروریتر است؟ بنابراین ولیامر نهتنها میتواند، بلکه حقیقتاً تکلیف و وظیفه شرعیاش ایجاب میکند برای مردم فضایی را فراهم کند که مردم بتوانند راحت زندگی کنند، سالم باشند و بهخوبی خدا را عبادت کنند. در حقیقت، این مورد هم مصداقی از دغدغهی حاکم اسلامی نسبت به حقوق مردم است. به همین علت هم رهبر انقلاب در ماجرای این زمین وارد موضوع شدند و بر اساس مبانی فقهی و اختیارات ولی فقیه، دستور ساخت گردشگاه تفریحی برای استفادهی عموم مردم از آن را صادر فرمودند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 222]
صفحات پیشنهادی
سربازی امام زمان/ بیانات رهبرانقلاب درباره بزرگترین وظیفه منتظران
کلیپ صوتی سربازی امام زمان بیانات رهبرانقلاب درباره بزرگترین وظیفه منتظران شناسهٔ خبر 2581744 - چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 4 MB بیانات رهبر انقلاب درباره بزرگترین وظیفه منتظران در دوران غیبت امام زمان عجاللهتعالیفرجهالنظر رهبرمعظم انقلاب در باره علائم ظهور امام زمان/ در این زمینه نباید تسلیم شایعات عوامانه شد
نظر رهبرمعظم انقلاب در باره علائم ظهور امام زمان در این زمینه نباید تسلیم شایعات عوامانه شد فرهنگ > دین و اندیشه - دیدگاه رهبر معظم انقلاب در باره روایات مربوط به علائم ظهور همراه با تاکید بر کار عالمانه و پرهیز از تخیلات و توهمات است معظم له در 18تیرماه 1390 در بجامعه قرآنی کشور با رهبر انقلاب دیدار میکنند
چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۶ اساتید قاریان حافظان و فعالان عرصه قرآنی کشور به دیدار مقام معظم رهبری میروند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مراسم دیدار جامعه قرآنی کشور با مقام معظم رهبری به عنوان جامعترین محفل انس با قرآن کریم هر ساله در طلیعه ملزوم کار بومی در حوزه علوم انسانی از منظر رهبر انقلاب
کلیپ لزوم کار بومی در حوزه علوم انسانی از منظر رهبر انقلاب شناسهٔ خبر 2770881 - سهشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۱ دین و اندیشه > سایر دریافت 62 MB ما در زمینه علوم انسانی کار بومی و تحقیقات اسلامی چقدر داریم به گزارش خبرگزاری مهر کلیپ پیش رو گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبریدفتر رهبرمعظم انقلاب:5شنبه اول ماه رمضان است
دفتر رهبرمعظم انقلاب 5شنبه اول ماه رمضان است فرهنگ > دین و اندیشه - کلید واژه ها استهلال - ماه رمضان - آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب - چهارشنبه 27 خرداد 1394 - 23 23 02ای قلم سوزلرینده اثر یوخ/ مداحی ابراهیم رهبر در محضر رهبر انقلاب
فیلم ای قلم سوزلرینده اثر یوخ مداحی ابراهیم رهبر در محضر رهبر انقلاب شناسهٔ خبر 2760653 - چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 69 MB ای قلم سوزلرینده اثر یوخ آشنادن منه بیر خبر یوخ ای قلم در حرفهایت اثری نیست از آشنا برایم خبری نمحورهای بیانات رهبرانقلاب در حرم امام خمینی(ره) از سال ۶۸ تا ۹۳
محورهای بیانات رهبرانقلاب در حرم امام خمینی ره از سال ۶۸ تا ۹۳ شناسهٔ خبر 2767553 - پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۰۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیتالله العظمی خامنهای نمودار محورهای بیانات رهبر انقلاب در حرم امام خمینی از سانشست ملاحظاتی درباره انقلاب تونس و مصر برگزار میشود
۱۷ خردادماه نشست ملاحظاتی درباره انقلاب تونس و مصر برگزار میشود شناسهٔ خبر 2767754 - پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها به همت پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه نشست ملاحظاتی درباره انقلاب تونس و مصر ۱۷ خردادماه برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهرتفاوت اسلام ناب و اسلام آمریکایی در بیانات رهبر انقلاب
تفاوت اسلام ناب و اسلام آمریکایی در بیانات رهبر انقلاب شناسهٔ خبر 2768103 - جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۵ دین و اندیشه > سایر اسلام امریکایی چیزی به نام اسلام است که در خدمت منافع قدرتهای استکباری و توجیهکننده اعمال آنهاست بهانه ای برای انزوای اهل دین و نپرداختن آنان به اموتسلیت مدیر حوزههای علمیه به رهبر معظم انقلاب
جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۳ مدیر حوزههای علمیه کشور در پیامی ارتحال آیتالله آصفی نماینده رهبر معظم انقلاب در نجف اشرف را به مقام معظم رهبری تسلیت گفت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن پیام تسلیت آیتالله حسینیبوشهری به شرح زیر است محضر مبارک حضرتموفقیتم را مرهون هدایتهای رهبر معظم انقلاب هستم
نفر اول مقام اول مسابقات قرآن مالزی موفقیتم را مرهون هدایتهای رهبر معظم انقلاب هستم شناسهٔ خبر 2780336 - سهشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۱ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی نفر نخست مسابقات بین المللی قرآن مالزی صبح امروز در میان استقبال پرشور مسئولان مرکز امور قرآنی سازمان اوقاففیلم/ خاطره رهبر انقلاب در آخرین روزهای حیات حضرت امام(ره)
فیلم خاطره رهبر انقلاب در آخرین روزهای حیات حضرت امام ره پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI IR در آخرین قسمت از مجموعه چندرسانهای عبد صالح با عنوان آخرین ذکر خاطرهای از آیت الله خامنه ای را در آخرین روزهای حیات حضرت امام خمینی رحمهالله منتشر کرد دانلود لینک ۱۴ ۰۳ ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳موفقیتم را مرهون هدایتهای رهبر معظم انقلاب میدانم
سهشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۵ محسن حاجیحسنی کارگر رتبه اول پنجاهوهفتمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن مالزی بامداد امروز به ایران بازگشت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا رتبه اول مسابقات بینالمللی قرآن مالزی که پس از 9 سال این رتبه را از آن جمهوری اسبیانات رهبر انقلاب درباره ماهیت تحریمها
بیانات رهبر انقلاب درباره ماهیت تحریمها پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI IR در گزارشی به مرور ماهیت تحریم و مبانی و ابعاد نگاه مردمگرا برای غلبه بر تحریم براساس بیانات حضرت آیتالله خامنهای پرداخته است آفتاب رهبر انقلاب اسلامی در اولین روز سال 1394 دربارهی دو نگاه کلان به رلاریجانی در نطق پیش از دستور: سخنان اخیر رهبری صراط مستقیم انقلاب را برای همگان روشن ساخت/ تقابل دو نوع قرائت
لاریجانی در نطق پیش از دستور سخنان اخیر رهبری صراط مستقیم انقلاب را برای همگان روشن ساخت تقابل دو نوع قرائت از اسلام در صحنه مسائل منطقهرئیس مجلس شورای اسلامی گفت سخنان اخیر مقام معظم رهبری صراط مستقیم انقلاب را برای همگان روشن ساخت و اصولی که میتواند زنده بودن حرکت امام را تضگزیدهای از بیانات رهبر انقلاب درباره انتظار فرج
گزیدهای از بیانات رهبر انقلاب درباره انتظار فرج پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI IR بهمناسبت فرارسیدن نیمه شعبان گزیدهای از بیانات حضرت آیتالله خامنهای درباره انتظار فرج و وظیفه منتظران را منتشر کرده است که در ادامه می خوانید خبرآنلاین پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI IR بهمنفرمایشات بسیار مهم رهبر معظم انقلاب درباره تحریف امام / اگر راه امام را گم کنیم، ملت ایران سیلی خواهد خورد
فرمایشات بسیار مهم رهبر معظم انقلاب درباره تحریف امام اگر راه امام را گم کنیم ملت ایران سیلی خواهد خورد رهبر معظم انقلاب اسلامی هماکنون در حال سخنرانی در حرم مطهر امام راحل هستند جوان آنلاین حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی هماکنون در حال سخنرانی در مراسم ب-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها