محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832126141
فاکتورهای یک خانواده قرآنی
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: فاکتورهای یک خانواده قرآنی
زندگی خانوادگی، صرفاً با حضور در خانه یا خانه داری یا انجام چند فعالیت دسته جمعی محقق نمی شود؛ بلکه واقعاً زمانی تحقق می پذیرد که با مبادله اندیشه ها، احساسات، بحث و گفت و شنود همراه شود.
معروف است که اگر برنامه ی یک ساله دارید، گندم بکارید؛ اگر برنامهی ده ساله دارید، درخت بکارید و اگر برنامهی صد ساله دارید، انسان بسازید. تربیت انسان با موازینی که خالق او می طلبد و هدایت فرموده است، سرمایه گذاری صدساله، بلکه ابدی است. «... وَمَنْ أَحْیَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا ...» (مائده، 32) تربیت انسان از نگاه قرآن، احیای او و دمیدن جان الهی در کالبد اوست. محیط تحقق این مهم، خانواده است. خانوادهای که زمینه ی پرورش انسان قرآنی در آن فراهم آمده است: «وَالْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِی خَبُثَ لاَ یَخْرُجُ إِلاَّ نَكِدًا» (اعراف، 58)، از سرزمین پاک و طیب، ثمرهای نیک به اذن پروردگار خارج می شود و از زمین آلوده و شوره زار، حاصلی ناقص و بی فایده خارج خواهد شد. بنابراین خانوادهی آرمانی قرآن، خانوادهای است که آمادهی پذیرش و پرورش انسان است. مبانی روابط در خانواده آرمانی همنشینی در خانه، باید نمایی از بهشت برین در آخرت باشد؛ یعنی کانون «لَا یَسْمَعُونَ فِیهَا لَغْوًا وَلَا تَأْثِیمًا، إِلَّا قِیلًا سَلَامًا سَلَامًا.» (واقعه، 26-25) زندگی خانوادگی، صرفاً با حضور در خانه یا خانه داری یا انجام چند فعالیت دسته جمعی محقق نمی شود؛ بلکه واقعاً زمانی تحقق می پذیرد که با مبادله اندیشه ها، احساسات، بحث و گفت و شنود همراه شود. (رک. کازنو، 1373)
با اقرار به زوجیت، طرفین عهده دار تعهداتی حقوقی، اخلاقی، اقتصادی و فرهنگی نسبت به یکدیگر می شوند. این تعهدات دو سویه است؛ یعنی هر یک علاوه بر آن که وظایفی را بر عهده می گیرند، حقوقی را از دیگری مطالبه می کنند. روابط صحیح و محکم در خانواده تنها حفظ مرزها و حرکت بر روی خطوط تعیین شده در موضوع تعهدات حقوقی و قانونی نیست؛ آنچه از تعامل حقوقی و اخلاقی زن و مرد در همه موارد، یک خانوادهی پایدار و پویا می سازد، رعایت توصیه هایی است که قرآن کریم بر آنها تأکید می فرماید:
1ـ «هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ» (بقره، 187) زوجین در حکم لباس برای یکدیگرند. اگر برای تأمین اهداف کلی خانواده تنها همین توصیه مراعات شود، کافی است که زن و مرد لطیف ترین روابط را با یکدیگر داشته باشند و در سایهی آن مطلوب ترین فضای زندگی را برای افراد خانواده فراهم کنند: زیرا ارتباطی که انسان با لباس خود دارد، نزدیک ترین، محرمانه ترین و بی آزار ترین روابط است. این تشبیه در هیچ امر دیگری جز رابطه زن و شوهر مصداق ندارد؛ حتی در رابطه والدین و فرزندان.زندگی خانوادگی، صرفاً با حضور در خانه یا خانه داری یا انجام چند فعالیت دسته جمعی محقق نمی شود؛ بلکه واقعاً زمانی تحقق می پذیرد که با مبادله اندیشه ها، احساسات، بحث و گفت و شنود همراه شود2ـ «... وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ...» (نساء، 19) از جمله اصولی که قرآن کریم در کنترل رفتارهای انسان ها نسبت به یکدیگر به کار می برد، اصل «معروف» است که در قرآن کریم 9 بار تکرار شده است. بیشترین استعمال آن در حاد ترین مرحله ی روابط زن و شوهر و هنگام طلاق است: «وَأْتَمِرُوا بَیْنَكُم بِمَعْرُوفٍ...» (طلاق، 6)، «و به شایستگى میان خود به مشورت پردازید.»
«وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ» (بقره، 228)، «و برای زنان نیز همانند مردان چنانکه وظایفی شناخته شده، حقوقی معین و مقرر شده است.»
«...فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ» (بقره، 231) یا به نیكویى نگاهشان دارید یا به نیكویى رهاشان سازید،«وَعلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» (بقره، 233)، «و خوراك و پوشاك آنان به وجه شایسته و پسندیده بر آن كس است كه فرزند از اوست.»
زیباترین نکته در آیات مذکور و اصل قرآنی «معروف»، آن است که در تمام مراحل زندگی زناشویی از ابتدا تا انتها چه در شرایط عادی و چه در شرایط بحرانی، آنچه مورد نظر خداوند است، حفظ ارزش های اخلاقی، تحت عنوان معروف (آنچه نفس سالم انسان به طور عموم می پسندد) می باشد و خشونت، اهانت و کم لطفی در خانواده قرآنی پسندیده نیست.
3ـ «فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ یُقِیمَا حُدُودَ اللّهِ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْهِمَا فِیمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْكَ حُدُودُ اللّهِ فَلاَ تَعْتَدُوهَا وَمَن یَتَعَدَّ حُدُودَ اللّهِ فَأُوْلَـئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» (بقره، 229) هدف از وضع احکام و تمامی هدایت های الهی توسط انبیاء، اولیاء و مربیان، رعایت حدود الهی در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی است. خداوند در آیاتی از قرآن کریم به این اصل اشاره می کند. نکته ی قابل توجه در این اشارات آن است که این آیات عموماً در مواضعی است که معمولاً بندگان رعایت نمی کنند. مثل زمان طلاق؛ در آیات طلاق چندین بار واژه «حدود الله» و چندین تعبیر بازدارنده ی دیگر نظیر «وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ بِكُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ» (بقره، 231)، «إِنَّ اللّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» (بقره، 237)، «وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ» (بقره، 234) و... به کار رفته است.
خداوند در آیه 229 سوره بقره، برای هدایت جریان طلاق در محدودهی اخلاق، سه بار به رعایت حدود الله تذکر می دهد و می فرماید: «هر کس از حدود الهی تجاوز کند، از ظالمین است.» «الطَّلاَقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسَانٍ» مردان را بعد از طلاق بین دو امر مخیر کرده است: «امساک به معروف»، یعنی نگهداشتن همسر که همان رجوع در عده است یا «تسریح به احسان» یعنی رها کردن او تا از عده خارج شود. (رک. طباطبایی، 1363: ج2، ص350) خداوند این دو عمل را که در استثنایی ترین روابط میان زن و مرد است، نیز به معروف و احسان مقید کرده است. حرمت فضای خانه، به حدی است که در هر شرایطی، اهانت، آزار دیگری و هر عمل ناپسند و غیر معروف دیگری در آن جای ندارد و باید این حرمت به بهترین شکل حفظ شود. هدف خانواده آرمانی «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً» (روم، 21)، «یکی از نشانه های قدرت خداوند این است که برای شما از جنس خودتان همسر آفریده تا وسیله سکون و آرامش شما باشد و در میان شما دوستی و رحمت قرار داده است.»
زوجیت در قرآن کریم به انسان، حیوان و سایر موجودات نسبت داده شده و از آیات الهی برشمرده شده است، اما تفاوت انسان و حیوان در زوجیت دو چیز است:
ـ زوجیت در حیوانات (به جز چند گونه ی آن ها) به تشکیل خانواده نمی انجامد؛ در حالیکه در انسان بلا استثناء با هدف تشکیل خانواده انجام می گیرد.زوجین در حکم لباس برای یکدیگرند. اگر برای تأمین اهداف کلی خانواده تنها همین توصیه مراعات شود، کافی است که زن و مرد لطیف ترین روابط را با یکدیگر داشته باشند و در سایهی آن مطلوب ترین فضای زندگی را برای افراد خانواده فراهم کنندـ گرچه زوجیت در مورد حیوانات نیز مانند انسان وجود دارد و به تولید نسل می انجامد، اما جفت گرایی در آن ها ایجاد مودت و رحمت نسبت به یکدیگر را در پی ندارد.
آیهی فوق، تنها هدفی را که برای تشکیل خانواده بر می شمرد، «تسکین زوجین» است. گرچه در سایهی این آرامش مواهب دیگری نصیب انسان می شود و اهداف نسبی دیگری حاصل می گردد، اما خلقت انسان به نوعی است که اگر همه ی مواهب اعم از فرزند، تأمین نیازهای مادی و... را در زوجیت بیابد، ولی سکون و آرامش نداشته باشد، انگیزهای برای تشکیل خانواده نخواهد داشت و خود را کامیاب نمی بیند. «در محیط خانواده، اگر فقط روابط جسمی و واکنش های فیزیکی مطرح باشد و بس، روح ها سرگردان می مانند و در تمام عمر در حسرت ناکامی می سوزند و می سازند و بی تردید، هرگاه روح ها ناکام و حسرت زده باشند، جسم ها نیز پریشان و ناتوانند.» (بهشتی، 1377: ص41) با توجه به آیه ی 21 سورهی روم که هدف از خلقت زوج، سکونت ذکر شده است و نیز از آیهی 4 سورهی فتح ، این نکته به دست می آید که رابطهای مستقیم میان نزول سکینه و ازدیاد ایمان وجود دارد. زوجیت نیز که تأمین کنندهی آرامش حقیقی در زن و مرد است، محملی دائمی برای افزایش ایمان و نزدیکی به خداوند است.یعنی این امر الهی در صورتی که با نیت قرب الی الله بر پا شود و دوام پیدا کند، سراسر عبادت حق خواهد بود. نتیجه آن که با عنایت به هدف اصلی از خلقت انسان، یعنی «عبادت» برحسب آیه ی «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ » (ذاریات، 56) هدف حقیقی از تأسیس خانواده، همان هدف متعالی خداوند در خلقت انسان می باشد که به حاکمیت توحید در جامعه خواهد انجامید.تبیان
دوشنبه 25 خرداد 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 198]
صفحات پیشنهادی
نمایش ۱۱۴ اثر هنری قرآنی هنرمندان برجسته در نمایشگاه قرآن
دبیر کمیته هنر بیست و سومین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم نمایش ۱۱۴ اثر هنری قرآنی هنرمندان برجسته در نمایشگاه قرآن شناسهٔ خبر 2764595 - یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۳ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی دبیر کمیته هنر بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن از راه اندازی مجددقرائتی: جلسات قرآنی نباید کمتر از جلسات عزاداری باشد
آمار تامل برانگیز از نسبت جلسات قرآنی و جلسات عزاداری قرائتی جلسات قرآنی نباید کمتر از جلسات عزاداری باشد در حالی امروز در تهران کمتر از 100 جلسه تفسیری داریم که در همین شهر بیش از 6 هزار جلسه عزاداری برگزار میشود به گزارش سرویس دینی جام نیوز رییس ستاد اقامه نماز کشور بر لزوآیتالله جوادیآملی: کار قرآنی فقط قرآنشناسی نیست
یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۲ یک مفسر قرآن کریم با بیان اینکه جان کری روی ۷۰ میلیون قبر کشتهها ایستاده است خطاب به دولتمردان آمریکا گفت شما که فرهنگ و تمدن و عقل نیاوردهاید غارتگری و راهزنی کردید کشتید و بالا آمدید به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قمآیتالله علویگرگانی از بانوی قرآنی کشور تجلیل کرد
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۷ آیتالله علویگرگانی در پیامی از اقدام شایسته هاجر مهرعلیان بانوی قرآنی کشور در مسابقات قرآن اردن تجلیل کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم متن پیام تقدیر این مرجع تقلید به شرح زیر است قال الله تعالی الذینمسابقه تصویرگری و طراحی جلد کتابهای قرآنی در نمایشگاه قرآن
مسابقه تصویرگری و طراحی جلد کتابهای قرآنی در نمایشگاه قرآن شناسهٔ خبر 2771864 - چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۸ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی پس از ۱۰ سال مسابقه تصویرگری و اولین بار مسابقه طراحی جلد کتابهای قرآنی در بیست و سومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم برگزار می شنویسندگان و کتابهای برگزیده قرآنی حوزه قصص قرآنی معرفی میشوند
در نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم نویسندگان و کتابهای برگزیده قرآنی حوزه قصص قرآنی معرفی میشوند شناسهٔ خبر 2779280 - دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی نویسندگان و کتابهای برگزیده قرآنی در حوزه قصص قرآن و داستانهای مذهبی در حوزه کودک و نوجوان در بیمتولیان مسجد چرا مانع برگزاری برنامههای قرآنی در مسجد میشوند!
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد متولیان مسجد چرا مانع برگزاری برنامههای قرآنی در مسجد میشوند شناسهٔ خبر 2779386 - دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی حجت الاسلام حشمتی گفت متولیان مساجد چرا اجازه برگزاری برنامههای قرآنی را در مساجد نمیدهندآغاز ثبت نام چهارمین دوره مسابقات قرآنی تسنیم
آغاز ثبت نام چهارمین دوره مسابقات قرآنی تسنیم شناسهٔ خبر 2779382 - دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی علاقه مندان به شرکت در چهارمین دوره مسابقات قرآنی تسنیم از ۲۵ خردادماه تا ۳۱ تیرماه فرصت شرکت در این رقابت ها را دارند به گزارش خبرگزاری مهنشست هماندیشی نخبگان، فرهیختگان و پیشکسوتان قرآنی آغاز میشود
فردا با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد نشست هماندیشی نخبگان فرهیختگان و پیشکسوتان قرآنی آغاز میشود شناسهٔ خبر 2779334 - دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۳ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی نخستین نشست هماندیشی نخبگان فرهیختگان و پیشکسوتان قرآن و عترت کشور با حضور وزیر فرهنگ و ارشادسه تالار گفتوگوی قرآنی با مشارکت بانوان طلبه تشکیل شد
یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۲ مدیر پرورشی حوزههای علمیه خواهران از فعالیت سه تالار گفتوگوی قرآنی با مشارکت بانوان طلبه خبر داد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام سیدحسن حسینیپناه با اعلام این خبر گفت این تالارها در فضای مجازی در موضوعهایفراخوان مقاله فصلنامه علمی ـ تخصصی خانوادهپژوهی
فراخوان مقاله فصلنامه علمی ـ تخصصی خانوادهپژوهی شناسهٔ خبر 2768789 - شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۴ دین و اندیشه > سایر فصلنامه علمی- تخصصی خانوادهپژوهی به عنوان تنها فصلنامه حوزه مطالعات زن و خانواده دانشگاه تربیتمدرس بر آن است امکان دانشافزایی را برای دانشجویان فراهم سازدامور مسجد را به جوانان محول کنیم/ از خانواده شهدا غافل نشویم
عضو جامعه روحانیت مبارز امور مسجد را به جوانان محول کنیم از خانواده شهدا غافل نشویم شناسهٔ خبر 2771589 - سهشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی عضو جامعه روحانیت مبارز گفت نباید در مقابل جوانان قرار گرفت و باید آرام با آنها رفتار کرد و اموریدولتیشدن فعالیتهای قرآنی به نفع حرکت قرآنی نیست
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۵ رئیس سازمان دارالقرآنالکریم دولتیشدن فعالیتهای قرآنی را به نفع حرکت قرآنی کشور ندانست و ضمن درخواست از حافظان دارای مدرک تخصصی و مردم برای سرعت بخشیدن به تحقق خواسته رهبر انقلاب برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن از دستگاههای اجرایی نیز خواست از مردم حمرئیس سازمان تبلیغات اسلامی کامیاران تأکید کرد لزوم گسترش فرهنگ قرآنی در میان خانوادهها
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کامیاران تأکید کردلزوم گسترش فرهنگ قرآنی در میان خانوادههارئیس سازمان تبلیغات اسلامی کامیاران به لزوم اشاعه فرهنگ قرآنی در خانواده اشاره کرد و گفت اگر جوانان با قرآن مأنوس شوند و با فرهنگ قرآنی و دینی و اسلامی رشد و نمو یابند قطعا آینده آنان از همه لتوهین بی شرمانه شبکه کلمه به خانواده ی شهدا + فیلم
شبکه هتاک کلمه توهین بی شرمانه شبکه کلمه به خانواده ی شهدا فیلم توهین هایی که در شبکه های ماهواره ای صورت می گیرد را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد دسته اول توهین هایی که اقشار و گروه هایی از مردم را خشمگین و ناراحت می کند و دسته دوم توهین هایی که فارغ از هرگونه مذهب و گرایشسومین همایش خانواده ذاکرین اهل بیت(ع) برگزار میشود
به همت سازمان بسیج مداحان سومین همایش خانواده ذاکرین اهل بیت ع برگزار میشود شناسهٔ خبر 2766593 - سهشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی سومین همایش خانواده ذاکرین اهلبیت ع با سخنرانی یدالله بهتاش و مدیحه سرایی حسین هوشیار در حسینیه شهدای بسیبرنامههای حرم حضرت معصومه(س) و چند مرکز قرآنی در ماه مبارک رمضان
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷ ۱۴ معاون فرهنگی حرم مطهر حضرت معصومه س به تشریح برنامههای رمضانی حرم پرداخت و گفت طبق روال سالهای قبل مراسم ترتیل خوانی و تفسیر قرآن ویژه اقشار و گروههای مختلف مردمی در حرم دایر است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتال-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها