محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831280983
تمرکز کیرکگار بر پرسش از معنای صداقت است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ترجمه؛
تمرکز کیرکگار بر پرسش از معنای صداقت است
شناسهٔ خبر: 2763534 - جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳
دین و اندیشه > اندیشمندان
برای کیرکگارد بر اساس حقیقت زندگی کردن در وهله اول منوط به وفاداری است. با دیگران، خدا و خود صادق بودن. کیرکگارد بر پرسش از معنای صداقت یا صادقانه وجود داشتن تمرکز می کند. خبرگزاری مهر _ سرویس دین و اندیشه: مقاله پیش رو نوشته ای درباره کیرکگارد است که توسط کلر کارلیزال استاد فلسفه و الهیات دانشگاه کینگز کالج لندن نوشته شده و توسط زهیر باقری نوع پرست ترجمه شده است.تعیین گروهی که سورن کیرکگارد متعلق به آن است٬ کاری است دشوار. برای برخی او یک فیلسوف است، برای برخی دیگر او یک متفکر یا الهیات دان مسیحی است. او همچنین یک روانشناس نکته سنج و منتقد تند و تیز فرهنگی است. ولی کیرکگارد بیش از هر چیز دیگر، یک نویسنده بود. بخش عمده ای از زندگی او صرف چرخیدن در آپارتمانش در کپنهاگ شد، در حالی که کنار میز کارش ایستاده بود و جملههایی که میخواست بنویسد را با صدای بلند میخواند.او آثار بسیار زیادی نوشته است، در دهه ۱۸۴۰ هر سال چندین کتاب نوشت. برخی از این آثار در موضوعات فلسفی و دینی تحریک برانگیز هستند و قالب های مرسوم را می شکنند. این آثار اغلب با نام های مستعار نوشته شده اند و گاهی از شخصیت هایی از انجیل یا شخصیت هایی ساختگی در این آثار یاد می کند. برخی دیگر از آثار او مجموعه ای از سخنان موعظه گونه هستند که به طور مشخص برای تهذیب نفس نوشته شده اند. هرچند همه این آثار کیرکگاردی هستند، نثر شیوا و تاثیر گذار او، تمایل به بازی با واژه ها، طعن ورزی و پارادوکس و ترکیب نادر بذله گویی کنایه آمیز و حساسیت ژرف به شرایط انسانی در تمام این آثار دیده می شود. کیرکگارد در آثار خود سعی دارد خواننده را به طور شخصی مورد خطاب قرار دهد و آنها را به فکر کردن درباره زندگی خودشان دعوت کند.برای آنهایی که می خواهند برای بار اول اثری از کیرکگارد بخوانند، کتاب کوچکی که در سال ۱۸۴۳ به نام «ترس و لرز» نوشته است یا کتابی نسبتاً طولانی تر با عنوان «بیماری تا پای مرگ» نوشته سال ۱۸۴۹ می توان اشاره کرد. به رغم اینکه اسم های این کتاب ها ترسناک هستند، ولی جز معروف ترین و جذاب ترین کتاب های او هستند.سوالی که در قلب فلسفه کیرکگارد نهفته است این است: وجود داشتن چه معنایی دارد؟ در کتاب «پی نوشت های ناعلمی» در سال ۱۸۴۶ کیرکگارد عنوان می کند که انسان ها در دوران ما به دلیل وفور دانش و علم، معنای وجود داشتن را فراموش کرده اند. همه جور چیزی وجود دارد، ولی هنگامی که کیرکگارد این واژه را برای زندگی بشر به کار می برد معنای خاصی دارد.این معنی از این واقعیت نشأت می گیرد که ما همیشه با خودمان رابطه ای خواهیم داشت. به عنوان مثال می توانیم کمابیش خودآگاه باشیم، می توانیم آرزو کنیم جور دیگری باشیم، می توانیم اعتماد کنیم یا نکنیم، خودمان را دوست داشته باشیم یا نداشته باشیم. شاید حتی بتوانیم در مورد اینکه در آینده چگونه خواهیم بود تصمیم بگیریم.از نظر کیرکگارد مهم ترین پرسش برای هر شخص٬ معنای وجود خود آن شخص است که در فرآیند رابطه با خودش بروز پیدا می کند. این را می توان یک سوال وجودگرایانه نامید: صرفاً یک سوال انتزاعی و عقلانی نیست که برای فیلسوف های حرفه ای مطرح شود. بلکه سوالی است که برای همه انسان ها به شکلی بی واسطه و ضروری مهم است. چرا که تأثیر مستقیمی بر تصمیم هایی که درباره چگونه زندگی کردن می گیریم می گذارد. تأکید کیرکگارد بر اهمیت این نوع سوال ها باعث شده است که او را به عنوان «پدر اگزیستانسیالیسم» بشناسند.هنگامی که کیرکگارد می نویسد که ما معنای وجود داشتن را فراموش کرده ایم، منظورش این نیست که پاسخ به این سوال را فراموش کرده ایم، بلکه منظورش این است که خود این پرسش را فراموش کرده ایم. علت فراموشی ما از نظر کیرکگارد میزان رو به رشد دانش است. کیرکگارد نمی گوید که دانش بد است، بلکه تأکید دارد که جستجوی دانش هر چه قدر هم که به خودی خود ارزشمند باشد می تواند منجر به پرت شدن حواس ما از مسائل وجودی شود. اگر درنگ کنیم و به هدف دانش بیاندیشیم و به این نتیجه برسیم که باید دانش را برای بهبود زندگی بشر پی بگیریم، همچنان این پرسش که معنای این زندگی چیست و چرا اهمیت دارد باقی می ماند.گسترش دانش چه ارتباطی با فراموش کردن پرسش از معنای وجود ما انسان ها دارد؟ کیرکگارد این اتهام را مستقیماً متوجه دوران مدرن می داند. در زمان کیرکگارد سرعت بسط دانش به شدت افزایش یافت.افزایش دانش همچنین در پیشرفت های تکنولوژیکی، مانند وسائل حمل و نقل سریع تر و روش های جدید برای چاپ کتاب خود را نمایان ساخت. البته صد و پنجاه سال پس از کیرکگارد ما در دنیایی به مراتب پیشرفته تر از دنیای کیرکگارد زندگی می کنیم. اگر کیرکگارد فکر می کرد در زمانی زندگی می کرده است که بیش از اندازه دانش در اختیار بشر بوده است، بدون شک در مورد دوران ما می گفت زمانی است که بیش از اندازه اطلاعات وجود دارد.نگرانی امروزی ما این است که این پیشرفت به رغم تمام مزایایی که دارد به صورت عمده در حال آسیب رساندن به طبیعت است. ولی نگرانی اصلی کیرکگارد آسیبی بود که به ابعاد اخلاقی و روحانی زندگی ما وارد می شود. ممکن است او نگرانی ما در مورد محیط زیست را به عنوان یکی دیگر از عوامل فراموش کردن «وجود داشتن چه معنایی دارد» بداند، یا شاید یکی از عوارض این فراموشی وجودی.از نقطه نظر خود کیرکگارد، که تحت تأثیر باورها و تربیت مسیحی بود، پرسش معنای وجود نهایتاً یک سوال دینی بود. ما با خودمان در ارتباط هستیم و این «خود» ما توسط خداوند به ما هدیه داده شده است. او در «پینوشت های ناعلمی» می نویسد اگر انسان ها معنای وجود داشتن دینی را فراموش کرده اند، احتمالاً معنای وجود داشتن انسانی را هم فراموش کرده اند. با این حال باید به خاطر داشت که اگر کیرکگارد تنها به دنبال دفاع از باورهای دینی بود، تبیین تأثیر شگرف او بر اندیشمندانی همچون سارتر و هایدگر دشوار می شد.یکی از تأثیر گذارترین ایده های کیرکگارد تمایز بین دو نوع حقیقت است. گاهی این تمایز را با حقیقت عینی و حقیقت ذهنی توضیح می دهد. گاهی به عنوان حقیقت هایی که می دانیم و حقیقت هایی که آنها را زندگی می کنیم. از نظر کیرکگارد حقیقت ذهنی و زندگی شده است که برای هر انسان زنده ای بیشترین اهمیت را دارد. درون این ادعا نقدی بر فلسفه سنتی وجود دارد. چرا که بیشتر فیلسوف ها - به رغم اختلاف نظر بر سر اینکه چگونه حقیقت را تعریف کنند و چه مقدار از آن قابل دانستن است و بهترین حالت برای رسیدن به آن چیست – بر این باور بودند که اگر بتوان به حقیقتی رسید تنها می توان در قالب دانش به آن رسید.ولی از نظر کیرکگارد مهم ترین مسئله نحوه برقراری ارتباط هر شخص با این باورها و هر باور، ارزش و ایده آل دیگری است. آنچه مهم است چگونه زندگی کردن بر اساس این باورها است. در هر روز و حتی در هر لحظه. کیرکگارد بر پرسش از معنای صداقت یا صادقانه وجود داشتن تمرکز می کند.اگر حقیقت می تواند راهی برای زندگی باشد، این برای افراد عادی چه معنایی می تواند داشته باشد؟ این گونه از حقیقت وجودی را می توان بر اساس صداقت، درستی، بی ریایی یا اصیل بودن فهمید. برای کیرکگارد بر اساس حقیقت زندگی کردن در وهله اول منوط به وفاداری است. با دیگران، خدا و خود صادق بودن. هنگامی که حقیقت را بدین شکل می فهمیم، این واقعیت که در زمان زندگی می کنیم اهمیت پیدا می کند.کیرکگارد اغلب تأکید می کند که وجود انسان همواره در فرآیند شدن است، همواره در حال تغییر تا حدی که هیچ دو لحظه ای یکسان نیستند. ولی شخصی که همواره در حال تغییر است چگونه می تواند نسبت به چیزی صادق یا وفادار بماند؟وفاداری برای کیرکگارد اهمیت شخصی داشت. در سال ۱۸۴۰، هنگامی که ۲۷ سال سن داشت با دختری ۱۷ ساله به نام رجینا السن نامزد شد. ولی کیرکگارد دقیقاً بعد از اینکه از نامزد خود خواستگاری می کند نظرش عوض می شود. پس از این رویداد چندین ماه در تردید و دودلی رنج برد. آیا می بایست به سوگند خود مبتنی بر ازدواج پایبند باقی می ماند، یا به احساسش و از او جدا شود؟ و کدام یک از این تصمیم ها صداقت با رجینا و عشق او به رجینا به حساب می آید؟ در نهایت او تصمیم گرفت نامزدی خود را به هم زند. کیرکگارد بعدها نوشت «اگر من ایمان داشتم، با رجینا می ماندم.»این دوران بحران تنها از نظر احساسی کیرکگارد را تحت تأثیر قرار نداد، بلکه زمینه ای را برای کارهای فلسفی اش نیز فراهم کرد. پس از مدتی که از رجینا جدا شد، کپنهاگ را به مقصد برلین ترک کرد. حدود چهارماه بعد، در بهار ۱۸۴۲ با اولین کتاب مهم خود «یا این/یا آن» به کپنهاگ بازگشت. این کتاب با دو اسم مستعار نوشته شده است، که هر یک دیدگاه متفاوتی در مورد عشق، ازدواج، تعهد و تصمیم دارند. پس از چاپ این کتاب، کیرکگارد رمان فلسفی کوتاه به نام «تکرار» نوشت که در آن داستان مردی جوان را روایت می کند که پس از برهم زدن نامزدی اش بحران وجودی پیدا می کند.کتاب «تکرار» همزمان با کتاب شناخته تر شده کیرکگارد «ترس و لرز» به چاپ رسید. ترس و لرز داستان ابراهیم و پسرش است که می بایست به فرمان خدا او را قربانی می کرد. کیرکگارد شرایط خود را شبیه شرایط ابراهیم می دید. در انتهای کتاب ترس و لرز کیرکگارد می نویسد «ابراهیم چه چیزی به دست آورد؟ او به عشق خود صادق ماند.»ایده ای که از نبرد شدید درونی کیرکگارد در مورد بعد عشقی زندگی اش حاصل شد این بود که هنگامی که شخصی با انتخاب های متفاوتی در عمل مواجه می شود، هیچ میزان از دانش نمی تواند به حل کردن این دوراهی به او کمکی کند.تصمیم گرفتن در مورد اینکه چه باید کرد همیشه در مورد آینده و آینده نیز همیشه برای ما ناشناخته است. به عنوان مثال هنگامی که کیرکگارد تصمیم گرفت با رجینا ازدواج کند، نمی دانست که بعدها تصمیمش عوض می شود؛ هنگامی که ابراهیم تصمیم گرفت بر اساس فرمان خداوند پسرش را قربانی کند، نمی دانست که خداوند به او فرمان خواهد داد که دست از قربانی کردن پسرش بردارد. این یعنی اینکه حقیقت وفاداری به لحاظ کیفی از نوع حقیقتی که دانش در اختیار ما می گذارد متفاوت است. کیرکگارد در نوشته های خود عنوان می کند که فلسفه و الهیات سنتی – و می توانیم دانش علمی را هم اضافه کنیم – نمی توانند راهنمای اشخاص برای چگونه وفادار بودن به دیگران و خود باشند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]
صفحات پیشنهادی
پاسخ امیرالمؤمنین (ع) به پرسشی درباره راز سجود
رازهای نماز پاسخ امیرالمؤمنین ع به پرسشی درباره راز سجود معنای سر برداشتن از سجود این است که مرا از زمین خارج کردی و سجده دوم یعنی دوباره مرا به زمین بازخواهی گردانید و سر برداشتن از سجده دوم یعنی دگر بار مرا از زمین بیرون می آوری به گزارش سرویس دینی جام نیوز عالم و مفسر بزدرسگفتار جامعه شناسی سیاسی خودمانی در مؤسسه پرسش برگزار میشود
درسگفتار جامعه شناسی سیاسی خودمانی در مؤسسه پرسش برگزار میشود شناسهٔ خبر 2767153 - پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها درسگفتار جامعه شناسی سیاسی خودمانی با تدریس محمدرضا تاجیک از ۱۹ خرداد در مؤسسه پرسش آغاز می شود به گزارش خبرگزاری مهر در ادامه درسگفتتمرکز بر تولید محتوای دیجیتال در نمایشگاه بین المللی قرآن
دبیر بخش رسانه های دیجیتال خبر داد تمرکز بر تولید محتوای دیجیتال در نمایشگاه بین المللی قرآن شناسهٔ خبر 2771617 - سهشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۸ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی دبیر بخش رسانه های دیجیتال بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن از تمرکز فعالیتهای این بخش بر تولیمعناي تواضع و فروتني
اخلاق معناي تواضع و فروتني به مناسبت آنكه تواضع را در مقابل كبر قرار داده اند نه تكبّر بايد آن را از صفات نفسانيه دانست چنانكه كبر نيز از صفات نفسانيّه است و تكبّر اظهار كبر است گرچه در ظاهرِ عرف و لغت تواضع اظهار كوچكي كردن است به گزارش سرویس دینی جام نیوز درمعناي تواضعمعنایی متفاوت از تجربه تکوین علوم انسانی در غرب و فلسفه
یادداشت معنایی متفاوت از تجربه تکوین علوم انسانی در غرب و فلسفه شناسهٔ خبر 2769432 - یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۸ دین و اندیشه > اندیشمندان حوزۀ علوم انسانی همان حوزۀ فهم است روح انسان فقط می تواند چیزی را بفهمد که خود آفریده است هر چیزی که روح انسان خود را در آن متعین کردمعنای «پایان قرون وسطی» و نقش مسلمانان در آن
سالگرد پایان قرون وسطی معنای پایان قرون وسطی و نقش مسلمانان در آن امروز ۵۶۱ سال از آغاز دوران جدید میگذرد با ورود سلطان محمد فاتح خلیفه عثمانی امپراطوری روم شرقی و قرون وسطی پایان یافت استاد تاریخ اندیشه سیاسی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است آشنایی با مسلمانان سنگ بنای این تچالش اصلی آمریکا رهبری در نظام بینالملل کنونی است/ تمرکز بر آسیا
گفتگو بامعاون سابق شورای روابط خارجی شیکاگو چالش اصلی آمریکا رهبری در نظام بینالملل کنونی است تمرکز بر آسیا شناسهٔ خبر 2759154 - دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۳ بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه دکتر آرتور سایر معاون سابق شورای روابط خارجی شیکاگو سرازیر شدن مستمر سرمایه گذکواچ: تمرکز بالایی برای بازی با آمریکا داریم/ گروه ایران سخت است
لیگ جهانی والیبال ۲۰۱۵ کواچ تمرکز بالایی برای بازی با آمریکا داریم گروه ایران سخت است شناسهٔ خبر 2763866 - شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۱ ورزش > توپ و تور سرمربی تیم ملی والیبال ایران در آستانه دیدار برابر آمریکا در لیگ جهانی ۲۰۱۵ گفت بازی بسیار سختی مقابل آمریکا داریم اما تمرتمرکز زدایی موجب بهبود انجام امور میشود |اخبار ایران و جهان
تمرکز زدایی موجب بهبود انجام امور میشود کد خبر ۵۰۴۵۸۹ تاریخ انتشار ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۷ - 30 May 2015 نماینده مردم گناباد در مجلس معتقد است که طرح تفویض اختیارات به استانداریها باعث افزایش کیفیت و کاهش هزینهها میشود حجتالاسلام محمد رجایی در گفتوگو با یسنا با اشاره به طررجایی: تمرکز زدایی موجب بهبود انجام امور میشود
شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۹ نماینده مردم گناباد در مجلس معتقد است که طرح تفویض اختیارات به استانداریها باعث افزایش کیفیت و کاهش هزینهها میشود حجتالاسلام محمد رجایی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان با اشاره به طرح تفویض اختیارات استانداران اظحضور با معنای مردم در صحنه مهمترین مولفه قدرت در کشور است
حجت السلام رئیسی مطرح کرد حضور با معنای مردم در صحنه مهمترین مولفه قدرت در کشور است دادستان کل کشور گفت مهمترین مولفه قدرت و امنیت در کشور ما حضور با معنای مردم در صحنه است و هرچه این حضور با شکوه تر باشد یقین بدانید یکی از جلوههای امنیتی در کشور ما خواهد بود به گزارش پرسش و پاسخ: اپلیکیشن یادداشتبرداری اندروید
حمید پایا از تبریز با تشکر از شما بابت معرفی اپلیکیشنهای خوب اندروید در بخش نرمافزار لطفا یک اپلیکیشن یادداشتبرداری دیگر معرفی کنید که بتوان روی مموری کارت از آن بکآپ گرفت و در صورت نیاز به آن مراجعه کرد نرمافزار evernote و برخی دیگر مناسب هستندهاشمیرفسنجانی: یادآوری صداقت شهدا دورنمای سعادت فرهنگی را ترسیم میکند
هاشمیرفسنجانی یادآوری صداقت شهدا دورنمای سعادت فرهنگی را ترسیم میکند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیام به پانزدهمین یادواره سرداران و ۱۱۷ شهید والامقام بخش نوق نوشت در اوج بیصفایی سیاسی داخلی که بعضی از گروهها فقط نام مردم را مصادره میکنند برگزاری یادواره شهدای نوق و بهدر پیام به پانزدهمین یادواره سرداران و ۱۱۷ شهید والامقام بخش نوق هاشمیرفسنجانی: یادآوری صداقت شهدا دورنمای سع
در پیام به پانزدهمین یادواره سرداران و ۱۱۷ شهید والامقام بخش نوقهاشمیرفسنجانی یادآوری صداقت شهدا دورنمای سعادت فرهنگی را ترسیم میکندرئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیام به پانزدهمین یادواره سرداران و ۱۱۷ شهید والامقام بخش نوق نوشت در اوج بیصفایی سیاسی داخلی که بعضی از گروههامعنای (یس) در سوره یس چیست؟
معنای یس در سوره یس چیست یس اسم پیامبر صلی الله و علیه وآله و معنای آن کلمه یس آنگونه که از روایات و خود قرآن فهمیده می شود اسم پیامبر صلی الله و علیه وآله است بحار النوار ج۲۳ ص ۱۶۸ سوره مبارکه یاسین در مکه نازل شده که عناصر محوری این سوره اصول دین و بخشی اونگر: بر روی جوایز فردی تمرکز نمی کنم
ونگر بر روی جوایز فردی تمرکز نمی کنم سرمربی باشگاه فوتبال آرسنال اعلام کرد در جام حذفی بر روی جوایز فردی تمرکز نمی کنم به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران به نقل از اسکای اسپرت نیوز آرسن ونگر سرمربی باشگاه آرسنال که در فینال جام حذفی انگلیس باید به مصاف استون ویلارود در صتندروي عربستان در منطقه به معناي همسويي با اسرائيل عليه ايران نيست
۹ خرداد ۱۳۹۴ ۱۰ ۱۰ق ظ ذاکريان در پاسخ به موج تندروي عربستان در منطقه به معناي همسويي با اسرائيل عليه ايران نيست موج - يک کارشناس سياست بين الملل گفت چنانچه عربستان بخواهد کنار اسرائيل باشد به معناي تهييج افکار عمومي اعراب است چرا که اعراب اساسا با اسرائيل مشکل دارند مهدي ذا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها