محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826584178
نقش امام هادي(ع) در انديشه مهدويت (2)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نقش امام هادي(ع) در انديشه مهدويت (2) نویسنده : خليل منصوري تقابل عباسيان با تفكر مهدويت عباسيان نمي توانستند با تفكر مهدويت از بنياد مخالفت كنند؛ زيرا زمان زيادي برپايه آن مردم را به دور حكومت خويش گرد آورده بودند. همان گونه كه آنان نمي توانستند فضيلت و برتري و حقانيت امام علي(ع) را نفي كنند و يا از امام حسين(ع) و قيام عاشورايي سخني به ميان نياورند؛ زيرا حكومت را به عنوان انتقام از قاتلان آن حضرت و دست يابي هاشميان به حق خود شروع كرده بودند. اكنون همين تفكر خود عاملي مهم در عدم مشروعيت ديني و سياسي آنان شده بود. اگر تفكر مهدويت راست است كه هست مي بايست آنان نظام جور و باطل باشند. بنابراين مي بايست به گونه اي جلوي تحقق نظام ولايي و حتي زاده شدن آن گوهر يگانه دهر را بگيرند. از اين رو همانند فرعون خواستند تا موسايي به دنيا نيايد كه حكومت فرعوني ايشان را نابود سازد. هراس بني عباس از وجود امام هادي(ع) بازداشت خانگي حضرت امام هادي(ع) و فرزندش امام حسن عسكري(ع) براي مهار تفكر مهدوي انجام نشد بلكه براي اين صورت گرفت كه هرگونه تحركي را كه نويد پديد آمدن كودكي مي داد از ميان بردارند. آنان خود به اين مسئله آگاه بودند كه حضرت مهدي(ع) فرزندي هاشمي و از فرزندان امام حسين(ع) است. از آن جايي كه پس از امام جواد(ع) تنها امام هادي(ع) بود كه از اين موقعيت برخوردار بود و لذا او را به سامره مي برند. سر من راي (سامره) در آن روزگار پادگان نظامي بود و عباسيان هر چند قدرتي نداشتند و اميران ترك و ايراني بودند كه در عمل حكومت مي كردند ولي تفكر مهدويت به شدت همه را هراسان كرده بود. امام هادي(ع) با تشديد تفكر مهدويت، در عمل نظام خلافت سلطنتي را به چالش مي خواند و نظام ولايي را تبليغ مي كرد. آن حضرت(ع) اگر هم سخن نمي گفت ولي وجود او خود فرياد بلندي بود كه نظام ولايي را تأييد و نظام خلافت سلطنتي را تهديد مي كرد. آثار بازداشت خانگي امام هادي(ع) بازداشت خانگي و محروميت شيعيان از حضرت، دو كاركرد اساسي داشت كه دولت متوجه آن نبود؛ نخست آن كه باور نزديك شدن دولت عدالت محور جهاني را تشديد مي كرد و اميد تولد كودكي عدالت گستر را در دل مردمان خسته از جور و ظلم عباسيان و بي عدالتي ها و فقر و بي نوايي زنده مي ساخت. در حقيقت فرياد بي صدايي بود كه دولت را پريشان خواب مي كرد. كاركرد ديگر بازداشت اين بود كه زمينه روحي براي مديريت سازماني جامعه شيعي با حضور وكيلان را فراهم مي آورد. در اين دوره همانند دوره هاي پيشين و به شكلي شديدتر وكيلان و نواب خاص بودند كه با تشكيلات منسجم، جامعه شيعي را مديريت مي كردند و امام تنها در امور مهم و حياتي به اشكال مختلف دخالت مي كرد. اين گونه بود كه بازداشت خانگي امام(ع) كمكي به ساماندهي منسجم تر براي عصر غيبت فراهم آورد. امام هادي(ع) كه در 212 هجري قمري در روستايي در بصريا (روستايي از توابع مدينه) به دنيا آمد، زماني به امامت رسيد كه بيش از 8سال نداشت. وي در مدت امامت خويش كه 23سال طول كشيد همواره انديشه مهدويت و تفكر نظام ولايي را تبلغ مي كرد و به امر به معروف و نهي از منكر مي پرداخت. فعاليت هاي آن حضرت در مدينه و مكه موجب شد تا در حجاز از محبوبيت گسترده اي برخوردار گردد تا آن جايي كه واليان متوكل عباسي به صورت تهديد و هشدار باش به متوكل نامه نوشته و گوشزد كردند كه اگر دولت عباسي مي خواهد حجاز، بخشي از ولايت آنان باشد مي بايست هرچه زودتر امام علي بن محمد الهادي(ع) را از مدينه به سوي بغداد بيرون راند. امامان(ع) در روزگار سخت دوره عباسيان به اين نتيجه رسيده بودند كه همواره خانه خود را از هرگونه مسايلي كه آنان را با حكومت درگير مي كند و بيانگر مخالفت هاي آنان با نظام خلافت سلطنتي است خالي نگه دارند. از اين رو هرگز اموالي را كه از سوي شيعيان و راه هاي ديگر مي آمد نزد خود نگه مي داشتند و آن را در اختيار وكيلان و نواب خويش مي گذاشتند. يورش به خانه امام هادي (ع) در زمان متوكل بارها به خانه حضرت هادي در مدينه و حتي در سامرا و معسكر هجوم بردند تا اسلحه و يا مواردي را كه نشان از توطئه ضد حكومت دارد به دست آورند ولي همواره شكست خورده و ناكام بازگشتند. در گزارشي آمده است: مادر متوكل نسبت به مقام امام علي النقي(ع) اعتقادي به سزا داشت. روزي متوكل مريض شد و جراحتي پيدا كرد كه اطباء از علاجش درماندند. مادر متوكل نذر كرد اگر خليفه شفا يابد مال فراواني خدمت حضرت هادي(ع) هديه فرستد. در اين ميان به فتح بن خاقان كه از نزديكان متوكل بود گفت: يك نفر را بفرست كه از علي بن محمد درمان بخواهد شايد بهبودي يابد. وي كسي را خدمت آن حضرت فرستاد امام هادي فرمود: فلان دارو را بر جراحت او بگذاريد به اذن خدا بهبودي حاصل مي شود. چنين كردند، آن جراحت بهبودي يافت. مادر متوكل هزار دينار در يك كيسه چرمي سر به مهر خدمت امام هادي(ع) فرستاد. اتفاقا چند روزي از اين ماجرا نگذشته بود كه يكي از بدخواهان به متوكل خبر داد دينار فراواني در منزل علي بن محمد النقي ديده شده است. متوكل سعيد حاجب را به خانه آن حضرت فرستاد. آن مرد از بالاي بام با نردبان به خانه امام رفت. وقتي امام متوجه شد، فرمود همان جا باش چراغ بياورند تا آسيبي به تو نرسد. چراغي افروختند. آن مرد گويد: ديدم حضرت هادي به نماز شب مشغول است و بر روي سجاده نشسته. امام فرمود: خانه در اختيار توست. آن مرد خانه را تفتيش كرد. چيزي جز آن كيسه اي كه مادر متوكل به خانه امام فرستاده بود نيافت. امام فرمودند: زير حصير شمشيري است آن را با اين دو كيسه بردار و به نزد متوكل ببرد. در گزارش تاريخي ديگر به اين مساله به گونه اي جالب پرداخته شده كه بيانگر ترس خلافت عباسي از وجود آن حضرت (ع) و آگاهي و هوشياري امام نسبت به حساسيت هاي دولت بود. امام همواره مي كوشيد حساسيت دولت را بر نيانگيزد و آنان را نسبت به شيعيان تحريك نكند؛ به ويژه كه تفكر مهدويت و افزايش فشار رواني اين تفكر، موجب شده بود كه دولت نسبت به هرگونه رفتار امام(ع) و شيعيان حساس شود. در اين گزارش آمده است: روزي به متوكل خبر دادند كه: «حضرت علي بن محمد در خانه خود اسلحه و اموال بسيار جمع كرده و كاغذهاي زيادي را شيعيان او، از اهل قم، براي او فرستاده اند». متوكل از اين خبر وحشت كرد و به سعيد حاجب كه از نزديكان او بود دستور داد تا بي خبر وارد خانه امام شود و به تفتيش بپردازد. اين قبيل مراقبتها پيوسته -در مدت 20سال كه حضرت هادي(ع) در سامره بودند- وجود داشت و نيز نوشته اند: «متوكل عباسي سپاه خود را كه نود هزار تن از اتراك بودند و در سامرا اقامت داشتند امر كرد كه هر كدام توبره اسب خود را از گل سرخ پر كنند، و در ميان بيابان وسيعي، در موضعي روي هم بريزند. ايشان چنين كردند و آن همه به منزله كوهي بزرگ شد. اسم آن را تل «مخالي» نهادند آنگاه خليفه بر آن تل بالا رفت و حضرت امام علي النقي(ع) را نيز به آنجا طلبيد و گفت: شما را اينجا خواستم تا سپاهيان من را مشاهده كنيد. او از پيش امر كرده بود كه لشكريان با آرايشهاي نظامي و اسلحه تمام و كمال حاضر شوند، و غرض او آن بود كه شوكت و اقتدار خود را بنماياند، تا مبادا آن حضرت يا يكي از اهل بيت او اراده خروج بر او نكنند.» در اين مدت 20سال زندگي امام هادي(ع) در سامرا، كارگزاران حكومت عباسي، مستقيم و غيرمستقيم، چشم مراقبت بر حوادث زندگي امام و رفت و آمدهايي كه در اقامتگاه امام (ع) مي شد، داشتند از جمله: «از حضور جماعتي از بني عباس، به هنگام فوت فرزند امام دهم، حضرت سيدمحمد- كه حرم مطهر وي در نزديكي سامرا (بلد) معروف و مزار است- ياد شده است. اين نكته نيز مي رساند كه افرادي از بستگان و مأموران خلافت، همواره به منزل امام سر مي زده اند.» امام هادي (ع) با اين كه از هر سوي تحت مراقبت و بازداشت خانگي بوده، اما شاگرداني را تربيت كرد تا با حضور در مناطق مختلف جهان انديشه هاي شيعي و تفكر نظام ولايي و حكومت عدالت محور مهدوي را منتشر كنند. از جمله شاگردان به نام آن حضرت را مي توان به عبدالعظيم حسني مدفون در شهر ري اشاره كرد. وي افزون بر اين كه در همه جا به عنوان وكيل و نايب خاص حضور مي يافت تشكيلات ري و مازندران و عراق عجم را مديريت مي كرد و به همين جهت تحت پيگرد دولت عباسي قرار داشت و همواره در حال جنگ و گريز بود. امام هادي(ع) از سال 143 تا زمان شهادت در سامرا در بازداشت بود. اين مدت كه از سوي بسياري از مورخان ذكر شده نشان مي دهد كه امام هادي(ع) بيش از 11سال در بازداشت خانگي بسر برده است. هرچند كه برخي علت آن را نمامي ها و سخن چيني هاي واليان مدينه و مكه و يا دولت مردان وابسته در بغداد مي دانند ولي به نظر مي رسد كه ريشه اصلي بازداشت، تفكر مهدويت بوده است كه در جامعه ريشه داشته است. اين تفكر بيان مي داشت كه به زودي فرزندي از نسل امام حسين(ع) زاده خواهد شد كه حكومت جهاني عدالت محور را ايجاد و بر پا خواهد داشت. اين بدان معنا بود كه فرزندي كه به دنيا مي آيد فرزندي از فرزندان امام هادي(ع) است. از اين رو حضرت امام هادي(ع) و نيز فرزندش حسن عسكري در معسكر و در ميان پادگان نظامي سامرا در بازداشت خانگي بودند تا هرگونه حركات ايشان زيرنظر مستقيم نظاميان كاركشته باشد. اين بدان معناست كه آنان احساس خطري كه داشتند به جهت تفكر مهدويت و زاده شدن فرزندي موسي وش بوده است كه دولت عباسي را به عنوان دولت جور و ظلم سرنگون مي كرد. اين گونه است كه بازداشت آن حضرت به اين شكل همانند فرزندش ادامه مي يابد. چنين روش محدوديت ساز نسبت به ديگر امامان(ع) كم تر انجام مي شد. به ويژه كه امام حسن عسكري و پدرش امام هادي(ع) مي كوشيدند به جهت حساسيت دولت نسبت به ايشان به خاطر همان تفكر مهدويت از هرگونه عمل تحريك آميز خودداري كنند. از اين رو مي بايست فشار رواني تفكر مهدويت را عامل مهمي در بازداشت خانگي آن حضرت و فرزندش به شمار آورد هرچند كه براي ايجاد اين گونه محدوديت ها، نيازمند توجيه و بهانه بودند. بر اين اساس مي توان گفت كه نامه ها و بدخواهي ها، تنها به عنوان عامل مباشر و توجيهي نقش داشته است و آن چه موجب بازداشت آن حضرت و فرزندش در پادگان نظامي بود در حقيقت تفكرمهدويت بود. امام هادي(ع) در حكومت منتصر كه بيش از شش ماه نيانجاميد و هم چنين مستعين و معتز عباسي در زندان و بازداشت به سر برد. امام دهم، حضرت هادي(ع) در سال 254 هجري توسط معتزعباسي به وسيله زهر در حالي به شهادت رسيد كه فقط فرزندش امام حسن عسكري بر بالين او حاضر بود. آن حضرت در همان خانه اي كه در آن يازده سال زنداني و تحت نظر بود، سرانجام به خاك سپرده شد. منبع: www.bashgah.net /ن
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 428]
صفحات پیشنهادی
نقش امام هادي(ع) در انديشه مهدويت (2)
نقش امام هادي(ع) در انديشه مهدويت (2) نویسنده : خليل منصوري تقابل عباسيان با تفكر مهدويت عباسيان نمي توانستند با تفكر مهدويت از بنياد مخالفت كنند؛ زيرا زمان ...
نقش امام هادي(ع) در انديشه مهدويت (2) نویسنده : خليل منصوري تقابل عباسيان با تفكر مهدويت عباسيان نمي توانستند با تفكر مهدويت از بنياد مخالفت كنند؛ زيرا زمان ...
امام روشنایی - ویژه نامه شهادت امام هادی علیه السلام
امام هادي(علیه السلام) پس از شهادت... امام هادي(علیه السلام) وفرهنگ دعا و زيارت پيشواي دهم (علیه السلام) و آگاهي به زبان ها نقش امام هادي(علیه السلام) در انديشه مهدويت امام ...
امام هادي(علیه السلام) پس از شهادت... امام هادي(علیه السلام) وفرهنگ دعا و زيارت پيشواي دهم (علیه السلام) و آگاهي به زبان ها نقش امام هادي(علیه السلام) در انديشه مهدويت امام ...
امام هادي(علیه السلام) از منظر ولایت
احادیث و روایات: امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در .... (2)امام هادی علیهالسلام در سن هشت سالگی (سال 220 هجری) به امامت رسید. ... نقش امام هادي(علیه السلام) در انديشه مهدويت-نقش امام هادي(علیه السلام) در انديشه .
احادیث و روایات: امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در .... (2)امام هادی علیهالسلام در سن هشت سالگی (سال 220 هجری) به امامت رسید. ... نقش امام هادي(علیه السلام) در انديشه مهدويت-نقش امام هادي(علیه السلام) در انديشه .
نقش امام جواد (ع) در نظام ولايي
نقش امام هادي(ع) در انديشه مهدويت (2) از آن جايي كه پس از امام جواد(ع) تنها امام هادي(ع) بود كه از اين موقعيت برخوردار بود و لذا ... آن حضرت(ع) اگر هم سخن نمي گفت ولي وجود او ...
نقش امام هادي(ع) در انديشه مهدويت (2) از آن جايي كه پس از امام جواد(ع) تنها امام هادي(ع) بود كه از اين موقعيت برخوردار بود و لذا ... آن حضرت(ع) اگر هم سخن نمي گفت ولي وجود او ...
نيم نگاهي به انديشه مهدويت در جريان انقلاب اسلامي
نيم نگاهي به انديشه مهدويت در جريان انقلاب اسلامي نویسنده : محمد جواد رمضاني ... احادیث و روایات: امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه ... 2. روايات مربوط به زمان ظهور و وقايعي که با حضور حضرت براي تشکيل حکومت اتفاق مي افتد. 3. .... تفاوت ما در مسئله انتظار فرج در مسئله عدالت اجتماعي ايفاء نقش کرده است.
نيم نگاهي به انديشه مهدويت در جريان انقلاب اسلامي نویسنده : محمد جواد رمضاني ... احادیث و روایات: امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه ... 2. روايات مربوط به زمان ظهور و وقايعي که با حضور حضرت براي تشکيل حکومت اتفاق مي افتد. 3. .... تفاوت ما در مسئله انتظار فرج در مسئله عدالت اجتماعي ايفاء نقش کرده است.
ولايت، مهمترين مبناي انديشه مهدويت
ولايت، مهمترين مبناي انديشه مهدويت نويسنده: رحيم لطيفي چكيده سخن گفتن از مهدويت، ... اللهي در زمين[1]، مقام امامت و پيشوايي بشريت،[2] دريافت وحي و شريعت[3]؛ مقام ابلاغ ..... در اين ديدگاه، نقش امامان در جهان هستي، به گونهاي ترسيم شده است كه هيچ منافاتي با ... شيخ الطائفه و شيخ صدوق، اين زيارت را از امام هادي عليه السلام نقل كردهاند.
ولايت، مهمترين مبناي انديشه مهدويت نويسنده: رحيم لطيفي چكيده سخن گفتن از مهدويت، ... اللهي در زمين[1]، مقام امامت و پيشوايي بشريت،[2] دريافت وحي و شريعت[3]؛ مقام ابلاغ ..... در اين ديدگاه، نقش امامان در جهان هستي، به گونهاي ترسيم شده است كه هيچ منافاتي با ... شيخ الطائفه و شيخ صدوق، اين زيارت را از امام هادي عليه السلام نقل كردهاند.
« نقش مهدویت در جامعه معاصر »
[2] به جهت اهميت بحث امامت و نقش کليدي آن در انديشه فکري و عملي شيعيان، دشمنان ... اين اصل اميد بخش، حركتى است از سرچشمهى توجه به امام و هادى و راهبرى زنده و آسمانى اما در پس پردهى غيب[6]. .... اعتقاد به مفهوم شهادت، برگرفته از قیام امام حسین(ع) 3.
[2] به جهت اهميت بحث امامت و نقش کليدي آن در انديشه فکري و عملي شيعيان، دشمنان ... اين اصل اميد بخش، حركتى است از سرچشمهى توجه به امام و هادى و راهبرى زنده و آسمانى اما در پس پردهى غيب[6]. .... اعتقاد به مفهوم شهادت، برگرفته از قیام امام حسین(ع) 3.
نگاهي به انديشه مهدويت در جريان انقلاب اسلامي
نگاهي به انديشه مهدويت در جريان انقلاب اسلامي خبرگزاري فارس:براي تبيين ... احادیث و روایات: امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه .... 2. روايات مربوط به زمان ظهور و وقايعي كه با حضور حضرت براي تشكيل حكومت اتفاق مي افتد. .... تفاوت ما در مسئله انتظار فرج در مسئله عدالت اجتماعي ايفاء نقش كرده است.
نگاهي به انديشه مهدويت در جريان انقلاب اسلامي خبرگزاري فارس:براي تبيين ... احادیث و روایات: امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه .... 2. روايات مربوط به زمان ظهور و وقايعي كه با حضور حضرت براي تشكيل حكومت اتفاق مي افتد. .... تفاوت ما در مسئله انتظار فرج در مسئله عدالت اجتماعي ايفاء نقش كرده است.
امامت شيعي در انديشه ي امام خميني (2)
امامت شيعي در انديشه ي امام خميني (2) نويسنده: رضا حق پناه حديث ثقلين ،مبناي امامت در انديشه .... امام راحل (قدس سره ) در مورد اين بخش از زندگي ائمه (ع) مي فرمايد : يکي از خصلت هاي ذاتي .... در اين مرور نقش مؤثر امام را در پاسداري از انحراف ها وتحريف ها آشکارا خواهيم ديد . ..... ابعاد عرفاني و سياسي مهدويت در انديشه امام خميني(رحمت الله علیه) ...
امامت شيعي در انديشه ي امام خميني (2) نويسنده: رضا حق پناه حديث ثقلين ،مبناي امامت در انديشه .... امام راحل (قدس سره ) در مورد اين بخش از زندگي ائمه (ع) مي فرمايد : يکي از خصلت هاي ذاتي .... در اين مرور نقش مؤثر امام را در پاسداري از انحراف ها وتحريف ها آشکارا خواهيم ديد . ..... ابعاد عرفاني و سياسي مهدويت در انديشه امام خميني(رحمت الله علیه) ...
مهدویت در کلام امام محمد باقر علیه السلام
مهدویت در کلام امام محمد باقر علیه السلامبیشترین روایات و اخباری که در زمینه معارف دینی و ... (2)و در جای دیگر فرمودند: گویا یاران حضرت مهدی را میبینم که بر خاور و باختر گیتی مسلط .... عصر ظهور در کلام امام باقر علیهالسلام-اندیشه - امامان معصوم علیهمالسلام به جهت . ... همتيان عنوان كرد:نقش رسانهها در مديريت فضاي رواني بازار بسي.
مهدویت در کلام امام محمد باقر علیه السلامبیشترین روایات و اخباری که در زمینه معارف دینی و ... (2)و در جای دیگر فرمودند: گویا یاران حضرت مهدی را میبینم که بر خاور و باختر گیتی مسلط .... عصر ظهور در کلام امام باقر علیهالسلام-اندیشه - امامان معصوم علیهمالسلام به جهت . ... همتيان عنوان كرد:نقش رسانهها در مديريت فضاي رواني بازار بسي.
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها