محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829801704
شرط ورود از درهای رحمت و توبه و فضل خدا چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
موانع توبه؛
شرط ورود از درهای رحمت و توبه و فضل خدا چیست؟
بهره ات از "در رحمت" این است که به بندگان غافل خدا رحم کنى و آنان را با وعظ و نصیحت و لطافت و بدون درشتى و خشونت ، از راه غفلتى که دارند به راه خدا آورى و به گناهکاران با چشم رحمت نگاه کنى...
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، از جمله روش های عالمان اخلاق که می کوشند مستمعان و مخاطبان خود را به راه فلاح و صلاح دعوت کنند انذار از هدر رفت عمر و نزدیک بودن مرگ و فرصت نداشتن به جبران خطاهاست. علمای اخلاق به درستی مخاطبان خود را به این نشانه مهم و موثر قرآنی دعوت می کنند که بسیاری از آدمیان فریفته و شیفته ظواهر زندگی دنیایی می شوند و از اندیشیدن به فرجام و سرانجام و آخرت امر غافل می مانند. این که بهای زندگی آدمی چیست و آدمی دقایق و ساعات عمر را به چه امری اختصاص دهد که بازنده و خسران زده نباشد. عارف بالله آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در فصلی از کتاب المراقبات مخاطب خود را در جهت انتباه و بیداری قلب راهنمایی می کند و با الفاظی که تا درون آدمی راه باز می کند و پیش می آید خطاب قرار می دهد که: اى بیچاره به خودت که اسیر کارهاى بد گذشته ات هستى ، رحم کن و خود را از بارهاى گرانى که بر پشت دارى و از اعمال زشت گذشته ات به وجود آمده ، رها کن. همین ها بدبختى هاى بزرگى را برایت در پى دارند . به روزى مى رسى که مى گویند: راه فرار کجاست ؟ هرگز پناهگاهى نیست . به جز درگاه خدا آرامشگاهى نیست. در این روز به انسان خبر مى دهند که در اول و آخر عمر چه کرده است. انصاف بده ، آیا به وعده هاى خدا و روز دیگر و پاداش اعمال ایمان دارى؟ آیا در برابر خود جائى را مى بینى که پیامبران به جهت آن گریه کرده، دوستان خدا از آن لرزیده و هنگام یادآورى آن متقین غش مى کنند . تو را چه مى شود که از آنچه پیامبران معصوم خدا و فرشتگان پاك مى ترسیدند، ایمن هستى ! آیا چیزى مى بینى که آنها نمى بینند؟ یا کار خیرى انجام داده اى که آنها انجام نداده اند؟ یا از چیزى پرهیز کرده اى که آنها پرهیز نکرده اند؟ یا از فریب خدا غافل هستى؟ و به جز فاسقان کسى از مکر خدا غافل نیست . از انذار تا تبشیر درباره خود بیندیش "روزى که فرشته بزرگ ، روح القدس و فرشتگان دیگر بصورت منظم و صف کشیده برخیزند، کسى سخنى نمى گوید مگر آن که خدا به او اجازه داده و سخن درست بگوید." و فرض کن اجازه دادند صحبت کنى ، آیا جواب درستى براى سؤ ال خداى متعال دارى ؟ در حالى که اصلا معلوم نیست به تو اجازه بدهند صحبت کنى یا ممکن است بگوید : "دور شوید و با من حرف نزنید." آنگاه در مورد وعده خداى متعال در مورد عمل کم فکر کن . آیا عاقل در این مورد سهل انگارى مى کند؟ به خود خطاب کن : اى کسى که ادعاى ایمان به وعده هاى خداوند متعال دارى ، درباره این منافع بزرگ و بسیار با ارزش چه می گویى ؟ آیا مى توانى قیمتى مانند منافع دنیوى و نعمتهاى پست دنیا بر آن بگذارى ؟ آیا می توانی کاخى از کاخهاى بهشت را که خدا در مقابل یک تسبیح در این شب به تو وعده داده ، قیمت گذارى کنى؟ کسى مى تواند بفهمد چه کرامتهایى در آن نگاه نهفته است؟ سپس به حال خود بیندیش و ببین چقدر به دنیا حریص هستى؟ چگونه به خاطر از بین رفتن کالاهاى با ارزش از تأسف مى میرى ! همان کالاهایى که در مقابل کوچکترین کالاهاى آخرت بى ارزش هستند. علت بی علاقگی به پاداش آخرت از کجا می آید؟ علت بى علاقگى به پاداش آخرت و علاقه به نعمتهاى دنیا، چیزى جز ضعف ایمان به جهان غیب و لوازم آن است؟ اگر چنین بود، واى بر تو که در آینده به خدا و فرشتگان و کتابهاى خدا و پیامبران و روز قیامت کافر شده ، گمراه مى شوى و ور شکسته مى گردى ؛ و باید خود را براى آتشى که خداوند به افراد بى ایمان به خدا وعده داده است ، آماده کنى . زیرا ایمان ضعیف با علتى ناچیز و ترس کمى از بین مى رود. به خصوص در بیمارى مرگ که حواس آشفته مى شود . بنابراین اگر ایمان محکم و استوار نباشد، شاید امانتى بوده و در سختیهاى مرگ تبدیل به کفر شود . پس در زمان عافیت خود را براى بلا و در زمان سلامتى خود را براى بیمارى آماده کن. در روزهاى مهلت ، فرصت را غنیمت شمار، قبل از این که فرستادگان خدا بیایند و بخواهى یک ساعت به عمرت اضافه شود ولى جواب بدهند تمام شد و به لحظه اى راضى شوى ولى ندهند . بنابراین براى نجات خود این اعمال مهم را انجام بده و مانند غریق، خدا را در این وقتهاى شریف بخوان و مانند کسى که در آتش گرفتار است ، بوسیله دوستان و اولیایش به او متوسل شو؛ زیرا کریم است و کرامت به بندگان بیچاره اش را که به درگاه او پناه آورده باشند و به دوستانش متوسل شده باشند، دوست دارد . در حالى که تمام درها باز است از کدام در وارد مى شوى ؟ از در رحمت یا خشنودى یا بخشش گناه یا توبه یا فضل یا نیکوکارى یا نعمت یا سخاوت و بخشش . و اهل هر در نیز کسى است که متصف به صفت آن در، به اندازه توانایى باشد. بهره تو از در رحمت و بخشش گناه چیست؟ بهره ات از "در رحمت" این است که به بندگان غافل خدا رحم کنى و آنان را با وعظ و نصیحت و لطافت و بدون درشتى و خشونت ، از راه غفلتى که دارند به راه خدا آورى ؛ و به گناهکاران با چشم رحمت نگاه کنى نه با چشم آزار و اذیت . و نیز تمام گناهانى که در دنیا انجام مى شود را مانند گناهان خود در نظر بگیر و سعى کن به اندازه توانایى آن را از بین ببرى با این هدف که مبادا خشم خدا شامل حال تو شده و سزاوار ممنوعیت از همسایگى خداوند شود . و نیاز هر نیازمندى را به اندازه توان برآور و اگر نتوانستى برایش دعا و با او همدردى کن . و بهره ات از در خشنودى این است که از خداى خود خشنود باشى و بالاتر، او نیز از تو خشنود باشد، زیرا این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند . و به آسانى از خلق خدا راضى شده و با آنان خشونت و بداخلاقى نکن . و بهره ات از "در بخشش گناه" این است که به اندازه گناهت از خداوند آمرزش بخواهى با شرایطش . و از تمام مخلوقات خدا که به گردن تو حقى دارند، به اندازه ظلم و بدى و جفایت پوزش بخواهى و کسانى را که به گردن آنان حقى دارى ببخشى و عذر کسانى را که معذرت مى خواهند، بپذیرى . نشانه های بهره از درهای توبه و فضل بهره ات از در "توبه" نیز این است که در آینده هیچ گناه یا عمل مکروهى را انجام نداده ، نسبت به خلق و خالق بدى نکرده و گذشته را تا آنجا که مى توانى جبران کنى . بهره ات از در "فضل" نیز این است که در رابطه با حق خدا به مقدار واجب راضى نشده و در رابطه با حق مردم نیز به عدل و مساوات کفایت نکرده ، و طورى رفتار کنى که خیر تو براى آنان بیشتر از خیر آنان براى تو باشد . و یکى از اینها این است جواب سلام را بهتر از سلام آنان بدهى . و بهره تو از درِ "نیکوکارى" این است که خدا را طورى عبادت کنى که گویا او را مى بینى و اگر تو او را نمى بینى ، او تو را مى بیند، به کسى که با تو بدى کرده ، نیکى کنى و کسى را که به تو ظلم کرده ببخشى و با کسى که از تو بریده بپیوندى و بهره ات از در "بخشش و سخاوت" این است که تمام وجودت را در راه خدا نثار کنى - زیرا او شایسته این است - و خیرت را براى مردم افزایش دهى ؛ البته نه به جهت نیازى که به آنان دارى . برگرفته از کتاب المراقبات/آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
۱۰/۰۳/۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 383]
صفحات پیشنهادی
راه ورود به عالم غیب چیست؟
مدیر مرکز اسلامی واشنگتن مطرح کرد راه ورود به عالم غیب چیست اگر در آسمان هاى هفتگانه هم قدم بگذاريم و قدرتمندترين دستگاههاى ديدن را با خود ببريم غيب را نخواهيم ديد ما هيچ راهى براى ورود به عالم غيب جز از باطن خويش و كنار زدن پرده نفس نداريم به گزارش سرویس دینی جام نیوز حجت اعلم و ایمان شرط تحقق وعده الهی برای استقرار دین خدا در زمین است
مصباح یزدی علم و ایمان شرط تحقق وعده الهی برای استقرار دین خدا در زمین است شناسهٔ خبر 2582480 - یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷ ۱۶ دین و اندیشه > اندیشمندان عضو خبرگان رهبری گفت ایمان و علم دو ارزشی است که به تصریح قرآن فرد با کسب آن به درجاتی میرسد و رای رسیدن به ارزش نهائیشرط ورود به مدارس هیات امنایی چیست؟
شرط ورود به مدارس هیات امنایی چیست جامعه > آموزش - ایسنا نوشت مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه شمار مدارس شاهد کاهش پیدا نمیکند گفت کارکرد مدارس شاهد ارائه صرف خدمات آموزشی نیست اسفندیار چهاربند درباره مدارس دولتی شاهد توضیح داد این مدارس از سکعبه، خانه خدا ظهر شرعی 9 شعبان سایه نخواهد داشت
رای الیوم نوشت کعبه خانه خدا ظهر شرعی 9 شعبان سایه نخواهد داشت این پدیده که سالی دو مرتبه اتفاق می افتد ساعت 12 18 به وقت محلی مکه مشاهده خواهد شد به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از روزنامه رای الیوم محاسبات نجومی دقیق به اثبات رساند ظهر شرعی پنجشنبه این هفته بانقش حضرت عیسی (ع) در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) چیست؟
پرسمان نقش حضرت عیسی ع در زمان ظهور حضرت مهدی عج چیست پس از ظهور حضرت حجت عج حضرت عیسی ع به اذن خداوند به زمین نزول خواهد کرد و در حضور همگان به عنوان یکی از یاران حضرت قائم عج پشت سر او به نماز خواهد ایستاد به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در خصو ص حتفاوت توکل انسان به انسان با توکل انسان به خدا
پای درس تفسیرآیت الله جوادی آملی تفاوت توکل انسان به انسان با توکل انسان به خدا شناسهٔ خبر 2584321 - سهشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸ ۴۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله جوادی آملی گفت زمانی که انسان خدا را وکیل خود می گیرد و در گرفتاری ها و مشکلات به خدا توکلشرط جالب برای استخدام منشی!
چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶ ۰۷ تصویر زیر آگهی استخدام منشی خانم به شرط عدم حضور در شبکههای موبایلی را نشان میدهد به گزارش ایسنا این عکس را پارسینه منتشر کرده است انتهای پیامطلاب توان خود را برای ورود به فضای مجازی به کار گیرند
چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۸ مدیر حوزههای علمیه خواهران کشور بر لزوم استفاده از توان طلاب و فارغالتحصیلان حوزه برای ورود به فضای مجازی تاکید کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی در هشتمین جشنواره برترینهایآزمون ورودی مقطع سطح چهار حوزههای علمیه خواهران برگزار میشود
سهشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۱ مدیر سنجش و پذیرش حوزههای علمیه خواهران کشور گفت آزمون کتبی ورودی مقطع سطح چهار دکتری حوزههای علمیه خواهران برگزار میشود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام محمد احمدی با اعلام این خبر افزود این آزمون روزگویی خدا عباس را چون نشان افتخاری بر سینه «احسن الخالقین» خویش آویخته است
گویی خدا عباس را چون نشان افتخاری بر سینه احسن الخالقین خویش آویخته است فرهنگ > دین و اندیشه - نگاهی به کتاب سقای آب و ادب نوشته استاد سید مهدی شجاعی اثری متفاوت در معرفی زندگی حضرت ابوالفضل العباس درود خدا بر او باد به گزارش خبرآنلاین کتاب «سقای آب و اشرط استخدام حق التدریسها در دانشگاه فنی حرفه ای
رئیس دانشگاه اعلام کرد شرط استخدام حق التدریسها در دانشگاه فنی حرفه ای شناسهٔ خبر 2763586 - شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۱ حوزه و دانشگاه > آموزش عالی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای وضعیت استخدام حق التدریسی های آموزشکده های فنی و حرفه ای را تشریح کرد دکتر مسعود شفیعی در گفتگو با خباحادیثی گهربار درباره شناخت خدا
امام محمد باقر ع خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند احادیثی گهربار درباره شناخت خدارسول اكرم صلى الله عليه و آله أَفضَلُ العمالِ العِلمُ بِاللّه إِنَّ العِلمَ يَنفَعُكَ مَعَهُ قَليلُ العَمَلِ وَكَثيرُهُ وَإِنَّ الجَهلَ لايَنفَعُكَ مَعَهُ قَليلُ العَمَلِ وَلا كشباهتهای علیاکبر(ع) به پیامبر(ص)/ وارث شمایل و فضایل نبی رحمت
به مناسبت میلاد حضرت علی اکبر ع شباهتهای علیاکبر ع به پیامبر ص وارث شمایل و فضایل نبی رحمت شناسهٔ خبر 2763086 - شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی شباهت حضرت علی اكبر ع به رسول خدا ص را نبايد تنها يك شباهت موروثی صرف دانست بلكه اين شباهشب و روز ماه شعبان با عبادت رسول خدا(ص) زینت یافته است
آیت الله جوادی آملی شب و روز ماه شعبان با عبادت رسول خدا ص زینت یافته است شناسهٔ خبر 2759345 - دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله جوادی آملی گفت شب و روز ماه شعبان با عبادت پیغمبر زینت گرفت یعنی سنّت او این بود که شبها را زنده مشرط جالب برای استخدام منشی! +عکس
شرط جالب برای استخدام منشی عکس تصویر زیر آگهی استخدام منشی خانم به شرط عدم حضور در شبکههای موبایلی را نشان میدهد پارسینه تصویر زیر آگهی استخدام منشی خانم به شرط عدم حضور در شبکههای موبایلی را نشان میدهد تاریخ انتشار ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۵آیتالله علوی گرگانی: خداشناسی مهمترین شرط طلبگی است
آیتالله علوی گرگانی خداشناسی مهمترین شرط طلبگی استیکی از مراجع تقلید گفت طلبگی شرایطی دارد که مهمترین شرط طلبگی خداشناسی و تقواست به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیتالله سیدمحمد علی علوی گرگانی پیش از ظهر امروز در دیدار با جمعی از طلاب جوان مدرسه علمیه ولی عصر عجتباه کننده نعمتها چیست؟
یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۳۴ یک استاد دانشگاه گفت اسراف از بین برنده نعمتهاست و اسرافکاران تعادل و توازن اقتصادی جامعه را برهم میزنند مهدی اکبرنژاد در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه ایلام اظهار کرد اسراف یکی دیگر از رذایل اخلاقی است که باعث هدر-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها