تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831354106




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تکفیر نشانگر افزایش شکاف بین گروه های رقیب سیاسی است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: میزگرد «عقلانیت تکفیری؛ بررسی تفکرحذف غیر خود»؛
تکفیر نشانگر افزایش شکاف بین گروه های رقیب سیاسی است

تروریستهای تکفیری


شناسهٔ خبر: 2763055 - شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
دین و اندیشه > اندیشکده ها

عضو هیئت «علمای مسلمان» تکفیر را مظهری از مظاهر جامعه سیاسی دانست که نشانگر افزایش شکاف اختلافات بین گروه های رقیب سیاسی است که تکفیر را امری الهی می دانند تااعمال غیر انسانی خود را با آن توجیه کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، عجیب است عالم دینی که ادعای «احیاء نوسازی دینی و فکری» را دارد، «انسان سازی دین» را راه ورود به «دینداری انسان» بداند و علاوه بر این منظورش از «انسان سازی دینی» را هم روشن نسازد. در صورتی که به نظر، دین با «فطرت انسانی» مخالفتی ندارد. بنابراین، بهتر بود بین «اسلام» و «دینداری» فرق گذاشته می شد. این بخشی از سخنانی بود که شیخ «احمد عموره»، دکتر «وجیه قانصو» و پدر «آنتوان ضو» در نشستی که به منظور بررسی کتاب «عقلانیت تکفیری- بررسی تفکر حذف کردن غیر از خود» برپا شده بود بیان کردند. این نشست به همت «موسسه شرعی اسلامی» ، «موسسه تفکر اسلامی معاصر» و مرکز فرهنگی «اسلامی» و با حضور علما، فرهنگیان و اصحاب رسانه برگزار شد. جلسه با سخنان استاد «هانی عبدالله» آغاز شد. وی در بررسی مهمترین بخشهای کتاب گفت: شاید مشکل ما در جهان اسلام و در جهان عرب، این باشد که ما امتی تعارفی هستیم، با اینکه رسول اکرم (ص) می فرمایند: «اگر از باطنهای هم آگاه شوید، یکدیگر را دفن نخواهید کرد». امید است این نشست و گفت و گو آغازی باشد در گفت و گوی «اسلامی ـ اسلامی»، «اسلامی ـ مسیحی» و « انسانی ـ انسانی » 

پدر آنتوان: هیچ کس حق ندارد دیگری را تکفیر کنداما اولین کسی که به بررسی کتاب پرداخت، پدر «آنتوان ضو» ـ رییس «هیات اسقفی گفت و گوی اسلامی – مسیحی» بود. وی  کتاب را نوعی «حجت» قلمداد کرد که از جامعه می خواهد از هر گونه تفکر «حذفی» دوری کند. دکتر آنتوان در بخش دیگری از سخنانش به طور مفصل به متون اسلامی و مسیحی که به رحمت مهربانی و محبت تأکید دارند، اشاره کرد و نسبت به خطر فعالیتهای تکفیری – که چهره اسلام را زشت جلوه می دهد و اسلام هراسی را تقویت می کند هشدار داد. همچنین به نقش رسانه هایی که فعالیتهای تحریک آمیز دارند و فضایی را درست می کنند که افراد دست به انتحارات مذهبی بزنند، نیز اشاره داشت. وی در ادامه، مسأله «تکفیر» را مسأله «تعصبات» و «منافع سیاسی» دانست که ریشه در طمع قدرت طلبی دارد.وی همچنین بیان داشت: فعالیتهای تروریستی مسئولیت همه است و با زور و مقابله به مثل هم حل نمی شود بلکه راه حل آن گفت و گو بین تمام تمدنها، فرهنگها و دولتهاست تا تمدن کرامت، آزادی و صلح را در عصر «جهانی شدن» به ارمغان بیاورد. پدر آنتوان به شکلی دقیق به احادیث نبوی و اسلامی اشاره کرد که تشویق به وحدت می کنند و از تفرقه بر حذر می دارند و پس از شرح آنها بیان داشت که دین اسلام دین بزرگی است که به رحمت و مهروزی تأکید دارد. پدر آنتوان در ادامه به این نکته تأکید داشت که هیچ کس در اصل و ریشه کافر نیست. مگر کسانی که خداوند را انکار می کنند وگرنه هیچ کس، صلاحیت این را ندارد که دیگری را انکار کند، هر چقدر هم که با او اختلاف داشته باشد. وی در پایان سخنانش به این نکته پرداخت که عمر مسأله  شیعه، به اندازه عمر اسلام است. زیرا اهل بیت(ع) بخشی اساسی در امت اسلامی هستند و مسائل آنها مسأله اسلام است. بنابراین این حملاتی که در حال حاضر به شیعه می شود، حملات ظالمانه ای است. وی در پایان به شیعیان توصیه کرد که با زبان صلح با دیگران روبه رو شوند و از مکتب اهل بیت(ع) ـ که مدافع وحدت و همبستگی مسلمانان بودند ـ جدا نشوند. شیخ عموره: تکفیر، از علائم «مرض اختلاف» استشیخ احمد عموره، عضو هیات «علمای مسلمان» در بررسی کتاب به این نکته پرداخت: این کتاب می تواند در «روش اداره کردن اختلافات در جامعه سیاسی»، منبع، منطق و راهنمای خوبی باشد. وی در ادامه، تکفیر را مظهری از مظاهر جامعه سیاسی دانست که نشانگر افزایش شکاف اختلافات بین گروه های رقیب سیاسی است که تکفیر را امری الهی می دانند و به آن تکیه می کنند تا اعمال غیر انسانی و ویرانگری هایشان را با آن توجیه کنند.ایشان در ادامه بیان داشت :«تکفیر، خودش مرض نیست، بلکه نشانگر مرض اختلاف است.» جناب شیخ عموره، تمام علما را به احیاء نوسازی دینی و فکری و همچنین به انسان سازی دین ـ که مقدمه طبیعی دینداری انسان است ـ فراخواند و مدیریت مرحله گذار و عبور از «اسلام پنهان» به «اسلام ممکن» را نیز ضروری دانست و تأکید کرد که نیاز است به علمایی که در چارچوب قانون، دولت را از حالت نظارت خارج کنند و به اداره امور وارد سازند و از فرایند پیچیده تفویض خارج کنند و به وکالت دادن وارد سازند. وی همچنین به نقش بخش حقوقی و گروه های خیر خواه اشاره داشت و بیان کرد که این افراد می توانند به وسیله فعالیتهای مختلف و با همکاری یکدیگر آگاه سازی و اعمال فشار کنند تا از اثرات اختلاف کاسته شود. شیخ عموره در ادامه به تمجید از کتاب پرداخت و بیان داشت که این کتاب منبع خوبی به شمار می آید. زیرا با تسلط کامل از پس مطلب بر آمده است و به خوبی توانسته است با بحرانی که امت در حال حاضر گرفتار آن هستند همراهی کند. شیخ عموره در پایان سخنانش، پیام هایی را خطاب به گروه های مهم جامعه ابراز داشت: اولین پیام خود را خطاب به طبقه حاکمان بیان داشت. وی خواستار آن شد که حاکمان، همراهی نهضت با سه گانه امنیت، حمایت و معرفت را به طور جدی دنبال کنند. با توجه به این معنی، زمانی که حضرت ابراهیم(ع) چگونگی اصالت رحمانیت خدا را مجسم ساخت، یک سوررئالیست بود. مخاطب بعدی خود را طبقه عالمان قرار داد. در این زمینه نیز خواستار آن شد که علما رابطه بین دین و سیاست را بر اساس اصل تمایز بنا کنند و نه بر اساس اصل جدایی -به معنای حمایت سیاست با دین و حمایت دین از سیاست.

دکتر قانصو : تکفیر، نتیجه چالشهای مدرنیته استآخرین سخنران این نشست، استاد فلسفه دانشگاه لبنان، دکتر وجیه قانصو بود. وی ضمن ستایش از کتاب، بیان داشتند که این کتاب از دروغی که تکفیریان به آن تکیه می کنند و آن را جزو اساسیات دین می دانند، پرده برداشته است و از آنجا که روش اسلامی و جدیدی را در فهم و طریقه تفکر پایه گذاری کرده است، عرصه را بر پدیده تکفیر تنگ می کند و زمینه را برای رابطه ایجابی و مثبت با ادیان دیگر فراهم می سازد. دکتر قانصو، به عمق تاریخی پدیده تکفیر اشاره کرد که آغاز آن با خوارج و در زمان امام علی(ع) است و افزود: خوارج، جماعتی ضد فکر نبودند و دارای آگاهی دینی روشنی نیز بودند. اما پس از آنکه معاویه در جنگ صفین، خواستار حکمیت قرآن شد، دچار مشکل فکری شدند و به شدت در مسأله حق و باطل گرفتار بحران شدند و درک این مسأله ـ که به یک باره حقی وارد شده است و از آن اراده باطل می شود ـ در آن شرایط ممکن نبود و نتیجه این خطای فکری، انفجار پایگاه علی(ع) بود و نه انفجار پایگاه معاویه که این مسأله، تناقض عجیبی است. دکتر قانصو در ادامه سخنانش، تکفیر را پدیده ای واقعی و اجتماعی دانست که مظهری از مظاهر شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی حال حاضر ماست که تمام این شرایط در ایجاد آن دخیل بوده اند و همچنین مشکلی ریشه ای و معضلی تمدنی قلمداد کرد که در حال عبور از مرزها است. وی در بیان ریشه های تکفیر به مسائلی چون استبداد، شکست طرحهای توسعه محور، تبعیض نژادی، مهاجرت اجباری، احساس توطئه مداوم، احساس عدم امنیت، احساس انتقام جویی و...پرداخت.اما اصلی ترین ریشه های تکفیر را دو چیز دانست: اول ـ «چالش مدرنیته»؛ مدرنیته ریشه اش در قرن هجدهم میلادی است و نخبه محور بود و تا به امروز هم، اینگونه باقی مانده است. علاوه بر این مطالبه ای تاریخی ـ تمدنی است و نشانگر مرحله جدیدی از رفتار انسانی که در آن، هویت دینی، دیگر هویت اجتماع نیست. بلکه هویت خاصی در درون اجتماع است و این مسأله، مفهوم ارتداد و کفر را از موضوعیت می اندازد و دلیلش هم این است که در بین ما تفکری تقلیدی وجود دارد که مانع ورود مدرنیته به کارزار فکری ما می شود. دوم ـ دینداری معاصر ماست که بی شک باید بین آن و اسلام فرق گذاشت. به این شکل که دینداری بحران زده ای که سخنش سلبی است و روشش طرد است و سبکش یقینی و وگماتیک، خودداری می کند از این که در مقابل بدیهیات و اصول ثابت آن، طرح سوال شود. منبع: مجله الکترونیکی اخوت









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن