محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845303285
تخریب بنیان خانواده با هدف رهایی مسائل جنسی
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
اوشو و نفی نهاد خانواده؛
تخریب بنیان خانواده با هدف رهایی مسائل جنسی
اوشو شکل جدیدی غیر از ازدواج را برای یک زندگی جمعی پیشنهاد میکند و نام آن را (کَمون) میگذارد.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، انسان موجودی اجتماعی است که پیش از هر چیز به خانواده نیاز دارد، چنانکه برای تحقق بخشیدن به فرایند رشد و تکامل خویش به ارتباط با دیگران نیازمند است. نوزاد انسان بیش از هر موجود دیگر نیازمند پدر و مادر و حمایت آن دو هست و نمیتواند بهتنهایی به زندگی ادامه دهد، باآنکه جانداران دیگر میتوانند پس از تولد نیازهای اولیه خود را تا اندازهای تأمین کنند. در این مسئله گرچه نیازهای جسمی کودک مانند غذا، لباس و مصونیت در برابر خطرها موردنظر است، اما بُعد دیگر وجود او یعنی روان و شخصیت کودک نیز اهمیت دارد، زیرا شخصیت و روحیات او نیز در این مرحله شکل میگیرد و نخستین سنگ بنای آن گذاشته میشود.
یکی از نهادهای مهم اجتماعی که اهمیت و نقشهای مختلف آن موردتوجه علمای مذهبی، صاحبنظران تعلیم و تربیت، جامعه شناسان و روان شناسان قرارگرفته، خانواده است.
صاحبنظران علوم اجتماعی برای خانواده تعاریف فراوانی ارائه کردهاند؛ ازجمله: «خانواده، سازمان اجتماعی معدود و نهاد سازندهای است که از طریق ازدواج که یک قرارداد اجتماعی است، تشکیل میشود.»[۱] «ازدواج و تشکیل خانواده، خدمتی است برای پدید آمدن یک کانون آسایش و خوش بختی و نشاط طبیعی، ارضای غریزه جنسی، لذت بردن از زندگی، بهرهمندی از محبت و تعاون و مددکاری و سرانجام امتزاج دو روح در افق محبت و هم آهنگی و اتصال دو دریا از نیرو و قدرت، برای رسیدن به هدفی متعالی.»[۲]
اهمیت خانواده و نقش آن در جامعه بشری از رهاورد تأمل و تفکر در این دو بعد وجود کودک، آشکار میگردد. خانواده یک واحد اجتماعی است که هدف از آن در نگاه قرآن، تأمین سلامت روانی برای سه دسته است: زن و شوهر، پدر، مادر و فرزندان. همچنین هدف، ایجاد آمادگی برای برخورد و رویارویی با پدیدههای اجتماعی است. قرآن کریم میفرماید: «والذین یَقولونَ رَبَّنا هَب لَنا مِن أَزواجِنا قُرَّةَ أَعینٍ وَ اجعَلنا لِلمُتَّقین إِماماً [فرقان/۷۴] و کسانی که میگویند خدای ما، ما را از همسرانمان نور چشمان ببخش و ما را رهبر پرهیزکاران گردان.»
این آیه بر اهمیت خانواده و پیشآهنگی آن در تشکیل جامعه نمونه انسانی اشاره دارد، چنانکه پیوندهای سالم و درخشان خانوادگی را ایدهآل پرهیزکاران معرفی میکند.
همچنین امام رضا (علیهالسلام) با اشاره به آثار و برکات ازدواج میفرمایند: «وَ لَوْ لَمْ یَکُنْ فِی الْمُنَاکَحَةِ وَ الْمُصَاهَرَةِ آیَةٌ مُحْکَمَةٌ وَ لَا سُنَّةٌ مُتَّبَعَةٌ وَ لَا أَثَرٌ مُسْتَفِیضٌ لَکَانَ فِیمَا جَعَلَ اللَّهُ مِنْ بِرِّ الْقَرِیبِ وَ تَقْرِیبِ الْبَعِیدِ وَ تَأْلِیفِ الْقُلُوبِ وَ تَشْبِیکِ الْحُقُوقِ وَ تَکْثِیرِ الْعَدَدِ وَ تَوْفِیرِ الْوَلَدِ لِنَوَائِبِ الدَّهْرِ وَ حَوَادِثِ الْأُمُورِ مَا یَرْغَبُ فِی دُونِهِ الْعَاقِلُ اللَّبِیبُ وَ یُسَارِعُ إِلَیْهِ الْمُوَفَّقُ الْمُصِیب؛ [۳] اگر درباره ازدواج و وصلت آیهای روشن از کتاب خدا و سنتی پیروی شده از پیامبر و احادیث فراوان نبود، بیگمان آثار و برکاتی چون نیکی کردن به خویشاوندان، نزدیک ساختن افراد، دور و اُلفت بخشیدن میان دلها و در هم تنیدن حقوق و افزودن بر جمعیت و اندوختن فرزند برای رؤیایی با سختیهای روزگار و پیشامدهای زمانه کافی بود که خردمند دانا به این کار رغبت نماید و انسان رهیافته درست اندیش بهسوی آن بشتابد.» در درون واحد اجتماعی خانواده پدر و مادر از آغاز تولد کودکان بهعنوان الگو برای آنان مطرح هستند، نقش و معنای اهمیت خانواده در بهسازی وضعیت بشر نیز در همین واقعیت نهفته است. در نگاه پیشوایان دین، باورها، چگونگی زندگی، عادتها، تمایلات و اهداف والدین از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر کودکان هستند. بنابراین نوع رفتار والدین در هماهنگسازی خواستها و تمایلات خودشان از یکسو و تمایلات خانوادگی و اجتماعی از سوی دیگر و همچنین تلاش پیوسته آنان برای تأمین رفاه و سلامتی روانی خانواده و نوع برخوردشان با وظایف دینی و اجتماعی از عوامل ایجاد هسته تعاون و همکاری اجتماعی در کودک شمرده میشوند.
ارزش خانواده پیش از هر چیز بر پایه مودّت و دوستی بین اعضای آن استوار است، اعضایی که انجام حقوق متقابل، آنان را در کنار یکدیگر نگاه داشته است و اگر این جریان بر اساس دوستی و تفاهم ادامه یابد به کمال انسانی مورد انتظار خواهد انجامید.
یکی از برداشتهای نادرست اوشو در مورد مفهوم و ماهیت ازدواج نگرش وی به ساختار ازدواج در ادیان و جوامع انسانی میباشد. اوشو اساس ساختار اصلی خانواده را بر اساس مالکیت قرار داده که شوهر مالک زن است و هردو مالک فرزندان هستند لحظهای که تو مالک انسانی شدی منزلت آزادی و انسانیت را از او سلب کردهای تو همه زیباییها را از او گرفتهای و بر این اساس مخالفت خود را با ازدواج سر میدهد چون مخالف آزادی فردی است. در برابر این ادعا میتوان گفت که در نظام خانواده بحث از آیین همسرداری است نه آیین بردهداری. از طرفی آموزههای دینی مالکیت یک فرد بر فرد دیگری را کاملاً و با قاطعیت رد میکند و مالکیت صِرف مخصوص خالق انسان هست «لِلَّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض[آلعمران/۱۸۹] و حکومت آسمانها و زمین، از آن خداست و خدا بر همه چیز تواناست.»
در کلام وحی بنیان خانواده نه بر اساس مالکیت بلکه بر اساس مَوَدَّت و رحمتی است که خداوند متعال آن را به یک خانواده ارزانی داشته تا بهوسیله آن به آرامش و سعادت برسند: «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُون[روم،۲۱] و از نشانه های او اینکه از (نوع) خودتان همسرانی برای شما آفرید تا بدانها آرام گیرید و میانتان دوستی و رحمت نهاد آری در این (نعمت) برای مردمی که میاندیشند قطعاً نشانه هایی است.»
با اندک مطالعهای در متون دینی و آموزههای اسلامخواهیم دید که اسلام روابط و تعاملات موجود در خانواده را بر اساس محبت و همدلی قرار داده و این محبت عامل تحکیم این پیوند ناگسستنی خواهد بود.
بنا بر آیه فوق محبت هدیهای است آسمانی از ناحیه خداوند متعال برای تمامی بندگان، تا همه بندگان بامحبت و عشق ورزیدن به یکدیگر عبادت خداوند را بیشازپیش بجا بیاورند.
همچنین اوشو شکل جدیدی غیر از ازدواج را برای یک زندگی جمعی پیشنهاد میکند و نام آن را (کَمون) میگذارد.
میگوید: باید شکلهای جدیدی از زندگی گروهی پدید آید من برای پرهیز از تداخل واژهها اسم آنها را اجتماع یا جامعه نمیگذارم بلکه این زندگی گروهی جدید را (کمون) میخوانم این واژه بسیار مهمی است مفهوم آن این است جایی که مردم فقط باهم زندگی نمیکنند بلکه ارتباط و پیوند عمیق با یکدیگر دارند.[۴] اوشو نتیجه این (کمون) را آفرینش انسان نوین میداند. و میگوید همه تلاش من بر یکچیز متمرکز است: آفرینش انسانی نوین مثل (زوربای بودا)[۵] «بهشت برین این انسان نوین همین سیاره خاکی خواهد بود ما قادریم در همینجا بهشتی خلق کنیم، همینجا بر روی این سیاره خاکی. [۶]
دورنمای وی از دنیای نوین یعنی دنیای کمونها دنیایی عاری از خانوادههاست او در مورد معنویتی که در کمون خویش میخواهد به انسان نوین ارائه دهد چنین میگوید: انسان اینجاست تا مشعوف گردد، سر ذوق بیاید و تا آنجا که ممکن است زیبا تؤام با آرامش و راحتی زندگی کند. [۷] اگر دلیل اوشو برای مقابله با نهاد خانواده و ایجاد (کمون) تأمین آرامش و شادمانی باشد، طبیعتاً این آرامش در یک زندگی سالمی شکل میگیرد که بنای آن بر مودّت و محبت گذارده شده و فرزندان بهعنوان رحمت الهی چراغ فروزانی هستند که بر زیبایی این زندگی دوچندان میکنند«رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَ ذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُن» [فرقان/۷۴] پروردگارا! از همسران و فرزندانمان مایه روشنی چشم ما قرار ده. (قرة عین) معادل نور چشم است که در فارسی، کنایه از کسی که مایه سرور و خوشحالی است این تعبیر در اصل از کلمه قُر (بر وزن حُر) گرفتهشده که به معنی سردی و خنکی است، و ازآنجاکه معروف اشک شوق همواره خنک، و اشکهای غم و اندوه داغ و سوزان است، لذا (قُرَّةَ عَین) به معنی چیزی است که مایه خنک شدن چشم انسان میشود، یعنی اشک شوق از دیدگان او فرومیریزد، و این کنایه زیبایی است از سرور و شادمانی.
امام علی (علیهالسلام) در مورد آرامش میفرماید: ا الأنسُ فی ثَلاثَةِ الزَوجَةِ المُوافَقَةِ وَ الوَلَدِ الصالِحِ (اَلبارَ) وَ الأَخَ المُواِفق؛ [۸] آرامش در سه چیز است: همسر موافق و همراه، فرزند صالح، برادر همراه». پیامبر اكرم (صلیالله علیه و آله) میفرماید: «در روز رستاخیز، مردی از امت مرا میآورند، درحالی که هیچ کار نیکی که به سبب آن، برایش امید بهشت برود، ندارد اما خداوند متعال میفرماید: أدخلوهُ الجنّةَ فَإنّهُ کانَ یَرحَمُ عَيالَه [۹]، او را به بهشت ببرید چراکه به خانوادهاش مهر میورزد». فرزندان کوچکتر در چنین خانوادهای در سایه مهر و رحمت پدر و مادر قرارمیگیرند و حوائج ضروری زندگی فرزند را تأمین میکنند، لذا آن محبت و مودت وادارشان میکند به اینکه در حفظ و حراست، و تغذیه، لباس، منزل، و تربیت او بکوشند، و اگر این رحمت نبود، نسل بهکلی منقطع میشد، و هرگز نوع بشر دوام نمییافت. [۱۰] امام صادق (علیهالسلام) میفرماید: «انّ اللَّهَ لَیَرْحَمُ الْعَبْدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ [۱۱]، خداوند در قیامت بندهاش را به خاطر شدت محبت او به فرزندش رحم میکند و میبخشد.»
با توجه به عبارتهای نقلشده از اوشو به نظر میرسد منظور اوشو از یک زندگی کمونی و همچنین ساختن بهشت روی زمین، آزاد بودن تمامی فسادهای انجامشده توسط بشر خصوصاً در مورد مسائل جنسی و زناشویی است، تا او و پیروانش بتوانند بدون هیچگونه مسئولیت در قبال طرف مقابل و همچنین عدم پیوند عاطفی با جنس مخالف، به سرمستیهای برخاسته از نفوس بیمارشان ادامه دهند.
پینوشت:
[۱]. محمدحسین فرجاد، مقدمهای بر جامعهشناسی و سیر تحول و تکامل جامعه، تهران، نشر بوعلی، ص ۱۱۰.
[۲]. ناهید مهابادی راد، روانشناسی ازدواج یا تشکیل خانواده، تهران، نشر حافظ، ۱۳۷۱، ص ۸۹.
[۳]. اصول کافی، محمد بن یعقوب کلینی، ج ۵، ص ۳۷۴.
[۴]. آینده طلایی، اوشو، مترجم مرجان فرجی، نشر فردوس، ۱۳۸۱، ص ۹۵
[۵]. آینده طلایی، اوشو، مترجم مرجان فرجی، نشر فردوس، ۱۳۸۱، ص ۱۰۲
[۶]. همان، ص ۱۰۲
[۷]. همان، ص ۱۰۵
[۸]. غررالحکم، تمیمی آمدی، (یکی از بزرگان علمای شیعه امامیه بوده است)، ص ۴۰۶.
[۹]. کنز العمال، علاء الدین علی المتقی بن حسام الدین الهندی (متقی هندی)، ج ۱۶، ص ۲۷۶.
[۱۰]. برگرفته از کتاب شریف المیزان فی تفسیر القرآن، علامه طباطبایی، ذیل آیه ۲۱ سوره روم
[۱۱]. الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، ج ۶، ص ۵۰.
منبع: ادیان نت
۰۸/۰۳/۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]
صفحات پیشنهادی
حوزه و نهادهای دینی به مسائل جوانان و خانوادهها، بیشتر توجه کنند
چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۸ یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت حوزههای علمیه و نهادهای دینی کشور از جمله دبیرخانه دین پژوهان به مسائل جوانان و خانوادهها توجه بیشتری داشته باشند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله ابراهیم امینی در دیدار مدیرعامبیتوجهی به عفاف و حجاب بنیان خانوادهها را تهدید میکند
چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۸ مدیر کل تبلیغات اسلامی قم گفت امروزه در خانوادهها در عرصه عفاف و حجاب و ارتباط نامحرمان با هم خطراتی به وجود آمده است که در صورت بیتوجهی ممکن است در آینده مخاطرات زیادی بنیان خانوادهها را تهدید کند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنهدف دشمنان فروپاشی بنیان مستحکم خانوادههاست
حجتالاسلام ناصر نقویان هدف دشمنان فروپاشی بنیان مستحکم خانوادههاست دشمنان با ابزاری مثل ماهواره و شبکههای مجازی سعی در فروپاشی کانون مقدس خانوادههای ایرانی دارند به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل حجتالاسلام ناصر نقویان در مراسم گرامیداشت شهدای فتح خرمشهر که در مسجدامام جمعه خرمدره: فروپاشی کانون خانواده هدف اصلی دشمن در جنگ نرم است
امام جمعه خرمدره فروپاشی کانون خانواده هدف اصلی دشمن در جنگ نرم استامام جمعه خرمدره گفت فروپاشی کانون خانواده هدف اصلی دشمن در جنگ نرم است به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان حجتالاسلام سید علی حسینی در خطبههای این هفته نماز جمعه خرمدره با دعوت نمازگزاران به ربرگزاری نشست علمی تأملی در بنيان هستیشناسانه علوم انسانی
برگزاری نشست علمی تأملی در بنيان هستیشناسانه علوم انسانی شناسهٔ خبر 2762675 - پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۵۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها گروه فلسفه علوم انساني پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نشست علمی تأملی در بنيان هستی شناسانه علوم انسانی را در روز شنبه ۹ خرداد برگزار میكند به گزاهشدار نسبت به شکاف نسلی و کمبود محبت در بنیان خانواده
هشدار نسبت به شکاف نسلی و کمبود محبت در بنیان خانواده روز نو هادی معتمدی آسیبشناس مسایل اجتماعی افزایش شکاف نسلی و گرفتار شدن در دام آسیبهای زودرس را تبعات عدم گفتگو و تعامل خانوادهها با یکدیگر دانست اخیرا رئیس انجمن مددکاری ایران اعلام کرده است که میانگین گفتوگو در خانوتمرکز اصلی جنگ فرهنگی بر بنیان خانواده است
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی تمرکز اصلی جنگ فرهنگی بر بنیان خانواده است خبرگزاری پانا دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی گفت تمرکز اصلی جنگ فرهنگی بر بنیان خانواده است ۱۳۹۴ سه شنبه ۵ خرداد ساعت 10 51 به گزارش خبرگزاری پانا سردار یعیک مقام فلسطینی: رژیم صهیونیستی با هدف تحریف حقایق تاریخی دست به تخریب شهرها می زند
یک مقام فلسطینی رژیم صهیونیستی با هدف تحریف حقایق تاریخی دست به تخریب شهرها می زند رام الله - ایرنا - در ادامه طرح پاکسازی آثار تاریخی در بخش های اشغال شده سال 1948 فلسطین رژیم صهیونیستی اجرای طرح آوری آرائیل وزیر افراطی و تندروی این رژیم در استیلاء و سپس تخریب منازل قدیمی شهچگونگی رهایی از فکر گناه
آیت الله جوادی آملی چگونگی رهایی از فکر گناه هرگاه شیطان وسوسه ات می کند تا از راه حق گمراهت کند و خدا را از یادت ببرد پس از او به خدا پناه ببرکه او به کمک حق بر باطل آید و مظلوم را یاری رساند چرا که خود فرمود شیطان بر مومنان و بر کسانی که بر خدا توکل کنند سلطه ای ندارد به گهدف شيطان
اخلاق هدف شيطان رانده شدن شيطان و نابودي اعمال هزار ساله موجب شد تا حسادت او به كينه مبدّل شود و از خداوندمتعال مهلتي بخواهد تا تمام تلاش خود را براي گمراه كردن انسان به كار گيرد به خاطر همين پس از گرفتن مهلت از سوي خداوند قسم خورد كه به عزّتت سوگند تمام انسانها را گمراه خوانسخه های اولیاء خدا برای رهایی از خطورات نفسانی ذهنی
پای درس اخلاق آیت الله قرهی نسخه های اولیاء خدا برای رهایی از خطورات نفسانی ذهنی شناسهٔ خبر 2582063 - یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله قرهی در درس اخلاق اخیر خود گفت راه کنترل نفس و رسیدن به مقام انسانیت برونرفت از رذائل استشهروندان بیشکک به قانون آموزش مسائل جنسی در قرقیزستان اعتراض کردند
شهروندان بیشکک به قانون آموزش مسائل جنسی در قرقیزستان اعتراض کردندامروز تعدادی از قرقیزها با تجمع در مقابل ساختمان پارلمان قرقیزستان اعتراض خود را نسبت به آموزش مسائل جنسی برای نوجوانان و کودکان این کشور ابراز داشتند به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک امروز تعدادی از نمایتغيير سبك زندگی خانواده ايرانی هدف دشمن برای تزلزل فرهنگی است
حجت الاسلام رضوی نسب تغيير سبك زندگی خانواده ايرانی هدف دشمن برای تزلزل فرهنگی است شناسهٔ خبر 2756635 - شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۶ استانها > سمنان ميامی-امام جمعه بسطام با اشاره به این مطلب که تغيير سبك زندگی خانواده ايرانی هدف دشمن برای تزلزل فرهنگی کشور است گفت خانواده يكآزار وحشیانه جسمی و جنسی کودک 5 ساله توسط خانواده اش!
در مصاحبه با پزشکی قانونی آزار وحشیانه جسمی و جنسی کودک 5 ساله توسط خانواده اش دادستانی تهران رسیدگی به پرونده کودکی را که آزار جسمی و جنسی دیده و دچار شکستگیهای متعدد شده است آغاز کرد به گزارش سرویس حوادث جام نیوز به نقل از شرق دادستانی تهران رسیدگی به پرونده کودکیکارهایی که نباید در طول رابطه جنسی انجام دهید
کارهایی که نباید در طول رابطه جنسی انجام دهید قبل از رابطه جنسی لمس بخش هایی از بدن همسر لازم است کارهایی هستند که در طول رابطه جنسی بهتر است انجام نگیرند در حالیکه بسیار افراد آگاهی کامل را نداشته و دست به انجام این کارها در طول رابطه جنسی می زنند کارهایی مانند نبوسیدن همسر درامام موسی صدر بنیانگذار ادبیات مقاومت در لبنان بود
محمدعلی مهتدی امام موسی صدر بنیانگذار ادبیات مقاومت در لبنان بود شناسهٔ خبر 2667265 - شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۷ دین و اندیشه > اندیشمندان محمد علی مهتدی با اشاره به نقش کلیدی امام موسی صدر در شکل گیری ادبیات مقاومت در لبنان تصریح کرد امام موسی صدر بنیان گذار ادبیات مقاومت دمبلغان در نیمه شعبان چه مسائلی را تبلیغ کنند؟
دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۰ مدیر کل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت بمناسبت نیمه شعبان و سالروز رحلت امام خمینی ره مبلغانی برای آگاهی بخشی عموم به سراسر کشور اعزام میشوند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام غلامعباس موسوی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها