تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمت نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و تعليم دهيد، بفهميد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798763666




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

۴ گره‌ای که در زمان ظهور باز می‌شوند


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: ۴ گره‌ای که در زمان ظهور باز می‌شوند
امیرالمؤمنین(ع) در خطبه ۱۵۰ نهج‌البلاغه می‌فرماید: «یَصدَع شَعبا و یشعَبَ صَدعا»، حضرت مهدی می‌آید تا بین کسانی که متحد شده‌اند (کفار) شکاف بیندازد و آن‌هایی را که پراکنده و متفرق هستند(مؤمنین)متحد کنند

۴ گره‌ای که در زمان ظهور باز می‌شوند
محسن اسماعیلی رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه جلسات شرح خطبه‌های نهج البلاغه در مسجد هفتاد و دوتن مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی، به خطبه ۱۵۰ این کتاب شریف اشاره کرد و به فارس  گفت: این خطبه درباره پیشگویی زمان ظهور حضرت ولیعصر(عج) است. آنجا که می‌فرماید:«الا و ان من ادرکها منّا یسری فی ظلمات هذه الفِتن بسراجٍ منیر، و یحذوا فیها علی مثال الصالحین»؛ کسی از ما اهل بیت(ع) که آن زمان را درک می‌کند(یعنی حضرت مهدی(عج))، در تاریکی و ظلمت شبانه آن دوران حرکت می‌کند، در حالی‌ که یک چراغ فروزان در دست دارد.وی با اشاره به آیه شریفه ۴۶ سوره احزاب مبنی بر «وَ دَاعِیًا إِلَی اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِرَ‌اجًا مُّنِیرً‌ا»، این چراغ فروزان را تعبیر به حضرت رسول اکرم(ص) کرد و ابراز داشت: پیامبر خودشان سراج منیر بودند و با توجه به ادامه خطبه که حضرت می‌گوید: رفتار ایشان شبیه صلحا است، بیشتر متوجه می‌شویم که آن حضرت رهرو راه پیامبر اکرم و اهل بیت(ع) است. چرا که منظور از صالحین در عبارت «و یحذوا فیها علی مثال الصالحین» آن بزرگواران هستند.اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که آمدن منجی موعود، با یک چراغ فروزان و رفتاری مانند آباء صالحش برای چیست؟ افزود: به عبارت ساده‌تر ما انتظار چه پیشامدی را باید از ظهور حضرت حجت داشته باشیم؟ در ادامه خطبه ۱۵۰ چهار اتفاق را نتیجه ظهور حضرت مهدی می‌داند، حضرت می‌فرماید: اولین کار آن امام گشایش در کار مردم است «لِیحُلّ فیها رِبقا»؛ یعنی امام زمان ظهور می‌کنند، اول برای اینکه گره‌گشایی کنند.رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق(ع) بیان داشت: «ربق» به طنابی می‌گویند که پر از گره است. به هر گره هم ربقه گفته می‌شود، اشاره دارد به گره‌های مادی و معنوی که در زندگی بشر افتاده است، چرا که قبل از ظهور هم مردم دچار جهل هستند و گره‌های فکری و اعتقادی در زندگی‌شان دیده می‌شود و هم با مشکلات مالی و مادی رو به رو هستند، به عبارت کامل‌تر پیش از ظهور رفاه ممکن نیست. گشایش‌ها و توسعه‌هایی که امروز می‌بینیم در مقابل آنچه باید باشد و إن‌شاء‌الله اتفاق می‌افتد، هیچ است، چرا که بوجوده سبطت الارض و السماء و بیمنه رزق الورا، وقتی بین ما و بهانه خلقت و این وجود شریف، فاصله است به طور طبیعی، نعمات هم از بشر دریغ می شود.وی با اشاره به سخن دیگری از امام علی(ع) در خطبه ۱۰۰ ادامه داد: جایی که حضرت فرمودند: ألا إِنّ مثل آلِ مُحمّدٍ صلى الله علیه وآله وسلم کمثلِ نُجُومِ السّماءِ: إِذا خوى نجْمٌطلع نجْمٌ، فکأنّکُمْ قدْ تکاملتْ مِن اللهِ فِیکُمُ الصّنائِعُ، وأراکُم ما کُنْتُمْ تأْمُلُ، آگاه باشید که خاندان حضرت رسول(ص) همانند ستارگان آسمانند که هر گاه یکى از آن‌ها غروب کند، ستاره دیگرى جای آن را پر مى‏‌کند و گفتیم که پی در پی می‌آیند تا به آن ستاره آخر برسد، در ادامه حضرت می فرماید که به وضوح می‌بینم که در آن زمان و با آمدن آخرین ستاره، نعمت‌هاى خدا بر شما تمام شده و شما به آنچه آرزو دارید می‌رسید.اسماعیلی با اشاره به بخشی از خطبه ۱۳۸ نهج البلاغه که آن نیز درباره ظهور حضرت حجت است، ابراز داشت: امام علی(ع) می‌فرماید: بدانیدکه فردا او می‌آید (فردایى که‏ مرکز حوادثی است که به ذهن کسی نمی‌رسد)...کسى بر شما حکومت‏ خواهد کرد که از تمام کسانی که در طول این سال‌ها به بشر ظلم کرده‌اند انتقام می‌گیرد و زمین آنچه را که از گنج و نعمت درون خود دارد، داوطلبانه برای او بیرون می‌دهد و کلید تمام نعمات را به او می‌سپارد.وی افزود: این یعنی وقتی حضرت در پرده غیبت هستند، زمین تمام نعمت‌هایش را در اختیار بشر قرار نمی‌دهد. اما پس از ظهور اختیار تمام نعمت‌ها در دست ایشان قرار می‌گیرد تا گره از کار بشر باز کنند و قبلاً عرض کردیم که مشکلات فکری بشر هم به خاطر دوری از قرآن است و حضرت از طریق انس با قرآن است که مشکلات اعتقادی و فکری ما را رفع می‌‌کنند.رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق (ع) اثر دوم ظهور حضرت مهدی(عج) را با توجه به خطبه ۱۵۰ نهج البلاغه رهایی تمامی بندگان بیان کرد و گفت: حضرت در ادامه می‌فرماید: گام دوم آن است که «یعتق فیها رقا» رِق یعنی بردگی. ایشان با آمدنشان بردگان را رهایی می‌بخشند. رق هم مصدر است و همه نوع بردگی را شامل می‌شود. چه آن‌ها که جسمشان در اختیار دیگران است و چه کسانی که برده فکری قدرتمندان شده‌اند.وی گام‌های سوم و چهار را با ترجمه عبارت «یَصدَع شَعبا و یشعَبَ صَدعا» چنین بیان کرد: حضرت مهدی(عج) می‌آید تا بین کسانی که متحد شده‌اند (کفار) شکاف بیندازد و آن‌هایی را که پراکنده و متفرق هستند(مومنین)متحد کنند، این نکته بسیار مهم است که وعده خداوند پیروزی کسانی است که با هم متحدند. مؤمنان اگر پراکنده باشند شکست خواهند خورد، وعده خدا این است که اگر متحد باشی (حتی کافر) به پیروزی می‌رسی و اگر متفرق و پراکنده باشی (حتی مؤمن)، شکست خواهی خورد و حضرت حجت می‌آیند تا دل‌های مؤمنان را به هم نزدیک کنند.اسماعیلی بیان داشت: حضرت علی(ع) در جنگ معاویه به یارانشان گفتند آن‌ها بر شما پیروز می‌شوند، نه به خاطر اینکه بر حق هستند، نه، بلکه چون با هم متحدند و روی حرفشان ایستاده‌اند، این سنت الهی است، پیروزی با کسانی است که متحد و همدل باشند و بعد حضرت با می‌گویند: من حاضرم ده نفر از شما را بدهم و یکی از یاران معاویه را داشته باشم و منظورشان به وفاداری آن‌هاست.وی در پایان این جلسه با اشاره به خطبه ۹۷ نهج البلاغه گفت: تفرقه مایه شکست است و اتحاد مایه پیروزی و متأسفانه در زمان غیبت دشمنان خدا متحدند و مؤمنان و دوستان خدا پراکنده‌اند، چیزی که بدون شک از بزرگترین معضلات امروز ماست، ببینید چطور یک جمع کوچک به اسم اسرائیل هر کاری می‌خواهد می‌کند و این همه مسلمان نمی‌توانیم جلوی او در بیاییم! این ناشی از عدم اتحاد ماست، اگر می‌خواهیم منتظر واقعی آن حضرت باشیم، باید همین چهار کار را انجام دهیم. تا می‌توانیم گره از کار مردم باز کنیم تا می‌توانیم فکر و روح مردم را آزاد کنیم و برای همدلی و اتحاد مؤمنین تلاش نماییم تا إن‌شاء‌الله بستر ظهور آن بزرگوار نیز فراهم شود.فرهنگ نیوز

پنجشنبه 7 خرداد 1394 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن