محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845241107
از ابتدا موضع موافق یا مخالف گرفتن کار انسان با ایمان نیست
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: محسن اسماعیلی در شرح نهجالبلاغه؛
از ابتدا موضع موافق یا مخالف گرفتن کار انسان با ایمان نیست
شناسهٔ خبر: 2587192 - جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
دین و اندیشه > قرآن و متون دینی
از ابتدا موضع موافق یا مخالف گرفتن کار انسان با ایمان نیست. مومن باید تابع حق باشد. این دو جمله به هم پیوسته، جامعه را از افراط در خوش بینی یا تفریط و بدبینی زیادی نجات می دهد که ما به آن محتاجیم. به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر گزارشی از سلسله جلسات شرح نهج البلاغه است که با سخنرانی دکتر محسن اسماعیلی استاد دانشگاه چهارشنبه ها بعد از نماز مغرب و عشاء در مرکز فرهنگی شهدای هفتم تیر(سرچشمه) برگزار می شود.در شرح و تفسیر نامه ۶۹ نهج البلاغه به این سه جمله رسیدیم که «وَلاَ تَجْعَلْ عِرْضَکَ غَرَضاً لِنِبَالِ الْقَوْلِ، وَلاَ تُحَدِّثِ النَّاسَ بِکُلِّ مَا سَمِعْتَ بِهِ،فَکَفَي بِذلِکَ کَذِباً، وَلاَ تَرُدَّ عَلَي النَّاسِ کُلَّ مَا حَدَّثُوکَ بِهِ، فَکَفَي بِذلِکَ جَهْلاً». خود را با دست خود و داوطلبانه، حیثیت خود را سوژه حرف و حدیث دیگران قرار ندهید. هر چیزی که می شنوید، برای دیگران بازگو نکنید و قبل از بازگو کردن نسبت به صحت آن یقین حاصل کنید.اگر انسان هر چه می شنود بی درنگ نقل کند، فرمودند که نشانه آلوده شدن او به دروغ است. وَلاَ تَرُدَّ عَلَي النَّاسِ کُلَّ مَا حَدَّثُوکَ بِهِ، فَکَفَي بِذلِکَ جَهْلاً»؛ هرچه از مردم می شنوی را تکذیب و رد نکن که این نشانه جهالت است. جلسه قبل درباره جمله آخر بحث می کردیم و صحبت در این بود که اولا معنی جمله چیست؟ یعنی چه که هرچه را می شنوی تکذیب نکن؟ و ثانیا چرا؟ چرا اگر چنین کاری بکنی نشانه جهل است؟عرض شد که جهل در اینجا ممکن است دو معنی داشته باشد: در مقابل علم و یا در مقابل عقل. گاهی به معنای عدم العلم است و گاهی به معنای عدم العقل که در فارسی به نادانی و یا نفهمی بیان می شود. البته کثرت استعمال این بحث در معنای دوم، باعث می شود که عندالاطلاق، منصرف به معنای دوم باشد و برای همین هم ما بر این اساس جمله را معنی کردیم: «هرچه را می شنوی رد و تکذیب نکن؛ که این نشانه نفهمی و بی عقلی است». چرا؟ در بیان چرایی آن هم دو وجه را بیان کردیم. یکی اینکه ما بالوجدان و واقعا می دانیم گرچه همه شنیده هایمان درست نیست؛ اما همه شنیده هایمان دروغ هم نیست که رد کنیم. در بین شنیده هایمان هم راست هست و هم دروغ. باید درنگ و تامل کرد و درست را قبول و غلط را رد کرد. دوم اینکه این حالت که همه چیز را دروغ بداند؛ نشان این است که فهم قاصر خودم را ملاک فهم همه چیز می دانم و سر مخالفت با همه چیز دارم و این نیز نشانه بی عقلی است؛ چرا که «همه چیز را همگان دانند».من یک نکته ای را به عرایض قبلی و در ادامه اضافه کنم.این دو جمله در کنار هم، درسی بزرگ برای زندگی روزمره ماست. کدام دو جمله؟هرچه می شنوی قبول نکن.هرچه می شنوی رد نکن.معلوم می شود انسان مومن مطلوب امیرالمومنینسلام الله علیه، انسانی است که متعادل است؛ نه آنقدر ساده لوح و خوش بین که همه چیز را نقل کند و نه آنقدر بدبین که همه چیز را غیر از حرف خودش رد کند. نه ساده لوح است و نه متوهم. باید شنیده هایش را، طبق اصطلاح قرآنی، «تَبَیُّن» باید بکند. یعنی بررسی کند و اگر درست است، متواضعانه بپذیرد و اگر نادرست است، قاطعانه رد کند. از ابتدا و پیشاپیش موضع موافق یا مخالف گرفتن کار انسان با ایمان نیست. مومن باید تابع حق باشد. این دو جمله به هم پیوسته، جامعه را از افراط در خوش بینی یا تفریط و بدبینی زیادی نجات می دهد که ما به آن محتاجیم.اما بعد؛ هفته قبل که این جمله را خواندیم، عرض کردم که این جمله را بر اساس بیان و ترجمه عموم مفسران و مترجمان بیان می کنیم و جلو می رویم. الان می خواهم دو مطلب را خودم اضافه بر فرمایش بزرگان بیان کنم. مطلب اول. همان طور که گفتیم جهل در این روایت، مثل جاهای دیگر، حمل بر نفهمی و بی عقلی می شود. اما در اینجا اشکالی ندارد که معنای اول هم استفاده شود. یعنی بگوییم: «هر چیزی را که شنیدی تکذیب نکن؛ که این نشانی نادانی (نه نفهمی) تو است». چرا این ترجمه هم درست است؟ چون هر دو وجهی که گفتیم، با این ترجمه هم سازگار است.اولا ما می دانیم که همه چیز را نمی دانیم. با این دانسته خودمان که نباید مقابله کنیم. کسی که همه حرف های مردم را دروغ می پندارد؛ علاوه بر بی عقلی، نادانی هم کرده است. زیرا به این اندازه هم حتی علم ندارد که همه چیز را نمی داند. در واقع در اینجا بی عقلی و نادانی با هم جمع می شوند.این احتمال از اینجا به هنم متبادر شد که در فرمایشات امیرالمومنین(سلام الله علیه) در نهج البلاغه چنین تعبیری در جاهای دیگر وجود دارد. مثلا همین جمله ای که شنیده ایم و معروف است و در دو جای نهج البلاغه (هم در حکمت ۱۷۲ و هم در حکمت ۴۳۸) هم آمده است: «النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا »؛ یعنی مردم، عموما، دشمنی می کنند با آنچه نمی دانند. با نادانی خودشان دشمنی می کنند. یعنی معمولا مردم عادی وقتی چیزی را نمی دانند، به جای اعتراف به نادانی و سرزنش خودشان برای عدم العلم و همت برای یادگیری، منکر نادانی خودشان می شوند. به جای دشمنی با تنبلی خودشان، با واقعیت های عالم هستی دشمنی می کنند. جهل خود را بر طرف نمی کنند. می خواهند مجهولات را برطرف کنند. منکر مجهولاتشان می شوند تا جهلشان را بپوشانند.در جای دیگر می فرمایند: «لا تُعادوا ما تَجهَلونَ ؛ فإنَّ أكثرَ العِلمِ فيما لا تَعْرِفونَ »؛ با نادانی های خودتان دشمنی نکنید؛ چرا که اکثر دانش ها در نادانسته های شماست. تا چیزی شنیدی که با دانسته های تو جور در نمی آید؛ منکر نشو. بگو نمی دانم. این موضوع آنقدر بدیهی است که به ضرب المثل تبدیل شده است: «عدم الوجدان لا يدل على عدم الوجود»؛ اگر من چیزی را نمی فهمم و پیدا نمی کنم، به این معنی نیست که او نیست. نباید تلاش کنم که سطح عالم هستی را به اندازه نادانی خودم پایین بیاورم. باید سطح خودم را بالا ببرم. بعضی به جای وسعت بخشیدن به وجود خود، می خواهند عالم را در ذهن کوچک خود بگنجانند.در خطبه ۱۰۵ حضرت چقدر روانشناسانه می فرمایند: «عِبَادَ اللَّهِ لاَ تَرْکَنُوا إِلَى جَهَالَتِکُمْ» به نادانیتان دل نبندید و تکیه نکنید. انسان آنقدر حب نفس دارد که جهل خود را از علم دیگران بالاتر می داند. «رکون» را آرامش همراه علاقه و محبت ترجمه می کنند. یعنی آدم به چیزی که خیلی علاقه داشته باشد و به آن دلخوش باشد. حضرت می فرمایند اینقدر به نادانیتان دلخوش نباشید. «وَ لاَ تَنْقَادُوا لِاءَهْوَائِکُمْ» تا این اندازه تسلیم هوای نفس نباشید. معلوم می شود که «رکون به جهل» ملازم با «اتباع هوای نفس» است.هوای نفس است که انسان را به دفاع از جهل می کشاند تا برای توجیه آن واقعیت ها را تغییر دهد. این خیلی خطرناک است. چرا؟ چون «فَإِنَّ النَّازِلَ بِهَذَا الْمَنْزِلِ نَازِلٌ بِشَفَا جُرُفٍ هَارٍ» آن کس که به دانسته های خودش اتکا می کند و به نادانسته های خودش دلخوش است، مانند کسی است که بر لبه پرتگاهی خطرناک ایستاده است « یَنْقُلُ الرَّدَى عَلَى ظَهْرِهِ مِنْ مَوْضِعٍ»؛ بار هلاکت خود را از این سو به آن سو می کشد «لِرَاءْيٍ يُحْدِثُهُ بَعْدَ رَاءْيٍ» هر حر فی که می زند از حرف قبلی اش بدتر است. توجیه روی توجیه است. «يُرِيدُ اءَنْ يُلْصِقَ مَا لاَ يَلْتَصِقُ وَ يُقَرِّبَ مَا لاَ يَتَقَارَبُ» می خواهد بی ربط و با ربط را به هم بچسباند. خوب چرا خودمان را به هلاکت بیندازیم؟ یک کلام بگو بلد نیستم... . این جمله معروف را از شیخ الرییس، ابو علی سینا همه شنیده اید: « كل ما قرع سمعك من الغرایب فذره في بقعة الامكان، مالم يذرك عنه قائم البرهان» ؛ هر چه شنیدید و دیدید با عقلتان جور در نمی آید را منکر نشوید. احتمال درستی بدهید؛ تا وقتی که دلیل کافی و محکم برای نادرستی آن پیدا کنید. جمله زیباتر و گویاتری را ابن سینا در اشارات دارد: «ایاک ان یکون تکیسک و تبروک عنالعامه، هو ان تبری منکرأ لکل شیء. فذلک طیش، و عجز...»؛ بپرهیز از اینکه برای اینکه نشان دهی خیلی با هوش هستی، با همه چیز مخالفت کنی. این نشانه سبک عقلی و ناتوانی از درک حقایق عالم است. این راه خطرناکی است و انسان را بر لبه پرتگاه می برد. اگر اینطور شد؛ انسان واقعیت ها و حقایق معنوی را هم که می شنود، چون با عقل ناقصش جور در نمی آید انکار می کند.رضوان خدا بر امام عزیز. در جاهای متعددی از کتابهایش تاکید کرده اند که این عادت را نداشته باشید که مقامات معنوی دیگران را انکار کنید. حتی جایی می فرمایند این حالت مثل این است که حدیثی را منکر شوید. چطور اگر حدیثی را بخوانند و بیخود و بی جهت رد کنی، ممکن است در صورت دریت بودن حدیث، منکر فرمایش ائمه شده باشی. این هم همین طور است. چرا باید منکر شد؟ البته در جا دیگر تذکر می دهند که کاری نکنید که هر کسی برای خودش مغازه باز کند و ادعای کشف و شهود کند. این مطلب نخست که جهل را هم می توان به معنای بی عقلی گرفت (جلسه قبل گفتیم) و هم به معنی بی علمی و یا هر دو. مطلب دوم که به گفته های جلسه قبل اضافه می کنم این است که تا جایی که من دیدم، و خیلی دیدم و گشتم، همه مفسران و مترجمان جمله را همان طور که گفتیم ترجمه کرده اند.در «وَلاَ تَرُدَّ عَلَي النَّاسِ کُلَّ مَا حَدَّثُوکَ بِهِ، فَکَفَي بِذلِکَ جَهْلاً»؛ کلمه « تَرُدَّ» را به معنای انکار کردن در نظر گرفته اند. اما من به نظرم می رسد ظرافتی در این عبارت هست که به آن توجه نشده است. در لغت عرب، ریشه «ردّ» اگر با «علی» متعدی شود؛ معنی دیگری هم دارد: «پاسخ دادن به کسی یا چیزی». اگر به این ظرافت دقت کنیم، معنای این جمله می شود: «هر کس هر چیزی می گوید، جوابش را نده؛ که نشانه بی عقلی است». انسان مومن نباید مقید باشد هر کس چیزی گفت جواب دهد. خیلی جاها بهترین جواب «سکوت» است.کلا اینگونه فهمیده می شود از کتاب و سنت که اگر کسی چیزی می گوید و دنبال کشف مطلب است، کمکش کنید. اما اگر کسی از سر لجبازی و تکبر چیزی می گوید، با او وارد بحت نشوید. این نشانه بی عقلی است که آدم با کسی که از روی تکبر خودش را به نفهمی زده است دهان به دهان شود. به این آدم ها بر می خوریم. می خواهد مسخره کند. در قرآن و روایات داریم که آدم عاقل نباید با این آدم وارد بحث شود. او اصلا همین را می خواهد. در سوره فرقان می فرماید: «وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اسْجُدُوا لِلرَّحْمَنِ قَالُوا وَمَا الرَّحْمَنُ أَنَسْجُدُ لِمَا تَأْمُرُنَا وَزَادَهُمْ نُفُورًا»؛ وقتی می گوید بیایید خدای رحمان را بپرستید؛ با اینکه خدا را خوب می شناسند؛ خودشان را به نفهمی می زنند می گویند: اصلا رحمان چی هست؟ از عمق جان می دانند که آسمان ها و زمین را خدا آفریده. ولی با حالت بدی و برای مسخره می گویند: رحمان اصلا کی هست؟قرآن جواب اینها را نمی دهد. به جای جواب دادن اینها، خدا را توصیف می کند: «تَبَارَكَ الَّذِي جَعَلَ فِي السَّمَاء بُرُوجًا وَجَعَلَ فِيهَا سِرَاجًا وَقَمَرًا مُّنِيرًا؛ وَهُوَ الَّذِي جَعَلَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ خِلْفَةً لِّمَنْ أَرَادَ أَن يَذَّكَّرَ أَوْ أَرَادَ شُكُورًا» ؛ بزرگوار است آن كسى كه در آسمان برجهايى نهاد و در آن چراغ و ماهى نوربخش قرار داد؛ و اوست كسى كه «براى هر كس كه بخواهد عبرت» گيرد يا بخواهد سپاسگزارى نمايد شب و روز را جانشين يكديگر گردانيد.بعد می فرماید: «وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا»؛ پرسیدی رحمان کیست؟ آن را که نمی فهمی. اگر می خواهی برایت عباد الرحمان را توضیح می دهم. کسانی هستند که جواب شما جاهلان را نمی دهند. شما بی عقل ها وقتی سوالی می کنید که عمدا عبادالرحمن را اذیت کنید؛ آنها جوابتان را نمی دهند؛ « قَالُوا سَلَامًا». البته بعضی این آیه را اشتباه معنی می کنند. خیال می کنند اگر کسی چیزی گفت، باید در جوابش به صورت مسخره آمیزی بگویند «سلام علیکم». این نیست. کسی نباید دیگران را مسخره کند. این آیه را باید با آیات بعد معنی کرد: «وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا»؛ سلام این ها هم از روی کرامت است. آنها می خواهند تو را عصبانی کنند و به حرف بکشند؟ تو توجه نکن. با عقل و بزرگواری و بی اعتنایی به آنها از روی عقل و حلم و برای تنبه دادن سلام کن.چه مقابله زیبایی قرآن درست کرده است: وقتی «جاهلون»، «عبادالرحمن» را خطاب می کنند؛ آنها «قالوا سلاما». یعنی عبادالرحمن، مقابل «جاهلون» و همانا عاقلان هستند. بنده خوب خدا عاقل و داناست. اگر دیدیم کسی چیزی می گوید و اگر برگردی بگویی «سلام علیکم»، او بیشتر عصبانی می شود؛ این کار را هم نباید بکنی. اینجا باید خاموش بنشینی. کما اینکه امیرالمومنین فرمودند: «السُّکوتُ عَلی الأحمَق أفضَل مِن جَوابه»؛بهترین جواب نادان و احمق، سکوت است. مولوی هم می گوید:مده پاسخ به گفتار سفیهانهمان بهتر به خاموشی بکوشیمگر نشنیده ای این نکته نغزجواب ابلهان باشد خموشیاز همین جا می توانیم وارد بحث دیگری شویم تحت عنوان جدال و مراء. حضرت ثامن الحجج صلوات الله علیه، به حضرت عبدالعظیم حسنی فرمودند که:«يَا عَبْدَالْعَظِيمِ أَبْلِغْ عَنِّي أَوْلِيَائِيَ السَّلَامَ وَ قُلْ لَهُمْ أَنْ لَایَجْعَلُوا لِلشَّيْطَانِ عَلَى أَنْفُسِهِمْ سَبِيلًا وَ مُرْهُمْ بِالصِّدْقِ فِي الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَه.ِ وَ مُرْهُمْ بِالسُّكُوتِ وَ تَرْكِ الْجِدَالِ فِيمَا لَايَعْنِيهِمْ ...»؛ سلام من را به شیعیان برسان و به آنها از طرف من پیغام بده که راه را برای شیطان باز نکنند. شیطان جر و بحث های بیهوده را دوست دارد. (امر به امر است) به آنها دستور بده که راست بگویند و امانتدار باشند (نشانه شیعه راستگویی و امانتداری است. اصلا در حدیثی از امام صادق علیه السلام به ابی کهمس هست که به فلانی بگو: آنچه که علی را در چشم پیامبر علی کرد؛ راستگویی و امانتداری بود. شما هم اینگونه باشید تا عزیز شوید). و آن ها را به سکوت و ترک بحث در هنگامی که سودی ندارد امر کن. انسان با وارد شدن به بحث با نادان و نفهم، اعصابش خرد می شود و عمرش تلف می شود.وقت خیلی با ارزش است دوستان عزیز. امروز اول شعبان است. ماه رجب به سرعت تمام شد. کانه لحظه ای قبل بود که ماه رجب وارد شد. با همین سرعت و بیشتر ماه شعبان و رمضان و امسال و سال های بعد و عمر انسان تمام می شود. آنهایی که از عمرشان استفاده می کردند؛ خیلی این روزها حسرت می خوردند. روح مرحوم استاد شاد. چنین روزها و شب هایی که جلسه بود با بغض و اشک در چشمان زیبا و لرزش صدا می فرمود: دوستان ماه رجب رفت. ماه رجب در روایات ما به «اصب» یعنی ریزش شدید باران تعبیر شده است. یک ماه رحمت خدا به شدت ریزش کرد. ما خیس شدیم؟ خودمان را زیر آن باران قرار دادیم؟ماه رجب آمد و رفت و به ظاهر ایشان نبودند. ماه رجب هایی هم خواهد آمد که ما نیستیم. باید از این وقتها استفاده کند. می فرمودند: ماه شعبان کمتر از ماه رجب نیست. اگر انسان راست بگوید که از رفتن ماه رجب ناراحت است؛ ماه شعبان را جدی تر بگیرد. اگر ماه شعبان را جدی نگیریم، یعنی از رفتن ماه رجب ناراحت نیستیم. می فرمودند: حزن بر گذشته باید قصد در آینده را درست کند. همان طور که در روایات آمده است؛ خیلی توصیه می کردند که انسان در ماه شعبان استغفار کند. شست و شوی انسان است و آماده شدن روح است برای ماه مبارک.بعد از استغفار دعا کنید: شست و شویی کن و وانگه به خرابات خرام... . باید حسرت لحظاتی را بخوریم که دیگر آن صدا را بشنویم. باید تصمیم بگیریم که عمرمان را بیهوده به بحث و جدل با دیگران تلف نکنیم؛ مگر اینکه برای هدایت دیگران باشد. روح انسان از ترجمه این ادعیه هم پرواز می کند... این دعایی که از امیرالمومنین است و همه ائمه هم این را می خواندند: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اسْمَعْ دُعَائِي إِذَا دَعَوْتُكَ وَ اسْمَعْ نِدَائِي إِذَا نَادَيْتُكَ وَ أَقْبِلْ عَلَيَّ إِذَا نَاجَيْتُكَ فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَيْكَ وَ وَقَفْتُ بَيْنَ يَدَيْكَ مُسْتَكِينا لَكَ مُتَضَرِّعا إِلَيْكَ رَاجِيا لِمَا ....
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]
صفحات پیشنهادی
متهمکردن دیگران بدون دلیل، ایمان انسان را از بین میبرد
سهشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۱ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار ع گفت رسانههای گروهی اگر حقوق افراد را رعایت کنند زمینه اعتماد عمومی به رسانهها در جامعه فراهم میشود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد فاضللنکرانی در نشستموافقان و مخالفان سیمکارت ویژه کودکان
به گزارش جام جم کلیک افزایش نفوذ استفاده از ابزارهای دیجیتال مانند تلفن همراه و تبلت بین کودکان و نوجوانان مسئولان قانونگذار در حوزه آیسیتی را مجاب کرد تا دسترسی به سیمکارتها برای این گروه سنی را قانونمند کنند برهمین اساس نیز اپراتورها موظف به تولنظر موافقان و مخالفان یک تغییر دستور/ پژمانفر: وجود دو شورا در حوزه فضای مجازی موجب موازیکاری و اخلال در امو
نظر موافقان و مخالفان یک تغییر دستور پژمانفر وجود دو شورا در حوزه فضای مجازی موجب موازیکاری و اخلال در امور میشود بذرپاش شأن اجرایی برای شورای فناوری اطلاعات دیده نشده استموافقان تغییر دستور مجلس برای بررسی طرح ادغام شورایعالی فناوری اطلاعات در شورایعالی فضای مجازی معتقدند ک۶۰ کارگر «فولاد قزوین» در نوبت اخراج قرار گرفتند/ بیکاری ۱۲۰ کارگر از ابتدای امسال | خبرگزاری ایلنا
۶۰ کارگر فولاد قزوین در نوبت اخراج قرار گرفتند بیکاری ۱۲۰ کارگر از ابتدای امسال ایلنا در پی اخراج ۶۰ کارگر قرار دادی کارخانه فولاد قزوین در ۱۵ فروردین ماه سال جاری کارفرما اسامی ۶۰ کارگر قرارداد موقت را با سوابق ۱۰ تا ۱۲ سال در لیست اخراجیها قرار داده است این ۶۰ کارگر دررسایی در مخالفت با لایحه موافقتنامه همکاری با اوگاندا: مهمترین توافقنامه هستهای را که به حقوق فرزندانمان گره
رسایی در مخالفت با لایحه موافقتنامه همکاری با اوگاندا مهمترین توافقنامه هستهای را که به حقوق فرزندانمان گره خورده نمیتوانیم در مجلس تصویب کنیمنماینده مردم تهران در مجلس گفت با لایحه موافقتنامه همکاری با اوگاندا مخالفم زیرا برای آن در مجلس وقت میگذاریم اما مهمترین توافقنامه بدست آلسعود در جنایات جهانی آشکار است/عربستان سر عقل بیاید
رئیس مجمع جهانی اهل بیت ع در گفتگو با مهر دست آلسعود در جنایات جهانی آشکار است عربستان سر عقل بیاید شناسهٔ خبر 2577208 - دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۷ دین و اندیشه > اسلام در جهان آیت الله اختری در مورد حکم اعدام شیخ نمر گفت امیدواریم که عربستان سر عقل بیاید و در این شرانسان امانتدار حقیقت فرشتهمنش در نهاد و درون خود است
پای درس اخلاق آیتالله جوادیآملی انسان امانتدار حقیقت فرشتهمنش در نهاد و درون خود است شناسهٔ خبر 2572805 - شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۲ دین و اندیشه > اندیشمندان بشر در درون خود امانتی دارد که اگر با آن بدرفتاری کند به او ظلم کرده است در نهادِ نهاد آدم و در درودنِ درون بمرد سمعکی و مخالف جدی اوباما یا همکار فیدل کاسترو، رئیس جمهور آمریکا میشود؟!
به بهانه پنجاه و هشتمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2 مرد سمعکی و مخالف جدی اوباما یا همکار فیدل کاسترو رئیس جمهور آمریکا میشود تد کروز عضو حزب جمهوریخواه بوده و طولانیترین دوره مسئولیت را در تاریخ تگزاس بر عهده داشته است و رند پال فارغالتحصیل مدرسه پزشکی دانشگاه دکمبود 300 نیروی انسانی مقطع ابتدایی در بجنورد
چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۷ رئیس آموزش و پرورش شهرستان بجنورد گفت در سال تحصیلی جدید این شهرستان با کمبود 300 نیروی انسانی مقطع ابتدایی مواجه است محمدرضا معنوی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسانشمالی اظهار کرد با توجه به کمبود نیروی انبرای گرفتن کارت ملی هوشمند کجا بریم؟
برای گرفتن کارت ملی هوشمند کجا بریم رئیس همایش دفاتر پیشخوان دولت اعلام کرد ارائه کارت ملی هوشمند و سلامت اصناف به دفاتر پیشخوان واگذار شد خبرگزاری تسنیم رئیس همایش دفاتر پیشخوان دولت اعلام کرد ارائه کارت ملی هوشمند و سلامت اصناف به دفاتر پیشخوان واگذار شد سومین همایش ملی دفالایحه موافقتنامه همکاری بین ایران و پرتغال تقدیم مجلس شد
از سوی رئیس جمهوری لایحه موافقتنامه همکاری بین ایران و پرتغال تقدیم مجلس شد خبرگزاری پانا رئیس جمهوری لایحه موافقتنامه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری پرتغال در حوزه های زبان آموزش فرهنگ ورزش جوانان گردشگری و رسانه های جمعی را برای طی تشریفات قانونی به مجلس تقدیمترکیه توافق جدید با عربستان برای حمایت از مخالفان سوری را انکار کرد
شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۴ ترکیه توافق جدید و محرمانه با عربستان در حمایت از شبه نظامیان افراطی در سوریه به منظور سرنگونی دولت دمشق را رد کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارشها حاکی از آن است که ریاض و آنکارا بر سر یک بسته ویژه حمایآیت الله هاشمی رفسنجانی: تقویت عملی اخلاق اسلامی و انسانی و مصادیق آن در جامعه برای پیشگیری همگانی از جرم کارس
آیت الله هاشمی رفسنجانی تقویت عملی اخلاق اسلامی و انسانی و مصادیق آن در جامعه برای پیشگیری همگانی از جرم کارساز است رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام آمادگی ذهن مردم برای پیشگیری فردی و اجتماعی از جرم را از اصول مسلّم اسلامی دانست و گفت همه دستگاه های مرتبط با فرهنگ باید با دانش و مهاموافقتنامه همکاری مالیاتی ایران و کنیا تصویب شد
با موافقت مجلس موافقتنامه همکاری مالیاتی ایران و کنیا تصویب شد لایحه موافقتنامه دولتهای ایران و کنیا به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی تصویب شد به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران نمایندگان در جلسه علنی امروز با تصویب لایحه موافقت نامه بینوکلای نیکوکار وکالت مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره)تنکابن را بر عهده گرفتند
وکلای نیکوکار وکالت مددجویان کمیته امداد امام خمینی ره تنکابن را بر عهده گرفتند نوشهر – ایرنا - مدیر کمیته امداد امام خمینی ره تنکابن از پیگیری مشکلات حقوقی مددجویان تحت پوشش این نهاد توسط وکلای نیکوکار این شهرستان خبر داد رفیع خانکشی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت در نشستیایمانیخوشخو تاکید کرد ضرورت اجماع نظر کارشناسان علمی پیرامون ماهیت بینرشتهای تبلیغات محیطی
ایمانیخوشخو تاکید کردضرورت اجماع نظر کارشناسان علمی پیرامون ماهیت بینرشتهای تبلیغات محیطیرئیس دانشگاه علم و فرهنگ گفت ماهیت چندبعدی و بینرشتهای تبلیغات محیطی و ظرفیتهای بالقوه آن در حوزههای مختلف برپایی محفلی علمی به منظور تجمیع آرای صاحبنظران پژوهشگران و متولیان این حواظهارات رسایی درباره لایحه امضای موافقتنامه همکاری ایران و اوگاندا
چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۴ نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت چرا مجلس نباید مهمترین تفاهنامه بزرگ کشور در حوزهی هستهای را که به استقلال آزادی و حقوق فرزندانمان گره خورده است در مجلس تصویب کنیم به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا حمید رسایی با اشاره به درخواس-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها