محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828656601
آیا تروریسم مختص به دینی خاص است؟/ پیدایش و تکوین مفهوم تروریسم
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پاسخ به چند پرسش در باب تروریسم؛
آیا تروریسم مختص به دینی خاص است؟/ پیدایش و تکوین مفهوم تروریسم
شناسهٔ خبر: 2582487 - چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴
دین و اندیشه > اندیشمندان
مفهوم پدیده تروریسم چیست؟ چگونه ایجاد شده است؟ اسباب و انگیزههای تروریسم کدام است؟ آیا این پدیده در فضای عربی-اسلامی پدید آمد یا آنکه ریشههایی جهانی دارد؟ جمال نصار به این سوالات پاسخ داده است. خبرگزاری مهر _ سرویس دین و اندیشه: آنچه در پی میآید ترجمهای است از مقاله دکتر جمال نصار، پژوهشگر علوم سیاسی، که در پایگاه اینترنتی مؤسسه مطالعات الجزیره منتشر شده است.به رغم توجه گسترده جهانیان به موضوع «تروریسم» و اهتمام گسترده سیاستمداران و رهبران و مسئولین در بسیاری از کشورها به این موضوع، هنوز تعریف مورد توافق و واضح و مشخصی از تروریسم صورت نگرفته است، اگرچه بسیاری از کشورها حتی در قوانین خود به تروریسم اشاره کردهاند، از جمله آمریکا. پیش از آن هم اسلام از طرف برخی تندروهای یهودی و برخی تندروهای مسیحی متهم میشد که دین تروریسم است. به این ترتیب اوضاع غبارآلود شده و وجوه اصلی بحث گم شده و بین تروریسم به عنوان یک رفتار غیر مشروع و غیر قانونی با رفتارهایی از قبیل مقاومت مشروع در مقابل اشغالگران به هم ریختگی مفهومی ایجاد شد.تروریسم تهدیدی برای سلامت جوامع بشری و افراد و تهدیدی برای امنیت آنهاست. این پدیده از اوایل دوران معاصر به صورت واضح خودنمایی میکند، ابتدا پس از جنگ جهانی اول و سپس بعد از جنگ جهانی دوم چنانکه گروههای صهیونیستی سعی در رعب افکنی در فلسطین داشتند و در بین آنها میتوان به دو گروه اشترن و هاگانا که از جمله کشتارهای آنها میتوان به کشتار معروف «دیر یاسین» اشاره کرد. پس از برپایی دولت اسرائیل هم سلسلهای از جنگها و اعمال خشونت بار بین اعراب و صهیونیستها در گرفت که اسرائیل در طی آن انواع و اقسام رعبافکنی و تروریسم و تعدی مسلحانه و کشتار دسته جمعی به کار گرفت و تا همین لحظه هم به استفاده از این روش ها ادامه میدهد.اگر جستجویی درباره ریشه کلمه تروریسم داشته باشیم میبینیم که این کلمه در اصل در زبان لاتینی وجود داشته و از آنجا به دیگر زبانها وارد شده است. اما به نوشته کمال النیص: «مشکل مشخص کردن تعاریف [درباره تروریسم] و دستهبندی آنها یکی از پیچیدهترین و سختترین مشکلاتی است که در بین پژوهشگران و علاقهمندان به سیاستبینالملل وجود دارد، چراکه در هم آمیختگی و تداخل زیادی در برخی مفاهیم مرتبط با این حوزه به چشم میخورد.»طبیعتاً ممکن نیست تمام مطالبی که در این خصوص مطرح شده را طی این مقاله بررسی کنیم (خصوصا که این موضوع بسیار چند وجهی است) ولی میتوان در همین مقاله کوتاه به چند سؤال مهم پاسخ داد:مفهوم پدیده تروریسم چیست؟ چگونه ایجاد شده است؟ اسباب و انگیزههای تروریسم کدام است؟ آیا این پدیده در فضای عربی-اسلامی پدید آمد یا آنکه ریشههایی جهانی دارد و در گسترش آن گروهها و سازمانها و کشورهای مختلفی سهیم بودهاند؟مفهوم تروریسم، و پیدایش و تکوین آنپدیده تروریسم پدیدهای جدید نیست. حتی برخی پژوهشگران سابقه آن را به صدها سال قبل بازمیگردانند. مثلاً در قرن اول میلادی (کما اینکه در عهد قدیم یا تورات وارد شده) گروهی از افراد متعصب، اقدام به ارعاب یهودیهای ثروتمندی نمودند که با اشغالگران رومی (که مناطق وسیعی در شرق دریای مدیترانه را در اشغال داشتند) همکاری کرده بودند.در دوره رومیها، تشخیص تفاوت بین جنایتهای سیاسی و تروریسم کار سختی بود. پس از دورهای جهان با مفهوم تروریسم به این معنا آشنا شد که تروریسم وسیلهای است که فئودالها از آن برای سیطره بر منطقه حاکمیت خود و افرادی که در این مناطق تحت سلطهی آنها هستند؛ استفاده میکنند.در اوایل قرن هفدهم [و پس از پایان قرون وسطی و پایان فئودالیسم] دوره سیطره کشورهای اروپایی بر آبهای جهانی شروع شد و حجم کشتیهای تجاریای که بین شرق و غرب در حرکت بودند افزایش یافت و همزمان با آن راهزنی دریایی که به عنوان شکلی از اشکال تروریسم تعریف شده، آغاز گردید و تا آغاز قرن بیستم ادامه یافت.گذشته از این میبینیم که انجام کارهای تروریستی در طول تاریخ به صورتهای مختلفی (با توجه به طرفهای آن و شرایطشان) صورت گرفته است. چراکه تروریسم پدیدهای اجتماعی است و با تحول جوامع، تحول مییابد. کمااینکه با تحولات علمی و تکنولوژیک، اشکال پدیدهی تروریسم هم تحول یافت.در هر حال با وجود گستردگی فراوان استفاده از کلمه تروریسم، تعریف مورد توافقی درباره معنای آن، چه در سطح جهانی و چه در سطوح علمی به چشم نمیخورد. این مسئله بازمیگردد به اختلاف عوامل ایدئولوژیکی که به این مفهوم مرتبط است و همچنین اختلاف در زیرساختهای فرهنگی. به این معنا که آنچه از نظر یک کشور و یا یک جامعه خاص تروریسم محسوب میشود، لزوماً در یک کشور دیگر به عنوان تروریسم تلقی نمیگردد.مفهوم تروریسم، در «توافقنامه سال ۱۹۳۷ ژنو در خصوص منع و سرکوبی تروریسم» فقط در چارچوب تروریسم افراد ضد یک کشور یا حکومت تعریف شده است. با این وجود، ویژگی [مثبت] این توافقنامه آن است که جرائمی را به صورت مشخص و مصداقی تعیین کرده تا به عنوان تروریسم شناخته شوند. در ماده اول این توافقنامه آمده است که تروریسم «به رفتارهای جنایی ضد حکومتی گفته میشود که موجب ایجاد وحشت و رعب در افراد معین یا گروههایی از مردم یا در کلیت افراد جامعه گردد.»برخی از پژوهشگران متخصص علم سیاست هم تلاشهای جدیای در راستای ارائه تعریفی مشخص از مفهوم تروریسم به عمل آوردهاند، مثلاً الکس اشمیت در کتابش «تروریسم سیاسی»، صد تعریف از تروریسم که توسط کارشناسان و پژوهشگران و تحلیلگران این حوزه ارائه شده را بررسی کرده و در نهایت چند عنصر مشترک در بین این تعاریف را به دست آورده است، از جمله اینکه: تروریسم پدیدهای تجریدی و بدون جوهر است و ارائه یک تعریف کافی نیست تا بتواند تمام موارد کاربرد این مفهوم را پوشش دهد، کما آنکه بسیاری از تعاریف مختلف در عواملی کلی مشترکند و اینکه معنی تروریسم، از قربانی آن اخذ میشود.برایان جنکینز هم معتقد است «ممکن است مجموعهای از رفتارهای خاص متصف به صفت تروریستی شوند، کارهایی که هدف اساسی از آنها ایجاد رعب و خوف باشد.» اریک موریس هم در تعریف تروریسم میگوید: «تروریسم؛ به کارگیری یا تهدید به کارگیری خشونت غیر عادی و بی سابقه برای رسیدن به اهدافی سیاسی است و رفتارهای تروریستی عموماً حالت نمادین دارند تا بیش از محقق کردن یک هدف عینی جزئی، یک اثر روانی [در جامعه هدف] ایجاد کنند.»گذشته از این، نباید تنها به مفهوم تروریسمی که از سوی برخی افراد یا برخی گروهها صورت میگیرد اکتفا کنیم بلکه ضرورت دارد دایره این مفهوم را کمی بازتر ببینیم به طوری که «تروریسم حکومتی» را هم شامل گردد و تناقضی در تعاریف ما از تروریسم به چشم نخورد.چرا که به عنوان مثال کارهایی که از سوری اسرائیل صورت میگیرد را فقط میتوان تروریسم یک حکومت ضد یک ملت بی دفاع که از حق تعیین سرنوشت خود دفاع می کند، توصیف کرد.از نمونههای تروریسم دولتی در جهان عرب هم میتوان از کشتارهایی که ژنرال سیسی در مصر مرتکب شد نام برد، از جمله کشتارهای رابعة العدویة و النهضة و الحرس الجمهوری و غیر آنها. [مترجم: و آنچه عربستان سعودی در حق مردم یمن مرتکب میشود] و متأسفانه موضع منصفانهای (به حد کافی) از طرف کشورهای غربی و سازمانهای بینالمللی و حقوقی در قبال این قبیل رفتارها در این کشورها به چشم نمیخورد.اسباب و انگیزههای تروریسماسباب و انگیزههای حرکت تروریستی بسته به نوع حرکت و اینکه از طرف چه کسی سر زده (یک فرد یا یک گروه یا یک حکومت) فرق میکند و اسباب و انگیزههای متعدد و کاملاً مختلفی میتوان برای آن در نظر گرفت ولی در نگاهی کلی میتوان این انگیزهها و اسباب را به دو دستهی کلی تقسیم کرد: انگیزههای شخصی، انگیزههای اجتماعی.الف- انگیزههای شخصیانگیزههای فردیای که شخص تروریست را به انجام جنایتی برای رسیدن به هدف فردی سوق میدهد یا دلایلی که موجب این کار میشود و ریشه در شخصیت او دارد بسیار متنوع است. ولی میتوان آنها را به سه دسته زیر تقسیم کرد:الف-۱) انگیزههای روانیساختار روانشناختی فرد، نقش مهمی در نوع تعامل او با جامعه ایفا مینماید. برخی پژوهشهای صورت گرفته در این حوزه نشان میدهد که رشد جسمی و عقلی و عاطفی مشکلدار و همچین محیط اجتماعی ناسالم ارتباط مستقیمی با کارهای تروریستی دارد. کمااینکه برخی پژوهشها به این نتیجه رسیدهاند که مرتکبین کارهای تروریستی در یک سری خصوصیت با هم مشترکاند که عبارت است از کودکی پر استرس، انزواگرایی، روابط مشکلدار در خانواده با والدین و ارتباط نداشتن با دوستان.الف-۲) انگیزههای سیاسیدر بسیاری از مواقع انگیزههای عمل تروریستی، سیاسی است تا نظر طرفی که مورد هدف قرار میگیرد را به چیزی [سیاسی] جلب کند و غالبا انگیزههای سیاسی [شخصی] برخاسته از این اسباب است:برخی رفتارها[ی ستمگرانه] حکومتها با شهروندان خود؛ از جمله اجرا و تحمیل سیاستهای ناعادلانه و به حاشیه راندن شهروندان و زیرپا گذاشتن حقوق و آزادی آنان، که موجب میشود شهروند آن جامعه احساس خفقان و سرکوب سیاسی کند و به این نتیجه برسد که هیچ نقشی در جامعه ندارد [و همین باعث بشود دست به عملی تروریستی بزند تا نظر حکومت را به این موارد جلب کند].کما اینکه تمایل افراد جوامع تحت اشغال به داشتن حق تعیین سرنوشت هم ممکن است گاهی افراد را به انجام برخی حرکتهای تروریستی [که ماهیتاً با مقاومت متفاوت است] بکشاند تا کشور خود را از دست اشغالگر خارجی که ضد آنها سرکوب و قهر و غلبه در پیش گرفته، آزاد نماید.الف-۳) انگیزههای رسانهایدر نتیجه پیشرفت تکنولوژی در زمینه وسایل ارتباطی و وسایل ارتباطات اجتماعی که موجب شده اخبار به فراوانی و به محض وقوعشان پخش شوند، ملاحظه میکنیم که هدف از برخی اعمال تروریستی جلب نظر افکار عمومی جهان به یک قضیه خاص است تا به نوعی با شخصی که دست به آن عمل تروریستی زده [و در پی آن قضیه خاص بوده] همدلی پیدا کنند.رسانهها تنها وسیلهای هستند که تروریستها از طریق آنها میتواند شروط و درخواستها و نظرات خود را بیان کرده و قضیه مد نظرشان را تشریح کنند و این همان کاری است که بن لادن و الظواهری در سازمان القاعده و اخیراً هم ابوبکر البغدادی در داعش صورت میدادند و میدهند. حتی بالاتر از این، کار تروریستها به آنجا رسیده که با استفاده از جدیدترین ابزارهای تکنولوژیک در تصویربرداری اقدام به راهاندازی شبکههای خاص خود و پایگاههای اینترنتی مخصوص به خود مینمایند و رفتارهای تروریستی خود را پخش مینمایند که از نمونههای اخیر آن میتوان به جریان تصویربرداری از زنده زنده سوزاندن خلبان اردنی معاذ الکساسبه به دست داعش و یا فیلم سر بریدن جمعی از مسیحیان قبطی مصری در لیبی به دست داعش اشاره کرد.گذشته از این، رسانهها از طریق نحوه انتقال خبر، در تصویر کردن تروریست ها به عنوان «قهرمان» نقش دارند و همین موجب می شود برخیها در مسیر تقلید از آنان و پا گذاشتن در جای پای آنان بیفتند و این چیزی است که در انگیزش هزاران جوان برای پیوستن به داعش رخ داد، چراکه این جوانان (غیر از ظلمی که از طرف حکومتهای مستبدشان بر سرشان میآمد) از طریق رسانهها میدیدند داعش در کف میدان چه پیروزیهایی کسب میکند.ب-انگیزههای اجتماعیبعضا جامعهای که مرتکبشونده عمل تروریستی در آن زندگی میکند، نقش مهمی در راندن او به سمت تروریسم ایفا میکند و این دسته از انگیزهها به همین بخش اشاره دارند. میتوان این انگیزهها را به پنج دسته زیر تقسیم کرد:ب-۱) انگیزههای ناشی از اقتصادنیاز و فقر و نیازمندی اقتصادی میتواند اثرات منفی در ساخت اجتماع ایفا کند، چرا که موجب میشود فرد تعامل «دشمنانه» با جامعه خود داشته باشد. از مهمترین مشکلات ناشی از این مسائل میتوان به این موارد اشاره کرد: عقب ماندگی ناشی از سیاستهای اقتصادی دولت که مناسب واقعیتهای جامعه نباشد به صورتی که شکافی با رشد تدریجی بین فقرا و ثروتمندان ایجاد نماید و همچنین توزیع نامناسب ثروت و موارد لازم برای پیشرفت و فراهم نکردن نیازهای اساسی مردم که موجب ایجاد خلل در عدالت اجتماعی میگردد و همچنین ظلم به بخشهای بزرگی از مردم که مجموعا موجب ایجاد حالتی از کینهتوزی و خشم نسبت به برخی بخشهای جامعه [مثلا ثروتمندان] میشود و ممکن است به شکل عملی تروریستی [مثلا از طرف فقرا ضد ثروتمندان] بروز نماید.ب-۲) انگیزههای ناشی از روند اجتماعیمثلا خانواده از هم پاشیده که در آن نادانی و مشکلات خانوادگی فراوان است موجب ضعف نظارت والدین بر فرزندان میشود و اثراتی منفی در روح و روان آنان به جا میگذارد و در نتیجه در انحراف آنها و افتادنشان به دام برخی گروههای تروریستی نقش ایفا مینماید. کما اینکه ضعف نقش مدرسه در تربیت و پرورش سالم و همچنین وجود نداشتن فرهنگ گفتگو و تفاهم در انجام رفتارهای خارج از چارچوب قانون و آداب و رسوم اجتماعی سهیم است. سوء تدبیر در برنامهریزی و گسترش یافتن خانهها و محلههای بسیار پرجمعیت [و فقیرنشین] و در دسترس نبودن حداقلهای معیشتی؛ جوانان را به سمت کینه و خشونت اجتماعی و سپس به سمت انحراف و دست زدن به کارهای تروریستی سوق میدهد.ب-۳) انگیزههای برخاسته از مسائل تاریخیبعضاً ممکن است حوادث تاریخیای که در زمانی دور رخ داده است، موجب ایجاد انگیزه برای کاری تروریستی گردد. به عنوان مثال میتوان به عملیاتهای تروریستی «ارتش آزادیبخش ارمنستان» ضد ترکیه اشاره کرد که برای انتقام گیری از کشتارهای ارمنیها در دوره امپراطوری عثمانی صورت میگرفت. همچنین می توان به رفتارهای اسرائیل ضد فرماندهان دوره نازی و پیگرد و ربایش و محاکمه آنها به ادعای سرکوبی یهودیها توسط نازیها اشاره کرد. مثلاً ربایش ادولف ایشمن در سال ۱۹۶۰ توسط نیروهای اطلاعاتی اسرائیل (موساد) و انتقال او از آرژانتین به قدس و محاکمه و اعدامش در آنجا.ب-۴) انگیزههای قومیتیهرگاه بر حاکمان یک کشور رنگ و بوی قومیت گرایی حاکم باشد و ضد ملت خود تبعیض نژادی به کار ببرند (خصوصاً اگر جامعهای چند قومیتی باشد) در آن صورت ممکن است برخی از گروههای جامعه به سمت خشونت و تروریسم ضد گروهی دیگر (که از آنها ضعیفتر باشند) بروند به این هدف که آنان را از سرزمینشان بیرون کنند.مثل آنچه در بوسنی و هرزگوین و کوزوو از طرف صربها رخ داد و یا آنچه در آفریقای جنوبی از طرف حزب ملیگرا رخ داد، حزبی که در سال ۱۹۴۸ به قدرت رسید و مشغول اجرای سیاست تبعیض نژادی شد که طبق آن هر کدام از دو گروه قومیتی اصلی در کشور [سیاه پوستان و سفیدپوستان] باید به صورت مستقل از دیگری و با توجه به امکانات خاصی که خود در اختیار داشت [نه امکانات کل کشور] و در مناطق جداگانه از یکدیگر پیشرفت میکردند. در این بین اقلیت سفید پوست تلاش کرد امتیازاتی که امکان پیشرفت و توسعه را در اختیار او قرار میداد در دست خود حفظ کند و همین موجب ایجاد تفاوتی سهمگین در وضعیت اقتصادی و اجتماعی و سیاسی بین دو گروه شد.ب-۵) انگیزههای ایدئولوژیکگاهی ممکن است تعصب [کورکورانه] نسبت به یک نظریه فکری یا دینی، به استفاده از خشونت و به کارگیری تروریسم از طرف گروهی معین صورت بگیرد با این هدف که تفکراتی که به آن ایمان و نسبت به آن تعصب دارند را به جامعه خود تحمیل نمایند. ای بسا این گروه تلاش کند تا قدرت را در اختیار بگیرد تا انتشار آن افکار و اجرایش تسهیل شود. از جمله مثالهای این موضوع میتوان به نبردهای کاپیتالیسم و سوسیالیسم و یا نبرد بین پروتستانها و کاتولیکها (به دلایل دینی) و یا درگیری بین مسلمانان و هندوها در هند اشاره کرد. از دیگر جلوههای این مسئله میتوان به این موضوع اشاره کرد که برخی گروهها (که گاهی به آنها گروههای بنیادگرا گفته میشود) دیگر فرهنگها و تمدنها را [بالکل] رد میکنند و در قابل تماسهای فرهنگی بین تمدنهای مختلف از خود مقاومت نشان میدهند.تروریسم یک پدیده جهانی استظاهراً رسم شده که هر کجای دنیا وقتی بحث از عملی تروریستی به میان میآید، پای اسلام هم در بحث و جدل (بالاخره به صورتی) به میان کشیده شود. یا میتوان اینطور گفت که (اگر بخواهیم دقیقتر باشیم): در بیشتر عملیاتهای تروریستی این مسئله به وجود میآید، حتی اگر که فرد تروریست مسلمان هم نباشد چرا که انگشتهای اتهام و نگاههای اتهامآمیز به صورت خود به خود به سوی مسلمانان نشانه میرود، حتی پیش از آنکه هویت شخص تروریست و انگیزههایش شناخته شود.درحالیکه همه میدانند خود اروپا در نیمه دوم قرن بیستم دچار تروریسم [از جانب خود اروپاییها] بود، مثل آنچه در ایرلند و یا در منطقه باسک در اسپانیا رخ داد. آمریکا هم پیش از ماجرای ۱۱ سپتامبر، از دست تروریسم [داخلی توسط خود آمریکاییها] در امان نبود.در عرصه جهانی هم در جاهای مختلفی کارهای تروریستیای وجود داشته است [که مسلمانان هیچ ارتباطی با آن نداشتند]، مثلاً پخش کردن گازهای سمی در تونلهای مترو در ژاپن و یا ترور اسحاق رابین در فلسطین اشغالی و تخریب مسجد بابری در هند به دست تندروهای هندو و مثالهای فراوان دیگر.با توجه به این، روشن می شود که تروریسم؛ ممکن است از طرف سازمانها یا احزاب یا مذاهب یا قومیتها یا حکومتها و یا افراد مختلف به کار گرفته شود [کمااینکه مثالهای متعدد آن را نشان میدهد] و هر کس تروریسم را منحصر به یک دین خاص یا یک مذهب خاص یا یک حکومت خاص یا یک قومیت خاص بشمرد، از حقیقت و واقعیت دور افتاده است.از جمله مثالهایی که در طول تاریخ قدیم و جدید رخ داده و این مسئله را ثابت مینماید میتوان به موارد زیر اشاره کرد:۱-اعدام بیش از یک میلیون مسیحی به دست اشغالگران رومی در مصر پیش از فتح این منطقه به دست مسلمانان.۲-نسلکشی ۷۰ هزار مسلمان در قدس هنگامی که ارتشهای صلیبی وارد این شهر شدند (آن هم پس از آنکه فرمانده صلیبی به حیله به آنها وعده داده بود در صورت تسلیم آنها را عفو کند). در مقابل صلاحالدین ایوبی هنگامی که قدس را فتح کرد صلیبیها را عفو نمود.۳-به آتش کشیدن روم به دست نرون.۴- کشتارهای وحشتناک دو طرفه بین کاتولیکها و پروتستانها در اروپا.۵-نسل کشی دهها میلیون آفریقایی در اثنای ربایش و کوچدادن اجباری آنها از آفریقا به آمریکا برای کار در اراضی کشاورزی آمریکا و کار برای اربابان سفید پوست. گفتنی است که مجازات هر کس که در مقابل بردگی و شکنجه و نابودکردن انسانیتش میایستاد بدون هرگونه بازپرسی و محاکمه بلافاصله اعدام میشد.۶-دو جنگ جهانی که در نتیجه آنها بین ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر کشته شدند.۷-بمباران اتمی دو شهر هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن توسط هواپیماهای آمریکایی و کشته شدن ۲۵۰ هزار تن و دچار شدن میلیونها تن دیگر به سرطان [و دیگر بیماریها] به واسطه تشعشعات اتمی.۸-کشتارهای دیریاسین و صبرا و شتیلا و مدرسه بحر البقر و قانا و اعدام دهها هزار اسیر مصری در سالها ۱۹۵۶ و ۱۹۶۷ به دست صهیونیستها.۹-قتل ۲۵۰ هزار مسلمان بوسینایی به دست صربها.۱۰-هدف قرار دادن بغداد و افغانستان و ویتنام با سلاحهای حاوی اورانیوم و بمباران بیمارستانها و مدارس و مراکز توزیع نان و آب و دیگر مراکز تجمع غیرنظامیان در عراق و افغانستان که موجب کشته شدن صدها هزار غیرنظامی شد. [مترجم: هرچند اصل مسائل فوق صحیح است، اعداد ذکر شده، ممکن است توسط دیگر منابع تأیید نشود]با توجه به این، میتوان گفت تلاشهای برخی سازمانهای بینالمللی برای مبرا دانستن خود از پدیده تروریسم و منحصر دانستن آن در طرفی خاص با واقعیات و حقیقت در تعارض است. تاریخ سیاسی جدید، عمق این مشکل را نمایان میسازد چراکه اگر نگاهی به کانونهای تشنج و درگیری در جهان بیندازیم خواهیم دید که نمیتوان با وجود این کانونها[ی متعدد] تروریسم را منحصر به جایی خاص [و دینی خاص] شمرد.جامعه بینالملل چشم خود را بر روی زیر پا گذاشتن حقوق فلسطینیها از سوی اسرائیل (با حمایت کامل آمریکا) بسته است، کما اینکه جنگهای داخلیای که به دلیل تحریکات اقلیتهای قومی و مذهبی در جاهای مختلف دنیا صورت میگیرد و همچنین تلاش برای بازی با برگهی سنی و شیعه و مجاز شمردن دخالت در شئون داخلی همه کشورها را نادیده میانگارد. همه این مشکلات که گاهی به دلایل داخلی و گاهی با دخالت های خارجی آغاز می شود؛ کانونهای تشنجی هستند که در انتشار پدیده تروریسم نقش ایفا میکنند.جمعبندی و نتیجهگیریتفسیرهای مختلفی درباره اینکه چه چیزی باعث گسترش پدیده تروریسم گشته، ارائه شده است. برخی تفاسیر میگوید اوضاع رقابتآمیز و درگیرانه بینالمللی به تغذیه و رشد این پدیده کمک رسانده است و برخی دیگر میگویند که تروریسم پدیدهای طبیعی است که ممکن است در هر جامعه بسته به عوامل مختلفی بروز کند (از جملهی آن عوامل: جو سیاسی و اقتصادی و دینی و ایدئولوژیک).گذشته از این، باید نسبت به برخی حقایق که به فهم پدیده تروریسم و روشن شدن اسبابش کمک میکند با دقت نظر کرد و بعد از آن راه حلی برای آن ایجاد نمود. از جملهی آن حقایق این موارد قابل ذکر است:اول اینکه: تروریسم یک پدیده جهان، قدیم-جدید، بدون دین و بدون وطن است و اشکال و روشهایش با تغییر زمان و مکان تغییر مییابد ولی این پدیده در هر حال همیشه به انسان ارتباط دارد، حال این انسان میتواند هر کسی باشد و هر عقیده و دین و طرز تفکری داشته باشد و خطاست که تروریسم را تنها به یک دین خاص منحصر کنیم.دوم اینکه: قرار ندادن چارچوب دقیق برای مفهوم و حقیقت و اسباب تروریسم، این زمینه را ایجاد میکند که دایره اتهام در این حوزه گسترش پیدا کند و هر کس که با دولتی یا حکومتی یا رژیمی (که برای ملتش عدل و آزادی فراهم نمیکند و میخواهد به اهداف خودش در ظلم و سرکوب ملتها برسد) مخالفت میکند را نیز شامل شود.سوم اینکه: آنچه موجب شیوع بیشتر ترویسم شده و اختلاف در فهم آن را عمیقتر میکند خلط مفهوم بین تروریسم و مقاومت است، چراکه مبارزه ملتها برای آزادی خود از چنگال سیطره و دخالت خارجیها عملی است مشروع و نمیتوان آن را تروریسم نامید.چهارم اینکه: اتهام زنی دائمی به مسلمانان مبنی بر اینکه پدیدآورندگان تروریسم هستند تصویری اشتباه از دین اسلام خواهد ساخت و برخی افراد و گروهها را به آن واخواهد داشت که در صورت احساس ظلم و سرکوبی دست به کارهای خشونت آمیز بزنند، درحالیکه [این ماجرا منحصر به اسلام نیست] و برخی از پیروان دیانات دیگر هم کارهای تروریستی فراوانی در کارنامه دارند.پنجم اینکه: به کارگیری لغت تروریسم از سوی برخی رژیمهای استبدادی در حال حاضر به صورت «بی حساب و کتاب» و بدون بررسی صورت میگیرد و هیچ تفکری دربارهی عواقب آن وجود ندارد. هر کس با این نظامها مخالف باشد ممکن است به تروریسم متهم شود و موجب میشود این افراد خود به خود متهم شوند، بدون اینکه شناختی از تبعات این متهمسازی (از جمله «مجرم شمرده شدن» و «تحریک»)وجود داشته باشد. چیزی که افتادن به این دام را آسان میسازد، آن است که این رژیمها با جامعه خود فاصله دارند.ششم اینکه: به احتمال زیاد ائتلاف بینالمللی که آمریکا تشکیل داده و خود در رأس آن ایستاده نخواهد توانست پدیده تروریسم را از بین ببرد چرا که راهحلها اشتباه است و به سراغ ریشههای مشکل نمیرود و در نتیجه، این، خود به چندپاره شدن جهان غرب و از بین رفتن فرسایشی توانمندیها و امکاناتش تحت اسم «مبارزه با تروریسم» منجر خواهد شد.و هفتم اینکه: برای رسیدن به راه حلی جهت مواجهه با پدیده تروریسم باید به دنبال ریشههایی گشت که تروریسم از آن جوانه میزند و رشد میکند، از جمله: سرکوب و استبداد و قلع و قمع، حمایت از نظامهای فاسد و مستحکم کردن رابطه با دشمنان ملتها و بد جلوه دادن رهبران ملی و در انزوا قرار دادن آنها و به راه انداختن کودتا ضد حکومتهای ملی، طراحی کردن فتنه و درگیری بین ملتهای عرب و یا بخشهای مختلف یک ملت، و اشغال کشورها و سرکوب ملتهای آنها. همه اینها چیزی تولید نخواهد کرد الا خشم و نفرت و فضایی پدید خواهد آورد که خاستگاه تروریسم خواهد بود که تعامل با آن، مشکل است.**مترجم: وحید خضاب
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 326]
صفحات پیشنهادی
ترکمان: اکنون زمان ایجاد اجماع عمومی علیه تروریسم در جهان است
سهشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۰ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه اکنون رنجش عمومی از اقدامات تروریستی در سطح جهان احساس میشود گفت اکنون زمان ایجاد اجماع عمومی در جهان علیه تروریسم است به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ابراهیمی ترکماننگاه غرب به تروریسم غلط، زورمدارانه و نادرست است
چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۷ دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت ع گفت برگزاری کنگره بینالمللی 17000 شهید ترور میتواند در نشاندادن جنایات رژیم صهیونیستی تکفیریها و حامیان آنها مؤثر باشد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلاموالمسلمین محمدحسن اختکتاب «نواندیشی دینی» منتشر شد
کتاب نواندیشی دینی منتشر شد شناسهٔ خبر 2583571 - دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۲۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مجموعه مقالات همایش نواندیشی دینی در اثری با این عنوان منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر کتاب پیش روی در سطوح مختلف به مبحث مهم نوامقابله با طرز تفکر تکفیری عزم عمومی عالمان دینی را میطلبد
یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۴ رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی گفت مقابله با طرز تفکر تکفیری و افراطی نهضت فراگیر و عزم عمومی عالمان دینی را میطلبد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه سیستان و بلوچستان حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری در بیست و چهارمیسید حسن نصرالله: مقاومت در جنگ القلمون بر تروریسم پیروزی چشم
العالم سید حسن نصرالله مقاومت در جنگ القلمون بر تروریسم پیروزی چشمگیرمحقق کرد من نمی خواهم نتایج جنگ القلمون را مطرح کنم چرا که نبرد در این جبهه در ارتفاعات بلند این منطقه هنوز ادامه دارد ولی کلیاتی از پیروزی هایی که در اینفیصل مقداد: واشنگتن به جای همکاری با ترویستها، به مبارزه با تروریسم کمک کند
شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹ ۱۱ معاون وزیر امور خارجه سوریه تاکید کرد برنامه دولت آمریکا برای آموزش به اصطلاح مخالفان میانهروی سوری تنها باعث دامن زدن به تروریسم و پیچیده تر شدن تلاشها به منظور دستیابی به راه حلی سیاسی برای بحران سوریه خواهد شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایرکاظمی قمی: تروریسم در منطق جمهوری اسلامی محکوم است
یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۹ سفیر پیشین کشورمان در عراق با تاکید بر اینکه ایران خود قربانی اقدامات ضدانسانی و ضداخلاقی تروریسم بوده و هست گفت تروریسم در نهایت منکوب است چرا که نتوانسته در برابر اراده ملتها و نظامهای مبتنی بر حمایتهای مردمی ایستادگی کند به گزارش گروهتروریسم ابزار دست قدرتهای نامشروع است
سفیر سابق ایران در عراق تروریسم ابزار دست قدرتهای نامشروع است خبرگزاری پانا سفیر سابق کشورمان در عراق با تاکید بر اینکه ایران خود قربانی اقدامات ضدانسانی و ضداخلاقی تروریسم بوده و هست گفت تروریسم درنهایت منکوب است چرا که نتوانسته در برابر اراده ملتها و نظامهای مبتنی برعهدشکنی آمریکایی ها؛ از پیمان استارت تا جنگ با تروریسم
عهدشکنی آمریکایی ها از پیمان استارت تا جنگ با تروریسم دانلود 106 لینک ۱۹ ۰۲ ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۱دیپلمات: آیا افغانستان و پاکستان علیه تروریسم متحد میشوند؟
دیپلمات آیا افغانستان و پاکستان علیه تروریسم متحد میشوند نشست دوجانبه اخیر مقامات پاکستان و افغانستان که در سطح بالایی برگزار شد نشاندهنده این است که کابل و اسلام آباد تصمیم گرفتهاند اختلافات دیرینه خود را کنار بگذارند به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس «اشرکرسی نظریه پردازی علم دینی: نقد و بررسی الگوی حکمی ـ اجتهادی
با ارائه خسروپناه برگزار میشود کرسی نظریه پردازی علم دینی نقد و بررسی الگوی حکمی ـ اجتهادی شناسهٔ خبر 2574432 - شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷ ۰۰ دین و اندیشه > اندیشمندان کرسی نظریه پردازی علم دینی نقد و بررسی الگوی حکمی ـ اجتهادی با نظریه پردازی خسروپناه فردا 20 اردیبهشت درتروریسم در منطق جمهوری اسلامی ایران محکوم است
کاظمی قمی تروریسم در منطق جمهوری اسلامی ایران محکوم است سفیر پیشین ایران در عراق با تاکید بر اینکه ایران خود قربانی اقدامات ضدانسانی و ضداخلاقی تروریسم بوده و هست گفت تروریسم در نهایت منکوب است چرا که نتوانسته در برابر اراده ملتها و نظامهای مبتنی بر حمایتهای مردمی ایستاعکس/ کتاب دینی داعش که ویژه آموزش در پایگاه های نظامی است
الشرق الاوسط گزارش داد عکس کتاب دینی داعش که ویژه آموزش در پایگاه های نظامی است رهبران فکری داعش شعار خود را مبارزه با حکومت طاغوت و ایمان به خدا قرار داده اند و هر گروه یا مکتبی که از نظر آنها در مسیر حکومت طاغوت قرار گرفته را تکفیر می کنند به گزارش سرویس دینی جام نیوزرهبر انقلاب: پشتیبان و طراح تروریسم، آمریکاست/ ما از مظلوم حمایت میکنیم
در دیدار با مسؤولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی در روز مبعث رهبر انقلاب پشتیبان و طراح تروریسم آمریکاست ما از مظلوم حمایت میکنیم جمعی از مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی به مناسبت عید مبعث رسول اکرم صل الله علیه و آله امروز با رهبر انقلاب دیدار کردند به گزارش سرویس سیاکمالوندی: پرچمداری ایران در مبارزه با تروریسم اقدامی شایسته برای تامین منافع ملی است
کمالوندی پرچمداری ایران در مبارزه با تروریسم اقدامی شایسته برای تامین منافع ملی است سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت با توجه به اینکه ایران بزرگترین قربانی پدیده تروریسم است پرچمداری آن در مبارزه علیه این پدیده غیرانسانی علاوه بر اینکه یک وظیفه خطیر دینی است اقدامی شایسته درموجی عظیم از تروریسم منطقه خاورمیانه را در برگرفته است
جلالی موجی عظیم از تروریسم منطقه خاورمیانه را در برگرفته است شناسهٔ خبر 2581069 - پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱ ۱۹ استانها > سمنان شاهرود – رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط فعلی موجی عظیم از تروریسم منطقه خاورمیانه را در برگرفته است گفت نیروهای حدستگیری 338 نفر در انگلیس در ارتباط با تروریسم و درگیری های سوریه
دستگیری 338 نفر در انگلیس در ارتباط با تروریسم و درگیری های سوریه لندن – ایرنا- پلیس اسکاتلندیارد انگلیس روز پنجشنبه اعلام کرد که در سال گذشته میلادی در کل 338 نفر در ارتباط با مسایل تروریستی و درگیری های سوریه در این کشور دستگیر شده اند به گزارش ایرنا اسکاتلندیارد گفت شمار ا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها