محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827058522
نمازگزار چطور به علم الیقین برسد؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
نمازخوان می تواند آنچه را با برهان فهمیده به چشم ببیند؛
نمازگزار چطور به علم الیقین برسد؟
نمازگزار هرگاه از دو سویه خشم و گمراهی رهید بر صراط مستقیم راه پویید و عبادتش را بر پایه اخلاص کامل به درگاه خداوند متعال عرضه داشت به "یقین" یعنی به عین الیقین می رسد و آنچه با برهان فهمیده به چشم می بیند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، چرا در نماز از ضمیر جمع استفاده می کنیم و می گوییم نعبد: شاید قصد نمازگزار از آوردن متکلم مع الغیر "نعبد" - یکی از- وجوه زیر باشد: یک: نمازگزار نیز در صف سایر موجوداتی قرار دارد که خداوند را عبادت می کنند زیرا خداوند تبارک و تعالی پروردگار جهانیان است که همه آن ها پروردگار واحد خویش را می پرستند. دو: نمازگزار نیز در مجموعه نمازگزاران راکع و ساجد است، کسانی که خدا به ما دستور داده با آن ها باشیم چنان که فرمود: "و ارکعوا مع الرّاکعین." سه: نمازگزار، همراه قلب و سایر اعضا و جواح درونی و بیرونی که همه به پیشوای خویش یعنی عقل قاهر اقتدا کرده و همگی خداوند متعال را عبادت می کنند زیرا انسان مؤمن به تنهایی خود جماعتی است چنان که مجلسی اول قدس سره نیز به این نظر رسیده است. به هر تقدیر سالک در طی راه عبادتی که بنده می تواند به وسیله آن به مولی برسد و معقول او مشهود گردد، نیازمند به کمک است و چون ربوبیّت منحصر به خداوند متعالی است کسی جز خدا نمی تواند کمک کار او باشد؛ از این رو در مناجات می گوید: "ایّاک نستعین" فقط از تو کمک می جوییم. با تقدیم کلمه ای که مقدم شدن آن افاده حصر می کند. چون خداوند سبحان کسی را که از او یاری بطلبند کمک می کند به نمازگزار نیز بنابر استدعای او کمک می رساند و به راه راست کسانی هدایت شان می کند که خدا ایشان را گرامی داشته است؛ یعنی با پیامبران، راستان و شهیدان و شایستگانند و آنان چه نیکو همدمی هستند. پس این گروه همان کسانی هستند که در راه راست قرار گرفته - و نعمت به آنان ارزانی شده است - همان کسانی که خدای سبحان را عبادت می کنند و با او به مناجات می پردازند. نمازگزار خود را با آنان می بیند و ایشان کسانی هستند که عمل شایسته را با کار زشت درنیامیختند بلکه ایشان کسانی هستند که از خون افراط و کثافت تفریط خلاص شده و از خشم و گمراهی رهیده و گفتند پروردگار ما الله است و در این راه پایداری از خود نشان دادند در نتیجه فرشتگان نویددهنده برایشان فرود می آیند. نمازگزار چطور به عین الیقین برسد؟ نمازگزار هرگاه از دو سویه خشم و گمراهی رهید بر صراط مستقیم راه پویید و عبادتش را بر پایه اخلاص کامل به درگاه خداوند متعال عرضه داشت به "یقین" یعنی به عین الیقین می رسد و آنچه با برهان فهمیده به چشم می بیند و آنچه را قرآن در این آیه به او نوید داده می یابد: "و اعبد ربّک حتّی یأتیک الیقین" هدف این آیه بیان فایده است نه غایت؛ زیرا معنای آیه این است که از برکات و فواید عبادت به مرتبه یقین رسیدن است نه این که مقصود آیه محدود کردن عبادت و تعیین حدّ و مرز آن به یقین باشد به گونه ای که وقتی یقین حاصل شد دیگر نیازی به عبادت نباشد و عبادت به کفشی ماند که وقتی راه پوی به وادی مقدس یقین رسید لازم باشد آن را از پای درآورد بلکه عبادت به مانند دو مقدمه در علم منطق است که برای رسیدن به نتیجه ضروری است. عبادت نردبان و وسیله ترقی به درجه برتر و بالاتر است به گونه ای که لازم است هر دو مقدمه در حدوث و بقا تا پایان رسیدن به نتیجه حفظ شوند و نردبان برای رسیدن به اوج کمال همچنان محفوظ بماند که اگر دو مقدمه از بین بروند نتیجه از بین می رود و هرگاه نردبان سقوط کند انسان سرنگون می گردد همانند سرنگونی شیطان رانده شده از درگاه خداوند متعال که به او گفته شد: "فاهبط منها فما یکون لک ان تتکبّر فیها / از آن مقام فرو شو، تو را نرسد که در آن جایگاه تکبّر ورزی" مناجات و رازگویی مراتب دارد نمازگزاری که پروردگارش را مناجات می کند گاهی نجوا و رازگویی او بدون هرگونه واسطه ای از قبیل حجاب و فرستاده تحقق می پذیرد و گاهی نجوای او از فراسوی حجاب است و زمانی با وساطت فرستاده و رسول صورت می گیرد. چنان که خدای سبحان هنگام مکالمه با بنده خویش جز با یکی از سه نحو سخن نمی گوید. این مطلب را در سوره "شوری" چنین بیان فرموده است: " و ما کان لبشر ان یکلّمه الله الّا وحیا او من وراء حجاب او یرسل رسولا فیوحی باذنه ما یشاء انّه علی حکیم / و هیچ بشری را نرسد که خدا با او سخن گوید جز از راه وحی، یا از فراسوی حجابی یا فرستاده ای بفرستد و به اذن او هرچه بخواهد وحی نماید آری اوست بلندمرنبه سنجیده کار". تکلّم بنده با خدا نیز به یکی از سه نحو میسّر است علت سه قسم بودن ارتباط مزبور آن است که موجود ممکن همواره از تکلّم یا استماع بدون واسطه ناتوان است تنها برخی از نوادر روزگار، احیانا درخور پذیرفتن وحی بدون واسطه هستند و چون سخن گفتن بنده با مولای خود متفرع بر تکلّم خدا با او از طرق یکی از سه راه مزبور است تکلّم بنده با خدا نیز به یکی از سه نحو میسّر است. در این باره ناچار دو نکته را متذکر می شویم: یک. خدایی که میان انسان و دل او حایل است، از نمازگزاری که با همه وجود به مناجات او پرداخته، نزدیک تر از خود او به خویش است، چه رسد به غیر. از این رو از جانب خداوند هیچ واسطه و حجابی در کار نیست بلکه واسطه و حجاب از جانب شنونده ای است که همواره گوش فرا می دهد. دو. حجاب منتفی در قسم اول از اقسام سه گانه حجاب نسبی است یعنی نسبت به دو قسم دیگر که یکی قسم دوم بود که ارتباط از فراسوی حجاب باشد و دیگری قسم سوم، جایی که واسطه رسول باشد حجاب منتفی است ولی در مقایسه با خود به ناچار آن نیز حجاب است زیرا "ممکن" است و ممکنِ محدود همه هستی آن، حدّ و تقید و تشخّص آن، همگی حجابی است از شهود وجود خالصِ مطلق و آن کسی که از هرگونه حدّ، منزّه و از هرگونه قید مبرّاست. بنابراین حجابی بین نمازگزار و بین خدای سبحان جز خودش وجود ندارد. چنان که برخی نصوص بدان اشاره می کند. حجاب از ناحیه انسان است نه از جانب خدای سبحان از اینجا می توان گفت که سخن گفتن - بنده با خدای سبحان- تنها از پشت حجاب میسر است، نجوای با او نیز چنین است. صاحب فتوحات، تنها مناجات را منحصر به فراسوی حجاب دانسته است. گرچه حق این است که انحصار، از هر دو ناحیه سخن گفتن و نجواست. و منشأ حجاب در هر دو عبارت است از قصور و ناتوانی موجود ممکن. حتی اگر ممکن به مرحله فنا هم برسد و خودش را مشاهده نکند باز قصور دارد زیرا اساسا ذات ممکن، گرچه در حال فنا مشهود نیست ولی به هر حال معدوم هم نیست وگرنه "فنا" کمال به حساب نمی آمد پس موجود است و وقتی موجود باشد حکم خاص خود یعنی حجاب بودن را خواهد داشت. این سخن قابل دقت است. بنابراین وقتی گونه های مناجات و اصل حاکم در آن ها که مناجات از فراسوی حجاب باشد روشن شد و معلوم گردید که حجاب امری نسبی است نه نفسی، معنای مخاطب قرار دادن حق تعالی در جمله "ایّاک نعبد و ایّاک نستعین" روشن می شود و نیز معنای دعای شفاهی در "اهدنا الصّراط المستقیم" به دست می آید چنان که راز توجه به مقرّبان و دوستان خدا در آغاز و پیش از ورود به نماز آشکار می گردد زیرا خطاب و دعا برای بیشتر مردم بلکه تقریبا همه آنان جز از فراسوی حجاب میسر نیست، گرچه این حجاب از ناحیه خود آنان است نه از جانب خدای سبحان. اما گروه اندکی که خداوند آنان را خالص برای خود برگزیده است گرچه حجاب مرکّب و انباشته ندارند ولی باز مبتلا به حجاب بسیط اند که همان خود مناجات کننده باشد. ستایشگری و حامد بودن، فصل مقوّم و پایانی انسان است آنچه گفته شد بخشی از رازهایی بود که به ندا و نجوا و گونه های مختلف آن و یا به محتوای سوره حمد بازمی گشت با این که اصل ستایشگری از آموخته های خدای سبحان است زیرا اگر خداوند شناخت حمد و ستایش را از بندگانش دریغ می ورزید با توجه به این که با هدیه و بخشش های پی در پی آنان را مورد آزمایش قرار داده و نعمت های فراوان و پشت در پشت برایشان ارزانی می دارد بندگان در هدایا و بخشش های او تصرّف کرده و هیچ ستایشی به عمل نمی آوردند و در گستره روزی وی قرار می گرفتند و هیچ شکر او نمی گذاردند و اگر چنین باشد از حدود انسانیت خارج و به مرز و محدوده چهارپایان وارد می شدند چنان که خداوند سرگذشت آن ها را در کتاب سراسر حکمت خویش این گونه وصف فرموده است: "اِن هُم الّا کالانعام بل هُم اَضلّ سبیلا / آنان جز مانند چهارپایان نیستند بلکه گمراه ترند." مولایمان امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه نیز به این نکته اشاره دارد. بنابراین ستایشگری و حامد بودن، فصل مقوّم و پایانی انسان است؛ یعنی انسان عبارت است از "ناطق حامد". رازهای نماز/آیت الله جوادی آملی
۲۹/۰۲/۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 226]
صفحات پیشنهادی
سخنرانی علمی دکتر ژاک سزیانو (استاد تاریخ علم) در دانشگاه تهران
فردا برگزار می شود سخنرانی علمی دکتر ژاک سزیانو استاد تاریخ علم در دانشگاه تهران شناسهٔ خبر 2583626 - دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۱۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست علمی با سخنرانی دکتر ژاک سزیانو استاد تاریخ علم در پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران برگزار می شود به گزاکسب رتبه علمی پژوهشی «دوفصلنامه اخلاق وحیانی»
کسب رتبه علمی پژوهشی دوفصلنامه اخلاق وحیانی شناسهٔ خبر 2580409 - چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹ ۰۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها دوفصلنامه اخلاق وحیانی موفق به اخذ رتبه علمی ـ پژوهشی از معاونت پژوهش وزارت علوم تحقیقات و فناوری شد به گزارش خبرگزاری مهر دوفصلنامه اخلاق وحیهشدار بسیج طلاب و نخبگان حوزه علمیه درباره حکم اعدام «النمر»
پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۶ بسیج طلاب و روحانیون و اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم با صدور بیانیههای جداگانهای حکم اعدام برای روحانی مبارز و نستوه عربستان را محکوم کردند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم بسیج طلاب و روحانیون حوزه علمیه قم در این بیانیهزیباکلام: علم، علم است و یهودی، مسیحی و بودایی ندارد/ فیاض: علوم انسانی فارغ از دین نیست
زیباکلام علم علم است و یهودی مسیحی و بودایی ندارد فیاض علوم انسانی فارغ از دین نیست فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت مناظره ای با عنوان «نقش علوم انسانی در تمدن اسلامی» روز یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه با حضور صادق زیباکلام و ابراهیم فیاض اعضای هدرباره علم خداوند کتاب مستقلی پدید نیامده بود
قراملكی در مراسم رونمایی از دو كتابش مطرح كرد درباره علم خداوند کتاب مستقلی پدید نیامده بود شناسهٔ خبر 2579765 - چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷ ۲۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها مراسم رونمایی از كتاب های اسماء و صفات خدا و علم و اراده الهی در نمایشگاه بین المللی كتاب تهران دهشدار علما ومراجع تقلید به اعدام آیت الله شیخ نمر
در پی حکم قطعی اعدام شیخ نمر هشدار علما ومراجع تقلید به اعدام آیت الله شیخ نمر مراجع عظام تقلید علما و روحانیون نسبت به تبعات غیر قابل پیش بینی اعدام شیخ نمر از سوی حکومت ظالم آل سعود هشدار دادند آل سعود با کشتن نمیتواند راه مردان خدا را سد کند 1394 23 اردیبهشت 1 05 بعتجمع علما، روحانیون و طلاب در محکومیت حکم اعدام شیخ نمر
دعوت حوزههای علمیه تجمع علما روحانیون و طلاب در محکومیت حکم اعدام شیخ نمر طلاب و روحانیون در تجمعی بزرگ که با حضور علما و بزرگان حوزه ضمن هشدار به آل سعود این اقدام هتاکانه را محکوم خواهند کرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه های علمیه افیاض: علوم انسانی فارغ از دین نیست/ زیباکلام: علم باید تعریف شود
مناظره نقش علوم انسانی در تمدن اسلامی فیاض علوم انسانی فارغ از دین نیست زیباکلام علم باید تعریف شود شناسهٔ خبر 2579206 - چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۲ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها ابراهیم فیاض گفت علوم انسانی فارغ از دین نیست چرا که علوم فرهنگی دین در آن جاریکتابی درباره علم تاریخ از زنده یاد آیینه وند در نمایشگاه کتاب
کتابی درباره علم تاریخ از زنده یاد آیینه وند در نمایشگاه کتاب فرهنگ > دین و اندیشه - کتاب زنده یاد دکتر صادق آیینه وند درباره علم تاریخ برای علاقه مندان به این رشته در غرفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نمایشگاه کتاب عرضه شده است به گزارش خبرآنلاین غرفهنخبگان شناسایی و از ظرفیت علمی آنان استفاده شود
پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۶ مدیرحوزههای علمیه سراسر کشور گفت نعلوم بسیار گسترده شده و نخبگان باید شناسایی و توسعه ظرفیت داده شوند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله سیدهاشم حسینی بوشهری روز پنجشنبه در هماندیشی استعدادهای برتر حوزههای علكارگاه آموزشی شیوههای استاندارد بینالمللی در نگارش مقالات علمی
جهاد دانشگاهی تربیت مدرس برگزار میکند كارگاه آموزشی شیوههای استاندارد بینالمللی در نگارش مقالات علمی شناسهٔ خبر 2580762 - جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۴۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها جهاد دانشگاهی دانشگاه تربیت مدرس کارگاه آموزشی شیوههای استاندارد بینالمللی در نگارش مقالاتقدرت نقادی قدما در حل تعارض موارد مشکوک میان علم و دین
یادداشتی از رسول جعفريان قدرت نقادی قدما در حل تعارض موارد مشکوک میان علم و دین شناسهٔ خبر 2580965 - دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۷ دین و اندیشه > اندیشمندان رسول جعفریان نوشت اگر یک گزارش علمی با یک روایت دینی ناسازگار باشد ما چه خواهیم کرد به نفع کدام یک کنار خواهیم رفاولین شماره دو فصلنامه علمی-تخصصی «حکمت معاصر» در سال ۹۴ منتشر شد
به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اولین شماره دو فصلنامه علمی-تخصصی حکمت معاصر در سال ۹۴ منتشر شد شناسهٔ خبر 2583085 - دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها اولین شماره دو فصلنامه علمی-تخصصی حکمت معاصر در سال ۹۴ به سردبیری حمیدرضا آیت الهیعاقل با تدبر در قرآن، مشکلات علمی و معرفتی خود را برطرف میکند
آیت الله جوادی آملی در درس تفسیر بیان داشت عاقل با تدبر در قرآن مشکلات علمی و معرفتی خود را برطرف میکند شناسهٔ خبر 2583159 - دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۹ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی آیت الله جوادی آملی گفت انسان عاقل کسی است که با تدبر در قرآن کریم مشکلات علمی و اخلاستاندار خراسان رضوی: امیدواریم مجتمع علمی و فرهنگی خیام امسال به بهرهبرداری برسد
استاندار خراسان رضوی امیدواریم مجتمع علمی و فرهنگی خیام امسال به بهرهبرداری برسداستاندار خراسان رضوی گفت مجتمع علمی و فرهنگی خیام 85 درصد پیشرفت عملیاتی داشته که امیدواریم امسال افتتاح شود به گزارش خبرگزاری فارس از نیشابور علیرضا رشیدیان عصر امروز در اختتامیه پنجمین کنگره بینعلم و ایمان شرط تحقق وعده الهی برای استقرار دین خدا در زمین است
مصباح یزدی علم و ایمان شرط تحقق وعده الهی برای استقرار دین خدا در زمین است شناسهٔ خبر 2582480 - یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷ ۱۶ دین و اندیشه > اندیشمندان عضو خبرگان رهبری گفت ایمان و علم دو ارزشی است که به تصریح قرآن فرد با کسب آن به درجاتی میرسد و رای رسیدن به ارزش نهائیعلمای بزرگ شیعه تقریبی بودند یا ضدتقریبی؟
یادداشتی از حجت الاسلام مهدی فرمانیان علمای بزرگ شیعه تقریبی بودند یا ضدتقریبی شناسهٔ خبر 2580127 - جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۹ دین و اندیشه > اندیشمندان اگر به سراغ تاریخ تشیع برویم می ببینیم کسانی که طرفدار تقریب و تعامل با اهل سنت بوده اند جایگاه والاتری حتی در بین خود-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها