محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844251108
سخنان وهابيت در مورد سرداب مقدّس
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
نقد ديدگاه وهابيّت؛
سخنان وهابيت در مورد سرداب مقدّس
یکی از تهمتهای وهابیت به شیعه، این است که میگویند: شیعه معتقد است که مأموران خلیفه عباسی به منزل حضرت عسكري (علیه السلام) در «سامرا» هجوم آوردند تا حضرت مهدي (عج) را دستگیر کنند و آن حضرت که در آن هنگام در سرداب بود، از دیدهها پنهان شد و تاکنون در آنجا بدون آب و غذا زندگی میکند و روزی از آنجا ظهور خواهد کرد.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، شیکی از تهمتهای وهابیت به شیعه، این است که میگویند: شیعه معتقد است که مأموران خلیفه عباسی به منزل حضرت عسكري (علیه السلام) در «سامرا» هجوم آوردند تا حضرت مهدي (عج) را دستگیر کنند و آن حضرت که در آن هنگام در سرداب بود، از دیدهها پنهان شد و تاکنون در آنجا بدون آب و غذا زندگی میکند و روزی از آنجا ظهور خواهد کرد.[1] این داستان، چنان شهرت یافته است که وی را «صاحب سرداب» لقب دادهاند.[2] آنها ادعا میکنند که شیعیان در سرداب، دنبال امام خود هستند و منتظر ظهور ایشان از آنجا میباشند. در صورتی که در کتابهای شیعه، هیچ مدرکی برای سخنان آنها وجود ندارد. در این مقاله ضمن نقل سخنان وهابیت، به نقد و بررسی سخنان آنها میپردازیم. علمای شیعه نیز در دفاع از مکتب حقّه خود، به این شبهات و تهمتها پاسخ دادهاند، که در این مقاله به سخن آنان اشاره خواهیم کرد. سخنان وهابیت وهابیت به شیعیان نسبت به سرداب مقدّس تهمتهایی زده است که آنها عبارت است از: الف) حضرت مهدي (عج) در سرداب، غائب شده است ابن تیمیه که بنیانگذار فکری وهابیت است، در کتاب منهاج السنه درباره سامراء مینویسد: از حماقتهای شیعیان، این است که برای منتظر (حضرت مهدی) مکانهایی را قرار دادهاند که انتظار او را در آنجا میکشند؛ همانند سردابی که در سامرا است، آنها خیال میکنند که او در آنجا غایب شده است و مکانهای دیگر.[3] ابن قیّم جوزیه (متوفای 751 ق) که از شاگردان ابن تیمیه است، میگوید: رافضیها قول چهارم را (درباره مهدی) انتخاب کرده و گفتهاند که مهدی همان «م ح م د» بن الحسن العسکری از فرزندان حسین بن علی است، نه از فرزندان حسن (علیه السلام) که در تمام زمانها حاضر، اما از دیدگان غایب است؛ همان کسی که عصا را به ارث میبرد... وارد سرداب شده، در حالی که کودک خردسالی بوده، پانصد سال است که چشمی او را ندیده و خبری از او شنیده نشده و اثری دیده نشده است.[4] عبد الله القصیمی، از بزرگان وهابی معاصر دراینباره میگوید: نزد شیعه عقاید مُنکری وجود دارد که فقط مختصّ به آنهاست، و حتی خوارج هم آن را قبول ندارند... . یکی از آن عقاید، این است که میگویند امام دوازدهم، غائب و در سرداب، مخفی شده است.[5] قفاری از علمای معاصر وهابیت، دراینباره میگوید: آنها قائلاند که مهدی بعد از مرگ پدرش داخل سرداب شد؛ درحالیکه دو سال، سه سال یا پنج سال (بنابر اختلاف در روایات) عمر داشت.[6] وی در جای دیگری، بیان میکند که امام مفترض الطاعةاز سال 260 قمری تا امروز در سرداب، غایب شده است.[7] صالح بن فوزان نیز مدّعی است که روافض معتقدند، حضرت در طفولیّت در سرداب، داخل شد که بیش از هزار سال از آن میگذرد.[8] ب) شیعیان، منتظر ظهور حضرت از سرداب ابن تیمیه با تهمتزدن به اینکه شیعیان در مکانهایی مانند سرداب سامرا، منتظر حضرت هستند، میگوید: شعیان در این مکانها چهارپایانی مثل قاطر، اسب و... را میبندند تا وقتی [حضرت] خارج شد، سوار این چهارپا بشوند. آنها صبح، عصر و دیگر اوقات در این مکانها جمع میشوند و فریاد میزنند که ای مولای ما بیرون بیا! ای مولای ما بیرون بیا! سلاحهایشان را از غلاف بیرون میآورند، بدون اینکه کسی در آنجا باشد تا با او بجنگند. در میان آنها کسانی هستند که نماز نمیخوانند از ترس اینکه مبادا وی در حال نماز باشد و (حضرت) مهدی خروج کند و این نماز، او را از قیام و خدمت به آن حضرت باز دارد....[9] محمد بن عبد الوهاب هم در «رسالة فی الرد علی الرافضه» مینویسد: برخی گفتهاند که دلیل جمعخواندن نماز ظهر و عصر شیعیان در طول تاریخ، با اینکه میتوانند جداجدا بخوانند، این است که آنها منتظر قائم مخفیشده در سرداب هستند تا به او اقتدا کنند. پس نماز ظهر خود را تا زمان نماز عصر و نزدیکیهای غروب به تأخیر میاندازند و زمانی که ناامید میشوند و خورشید کمکم تاریک میشود، صدای همانند صدای خروس از خود درمیآورند و سپس هر دو نماز را با هم، بدون خشوع و آرامش و بدون جماعت، میخوانند و سرشکسته و ناامید برمیگردند... .[10] ابن قیّم جوزیه (متوفای 751 ق) در کتاب المنار المنیف میگوید: رافضیها (درباره مهدی) گفتهاند که مهدی همان م ح م د بن الحسن العسکری از فرزندان حسین بن علی است... . او وارد سرداب شده است، در حالی که کودک خردسالی بوده و پانصد سال است که چشمی او را ندیده و خبری از او شنیده نشده و اثری دیده نشده است؛ اما شیعیان، منتظرند و هرروز با اسبهایشان بر در سرداب میایستند و فریاد میزنند تا او خارج شود و میگویند: ای مولای ما خارج شو! ای مولای ما خارج شو! سپس با ناامیدی و خسران برمیگردند، و این عادت آنها و عادت او (حضرت مهدی) است. آی وقت آن نشده که سرداب، بزاید آنکسی را که با جهلتان هر آن با او سخن میگویید؟ وای بر شما و عقلهای بیخاصیتتان که فرد سومی را به سیمرغ و غول افزودید.[11] احسان الهی ظهیر میگوید: «لا یصلون خشیة أن یخرج و هم فی الصلاة!؛[12] [بعضی از شیعیان،] نماز نمیخوانند و میترسند یک مرتبه امام زمان ظهور کند و آنها مشغول نماز باشند.» عبدالله القصیمی دراینباره میگوید: کودنترین کودنها، کوتهفکرترین کوتهفکران، کسانی هستند که امامشان به همراه قرآن و مصحفش در سرداب غایب شده است. کسانی که هر شب با اسبها و الاغهایشان به این سردابی میآیند که امامشان در آنجا غایب شده و منتظر او میمانند و فریاد میزنند که بهسوی آنها خارج شود. این کار آنان بعد از هزار سال همچنان ادامه دارد.[13] وی در جای دیگری از کتابش مینویسد: شیعیان تا به امروز، منتظر خروج امام خود از سرداب هستند، و به همین علت، امامشان را منتظر، لقب دادهاند. آنها بعد از نماز مغرب با مرکبی در سرداب میایستند و نام وی را صدا میزنند و او را به خروج دعوت میکنند، تا اینکه ستارگان ظاهر میشوند. سپس پراکنده میشوند و این کار را در شب بعد هم انجام میدهند.[14] ابن جبریل مینویسد: روافض ادعا میکنند که قرآن، ناقص و تحریف شده است، و قرآن کامل با امام غایبی که در آخرالزمان از سرداب سامراء خروج میکند، خواهد آمد.[15] صالح بن فوزان نیز مدعی است که روافض، منتظر خروج امام خود از سرداب هستند.[16] ج) مکان سرداب سرداب در سامراء قرار دارد؛ ولی بعضی از وهابیها از محل قرار گرفتن سرداب، چیزی نمیدانند. بعضی مکان آن را در حله دانسته، مینویسند: «إنّ الثانی عشر من ائمتهم... دخل فی سرداب بالحلة وتغیب حین اعتقل مع امه وغاب هنالک؛[17] امام دوازدهم آنان داخل سردابی در حله شد و هنگامی که همراه با مادرش دستگیر شد، در آنجا غایب شد.» مجموعاً پندار ابن تیمیه و محمد بن عبد الوهاب و علمای معاصر وهابی، این است که اولاً: حضرت مهدي (عج) در سرداب، غایب شده است و ثانیاً: شیعیان، منتظر ظهور حضرت از سرداب هستند و اسبی و شتری آنجا میبرند و منتظر حضرت هستند و نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا را با هم میخوانند... . ابن بطوطه، مکان آن را نیز در حله[18] و بعضی، مکان آن را در بغداد[19] ذکر کردهاند. پینوشت: [1]. منهاج السنة النبویة، ابن تیمیه، دارالعروة، قاهره، بیتا، ج 1، ص 44 و 45. [2]. الصواعق المحرقه، ابن حجر هیثمی، مکتبة القاهره، بی تا، ج 2، ص 482؛ منهاج السنة النبویة، ابن تیمیه، ج 1، ص 102. [3]. منهاج السنة النبویة، ابن تیمیه، ج 1، ص 44 و 45. [4]. المنار المنیف فی الصحیح و الضعیف، ابن قیم الجوزیه، مکتبة المطبوعات الاسلامیه، حلب، 1983 م، ج 1، ص 152. [5]. الصراع بین الاسلام و الوثنیة، القصیمی، مکتبة السلفیه، قاهره، 1356 ق، ج 1، ص 385. [6]. اصول مذهب الشیعة الإمامیة الإثنی عشریة (عرض و نقد)، ناصر بن عبدالله قفاری، دارالرضا، جیزه، دارالسلفیه، بمبئی، 1983 م، (مصر)،1418 ق، ج 2، ص 899 [7]. همان، ج 2، ص 888. [8]. الإرشاد إلی صحیح الاعتقاد والرد علی أهل الشرک و الإلحاد، صالح فوزان، دارالعاصمه، ریاض، 1422 ق، ج 1، ص 226. [9]. منهاج السنة النبویة، ابن تیمیه، ج 1، ص 44 ـ 45. [10]. رسالة فی الرد علی الرافضة، محمد بن عبد الوهاب، دارالسلفیه، بمبئی، 1983 م، ج 1، ص 33. [11]. المنار المنیف فی الصحیح و الضعیف، ابن قیم الجوزیة، ج 1، ص 152. [12]. فرق معاصره، احسان الهی ظهیر، ادارة ترجمان السنة، لاهور، 1995 م، ج 1، ص 208. [13]. الصراع بین الاسلام و الوثنیه، عبدالله القصیمی، ج 1، ص 374. [14]. همان، ج 1، ص 56. [15]. الآثار الواردة عن عمر بن عبد العزیز فی العقیدة، حیاة بن محمد بن جبریل، ج 1، ص 377. [16]. الإرشاد، الی صحیح الاعتقاد والرد علی أهل الشرک و الإلحاد، صالح فوزان، ج 1،ص 226. [17]. الصراع بین الاسلام و الوثنیة، عبدالله القصیمی، ج 1، ص 56. [18]. ادب الرحلات، رحلة ابن بطوطة، دار التراث، بیروت، 1299 م، ج 2، ص 56. [19]. اخبار الدول و آثار الاول فی التاریخ، احمد بن یوسف قرمانی، عالم الکتب، بیروت، 1999 م، ص 353 ماهنامه اطلاعرسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره 179
۲۸/۰۲/۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]
صفحات پیشنهادی
فتاوایامامخمینیدرمورداستفادهازکالایخارجی |اخبار ایران و جهان
فتاوایامامخمینیدرمورداستفادهازکالایخارجی حجتالاسلام فلاحزاده در گفتاری با بررسی فتاوای امام خمینی در پایگاه khamenei ir نوشت امروز منظور از ایستادگی در مقابل دشمن ایستادگی در جبهه اقتصادی است که یکی از راههای آن استفاده از کالاهای تولید داخل تا جای امکان است کد خبربرگزاری نشستی درباره وهابیت در نمایشگاه کتاب
برگزاری نشستی درباره وهابیت در نمایشگاه کتاب فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت نشست تخصصی «فرآیند شكل گیری و انشعابات درونی در وهابیت» از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ۲۰ اردیبهشت در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار میشود این نشستتنها با یک بعد نمیتوان در مورد افراد قضاوت کرد
پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۵ یکی از مراجع تقلید با اشاره به اینکه باید امروز قدر نظام اسلامی را بدانیم گفت تاثیر حکومت اسلامی در سرنوشت مردم باید به وسیله مبلغان برای مردم گفته شود و ابزار آن هم قرآن نهج البلاغه و کتب دینی است به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویانشست «فرآیند شكل گیری و انشعابات درونی در وهابیت» برگزار می شود
در نمایشگاه کتاب نشست فرآیند شكل گیری و انشعابات درونی در وهابیت برگزار می شود شناسهٔ خبر 2573104 - شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست تخصصی فرآیند شكل گیری و انشعابات درونی در وهابیت فردا در نمایشگاه بین المللی كتاب تهران برگزار میشود به گزارتاريخ پيدايش وهابيت و برخورد جامعه اهل سنت با اين پديده
گفتاری از آیت الله حسینی قزوینی تاريخ پيدايش وهابيت و برخورد جامعه اهل سنت با اين پديده شناسهٔ خبر 2564369 - سهشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی اگر تمام عقائد وهابيت را از الف تا آخر مطالعه كنيد و به شما بگويند كه تفكر وهابيت را در يك جمنیازهای معنوی روستاها باید مورد توجه دولت قرار گیرید
پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۹ آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی گفت نیازهای معنوی روستاها باید مورد توجه دولت قرار گیرید و به بحث مساجد در روستاها توجه کافی شود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید روز چهارشنبه در دیدار معاون توسعه روستاییباید امت واحده تشکیل داد/ گزیدهای از سخنان رهبر انقلاب
کلیپ باید امت واحده تشکیل داد گزیدهای از سخنان رهبر انقلاب شناسهٔ خبر 2581763 - یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 37 MB رهبر معظم انقلاب اسلامی در برابر تندروی های برخی مسلمانها بر ضرورت ایفای نقش بزرگان علمی و روشنفکری و سیاسیسخنان دکتر دینانی درباره انسان کنشگر، عقل ابزاری و سیطره تکنیک بر آدمی
سخنان دکتر دینانی درباره انسان کنشگر عقل ابزاری و سیطره تکنیک بر آدمی فرهنگ > دین و اندیشه - چهره ماندگار فلسفه می گوید اندیشمندان نگران آن روزی هستند که تکنیک به جایی برسد که بداند که چه می داند اگر روزی بفهمد که می داند تکنیک ما را به کار می برد اگر تکنیک مامفاهیم بنیادین فقه و حقوق اسلامی مورد واکاوی قرار گرفت
در کتاب حقوق اسلامی در نظریه مفاهیم بنیادین فقه و حقوق اسلامی مورد واکاوی قرار گرفت شناسهٔ خبر 2582533 - یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها کوین رینهارت در کتاب حقوق اسلامی در نظریه Islamic Law in Theory مطالعه مفاهیم بنیادین فقه و حقوق اسلامی رافتاوای امام خمینی در مورد منع استفاده از کالای خارجی
گفتاری از حجتالاسلاموالمسلمین فلاحزاده فتاوای امام خمینی در مورد منع استفاده از کالای خارجی شناسهٔ خبر 2580452 - پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیا میتوان از غیرمسلمانان کالایی خریداری کرد آیا میتوان به آنها کالایی فروخت آیاعمر وهابیت به اتمام رسیده/ سخنان ضد و نقیض آبروی شما را برده است
آیت الله مکارم خطاب به مفتیان وهابی عمر وهابیت به اتمام رسیده سخنان ضد و نقیض آبروی شما را برده است آیت الله مکارم شیرازی خطاب به مفتیان وهابی گفت به مسلمانان بپیوندید و حساب خود را از این گروه های تکفیری جدا کنید سخنان ضد و نقیض آبروی شما را برده است پس آبرومندانه از آنان فکدام علم مورد اهتمام دین است؟/ پاسخ رحیمپورازغدی
فیلم کدام علم مورد اهتمام دین است پاسخ رحیمپورازغدی شناسهٔ خبر 2572297 - جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۲ دین و اندیشه > اندیشمندان دریافت 6 MB واژه علم که در قرآن و روایات مطرح شده است صرفا شامل علوم دینی نیست به گزارش خبرگزاری مهر حسن رحیمپورازغدی در این کلیپ به تبیتبلیغ وهابیت معضل اصلی اعتقادی در آفریقا است
وهابیت تبلیغ وهابیت معضل اصلی اعتقادی در آفریقا است رئیس اتحادیه طلاب آفریقا گفت معضل مهم در آفریقا اکنون وجود دو نوع خط تکفیری داخلی و خارجی است تکفیری داخلی مانند بوکوحرام و الشباب است و تکفیری خارجی تبلیغ وهابیت توسط عربستان سعودی میباشد به گزارش سرویس دینی جام نیوز عبداعمر دوران وهابیت تمام و آثار آن نمایان شده است
حضرت آیت الله مکارم شیرازی خطاب به مفتیان وهابی عمر دوران وهابیت تمام و آثار آن نمایان شده است حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفت عمر دوران وهابیت تمام شده است و آثار آن نمایان شده است چرا که ظهور فرقه های شومی مانند داعش ثمره شوم شجره خبیثه است به گزارش سرویس دینی جام نیوزسخنان روحانی در مراسم گرامیداشت هفته هلال احمر
سخنان روحانی در مراسم گرامیداشت هفته هلال احمر کیفیت پخش بالا متوسط پایین 19 02 1394زيادهخواهی جامعه جراحان، قاطعيت وزير برای مقابله/ از استخرهای مختلط تا کلاسهای رقص/ توضيحاتی در مورد مرگ مشک
در پیک بامدادی مطرح شد زيادهخواهی جامعه جراحان قاطعيت وزير برای مقابله از استخرهای مختلط تا کلاسهای رقص توضيحاتی در مورد مرگ مشکوک يک دختر جوان در مهاباد صوت در پیک بامدادی ضميمه تحليلی خبر ساعت 8 صبح راديو ايران را میشنوید به گزارش گروه صوت و فیلم باشگاه خبرنگارمهمترین محورهای سخنان رییس جمهوری در آیین گشایش نمایشگاه کتاب تهران
مهمترین محورهای سخنان رییس جمهوری در آیین گشایش نمایشگاه کتاب تهران تهران - ایرنا - دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در آیین گشایش بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران چهارشنبه 16 اردیبهشت ماه جاری گفت اصول برای نشر کتاب باید روشن شفاف و کوتاه باشد و نظارت ها نباید سلیقه-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها