تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تقواى الهى داشته باشيد و اصلاح كنيد ميان خودتان را زيرا خداوند در روز قيامت ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798632560




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همسان سازی حقوق بازنشستگان، آرزویی که 7ساله شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: همسان سازی حقوق بازنشستگان، آرزویی که 7ساله شد تهران- ایرنا- روزنامه همشهری در گزارشی با تیتر « همسان سازی حقوق بازنشستگان، آرزویی که 7ساله شد» به بررسی همسان سازی حقوق بازنشستگان پرداخته است.


در این گزارش که روز دوشنبه بیست و هشتم اردیبهشت 1394 خورشیدی و به قلم «مهدیه تقوی راد»، منتشر شده است، می خوانیم: هرچند با اعلام افزایش 15درصدی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال94، موضوع حقوق این افراد تا حدودی تعیین تکلیف شد اما ابهامات و کاستی های گذشته پابرجا و پرونده همچنان مفتوح است.
بیش از 7 سال از زمانی که طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی توسط نمایندگان مردم در خانه ملت مصوب شد، می گذرد و هنوز هزاران بازنشسته این سازمان و خانواده هایشان امیدوارند تا حقوق آنها با اجرای این طرح افزایش پیدا کند. مسئولان تأمین اجتماعی اما عدم اجرای این طرح را صراحتا کمبود بودجه عنوان کرده اند.
قانونی بر زمین مانده
براساس مصوبه اسفند سال87 مجلس، نمایندگان مردم در خانه ملت با الزام سازمان تأمین اجتماعی به همسان سازی حقوق تمام بازنشستگان رأی مثبت دادند. براساس این مصوبه مجلس، سازمان تأمین اجتماعی موظف شد به منظور همسان سازی حقوق بازنشستگان، از محل فروش و سود حاصل از مالکیت سهام قابل عرضه در بورس اوراق بهادار شرکت های دولتی یا سهام دولت در سایر شرکت ها، حقوق بازنشستگی و مستمری بازنشستگان و مستمری بگیران خود را از ابتدای سال1388 افزایش دهد.
رانت مانع یکسان سازی
یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس وجود رانت را علت اصلی اجرایی نشدن این قانون می داند و می گوید: رانت مهم ترین عامل اجرا نشدن قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی است و وابستگی برخی افراد به مراکز قدرت، سدی در برابر اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی است، زیرا تعدادی از افراد که وابسته به مراکز قدرت هستند، از اجرای این قانون متضرر می شوند؛ به عبارت بهتر در بسیاری از شرایط از رانت برای تثبیت حقوق و پاداش بازنشستگان استفاده می شود. عباس صلاحی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت توضیح می دهد:به طور قطع با شرایط موجود اقتصادی و تورم در کشور باید مستمری ها برای افراد به طور یکسان پرداخت شود، بنابراین وجود اختلافات بسیار در مستمری و حقوق بازنشستگان قابل قبول نیست.
سابقه یک طرح
سال88 قرار بود 2500میلیارد تومان از محل فروش سهام مخابرات به منظور همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به حساب این سازمان واریز شود اما شرایط نامساعد اقتصادی باعث شد تا فقط دولت بتواند 920میلیارد تومان از تعهد خود را عملی کند با این حساب یک هزارو 563میلیارد تومان از وعده دولت برای همسان سازی عملی نشد. محمد حسن زدا، معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی در این باره به همشهری می گوید: «برای دریافت باقیمانده این مبلغ بارها و بارها با دولت مکاتبه انجام شده و کمیته پیگیری نیز در این باره تشکیل داده ایم اما با توجه به مشکلات اقتصادی پیش آمده دولت موفق به پرداخت این مبلغ نشد.پیگیری هایی هم درخصوص دریافت مابقی این بودجه انجام دادیم. دولت صحبتی از پرداخت نکردن این مبلغ نمی کند و می گویند که به فکر پرداخت این مبلغ هستیم اما زمانی برای پرداخت آن مشخص نکرده اند.» براساس آمارهای سال گذشته سازمان تأمین اجتماعی، 60درصد بازنشستگان این سازمان حقوق حداقلی از این سازمان دریافت می کردند؛ حقوقی که سال گذشته 608هزار و امسال 712هزار تومان شده است.
همسان سازی با هدف تعادل
سالار مرادی، نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس نیز به همشهری می گوید: «وظیفه این سازمان ایجاد تعادل و توازن بین مستمری و دریافت هاست اما آنچه مسلم است اینکه این حداقل ها در جامعه امروزی نیازهای معیشتی مستمری بگیران را جواب نمی دهد. اقدامی که باید انجام داد این است که در نهایت کف مستمری پرداختی به بازنشستگان را باید مقداری به هزینه ها نزدیک کنیم تا بازنشستگان که حق زیادی به گردن جامعه دارند بتوانند از این دوران استفاده بهینه و کم دغدغه تری داشته باشند.» شهروز افخمی، دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اما در این باره دیدگاه متفاوتی دارد و معتقد است تأمین اجتماعی نباید در این زمینه چشم به دست دولت باشد.افخمی به همشهری می گوید: «به دلیل منابعی که سازمان تأمین اجتماعی در دسترس دارد تخصیص منابع به این سازمان از طرف دولت و مجلس با اکراه انجام می شود، چرا که وقتی منابع عمومی مربوط به بازنشستگی باشد، سهم اعظم بودجه را به خود اختصاص می دهد که سوءمدیریت و حیف و میل منابع را به دنبال خواهد داشت پس اتکای صندوق بازنشستگی برای تأمین منابع باید به دریافت ماهانه از سوی افراد تحت پوشش باشد نه بودجه ای که دولت به آن اختصاص می دهد.»
نماینده مردم ملکان در خانه ملت می گوید: دولت تا زمانی که توانایی مالی داشته باشد به لحاظ اضطرار و براساس بودجه تعریف شده می تواند به این سازمان کمک کند اما زمانی که با کمبود درآمد مواجه می شود و نمی توان دولت را وادار کرد که با جیب خالی بودجه را پرداخت کند. بنابراین تأمین اجتماعی باید برای منابع ثابتی که دارد برنامه ریزی کرده و تحلیل درستی از مشکلات پیش روی خود داشته باشد.
آرزوی قدیمی
سال گذشته رئیس سازمان تأمین اجتماعی دلیل اجرا نشدن طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را کمبود بودجه عنوان کرد.در شرایطی که برخی بازنشستگان ناچارند با حقوق کمی بیشتر از 700هزار تومان زندگی شان را اداره کنند، مهم این است که اعتبار لازم برای همسان سازی حقوق آنها تأمین شود؛ حالا چه از منابع دولتی چه از محل درآمد های این سازمان. آیا تأمین اجتماعی در سال94 فکری برای تحقق این هدف خواهد کرد یا آرزوی 7ساله بازنشستگان این سازمان 8ساله خواهد شد؟!
*منبع: روزنامه همشهری
**پژوهش**2059**9131



28/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن