واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اعتماد در یک نگاه- یکشنبه بیست و هفتم اردیبهشت تهران- ایرنا- «خلیج فارس نا امن برای همه نا امن خواهد بود»، «معمای آن «هشت دقیقه»» و «نامزدهای پیاده شدن از قطار روحانی» موضوع هایی که در روزنامه اعتماد شماره روز یکشنبه منتشر شد.
این روزنامه با بررسی عنوان خلیج فارس نا امن برای همه نا امن خواهد بود، برای تیتر یک نوشت: آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی در خجسته سالروز بعثت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص)، در دیدار جمعی از مسوولان و کارگزاران نظام، سفرای کشورهای اسلامی و قشرهای مختلف مردم، با تاکید بر اینکه امریکا به دنبال تامین امنیت منطقه خلیج فارس نیست و صلاحیت اظهارنظر در این خصوص را هم ندارد، گفتند: اگر منطقه خلیج فارس امن باشد، همه کشورهای منطقه از این امنیت بهره مند خواهند شد اما اگر خلیج فارس ناامن شود، برای همه کشورهای منطقه ناامن خواهد بود. حضرت آیت الله خامنه ای نمونه دیگر از دروغ بودن ادعای امریکایی ها مبنی بر تلاش برای حفظ امنیت منطقه را، اوضاع تاسف بار یمن خواندند و افزودند: امروز یمن به صحنه کشتار کودکان و زنان بی گناه تبدیل شده است که عامل آن کشورهای به ظاهر مسلمان هستند اما طراح و عامل اصلی آن، امریکا است.
روزنامه اعتماد با انتخاب موضوع معمای آن «هشت دقیقه»، نوشت: همه چیز از یک شایعه بزرگ شروع شد؛ شایعه ای که به گفته علیرضا منصوریان، هشت دقیقه کثیف تاریخ فوتبال ایران را رقم زد. بدون هیچ تردیدی نمونه اتفاقات روز پایانی لیگ برتر، در هیچ کجای جهان رخ نداده است. در روزی که در دقایق پایانی فینال لیگ، به بازیکنان و اعضای کادر فنی تراکتورسازی گفته شد بازی سپاهان مقابل سایپا با نتیجه مساوی به پایان رسیده است و تراکتوری ها با همان نتیجه مساوی ٣-٣ هم قهرمان لیگ برتر هستند، آن هم در شرایطی که واقعیت غیر از این بود. سپاهان با دو گل سایپا را شکست داد و با توجه به نتیجه بازی نفت تهران و تراکتورسازی عملا فاتح چهاردهمین دوره از مسابقات لیگ برتر (جام خلیج فارس) شده بود و امروز آنهایی که مناسبات جمعه تلخ فوتبال ایران را با خود مرور کنند تنها به یک نتیجه تاسف بار می رسند؛ «فاجعه». بر اساس شایعات مطرح شده این اتفاق به این دلیل افتاده تا امنیت ورزشگاه حفظ شود و صندلی های بیشتری شکسته نشود. البته شاید هم اشتباهی رخ داده که این اتفاق افتاده است. یک روایت دیگر می گوید که یکی از مسوولان فدراسیون فوتبال حوالی دقیقه 80 به تونی اولیویرا گفته است که سپاهان و سایپا بازی شان ٢-٢ شده و به همین دلیل تراکتورسازان به دستور تونی عقب کشیده اند.
این روزنامه با انتشار عنوان نامزدهای پیاده شدن از قطار روحانی، نوشت: در حالی که چند روزی است خبرهایی از احتمال تغییر در کابینه حسن روحانی به میان آمده است، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت این تغییرات را طبیعی خواند و گفت: «طبیعی است که رییس جمهوری در مقام ارزیابی عملکرد و برای تقویت کابینه خود، تغییراتی اعمال کند.» این سخنان نوبخت پس از موضع گیری های حسن روحانی، سخنان معاون اول او و اظهارات اخیر حسا م الدین آشنا احتمال تغییرات را تقویت می کند. حسن روحانی در سفر 2 هفته پیش خود به شیراز گفته بود که «اگر نیاز به ترمیم کابینه باشد انجام می دهیم.» یک هفته بعد از آن سفر، معاون اول رییس جمهوری هم همین اظهارنظر را به شکل دیگری تکرار کرد. اسحاق جهانگیری گفت: «جایی که رییس جمهور به ضرورت برسد، تغییر می دهد.»
حکم اعدام برای مرسی تیتر دیگر روزنامه اعتماد است. داستان احکام صادره برای متهمان انقلاب ٢٠١١ مصر و دولت مخلوع در کودتای ٢٠١٣ به حکایتی ملال آور تبدیل شده که تمامی ندارد. در ادامه سلسله دادگاه ها برای بررسی اتهام ها علیه محمد مرسی نخستین رییس جمهوری منتخب مصر، دادگاهی این رییس جمهور مخلوع را به اتهام سازماندهی در حمله به یک زندان و فرار چند هزار تن از زندانیان در سال 2011 به مرگ محکوم کرد. براساس حکم این دادگاه 105 نفر دیگر هم به زندان محکوم شده اند. براساس قوانین مصر، قبل از اجرای این حکم، قاضی باید نظر مفتی اعظم را درباره صدور این حکم جویا شود. حتی در صورت تایید مفتی اعظم، این حکم قابل تجدید نظر است.
این روزنامه با بازتاب موضوع نواندیشی دینی را باید دنبال کنیم، نوشت: «آزاد اندیشی دینی»، واژه ای است که یادگار امام از آن به عنوان یکی از دیدگاه های امام راحل یاد می کند و تحجر را از مباحثی می داند که مبارزه با آن با ارتحال ایشان بر زمین مانده است. دیدگاهی که نه تنها در منظر امام راحل بلکه در بسیاری از انقلابیون مسلمانی نیز که وارد مبارزه شده بودند، وجود داشت. آنجا که یادگار امام از آن انقلابیون با عناوینی یاد می کند که از طیف سنتی نبودند، بلکه نوعی نواندیشی و پویایی فقهی در نگاه شان بود و با همین نگاه وارد جهاد شدند و ساختار انقلاب را نیز همین جریان نواندیشی دینی شکل دادند. نوع نگاهی که حضرت امام تا اواخر عمر خود نیز روی این جریان فکری تاکید داشتند اما یکی از دلایل بارور نشدن آن این بود که عمر امام کفاف نداد و چارچوب اصلی و اصول ثابت آن با وجود مشخص شدن، تبیین نشد.
گروه اطلاع رسانی**2059**9131
27/02/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]