تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس چيزى را در دل پنهان نداشت، جز اين كه در لغزش هاى زبان و خطوط چهره او آشكار شد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804726669




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اختلاف علمی با وحدت منافات ندارد/ قطعیات اسلام را مبنا قرار دهیم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آیت الله مصباح یزدی:
اختلاف علمی با وحدت منافات ندارد/ قطعیات اسلام را مبنا قرار دهیم

مصباح


شناسهٔ خبر: 2581274 - شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
دین و اندیشه > اندیشمندان

عضو خبرگان رهبری گفت: اشکالی ندارد که در محافل علمی، بدون تعصب بر روی مسائل به صورت مؤدبانه بحث شود اما در عمل نباید سبب اختلاف باشد. باید قطعیات اسلام را مبنا قرار دهيم. به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم در دیدار با جمعی از دانش آموختگان غیر ایرانی طرح ولایت ضمن ابراز خرسندی از این دیدار گفت: شاید سئوالات و انتقادات و ابهاماتی در شیوه اجرای طرح ولایت یا نگارش متون وجود داشته باشد و به ذهن شما هم بیاید که چه بسا بتوان با مطرح کردن آن ها، طرح ولایت را کامل تر کرد؛ چنان که از ابتدا نیز بدون نقص نبوده و در طول این مدت تغییراتی در جهت بهبود آن صورت گرفته است.آیت الله محمد تقی مصباح یزدی افزود: طرح ولایت، عصاره ای از معلومات بنده در طول ۶۰ سالی که در حوزه بودم و برخی دیگر از دوستان است که در مجموعه مبانی اندیشه اسلامی گنجانده شده است. در واقع انتخاب این مطالب بر اساس نیازی بود که امروز در دنیا مطرح است؛ یعنی امروز جوانان به سئوالات و شبهاتی بر می خورند که سعی شده جواب اهمِ این سئوالات، در این مجموعه وجود داشته باشد.وی با بیان این که طرح ولایت برای سطح دانشجویان دانشگاه‌های ایران طراحی شده است، اظهار داشت: یعنی این دوره برای افرادی طراحی شده که بر اساس آموزش‌های تحصیلی در ایران، دیپلم گرفته اند و در فضای مذهبی نیز حضور داشته اند و سپس وارد دانشگاه شده اند. لذا سعی شده سئوالات مهمی که برای چنین افرادي در این سطح، پیش می آید، جواب داده شود.آیت الله مصباح یزدی با اشاره به سخنان یکی از حاضران ترکیه ای در خصوص نحوه بیان مطالب طرح در کشور‌های دیگر اظهار داشت: این که مفاهیم باید گسترش پیدا کنند تا مسلمانان دیگر هم بتوانند از آن استفاده کنند، ایده درستی است و لذا سعی شده تا دوره ای روان تر و ساده تر برای این مباحث طراحی شود؛ چرا که این مطالب بر اساس اصول عقلانی است که گاه جوانان در کشور‌های دیگر با این اصول عقلانی آشنا نیستند؛ لذا سعی شده در طرحی روان تر، مطالب با استفاده از مضامین قرآنی و روایی و البته با چاشنی عقلانیت تبیین شود.وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که دو نوع اختلاف در فهم در جامعه انسانی وجود دارد، ادامه داد: گاه اختلاف طولی است، و گاه عرضي. اختلاف طولي یعنی اختلاف در مرتبه فهم است؛ مثلاً کودکان اصول عقاید را تنها به صورت تقلیدی یاد می گیرند؛ مرتبه بالاتر آن، شناخت با برخی مثال‌ها و تأییداتی از علوم طبیعی است، و در مرحله بعد برهان‌های عقلی قرار دارد. در برخورد با چنین اختلاف فهم هایی باید سطح فرهنگ و درک و دانش مخاطب را در نظر گرفت و مطالب را در سطح آن‌ها مطرح کرد.عضو خبرگان رهبری با اشاره به این که گاه اختلاف در فهم عرضی است، افزود: گاهی فهم‌های متضادی از یک مطلب و یک متن وجود دارد که نمونه بارز آن همان اختلاف فهمی است که بر اساس آن مذاهب اهل تسنن و تشیع به وجود آمده است. حتی چنین اختلافاتی در بین علمای یک مذهب نیز به چشم می خورد؛ البته باید توجه داشت که در ضروریات و مسلمات، اختلافی وجود ندارد.وی با اشاره به این که چنین اختلافاتی همیشه وجود داشته است، خاطر نشان کرد: حتی شیخ مفید و شیخ صدوق (رحمهما الله) که از علمای نزدیک به عصر حضور معصوم(ع) هستند، نیز در برخی مسائل فرعي اعتقادی با هم اختلاف دارند. درسی که می توان گرفت این است که همواره مسلمات و ضروریات را در نظر گرفته و آن‌ها را اصل قرار دهیم تا مبادا در آنها خدشه وارد شود، اما غیر ضروریات را نبايد مبناي تعامل قرار داد؛ مخصوصاً اگر بنای ایجاد وحدت بین گروه‌ها را داریم.عضو خبرگان رهبری افزود: در مقام ايجاد وحدت بین شیعه و سنی باید قطعیات اسلام را مبنا قرار دهيم، و بر مواردی که اختلافی است، خیلی تأکید نکنیم؛ به این معنا که سعی نکنیم با پافشاری بر روی یک مطلب غيرضروري، دیگران را طرد کنیم، چرا که اگر بنا بود علمای طرفین به خاطر مسائل غیر ضروری همدیگر را طرد کنند و کارشان به تکفیر بکشد، سنگ روی سنگ بند نمی‌شد و مسلمانان نمی توانستند با هم زندگی کنند. این که اهل بیت(ع) نیز بر نماز خواندن در مساجد اهل سنت، عیادت از مریضان، شرکت در تشییع جنازه و حتی تحمل جفای اهل سنت سفارش می کنند، این مسئله را تأیید می کند.آیت الله مصباح با بیان این که با ایجاد تفرقه و دشمنی بین شیعه و سنی، دشمنان اسلام خوشحال می شوند، خاطر نشان کرد: البته اشکالی ندارد که در محافل علمی، بدون تعصب و برای یافتن حق، بر روی مسائل به صورت مؤدبانه بحث شود و این مسئله با وحدت منافاتی ندارد. اما در عمل نباید سبب اختلاف باشد؛ حتی اگر در بحث‌های علمی مشاهده شد که فردی با تعصب عمل کرده و به دنبال حق نیست، نباید خیلی به دنبال بحث با او بود، اما در عین حال بايد روابط اجتماعی و سیاسی را حفظ کرد.وی با اشاره به سخن یکی از حاضران در خصوص مواضع مخالف برخی افراد با شیوه تفسیری علامه طباطبائی خاطر نشان کرد: این مسئله امری کاملاً طبیعی است و نمی توان انتظار داشت که هیچ اختلافی نباشد، هر چند هر کسی باید تلاش کند تا به حقیقت نزدیک شود و دیگران را هم نزدیک کند، اما در عمل نباید موجب اختلاف شود.وی با اشاره به این که علامه طباطبائی در مقدمه تفسیر المیزان از سه رويكرد کلی در روش تفسیر سخن به میان آورده است، اظهار داشت: این سه رويكرد دارای فروع و شقوق متعددی هستند که می توان برای اطلاع از آنها، به کتاب‌های تألیف شده در رشته تفسیر و علوم قرآنی در مؤسسه امام خمینی (ره) مراجعه کرد؛ اما به طور اجمال می‌توان گفت ریشه اختلافات به این اصل بر می گردد که عده ای طرفدار فلسفه و عده ای مخالف آن بودند که البته در هر دو گروه نیز افراط و تفریط وجود دارد.این فیلسوف اسلامی با بیان این که یکی از ویژگی‌های علامه طباطبائی این بود که باب انتقاد بر فلسفه را باز کرده و ترویج کردند، اظهار داشت: ایشان زمانی که اسفار می گفتند، گاه نظرشان با نظر نویسنده تفاوت داشت، اما به گونه ای مؤدبانه نظر خود را نیز مطرح می کردند. چنین شیوه ای سبب می شود که شاگردان هم مستقل تربیت شده و سخن هیچکس – جز ائمه معصومین (ع) – را متعبدانه قبول نکنند.وی با اشاره به جریان نامه امام (ره) به گورباچف و نام بردن از فارابی و محی الدین که اهل سنت بودند، اظهار داشت: عده ای نسبت به ایشان گلایه داشتند که چرا از علمای اهل سنت نام برده اند، اما امام (ره) نشان داد که ما متعصب نیستیم و برای شناخت حق، از خواندن کتاب آن ها، ابایی نداریم.استاد تفسیر حوزه علمیه قم با اشاره به این که کانالیزه کردن و محدود کردن، رشد نمی آورد خاطر نشان کرد: رشد و پیشرفت در محیطی محقق می شود که افکار و نظرات مختلف ابراز شده و مورد نقد و بررسی قرار گیرد؛ و راز دقیق تر بودن فقه شیعه نسبت به فقه اهل سنت - علیرغم کثرت آن‌ها و طرفداری سلاطین در طول تاریخ از آن - نیز همین بوده است که باب اجتهاد باز بوده و مجتهدان آزادانه به بررسی و نقد نظرات مي‌پردازند، و بسیار اتفاق افتاده که نظر شاگرد، کاملا با استاد متفاوت بوده است.وی با اشاره به نمونه هایی خاطر نشان کرد: این دقت و پیشرفت در فقه تشیع مرهون اجتهاد قوی و بحث آزاد است.عضو خبرگان رهبری با اشاره به این که طبق سنت الهی، همواره شیاطین جن و انس وجود دارند که با سخنان زیبا به دنبال فریب مردم هستند، خاطر نشان کرد: با توجه به جمعیت و فرهنگ حاکم بر جهان و پیشرفت تکنولوژی، هیچ زمانی مانند امروز زمینه انحرافات و ترويج کجروی‌ها فراهم نبوده است و در مقابل، هیچ زمان هم زمینه علمی تا این حد فراهم نشده بوده است. لذا باید دشمن شناس بود و شیاطین انس را شناخت و در عین حالی که در بحث‌ها و بیان مطالب، باید مدارا شود، باید کسانی که غرض دارند و دشمن هستند را شناخت.وی با اشاره به این که گاهی افرادی به اسم دین، ابزار شیطان می شوند، خاطر نشان کرد: گاهی عده ای به اسم دین به اسلام ضربه می زنند و زمینه از بین رفتن اتحاد بین مسلمانان را فراهم می کنند. لذا انسان باید موازین قطعی اصولی را در دست داشته باشد تا بتواند مواضع و افراد را با آن معیارها سنجیده و شیاطین را بشناسد.عضو خبرگان رهبری با اشاره به نعمت نظام اسلامی که ولی‌فقیه در رأس آن قرار دارد، اظهار داشت: این که بعد از ۱۴۰۰ سال یک نظام اسلامی با این شرایط به وجود آمده و توانسته در مقابل دنیا عزت خودش را حفظ کند، نعمت بزرگی است که خداوند به ما ارزانی داشته است؛ لذا باید شکرگزار این نعمت و قدردان رهبری باشیم که نظیری در عالم ندارد.وی در پایان بر اخلاص در کار و توسل به اهل بیت (ع) تأکید کرد.گفتنی است دیدار دانش آموختگان غیر ایرانی دوره طرح ولایت ( آموزش مبانی اندیشه اسلامی ) با آیت الله مصباح یزدی، دوشنبه هفتم اردیبهشت ماه در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن