محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842147611
افول خورشید هفتم آسمان امامت و ولایت
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
به مناسبت شهادت امام كاظم علیه السلام؛
افول خورشید هفتم آسمان امامت و ولایت
نفوذ معنوى و تفوق روحى، تبار و الا، علم و افر، فضیلت بى كران، شخصیت ممتاز، تقوا و فضیلت، شهرت و اعتبار اجتماعى، مقام معنوى ارزنده، همه و همه صفات ویژه اى بودند كه هارون و سردمداران خلافت عباسى از آن نصیبى نداشتند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز؛ روز 25 رجب یاد روز شهادت مردى است كه به قدرت مسلط زمانه اش «نه» گفت و تا به آنجا رفت كه رژیم طاغوتى هارون براى ادامه ى حیات ننگین خود همه عوامل و نیروهایش را به ستیزه با انسان آزادهء زمان بسیج كرد. یك كلمه «نه» به دستگاه فساد هارون گران تمام شد. او نه گفت و تمام رزمندگان علوى در صفوف ایستاده در كنار او صف زدند و قیام ها و نهضتها آغازیدند و در راه پیروزى حق بر باطل، و حفظ حرمت و رسالت اسلام تا پاى جان و چوبهء دار و سلولهاى زندان پایدارى نمودند و از خود حماسههایى به جا نهادند كه تا نابودى و از بین رفتن دستگاه جبار بنى العباس ادامه یافت و نام پیشواى آزادى بخش جهان اسلام را جاویدان ساخت و هنوز هم كه چندین قرن از مبارزات امام (علیه السلام) مى گذرد و مردم آزاده به دستگاه ستمگرى هارون با دیده ى نفرت و لعن مى نگرند و مسببین و طراحان نقشههاى ضد انسانى را شایسته ى نام انسانى نمى دانند.
اكنون باید دید عامل این طرح شیطانى و نقشه خائنانه چه بوده است ؟ نفوذ معنوى و تفوق روحى، تبار و الا، علم و افر، فضیلت بى كران، شخصیت ممتاز، تقوا و فضیلت، شهرت و اعتبار اجتماعى، مقام معنوى ارزنده، همه و همه صفات ویژه اى بودند كه هارون و سردمداران خلافت عباسى از آن نصیبى نداشتند و این نوع برجستهگىهاى فضیلت امام (علیه السلام) هر كدام به نوبت خود مى توانست عوامل تحقیر شخصیت پوشالى هارون را فراهم سازد و او مى خواست با حبس و بازداشت امام، عقده ها و حقارتهاى درونى خود را جبران و التیام بخشد، غافل از آنكه این نوع شكنجه ها، روز به روز بر مقبولیت امام و محبوبیت او مى افزاید و مبغوضیت و عامل شكست و سقوط هارون را فراهم مى سازد. در سال 179 بود كه هارون پس از گذراندن مراسم حج بنا به پاره اى از سعایت ها و گزارش هائى كه دربارهء فعالیتهاى روحانى امام (علیه السلام) به او رسانده بودند او را از مدینه تبعید كرد و زندانى و بازداشت نمود. ولى زندانهاى مكرر و متوالى هارون، نتوانست موسى بن جعفر (علیه السلام) را از بازگویى حقیقت باز دارد و او را مطیع و فرمانبردار گوش و زبان بسته ى هارون سازد. یك بار او را در بصره پیش عیسى بن جعفر برادر زاده فرماندار شهر بازداشت نمود و سپس پیش فضل بن ربیع یكى دیگر از آجودانهاى مخصوص خود، دیگر بار نزد فضل بن یحیى و آخرین بار در زندان سندى بن شاهك محبوس ساخت كه تنها مدت زندان او بیش از چهار سال تمام طول كشید و توأم با شكنجه و ناملایمات روحى و جسمى بوده است.
گفتار صاحب ارشاد در ارشاد آمده است هنگامى كه هارون در مسافرت حج خود وارد مدینه گشت امام با جمعى از اشراف مدینه به دیدار او شتافتند پس از مراجعت از دیدار او، امام به مسجد رسول الله (صلى الله علیه و آله) برگشت. هنگامى كه هارون به زیارت قبر رسول خدا شتافت در ضمن سخنان خود خطاب به قبر رسول خدا (صلى الله علیه و آله) این چنین گفت: یا رسول الله إنى اعتذر الیك من شیئى اریدان افعله، اریدان احبس موسى بن جعفر، فانه یرید التشتت بین امتك، و سفك دمائها. اى پیامبر خدا ! من در یك مورد از شما عذر خواهى دارم و آن دستگیرى فرزندت موسى بن جعفر است و محبوس نمودن اوست، او مى خواهد میان مسلمانان اختلاف كلمه بیفكند كه منجر به خون ریزى آنان گردد. پس از آن زیارت تنزیه و تبرئه ! كه مرسوم ستمكاران است دستور داد امام را در مسجد رسول الله (صلى الله علیه و آله) دستگیر سازند و به حضور هارون آورند او را به بند زنجیر كشاندند و دو محمل ترتیب دادند كه روى استرى نهاده بودند جمعى را با یكى از آن محمل ها روانه ى بصره و جمعى دیگر را به كوفه، و هدف او از این طرح گم كردن رد پا بود.
بدین ترتیب امام را به بصره پیش عیسى بن جعفر فرماندار بصره و ارد ساختند و از آن تاریخ به مدت یك سال تمام، تحت نظر او بود. امام همیشه در حال نماز مى گفت: خدایا ! من همیشه فراغت بر عبادت را از تو مسئلت مى داشتم بر این توفیق شكر گزارم. هارون نامه اى درباره نقشهء قتل امام (علیه السلام) به او نوشت او با خواص خود در این باره به تبادل نظر پرداخت همگان او را از این عمل بر حذر داشتند و از عواقب و خیم این اقدام هشدار دادند تا این كه عیسى در پاسخ نامه ى هارون چنین نوشت: «مدت حبس و بازداشت موسى بن جعفر به درازا كشید و من در این مدت طولانى او را با و سائل گوناگون آزموده ام. گاهى جاسوسانى تحت عناوین مختلف به عنوان آگاهى و اطلاع از مضمون دعاها و گفتارها و مناجاتهاى او با او همنشین ساخته ام همگى گزارش داده اند كه او فردى است كه هرگز از دعا و عبادت خدا، خسته نمى شود و همیشه مشغول انجام اوامر الهى است و تاكنون هرگز گزارشى به من نرسیده است كه او در دعا و نیایش خود، بر ضد تو یا من دعائى بكند و نفرینى بنماید تمام ادعیه و درخواستهاى او طلب مغفرت و آمرزش است و درخواست اصلاح وضع عمومى مردم. اگر شما دستور بدهید شخص دیگرى او را از من به پذیرد بهتر و مناسب تر خواهد بود و اگر نه من نمى توانم او را بیشتر نگهدارم او را آزاد خواهم ساخت چون حقیقت این است كه من از نگهدارى ایشان در رنج و تعب بى حد به سر مى برم وجدانا ناراحت و متأثرم». (1) انتقال به بغداد هارون با دریافت نامه ى عیسى بن جعفر، دستور داد او را از بصره به بغداد منتقل سازند و تحت نظر مخصوص خود قرار دهند از این رو او را به یكى از آجودانهاى خاص خود به نام «فضل بن یحیى» سپرد تا مراقبت لازم در مورد او به عمل آورد.
فضل او را در یكى از اطاقهاى منزل خود جا داد و افراد خاصى به عنوان بررسى حالات روحى او و جاسوسى و گزارش تعیین نمود تا در امر او دقت و كنجكاوى بیشترى به عمل آورند. امام مشغول عبادت و اطاعت الهى بود اغلب روزها را روزه دار و شب ها را تا صبح به تهجد و شب زنده دارى مشغول بود و لحظهاى از عبادت و از راز و نیاز غفلت نداشت فضل نیز با مشاهده این اعمال و رفتار از وجدان خود شرمنده و متأثر گردید و نتوانست در مبارزه با خواستهاى وجدان بیش از حد اصرار ورزد و از این رو در زندگى امام توسعه داد و در تعظیم و تكریم و احترام و جلب رضایت او كوشید. هارون در منطقه «رقه» به سر مى برد كه گزارش محبت ها و احترامات فضل را به او رساندند او از این عمل فضل، ناراحت گردید و به او نوشت: «این عمل تو بسیار ناگوار است تو مأموریت دارى كه با رسیدن نامه او را به قتل برسانى». فضل نامه را خواند ولى از اجراى دستور آن سرپیچى نمود. خبر استنكاف فضل به هارون رسید او در نامه دیگرى به عباس بن محمد نوشت و در آن نامه متذكر شده بود كه از وضع موسى بن جعفر (علیه السلام) بررسى دقیق به عمل آورند اگر او در رفاهیت و آسایش به سر ببرد او را از فضل بن یحیى تحویل بگیرید. و در نامه ى دیگرى به سندى بن شاهك كه در پستى و فرومایگى نظیر نداشت نوشته بود كه با رسیدن نامه از اوامر و دستورهاى محمد بن عباس امتثال كامل بنماید. نامه رسان هر دو نامه را به محل خود رساند و دستگاه جاسوسى هارون به فعالیت افتاد و حقیقت را فاش ساخت و دستور صادر شد كه فضل بن یحیى احضار گردد او را در حضور سندى، عریان ساختند و صد تازیانه به بدن عریان او زدند و جریان را به هارون نوشتند.
هارون در ملاء عام اظهار داشت كه فضل از خلیفه سرپیچى نموده است و او را مورد لعن و تنفر علنى قرار داد و گفت: من او را لعن مى كنم و شما هم او را لعن كنید. مردم نا آگاه و غافل همگى با هارون هم صدا شدند. این خبر به گوش یحیى بن خالد رسید فورا به حضور خلیفه شتافت و در مورد فضل به شفاعت پرداخت و اظهار نمود: او هنوز جوان است و تجربهء كافى ندارد. من مأموریت او را با كمال میل مى پذیرم و رضایت خاطر شما را فراهم مى سازم. هارون خوشحال گردید و از كوتاهى و قصور فضل گذشت و به مردم اعلام نمود فضل در یك مورد مرتكب مخالفت و سرپیچى شده است ولى او توبه كرد من او را عفو كردم و شما هم او را مورد عفو قرار دهید. آن زبان بسته ها ! همگى گفتند ما دوستان كسى هستیم كه شما خلیفه او را دوست داشته باشید و دشمنان كسى هستیم كه شما دشمن مى دارید !
یحیى بن خالد با جمعى از مأموران عالى رتبه از «رقه» به طرف بغداد رهسپار گشت مردم به استقبال او شتافتند و از هر طرف دور او را گرفتند و در مورد مسافرت او پرسش ها كردند او به عنوان رد گم كنى اظهار داشت: من به عنوان تعدیل مالیات و نظارت بر امور كارگزاران خلیفه آمده ام و چند روز اول هم به این قبیل امور اشتغال ورزید ! ولى پس از چند روز سندى بن شاهك را به حضور خود خواست و دستور مخصوص هارون را در مورد قتل امام موسى (علیه السلام) به او اعلام نمود و او هم پذیرفت و در یكى از و عدههاى غذا، زهرى در طعام او وارد ساخت و به حضرت خوراند و برخى معتقدند كه زهر را در خرما قرار داد و به هر صورتى انجام پذیرفته باشد امام در اثر مسمومیت دچار تب شدید گردید كه فقط سه روز زنده بود. در روز سوم جان به جان آفرین تسلیم نمود و در راه تبلیغ احكام خدا به فیض شهادت نائل گردید. (2) «كشى» در این باره مى گوید: عبد الله بن طاووس از امام رضا (علیه السلام) سوال نمود آیا راست است كه یحیى بن خالد پدرت امام موسى را مسموم ساخت. امام در پاسخ مى فرماید: «آرى او پدرم را با سى خرماى زهر آغشته، مسموم ساخت». (3) در برخى از تواریخ به جاى یحیى، فضل بن یحیى آمده است و ترتیب مسمومیت آن بزرگوار را چنین نوشته اند كه: «در زندان هر روز، فضل بن یحیى غذا مى آورد روز چهارم در اثر میل غذا مریضى سخت به امام دست داد دكتر نصرانى را حاضر ساختند از حال امام پرسش نمود امام حال پاسخ دادن نداشت. پس او در اثر اصرار طبیب دست خود را نشان داد كه در اثر مسمومیت كبود شده بود». و فرمود: علت مرض من، همین است. طبیب برگشت و گفت: «خدا بهتر آگاه است شما چه نوع با او رفتار كرده اید ؟ «برخى دیگر معتقدند كه سندى بن شاهك با دستور هارون اقدام به این عمل كرده است هر چند نحوه ى مسمومیت آن بزرگوار مورد بحث و گفتگو و اقع شده است ولى آنچه قطعى و مسلم بوده است اینكه امام در اثر مسمومیت در زندان به فیض شهادت نائل آمده است. پی نوشت: 1. ارشاد مفید، ص 251، نجف - نور الابصار، شبلنجى، ص 104 - ابن صباغ در اسعاف الراغبین، ص 148. 2. داستان مسمومیت امام را از مورخین اهل سنت: علامه ابن صباغ مالكى در الفصول المهمه ص 220. شبلنجى در نور الابصار، ص 491 - ابن صباغ مالكى در اسعاف الراغبین، ص 148 - ابن حجر هیثمى در الصواعق المحرقه، ص 191 - سید محمد عبد الغفار در ائمة الهدى، ص 111، مسعودى در مروج الذهب، ج 3، ص 365 نقل نموده اند در آن كتاب اخیر مى افزاید: موسى بن جعفر (ع) در پانزدهمین سال حكومت هارون، در سن 54 سالگى در بغداد به صورت مسموم در گذشت. 3. كشى، ص 57. چهارده نور پاك/عقیقى بخشایشی - ج 9
۲۳/۰۲/۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]
صفحات پیشنهادی
ستاره هفتم آسمان امامت، و موجود زنده ای به نام «حکمت»
ستاره هفتم آسمان امامت و موجود زنده ای به نام حکمت در نگاه ائمه هدایت حکمت یک موجود زنده است که از سنخ کتاب و مدرسه نیست هرچند مقدمه آموختن آن کتاب یا معلم باشد تا به یک حکمت عمل نکرده باشیم معنای آن را درک نمیکنیم و اگر مراقب روحیات و طرز فکر خودمان نباشیم هزار حرف حکیمگردهمایی هزار حافظ قرآن همزمان با شهادت امام هفتم در شاهچراغ(ع)
چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۰ مدیر مؤسسه قرآنی بیتالاحزان از گردهمایی یکهزار حافظ قرآن در شاهچراغ ع همزمان با سالروز شهادت امام موسی کاظم ع خبر داد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه فارس حجتالاسلام علی شاهسونی در جمع خبرنگاران گفت گردهمایی بزرگ حهفتمین همایش ملی سیره علوی برگزار میشود
سهشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۳ نماینده ولی فقیه در لرستان از برگزاری هفتمین همایش ملی سیره علوی با محوریت شعار سال همدلی و همزبانی بین دولت و ملت طی نیمه دوم سالجاری در این استان خبر داد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان حجتالاسلام والمسلمینشماره هفتم فصلنامه سیاست متعالیه منتشر شد
شماره هفتم فصلنامه سیاست متعالیه منتشر شد شناسهٔ خبر 2567404 - دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۵ دین و اندیشه > سایر شماره هفت ویژه زمستان ۹۳ فصلنامه سیاست متعالیه با مدیر مسئولی حجت الاسلام دکتر منصور میراحمدی و سردبیری حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی چاپ و منتشر شد به گزارش خحکمت صدرایی به معنای دقیق فلسفه است/سیاست بعد از فارابی افول نکرد
استاد دانشگاه باقرالعلوم ع در گفتگو با مهر حکمت صدرایی به معنای دقیق فلسفه است سیاست بعد از فارابی افول نکرد شناسهٔ خبر 2562677 - شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۲ دین و اندیشه > اندیشمندان حکمت صدرایی به معنای دقیق کلمه فلسفه است چون ملاصدرا کوشش کرده هر ادعایی را با استدلالامیرالمؤمنین(ع) جامع ولايت و نبوت همه اولياء و انبياء است
غلامرضا اعوانی در گفتگو با مهر امیرالمؤمنین ع جامع ولايت و نبوت همه اولياء و انبياء است شناسهٔ خبر 2565843 - شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۱۶ دین و اندیشه > اندیشمندان اعوانی گفت به تصریح علما و عرفای اسلامی علی بن ابيطالب ع جامع نبوت و ولايت همه اولياء و انبياء است به تعبيستارگان آسمان فقاهت (13)
علما و بزرگان ستارگان آسمان فقاهت 13 یکی از راه های رشد و ترقی در مسیر زندگی مطالعه حالات بزرگان و دانشمندان است به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از راه های رشد و ترقی در مسیر زندگی مطالعه حالات بزرگان و دانشمندان است در این گزارش می خواهیم به ابعاد زندگی شیخ مهفتمين کنفرانس «گفتوگوی اسلام و مسیحیت» در فیلیپین برگزار شد
با موضوع رویکرد اسلام و مسیحیت به افراطگرایی دینی و خشونت هفتمين کنفرانس گفتوگوی اسلام و مسیحیت در فیلیپین برگزار شد شناسهٔ خبر 2568645 - سهشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۱ دین و اندیشه > اسلام در جهان رايزني فرهنگي كشورمان در مانيل هفتمین کنفرانس گفتوگوی ادیان بین ایرانهفتمین کنفرانس «گفتوگوی اسلام و مسیحیت»در فیلیپین برگزار شد
سهشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۹ رایزنی فرهنگی کشورمان در مانیل هفتمین کنفرانس گفتوگوی ادیان بین ایران و فیلیپین را با موضوع رویکرد اسلام و مسیحیت به افراطگرایی دینی و خشونت در دانشکده الهیات دانشگاه مسیحی سانتاتوماس برگزار کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایولایت فقیه از دستاوردهای بزرگ انقلاب است
یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۳ آیتالله نوریهمدانی ولایت فقیه را یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی خواند و گفت امام ره با این انقلاب ابعاد مختلف اسلام را شناساند و آنها را به عرصههای زندگی مردم بازگرداند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه یزد ایندر سایه ولایت، امنیت در جامعه برقرار است
یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵ ۵۴ آیتالله علویگرگانی گفت در سایه ولایت است که امنیت در جامعه برقرار است اگر قدرت شجاعت تدبیر و مدیریت ولایت فقیه نبود معلوم نبود سرنوشت این کشور بدتر از کشورهای منطقه نباشد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در دیدار فصفت بهترین و عاقلترین مردم دوران در کلام امام هفتم شیعیان
حدیث صفت بهترین و عاقلترین مردم دوران در کلام امام هفتم شیعیان مردم چهار گروهاند جاهلى كه غرق در هوس است عابدى كه تظاهر به تقوا مىكند عالمى كه مىخواهد پشت سرش حركت كنند و حق شناسِ حق پويى كه دوست دارد حق را به پا دارد چنين فردى بهترين نمونه روزگار و عاقل ترين مردم دورانولايت فقيه با طعم «جمهوريت»
ولايت فقيه با طعم جمهوريت تفكر و جهانبيني مايه اساسي تمام تمدنهاي بشري از ابتدا تاكنون بوده است بر طبق جهانبيني شاهد ايدئولوژيها و ايسمهاي مختلفي از ابتداي هبوط اين بشر دوپا بر روي كره خاكي بودهايم نویسنده ابراهيم سجادي ايدئولوژيهايي كه گاه از مهد تهمایش حکومت علوی گامی در جهت بازشناسی ولایت امام علی(ع) است
چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۳ آیتالله موسویاردبیلی گفت همایش حکومت علوی گامی در جهت بازشناسی ولایت امام علی ع است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در همایش حکومت علوی نگاهی پس از 14قرن گفت حضور اساتید و دانشمندان و پژوهشگران دهیچ سنگری مطمئن تر از روحانیت در خط ولایت و امامت نیست
امام جمعه زاهدان هیچ سنگری مطمئن تر از روحانیت در خط ولایت و امامت نیست شناسهٔ خبر 2572570 - جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷ ۰۸ استانها > سیستان و بلوچستان زاهدان-نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت هیچ سنگری مطمئن تر از روحانیت مبارز و در خط ولایت و امافیلم «در قلمرو خورشید» در شیراز کلید می خورد
فیلم در قلمرو خورشید در شیراز کلید می خورد شناسهٔ خبر 2567757 - دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۹ استانها > فارس شیراز- فیلمبرداری فیلم در قلمرو خورشید با حضور بازیگران مطرح سینمای ایران و شیراز در شیراز کلید می خورد به گزارش خبرگزاری مهر تهیه کننده فیلم در قلمرو خورشید بولایتی در حاشیه دیدار با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی: ایجاد امنیت همهجانبه برای قشر متوسط وظیفه سازمان تأم
ولایتی در حاشیه دیدار با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ایجاد امنیت همهجانبه برای قشر متوسط وظیفه سازمان تأمین اجتماعی است امیدواریم دفترچههای بیمه کارآمدتر شوندرئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اهمیت اقدامات سازمان تأمین اجتماعی در حوزه درمان گفت-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها