محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831384674
ابعاد رشد در مدينه فاضله مهدوي (4)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ابعاد رشد در مدينه فاضله مهدوي (4) نویسنده : نرجس عبديائي ابعاد رشد در مدينه فاضله مهدوي از ديدگاه آيت الله جوادي آملي 6. بررسي شاخصههاي رشد حقوقي درمدينه فاضله همان طور كه در بخشهاي قبل هم متذكر شديم، آيت الله جوادي آملي معتقد است: «قوانين اسلامي و مسؤولان ديني، عهده دار تبيين و تحقيق رشد حقوق داخلي و بين المللي هستند» (جوادي آملي، 1378: ص 114). سلاحهاي صنعتي و اقتصادي بدون صلاح حقوقي و اخلاقي، زمينه تباهي را فراهم ميكنند و جنگ جهاني اول و دوم، گواهي بر صدق همين مطلب است. حقوق، مجموعه قواعد و مقرراتي است كه به وسيله قوه مقننه وضع ميشود تا روابط بين مردم يك جامعه را تحت نظم درآورد و از طرفي نظم عمومي را در جامعه مستقر ميكند. حقوق، از لحاظ قلمرو حكومت و حدود تنظيم روابط، به دو دسته تقسيم ميشود: (1)حقوق داخلي (در داخل مرزها) حقوق خارجي يا بين الملل (در بين ملتها و دولتها) هر يك از اين دو دسته نيز به دو دسته تقسيم ميشوند و در مجموع چهار نوع را تشكيل ميدهند: 1. حقوق داخلي خصوصي (روابط افراد با هم) 2. حقوق داخلي عمومي (روابط افراد دولت) 3. حقوق بين الملل خصوصي (اتباع كشورها با هم) 4. حقوق بين الملل عمومي (روابط دولت ها). قصد ما، بحث تفصيلي درباره اينها نيست؛ اما بايد دانست لازمه رشد حقوقي، توجه به همه ابعاد و زواياي حقوق داخلي و بين المللي است. در بُعد حقوقي آيت الله جوادي اصول و عواملي را براي سياستگزاري در نظام اسلامي ميشمارند: )جوادي آملي، 1378: صص 116-114). نفي هرگونه سلطهگري و سلطهپذيري: (لاتَظلِمون و لاتُظلَمون) (بقره: 279). رعايت عهدها و مواثيق بين المللي: سيره و روش ابرار است كه وقتي عهدي ميبندند، به آن وفا ميكنند. از سوي ديگر، خداي سبحان مشركان و كافران را به دليل بيتعهدي و نقض عهد چنين نكوهش ميكند: (الذين عاهدت منهم ثم ينقضون عهدهم في كل مره) (انفال: 56). اهتمام حكومت اسلامي براي برقراري نظام تعهد و قانون و عمل به پيمان و احترام به ميثاق، براي آن است كه جامعه متعهد، از امنيت حقيقي برخوردار شود. به نظر اين عالم فرزانه، امنيت در پرتو رعايت حقوق فراهم ميشود. همچنين حقوق و رعايت آن، براي همه اقشار ضروري است و كسي اجازه ندارد با خوي استكبار و پيمان شكني به برتريجويي و ايجاد اختلال در تعادل اجتماعي بپردازد، تا جايي كه كفار نه به جهت بيايمانيشان، بلكه به لحاظ عدم تعهد، مطرود و مورد مبارزه هستند (رك: توبه: 12). وي، مشكل حقوق بين الملل را در پيمان شكني زورمداران عصر حاضر معرفي ميكند كه در پي آن، سازمان بين الملل هم نارسا شده است. رعايت امانت و پرهيز از خيانت در اموال و حقوق: دستور خداوند، لزوم رعايت امانت و بازگرداندن آن به صاحبش است.(نساء: 58) تأثير احترام متقابل به امانتهاي يكديگر در برقراري امنيت و آزادي در تأسيس مدينه فاضله كاملاً واضح است. زواياي رشد حقوقي از زاويهاي ديگر، پيشرفت حقوقي را ميتوان در سه بعد نظري، اجرا (يا ضمانت اجرا) و نظارت هم در الگوي مدينه فاضله بررسي كرد (جوادي آملي، 1378: ص 88 و 89). بُعد نظري:در جامعه ديني و نظام الهي، قانونگذار، معصوم و مصون از جهل و خطا است. او منفعت طلب و سودجو نيست، تا به سود افراد يا گروهي قانون وضع كند و در اين قانون، عرب و عجم فرقي ندارند (مؤمنون: 37). سياه و سفيد و سرخ تفاوتي با هم ندارند: «و أرسلتُ إلي الأبيض والأسود والأحمر» (مجلسي، 1403ق: ج 16، ص 326) و انسانها، مانند دندانههاي شانه، يكسان و مساويند: «الناس سواء كأسنان المشط» (همان: ج 75، ص 251). در بُعد اجرا: مجريان نخستين اين قانون، انسانهاي وارسته و معصومند. در عصر غيبت نيز كارگزاران حكومت ديني، كساني هستند كه انگيزه حفظ قانون و عمل به آن را دارند و آن انگيزه، از همان اعتقاد و عبادت ايشان برمي خيزد. اگر بر اساس غفلت يا تغافل، شخص دنياطلبي در جامعه ديني مسؤوليتي را عهدهدار شد و آخرت را با دنيا معامله كرد، مؤمنان متعهد چنين جامعه دينياي، او را خلع كرده و از قلمرو پيشكسوتان ديني طرد مينمايند. نقش مردم در رشد حقوقي: اسلام، براي اين كه نظام الهي از هر گزندي محفوظ بماند، مردم را نيز ناظر ملي معرفي كرده است. اين گونه نيست كه مردم، فقط مشمول قانون باشند و هيچ سمت ديگري نداشته باشند. اسلام، مردم را ناظر حسن اجراي قانون ديني و الهي قرار داده و امر به معروف و نهي از منكر را بر همه واجب كرده است. تذكر اين نكته لازم است كه قانون الهي، خود از منابع بسيار مهم حقوق و قانونگزاري در قوه مقننه است كه اعمال نظارت بر رعايت موازين آن از سوي شوراي نگهبان صورت ميگيرد. از نظر آيت الله جوادي لازمه پيشرفت كشورهاي جهان ـ به ويژه نظامهاي به اصطلاح توسعه يافته ـ صلح عادلانه جهاني يا رشد حقيقي بعد حقوقي در اين جوامع است: «هرگونه توسعه جهاني خواه تجارت يا سياست يا امور ديگر، در پرتو صلح عادلانه جهاني جلوه ميكند، وگرنه توسعه آن امور، محصولي جز فساد و ناامني ندارد» (جوادي آملي، 1380: ص 191). راه رسيدن به صلح جهاني، جلوگيري از تعدي به حقوق ديگران و منع از گسترش فساد جهاني است: به منظور صلح جهاني پايدار [كه مورد تأكيد اسلام است]، نه تنها نبايد تن به تباهي ظلم داد و به آن مباهات كرد، بلكه بايد جلوي هرگونه تعدي را گرفت، وگرنه فساد اولًا زمينه ضعف مراكز عبادي – فرهنگي را فراهم ميكند و ثانياً به گستره زمين و اهل آن ميرسد (همان: ص 180). از نظر وي، راه تأمين صلح عادلانه به كيفيت بهره وري از علوم عقلي كامل شده توسط اسلام برمي گردد: اسلام با تكميل علوم عقلي، كيفيت بهره وري از آنها را در تأمين صلح عادلانه جهاني بر عهده دارد. عناصر محوري علوم عقلي مانند كلام، حكمت، عرفان و… را معرفت خدا و شناخت اسما و صفات علياي او تشكيل ميدهد و سهم مؤثر ثقلين [قرآن و عترت] در طرح معارف، توسعه، تعليل و تبيين آن، به طوري كه از گزند اضلال، آسيب اغوا و خطر مغالطه مصون باشد… (همان، ص 182). شاخصههاي ذيل از جمعبندي مباحث رشد سياست گزاريهاي مدينه فاضله در عرصه قانون و حقوق ذكر ميشود: تبيين و تحقيق براي رشد حقوق داخلي و بين المللي، به واسطه «قوانين اسلامي» و از طريق «مسؤولان ديني» در مدينه فاضله صورت ميگيرد. تساوي حقوق و رعايت قوانين براي همه اقشار مدينه فاضله، ضروري است. صلح جهاني پايدار (عادلانه) در قوانين مدينه فاضله مورد تأكيد است. صلح جهاني عادلانه به كيفيت بهره گيري از علوم عقلي و تكميل آن توسط اسلام بر ميگردد. نتيجه گيري : همانطور كه در هر كشوري رشد و پيشرفت از موضوعات اساسي است، در مدينه فاضله هم از مسائل محوري مد نظر نظام اسلامي ميباشد. اما در اين نظام، پيشرفت، سطحي، تك بعدي يا منحصر به رفاه دنيايي نيست؛ بلكه راه و سياستي ميباشد كه با احكام و قوانين الهي آميخته شده است. در الگوي مدينه فاضله كه جمهوري اسلامي ايران به آن توجه دارد، رشد در تمام ابعاد آن، فقط با محوريت رهبري و مديريت الهي او پيگيري ميشود. سپس ميتوان اين پيشرفت را با ياري كارگزاران و مديران شايسته، در ابعاد متعددي ـ اعم از حوزههاي فرهنگي و زير مجموعههاي آن، ابعاد حقوقي و شاخههاي آن و در بخش اقتصادي و صنعتي و مسائل مرتبط با آن ـ در جامعه و نظام اسلامي ايجاد كرد. در واقع، اسلام و الگوي مدينه فاضله، از اينگونه محورهاي اساسي حيات متعالي بشريت در حوزههاي مرتبط با مسؤوليت اجتماع و حكومت غافل نيست؛ لذا نظام اسلامي ايران هم با محوريت ولايت فقيه در عصر غيبت، در تمام اين ابعاد، پيرو نظام رشد يافته در مدينه فاضله با محوريت امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف يا انسان كامل خواهد بود. پی نوشت ها :1. جهت آگاهي ر.ك: واحدي، 1380؛ كاتوزيان، 1374. منابع و مآخذ : قرآن مجيد 1. آمدي، عبدالواحد، غرر الحكم و دررالكلم، بيجا، بيتا. 2. احمدي، عليرضا، اسلام و توسعه اقتصادي، مجله ابرار اقتصادي، ش 5، 11/2/1378ش. 3. جوادي آملي، عبدالله، امام مهدي موعود موجود، قم، اسراء، 1387ش. 4. ــــــــــــــــــ، انتظار بشر از دين، قم، اسراء، 1380ش. 5. ــــــــــــــــــ، بنيان مرصوص امام خميني، چ ششم، قم، اسراء، 1384ش. 6. ــــــــــــــــــ، تفسير موضوعي قرآن، ج 8، تهران، رجاء، 1374ش. 7. ــــــــــــــــــ، شكوفايي عقل در پرتو نهضت حسيني، چ3، قم، اسراء، 1384ش. 8. ــــــــــــــــــ، مجموعه سخنرانيها پيرامون ولايت فقيه، قم، دفتر انتشارات اسلامي، 1363ش. 9. ــــــــــــــــــ، نسبت دين به دنيا، چ2، قم، اسراء، 1381ش. 10. ــــــــــــــــــ، ولايت فقيه ولايت فقه و عدالت، قم، اسراء، 1378ش. 11. راد، فيروز، جامعه شناسي توسعه فرهنگي، تهران، انتشارات چاپ بخش، 1382ش. 12. رزاقي، ابراهيم، الگويي براي توسعه اقتصادي ايران، ج 2، تهران، نشر توسعه، 1370ش. 13. كاتوزيان، ناصر، مقدمه علم حقوق، چ نوزدهم، تهران، نشر مدرس، 1374ش. 14. كليني رازي، محمد بن يعقوب، اصول كافي، پيشين، ج2، قم: مؤسسه معارف الاسلامية، 1414ق. 15. لاريجاني، محمد جواد، تدين، حكومت و توسعه، تهران، مؤسسه فرهنگي انديشه معاصر، 1377ش. 16. مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، چ دوم، بيروت، مؤسسه الوفاء، 1403 ق. 17. واحدي، قدرت الله، مقدمه علم حقوق، چ دوم، تهران، نشر گنج دانش، 1380ش. منبع:www.entizar.ir/ن
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 465]
صفحات پیشنهادی
ابعاد رشد در مدينه فاضله مهدوي (4)
ابعاد رشد در مدينه فاضله مهدوي (4) نویسنده : نرجس عبديائي ابعاد رشد در مدينه فاضله مهدوي از ديدگاه آيت الله جوادي آملي 6. بررسي شاخصههاي رشد حقوقي درمدينه فاضله ...
ابعاد رشد در مدينه فاضله مهدوي (4) نویسنده : نرجس عبديائي ابعاد رشد در مدينه فاضله مهدوي از ديدگاه آيت الله جوادي آملي 6. بررسي شاخصههاي رشد حقوقي درمدينه فاضله ...
ابعاد رشد در مدينه فاضله مهدوي (1)
ابعاد رشد در مدينه فاضله مهدوي (1)-ابعاد رشد در مدينه فاضله مهدوي (1) نویسنده : نرجس ... كارهاي متنوع همانند اعضاي يك پيكر زنده بالنده، مكمل هم باشند. 4. فرهنگ كار، جنبه ...
ابعاد رشد در مدينه فاضله مهدوي (1)-ابعاد رشد در مدينه فاضله مهدوي (1) نویسنده : نرجس ... كارهاي متنوع همانند اعضاي يك پيكر زنده بالنده، مكمل هم باشند. 4. فرهنگ كار، جنبه ...
مهدویت و مدینه فاضله (2)
مهدویت و مدینه فاضله (2) نويسنده:جمعی از نویسندگان مدينه فاضله ..... اين نيز سعادتى است زمينى در يك شهر آرمانى و آسمانى .4-مدينه تربيت : پيش از اين يادآور شديم .... ابعاد رشد در مدينه فاضله مهدوي (1)-ابعاد رشد در مدينه فاضله مهدوي (1) نویسنده : نرجس .
مهدویت و مدینه فاضله (2) نويسنده:جمعی از نویسندگان مدينه فاضله ..... اين نيز سعادتى است زمينى در يك شهر آرمانى و آسمانى .4-مدينه تربيت : پيش از اين يادآور شديم .... ابعاد رشد در مدينه فاضله مهدوي (1)-ابعاد رشد در مدينه فاضله مهدوي (1) نویسنده : نرجس .
مدینه فاضله بعد از ظهور (1)
تمام تلاش و کوشش انسان برای ایجاد اجتماعی آرام، مدینه فاضله، و زندگی زیباست که همه چیز ... و این جز با ظهور امام زمان علیه السلام و تشکیل دولت حقه مهدوی ممکن نخواهد ب. ... علم و آموزش آنقدر گسترده شده و رشد می نماید که امام محمدباقر علیه السلام فرمودند: ... الهی اند که خداوند متعال تمام امورشان را کفایت می نماید.4- نیرومند شدن مردمبه هر مرد مؤمن ...
تمام تلاش و کوشش انسان برای ایجاد اجتماعی آرام، مدینه فاضله، و زندگی زیباست که همه چیز ... و این جز با ظهور امام زمان علیه السلام و تشکیل دولت حقه مهدوی ممکن نخواهد ب. ... علم و آموزش آنقدر گسترده شده و رشد می نماید که امام محمدباقر علیه السلام فرمودند: ... الهی اند که خداوند متعال تمام امورشان را کفایت می نماید.4- نیرومند شدن مردمبه هر مرد مؤمن ...
پاسخگويي، رمز حکومت عدل مهدوي
مهدي(ع)، كه طرح نوي مدينه فاضله مبتني بر عدالت را در مياندازد، خود با نام ((عدل)) معرفي شود: ((العدل المنتظر))4 اين نام گذاري از پايگاه عدالت و نقش آن حكايت دارد. ... و استعدادها و ميدان دادن به آنها براي رشد و بهرهوري از حقوق خود و استفاده ((بهجا)) از هر چيزي، ...
مهدي(ع)، كه طرح نوي مدينه فاضله مبتني بر عدالت را در مياندازد، خود با نام ((عدل)) معرفي شود: ((العدل المنتظر))4 اين نام گذاري از پايگاه عدالت و نقش آن حكايت دارد. ... و استعدادها و ميدان دادن به آنها براي رشد و بهرهوري از حقوق خود و استفاده ((بهجا)) از هر چيزي، ...
نويسنده: حسين مسعودي مهدويت و مدينه فاضله (قسمت سوم)
نويسنده: حسين مسعودي مهدويت و مدينه فاضله (قسمت سوم)-نويسنده: حسين مسعودي مهدويت ... ميان دين و سياست تجلّي يافت و مصاديق كم رنگ تري نيز, در ابعاد مختلف ظهور كرد. ... در همه مراحل تكوين و تولد و رشد و گسترش دنياي متجدد در اروپا و آمريكا و سپس .... 4. مدينه تربيت: پيش از اين يادآور شديم كه تمدن غرب, اساس پيشرفت خويش را بر ...
نويسنده: حسين مسعودي مهدويت و مدينه فاضله (قسمت سوم)-نويسنده: حسين مسعودي مهدويت ... ميان دين و سياست تجلّي يافت و مصاديق كم رنگ تري نيز, در ابعاد مختلف ظهور كرد. ... در همه مراحل تكوين و تولد و رشد و گسترش دنياي متجدد در اروپا و آمريكا و سپس .... 4. مدينه تربيت: پيش از اين يادآور شديم كه تمدن غرب, اساس پيشرفت خويش را بر ...
ماهيت زندگي اجتماعي در آرمانشهر مهدوي
ماهيت زندگي اجتماعي در آرمانشهر مهدوي نويسنده:غلامرضا بهروزلكمنبع:مجله امان يكي از ... وَ الْآخِرَة[4] اوج كرامت انسان دعوت به اطاعت خداوند و راهنمايي انسانها به راه وي مي¬باشد. ... و تحقق كامل عدالت در آرمانشهر و مدينه فاضله مهدوي بشارت دادهاند، مددكار خوبي در اين . ... مهدوي با محوريت عدالت در همه ابعاد ساختار نظام سياسي و اجتماعي به اجرا درميآيد.
ماهيت زندگي اجتماعي در آرمانشهر مهدوي نويسنده:غلامرضا بهروزلكمنبع:مجله امان يكي از ... وَ الْآخِرَة[4] اوج كرامت انسان دعوت به اطاعت خداوند و راهنمايي انسانها به راه وي مي¬باشد. ... و تحقق كامل عدالت در آرمانشهر و مدينه فاضله مهدوي بشارت دادهاند، مددكار خوبي در اين . ... مهدوي با محوريت عدالت در همه ابعاد ساختار نظام سياسي و اجتماعي به اجرا درميآيد.
مديريت عادلانه مهدوي
طبق وعده هاي وحياني و معصومانه، مدينه فاضله مهدوي سرانجام تشکيل خواهد شد و .... براي آنها در مصطلاحات اسلامي پيدا کنيم، بايد بگوييم ارشاد و رشد و يا هدايت و رشد. ... 4ـ مفضل از امام صادق(ع) پرسيد: آقاي من، آيا فرشتگان و جنيان هنگام ظهور مهدي ..... برنامهاي براي اجرا و ايجاد عدالت، عدالتي در تمام ابعاد، اقتصادي، سياسي، اجتماعي، امنيتي و .
طبق وعده هاي وحياني و معصومانه، مدينه فاضله مهدوي سرانجام تشکيل خواهد شد و .... براي آنها در مصطلاحات اسلامي پيدا کنيم، بايد بگوييم ارشاد و رشد و يا هدايت و رشد. ... 4ـ مفضل از امام صادق(ع) پرسيد: آقاي من، آيا فرشتگان و جنيان هنگام ظهور مهدي ..... برنامهاي براي اجرا و ايجاد عدالت، عدالتي در تمام ابعاد، اقتصادي، سياسي، اجتماعي، امنيتي و .
درآمدي بر مسائل سياسي دکترين مهدويت
از اين جهت آموزه مهدويت اسلامي، ابعاد سياسي بسيار مهمي در معارف اسلامي دارد و شايسته است با نگرش تخصصي و با ... 7:28, 22:33; Mk. 1:22, 4:2, 11:18, 12:38; Luke 4:32, etc. ..... صحبت از آرمان اسلامگرايي، صحبت از مدينه فاضله مهدوي است. ..... درآمدي بر وضعيت وبلاگهاي مهدويت نویسنده: علي نعيمالدين خاني اشاره در جهان رو به رشد .
از اين جهت آموزه مهدويت اسلامي، ابعاد سياسي بسيار مهمي در معارف اسلامي دارد و شايسته است با نگرش تخصصي و با ... 7:28, 22:33; Mk. 1:22, 4:2, 11:18, 12:38; Luke 4:32, etc. ..... صحبت از آرمان اسلامگرايي، صحبت از مدينه فاضله مهدوي است. ..... درآمدي بر وضعيت وبلاگهاي مهدويت نویسنده: علي نعيمالدين خاني اشاره در جهان رو به رشد .
ضرورت طرح مباحث مهدوي رايگان
ضرورت طرح مباحث مهدوي رايگان يکي از مباحثي که همواره بين مردم اهميت و ... 4 در حقيقت اين دو يک چيز را نتيجه مي دهند و آن اين¬که هدف، رشد انساني و کمال انسان است. ... شود طرح حکومتي تشيع».6 بنابراين بحث از مهدويت و ابعاد آن در حقيقت طراحي و ... که اين امرعاملي در جهت طرح وايجاد مبحث مدينه فاضله يا حکومت مهدوي در انديشه شيعه بود، ...
ضرورت طرح مباحث مهدوي رايگان يکي از مباحثي که همواره بين مردم اهميت و ... 4 در حقيقت اين دو يک چيز را نتيجه مي دهند و آن اين¬که هدف، رشد انساني و کمال انسان است. ... شود طرح حکومتي تشيع».6 بنابراين بحث از مهدويت و ابعاد آن در حقيقت طراحي و ... که اين امرعاملي در جهت طرح وايجاد مبحث مدينه فاضله يا حکومت مهدوي در انديشه شيعه بود، ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها