محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827089121
گوهر انسان در بزنگاهها شناخته میشود
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: دلشاد تهرانی:
گوهر انسان در بزنگاهها شناخته میشود
شناسهٔ خبر: 2569765 - چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
دین و اندیشه > اندیشمندان
دلشاد تهرانی با اشاره به حکمتی از علی(ع) گفت: هر انسانی و هر جامعه ای و هر مدیریتی در طی مراحل خودش در بزنگاههایی قرار می گیرد که در آن بزنگاهها مشخص می شود که چه میزان پایبند به اخلاق خواهد بود. به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم میلاد مبارک حضرت علی(ع) و گرامیداشت روز معلم توسط معاونت فرهنگی- اجتماعی و با همکاری مرکز تحقیقات امام علی (ع) در روز یکشنبه ۱۳/۲/۹۴ در سالن حکمت برگزار شد. در ابتدای این مراسم خانم دکتر بروجردی معاون فرهنگی- اجتماعی پژوهشگاه در سخنان کوتاهی ضمن خیر مقدم خدمت اساتید، دانشجویان و همکاران گرامی اظهار داشت: امسال تقارن مبارکی بین ولادت علی بن ابی طالب (ع) به عنوان معلم بزرگ بشریت با روز معلم و روز گرامیداشت مقام شامخ علم پیش آمده است. این تقارن در حقیقت یک فرصتی است برای همه کسانی که خود را مرهون و مدیون علم و معلمی می دانند.وی گفت: همان طور که می دانید، پیامبر اکرم(ص) خودش را شهر علم، مرکز علم ومرکز دانش معرفی می کند و علی(ع) را راه رسیدن به مرکزیت آن شهر معرفی می کند. لذا برای رسیدن به معرفت کامل و جامع باید از راههای آن وارد شد و راه رسیدن به حقیقت از مجرای صحیحش، می تواند همواره بالندگی انسان را فراهم کند. این عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تأکید کرد: انسان باید به آن چیزی که دریافت می کند، نگاه کند و به عبارتی بداند از کدام سرچشمه و کدام منبع به دست آمده است؟ اگر ما علمی را می آموزیم، باید ببینیم آن سرچشمه علم و معرفت در کجا نهادینه شده است؟ در همین جا است که پیامبر(ص) می فرماید که من خانه علم هستم و علی(ع) راه ورود به خانه علم است . وی در ادامه افزود: جمله ای از علی بن ابی طالب (ع) نقل می کنند که می فرماید هر کس به من حرفی بیاموزد، من را بنده خود کرده که البته قابل تعبیر و تفسیر است که این بنده که اینجا آمده، خود خداوند است یا معلمی که راه رسیدن به خدا و حقیقت را هموار می کند و امام صادق(ع) نیز می فرمایند هلاک می شود و به نابودی کشیده می شود کسی که برای زندگی خود حکیمی برنگزیند که او را ارشاد کند.وی در انتها یادآور شد: من خود را مدیون همکاری، همفکری، همدلی، هم زبانی و تعامل که بین همه دوستان و همکاران است می دانم و این روز را به همه معلمین و اساتید و همه کسانی که هم خود را معلم می دانند و هم خود را متعلم می دانند، تبریک می گویم. همچنین خدمت همه عزیزان روز پدر، روز معلم، روز مرد و روز مقاومت مردانه در مقابل جهل و رفتن به سمت علم، بالندگی و سرافرازی را تبریک عرض می کنم. دکتر مصطفی دلشاد تهرانی : در بزنگاههای اخلاقی میزان پایبندی افراد به اخلاق مشخص خواهد شد در ادامه این مراسم دکتر مصطفی دلشاد تهرانی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم حدیث ضمن تبریک میلاد امیرالمومنین علی (ع)، روز معلم و روز پدر در ابتدای سخنان خود گفت: از باب اینکه شأن موسسه گرانقدر شأن پژوهشی است، باید امیر المومنین علی(ع) را هم منبع بسیار خوبی برای پژوهش دانست. یعنی اندیشه و سیره ایشان هم منبع گرانقدری برای زندگی است و هم جای کار تحقیقی و پژوهشی فراوانی دارد. وی با اشاره به جایگاه پژوهشگاه از نظر علمی، توانمندی و نیروی انسانی خاطر نشان کرد: پژوهشگاه علوم انسانی جزو بهترین پژوهشگاههای کشور است و جا دارد به امیرالمومنین(ع) و اندیشه و سیره او بیشتر از این توجه کنیم. ما از امیر المومنین(ع) گنجینه بسیار گرانقدر نهج البلاغه را داریم که جا دارد در مرکز تحقیقات امام علی(ع) و یا در بخشی دیگر مرکزی را برای پژوهش در نهج البلاغه سامان بدهیم و از آن بهره برداری کنیم.وی با ذکر عناوین متعدد پژوهشی که می توان پیرامون نهج البلاغه انجام داد، افزود: ما در رویکرد پژوهشی به نهج البلاغه با سه عرصه اساسی پژوهش رو به رو هستیم که شامل مباحث پیرامونی، مباحث ساختاری و مباحث معرفتی است که در هر سه زمینه کارهای بر زمین مانده، انجام نشده و در عین حال مفید بسیاری وجود دارد که می تواند راهگشا باشد و افق جدیدی را باز بکند و حتی زمینه نظریه پردازی را فراهم بکند. این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبتهای خود، به اهمیت اخلاق در نزد امیرالمومنین(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) مطلبی را در عرصه اخلاق به نام بزنگاههای اخلاق مطرح می کنند که هر انسانی و هر جامعه ای و هر مدیریتی در طی مراحل خودش در بزنگاههایی قرار می گیرد که در آن بزنگاهها مشخص می شود که چه میزان پایبند به اخلاق خواهد بود. در این بزنگاهها مانند قدرت داشتن یا سختیها یا دشمنی ها و کینه ورزی ها گوهر انسان شناخته می شود. زیرا بسیاری از افراد در این بزنگاهها بر خلاف ادعای اخلاقی خود، ماهیت اصلی خود را نشان می دهند.وی با اشاره به اینکه خود امیر المومنین(ع) در بزنگاه داشتن حکومت و قدرت در عمل نشان داد که در این بزنگاه، اخلاق همواره مدنظر ایشان است، به ذکر برخی نمونه های تاریخی پرداخت و گفت: خوارج به عنوان یکی از مهمترین مخالفان حضرت علی(ع)، حضرت را تکفیر کردند و مشرک خواندند و حتی تهدید به ترور کردند، اما امیرمومنان(ع) جز با منطق با آنان صحبت نکرد و حتی آنها را جمع نمود و حقوق آنها را برشمرد تا آن را از حضرت بخواهند. دکتر دلشاد تهرانی افزود: حضرت علی(ع) سه حق را برای آنها برشمرد؛ اول آنکه فرمود شما را از مساجد و مجامع خود منع نمی کنیم و اعتراض جزو حقوق شماست. دوم اینکه حقوق مالی شما را کامل می دهیم. این طور نیست که به خاطر اعتراض، حقوق مالی شما را قطع کنیم تا تحت فشار قرار گیرید و سوم هم آنکه تا زمانی که با ما سخن بگویید با شما سخن می گوییم و تعرضی به شما نمی کنیم اما اگر شمشیر کشیدید، ما هم با شمشیر با شما مقابله می کنیم. همین اخلاق حضرت باعث شد که بسیاری از خوارج برگردند و تنها تعداد اندکی در جنگ نهروان باقی ماندند.وی وقایع پس از جنگ جمل را یکی دیگر از نمونه های رعایت اخلاق توسط حضرت علی(ع) دانست و خاطر نشان کرد: حضرت علی(ع) پس از پایان جنگ بالای سر کشتگان دشمن حاضر شد و از هر کدام خوبیهای آنها را یادآور شد و حتی گریست و خود ایشان دستور دفن آنها را صادر کرد و بر بدن آنها نماز خواند.وی نحوه برخوردحضرت علی(ع) با عایشه پس از جنگ جمل را یادآور شد و افزود: حضرت دستور دادند که کسی حق دشنام به عایشه را ندارد و حتی بر دو نفر که بعد از دستور ایشان به عایشه توهین کردند، حد جاری کردند. حضرت علی(ع) پس از جنگ جمل به دیدن عایشه در بصره رفتند ولی قبل از ورود به خانه عایشه، زنان همراه او بدترین دشنامها را به حضرت دادند، اما حضرت سکوت کردند و هیچ نگفتند و پس از رفتن به خانه عایشه نیز با او با احترام سخن گفتند. همه این موارد نشان از رعایت اخلاق در بحرانی ترین شرایط است.عضو هیأت علمی دانشگاه علوم حدیث به رفتارهای حضرت در جنگ صفین اشاره کرد و گفت: عده ای از یاران حضرت در جنگ صفین به معاویه دشنام دادند، اما حضرت به آنها گفتند دوست ندارم از دشنام دهندگان باشم. وقتی اصحاب پرسیدند که پس چه بگوییم؟ حضرت فرمودند بگویید خدایا خون ما و آنها را حفظ کن! یعنی حتی برای دشمن خود نیز دعا می کردند.وی با خواندن بخشی از نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر اظهار داشت: ایشان به مالک توصیه می کنند که مبادا به کسی ظلم کنی. کسی که به بندگان خدا ظلم کند، خداوند دادستان اوست و هیچ توجیهی را نیز خداوند نخواهد پذیرفت. حتی حضرت بیان می فرمایند که چنین کسی پیوسته در جنگ با خداست.دکتر دلشاد تهرانی به نامه ۲۵ نهج البلاغه که به مسئولان اخذ مالیات است، اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) به این افراد توصیه می کنند که مبادا مردم را بترسانی. مبادا به صاحب دام در مقابل دام توهین کنی و مبادا با دام در مقابل صاحبش بدرفتاری کنی!وی نامه دیگر حضرت را به فرستادگان خود برای مقابله با تجاوزات عمال معاویه یادآور شد و افزود: در آن نامه هم حضرت دستور می دهند که مبادا مسلمانی را تحقیر کنید. مبادا مال کسی را به زور بگیرید. مبادا چارپای کسی را به زور بگیرید، هرچند بی مرکب باشید و مبادا به دشمنان دشنام دهید.وی نحوه برخورد حضرت با قاتلشان را نیز از دیگر موارد رعایت اخلاق توسط ایشان دانست و خاطر نشان کرد: حضرت علی(ع) ابن ملجم را در خانه خود اسکان دادند و دستور دادند از همان غذای خودشان به ابن ملجم داده شود.وی با تأکید بر اینکه حضرت علی(ع) معلم اخلاق بود، گفت: امیرمومنان(ع) هیچ کاری را جز با کرامت و اخلاق و مدارا انجام نداد و در بحرانی ترین شرایط هم اخلاق را رعایت کردند. در عین حال در همه مسائل حکومتی خودشان را شریک می دانستند و اگر جایی خرابکاری می شد، به گردن می گرفتند و عذر می خواستند و در نهایت اصلاح می کردند. وی در پایان سخنانش به حکمتی از امیر المومنین(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان می فرمایند که فقدان ادب و اخلاق سبب و علت هر بدی است. پس اگر قرار است سیاست ما درست شود، حکومت ما درست شود، مدیریت و اقتصاد درست شود، باید اخلاق درست شود. امیر المومنین(ع) معلم ادب و استاد اخلاق بود و ان شاءالله ما هم در پی رعایت اخلاق باشیم. در انتهای این برنامه، ضمن پخش کلیپهایی از استاد مطهری و اساتید پژوهشگاه از نفرات برتر مسابقات خاطره نویسی و متن ادبی تقدیر به عمل آمد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 188]
صفحات پیشنهادی
اعتکاف قدرت تشخیص حق از باطل را به انسان میدهد
جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰ ۲۲ دبیرکل اتحادیه تشکلهای اسلامی دانشگاههای آزاد کشور گفت دانشجویان و جوانان با تزکیه و پرورش روح در ایام اعتکاف بهتر میتوانند حق و باطل را تشخیص بدهند محمد محمودی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با بیان اینکه ما سردمدارامطهری: انسان تک بعدی موجودی کاریکاتوری است/ نارسایی مفاهیم کلیسا عامل جدایی اروپایی ها از دین شد
مطهری انسان تک بعدی موجودی کاریکاتوری است نارسایی مفاهیم کلیسا عامل جدایی اروپایی ها از دین شد فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت نماینده مردم تهران نارسایی مفاهیم کلیسا را عامل جدایی مردم اروپا از دین دانست و گفت کلیسا با تحمیل عقاید و جنگ انداختن میان دینصلح و اصل برابری انسانی / اسلام، صلح را به عنوان اصل زیربنایی در روابط بینالمللی ترویج می کند
صلح و اصل برابری انسانی اسلام صلح را به عنوان اصل زیربنایی در روابط بینالمللی ترویج می کند فرهنگ > دین و اندیشه - آیتالله دکتر سیدمصطفی محقق داماد اسلام دارای اصولی ارزشمند در نظام اخلاق اجتماعی خویش است اصولی که تنها با نظریه اصالت صلح متناسب است در اامضای تفاهمنامه همكاری سازمان فرهنگ و پژوهشگاه علوم انسانی
امضای تفاهمنامه همكاری سازمان فرهنگ و پژوهشگاه علوم انسانی شناسهٔ خبر 2562781 دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها تفاهمنامه همكاری و مشاركت در برنامهها و پروژههای علمی مشترك ميان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیابعاد مسابقات بینالمللی قرآن ناشناخته مانده است
یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۵۴ دبیر مسابقات بینالمللی قرآن گفت این مسابقات در بعد بینالمللی جریان ساز وحدت میان مسلمانان است و ایران اسلامی از قرآن برای ابزاری جهت گفتگو با جهان بهره برده است اما ابعاد مختلف این مسابقات هنوز شناخته شده نیست به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویاافراط و تفریط انسان را از حقیقت دور میکند
آیت الله جوادی املی افراط و تفریط انسان را از حقیقت دور میکند شناسهٔ خبر 2560383 پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله جوادی آملی گفت بُروز مشکلات در جامعه به دلیل غفلت و فراموشی و افراط و تفریط است چرا که افراط و تفریط انسان رانسخه ای که انسان را از گناه منزجر می کند!
نسخه ای که انسان را از گناه منزجر می کند کسی که زیاد استغفار کند خداوند از هر اندوهی برایش گشایشی فراهم کند و از هر تنگنایی راه خروجی و از جایی که گمان ندارد روزیاش دهد خدای سبحان در قرآن کریم نه تنها با ما سخن میگوید بلکه خود را در آینه قرآن به ما نشان می دهد قرآن مظهر تجلی اممدوحی: اعتکاف حال انسان را دگرگون میکند
سهشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۲۱ نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان گفت تنها کسانی که در مراسم پرفیض اعتکاف شرکت کرده باشند میتوانند حس و حال ایجاد شده در آن را درک کنند آیتالله حسن ممدوحی در آستانه برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران اسروستانی: اعتکاف انسان را از بسیاری مسائل غلط اخلاقی دور میکند
جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴ ۱۶ مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر گفت ایام اعتکاف میتواند انسان را از بسیاری از مسائل غلط اخلاقی دور کند و از دنیا بریدن و به خدا روی آوردن در این ایام رخ میدهد حجتالاسلام والمسلمین عبدالرضا سروستانی در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویکفیل: انسان با اعتکاف، به آرامش میرسد
جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴ ۴۷ یک کارشناس مهدویت گفت همه ما در این دنیای پر از هیجان و آشوب نیازمند یک خلوت معتکفانه هستیم اگر نیازمند آرامش هستیم در سه روز اعتکاف میتوانیم به آن دست پیدا کنیم حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانسیر علوم انسانی در غرب
درسگفتاری از اصغر واعظی سیر علوم انسانی در غرب شناسهٔ خبر 2562276 - جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۱۷ دین و اندیشه > اندیشمندان در دورۀ رنسانس و پس از رنسانس علوم طبیعی و بعد از آن علوم انسانی به صورت مستقل از متافیزیک به روند خود ادامه دادند نوشتار پیش رو خلاصهای از جزوۀ علومتخصص نباید مانع ازجامعیت باشد/ علوم انسانی جدید حاصل تغییر در روش
کریم مجتهدی تخصص نباید مانع ازجامعیت باشد علوم انسانی جدید حاصل تغییر در روش شناسهٔ خبر 2539338 چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۰ دین و اندیشه > اندیشمندان استاد فلسفه دانشگاه تهران در نشست تأملی بر امکانات جدید علوم انسانی گفت تخصص نباید مانع از جامعیت تحصیل شود تحصیلیانسان مجاز نیست چیزی را که نمیداند بگوید
محسن اسماعیلی انسان مجاز نیست چیزی را که نمیداند بگوید شناسهٔ خبر 2565785 - جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۲۴ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی انسان مجاز نیست چیزی را که نمیداند بگوید و نیز باید هرچه را که میگوید بداند و یقین داشته باشد بلکه بالاتر هرچیزی که یقین دارد را نییک استاد حوزه: اعتکاف، انسان را از دلمشغولیهای دنیا جدا میکند
یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۲۲ یک استاد حوزه و دانشگاه گفت در اعتکاف ما از همه سرگرمیها و دلمشغولیهای دنیا جدا میشویم و بدون حجاب و از جان و دل با خدا صحبت میکنیم حجتالاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحائیگلپایگانی در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایملکوتی: اعتکاف فرصتی برای خودسازی روح انسان است
یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۰ رئیس اداره تبلیغات اسلامی گچساران گفت ماه رجب و آیین اعتکاف فرصتی برای خودسازی روح انسان و قرار گرفتن در مسیر نورانی بازگشت به سوی خداوند است حجتالاسلام سیدعبدالرحیم ملکوتی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با بیان اینکه هنشست علمی عرفان و علوم انسانی برگزار میشود
نشست علمی عرفان و علوم انسانی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2562087 یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها به همت گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نشست علمی عرفان و علوم انسانی ۸ اردیبهشت ماه برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهانسان نباید خود را در معرض تعرض دیگران قرار دهد
محسن اسماعیلی در شرح نهجالبلاغه انسان نباید خود را در معرض تعرض دیگران قرار دهد شناسهٔ خبر 2561075 شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی انسان باید دقت کند متعرض مال و جان و آبروی دیگران قرار ندهد بحث این است که خودتان را در معرض تعرض دیگران قرار نده-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها