تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798654061




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حذف تدریجی میراث 3 هزار ساله / تاراج بزرگترین شهر سنگی جنوب کشور


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
حذف تدریجی میراث 3 هزار ساله / تاراج بزرگترین شهر سنگی جنوب کشور
شهر سنگی و باستانی «دلی یاسیر» با قدمتی 3 هزار ساله در کهگیلویه و بویراحمد در حال نابودی است.

خبرگزاری فارس: حذف تدریجی میراث 3 هزار ساله / تاراج بزرگترین شهر سنگی جنوب کشور



به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، شهر سنگی «دلی یاسیر» با قدمت 3 هزار سال و با وسعتی بیش از 10 هکتار در 30 کیلومتری شهر دهدشت قرار گرفته است. قدمت زندگی در دلی یاسیر به دوران قبل از میلاد می‌رسد ولی از دوره ساسانیان تا دوره صفویه این شهر باستانی از رونق بالایی برخوردار بود. *دلی یاسیر شهری با معماری سنگی و قدمتی سه هزار ساله معماری سنگی ابنیه و وجود دیوارهای عریض و مرتفع در حاشیه این شهر جلوه‌ای بی‌نظیر از معماری سنگی را به نمایش می‌گذارد به گونه‌ای که مورخان از این شهر یه عنوان بزرگترین شهر سنگی باستانی در جنوب ایران یاد می‌کنند.

مردم بومی منطقه  سرفاریاب این شهر خالی از سکنه و تخریب شده را به «دلی یاسیر» می‌شناسند، شهری که وجه تسمیه و ریشه آن را کارشناسان مختلف هر یک  مربوط به چیزی می‌دانند. عده‌ای بر این باورند که «دلی یاسیر» در حقیقت «دیر یاسین» است و متعلق به جد پدری یکی از امامزاده‌های منطقه بوده است و برخی دیگر بر این باورند که این واژه در حقیقت «دلی حاصل» است که در گذر تاریخ به این شکل درآمده و اشاره‌ای است به حاصلخیزی این منطقه دارد. چیزی که در وهله اول باید به آن اشاره کرد وسعت قابل توجه این شهر باستانی است شهری که به رغم تاراج‌های انجام گرفته در آن و تخریب‌هایی که در آن صورت می‌کیرد هنوز آثار قابل توجهی از معماری آن از جمله دیواره و حصار ، بازار، آبراه ها و آسیاب های و کوچه های و تعداد زیادی ساختمان مسکونی آن برجا مانده است. البته چیزی که در حال حاضر از دلی یاسیر از آن یاد می‌شود تنها بخش کوچکی از این شهر سنگی باستانی عظیم است در حالی که مرکز اصلی و بیشترین ابنیه و آثار این شهر در زمینی هموار در دو کیلومتری این محل قرار دارد. یکی از مورادی که باعث شده این شهر باستانی هرچه بیشتر مورد هجوم غارتگران و تخریب اهالی و کشاورزان محلی قرار گیرد عدم آگاهی مردم و به خصوص ساکنان با قدمت آثار به جا مانده از دلی یاسیر است. علی‏‌سینا برقک، پژوهشگر تاریخی  در رابطه با قدمت شهر تاریخی و سنگی دلی یاسیر می‌گوید: بر اساس تحقیقات انجام شده و شواهد موجود دلی یاسیر تا دوره قاجاریه قابل سکونت بوده است. برقک افزود: آن‌گونه که تاریخ گواهی می‌دهد در دوره صفویه این شهر یکی از پررونق‌ترین دوره‌های تاریخی خود را سپری می‌کرد و وجود باغ‌های بزرگ و با شکوه انار در این منطقه باعث رونق این شهر باستانی شده است. این کارشناس  و پژوهشگر تاریخی می‌افزاید: در این دوره مردمانی از اقوام ترکمن، لر و ترک در دلی یاسیر در کنار هم ساکن بودند و پس از  آن به دلیل مشکلات دولت مرکزی و عدم توانایی در تامین امنیت دلی یاسیر رونق خود را از دست داد. وی در رابطه با معماری و نحوه ساخت بناهای این شهر نیز می‌گوید: ریشه استفاده از سنگ بدون بکارگیری ملات به دوران ساسانیان برمی‌گردد، از سویی دیگر این شهر در کنار یکی از مسیرهای تابستانه راه شاهی نیز واقع بود، راهی که از انشان فارس به شوش در خوزستان می‌رسید.

بخشی از دیوار اطراف شهر باستانی دلی‌یاسیر این پژوهشگر تاریخ می‌افزاید: شواهد حاکی از آن است که شهر دلی یاسیر در دوره‌های تاریخی مختلف از زمان عیلامیان تا قاجاریه دارای سکونت بوده و رونق داشته است، با این حال اما متاسفانه دستگاه میراث فرهنگی استان تاکنون توجه چندانی به این شهر باستانی با معماری کم نظیر نشان نداده است و آنچنان که باید معرفی و حفاظت نشده است.  برقک خاطرنشان کرد: همه بناهای موجود در این شهر بزرگ از جنس سنگ است، اما بنا بر محل ساخت و موقعیت قرار گرفتن هر بنا جنس سنگ‌های به کار رفته در ساخت ساختمان‌های شهر متفاوت است و در پایین دست و گوشه کنار، آنچه باقی مانده است بقایای ساختمان‌هایی است که از سنگ‌های کوچک و جمع شده از کوه احداث شده بود. این پژوهشگر تاریخی یادآور شد: در بالادست و مرکز شهر دلی یاسیر مصالح ساختمانی سنگ‌های بزرگ و شکل داده شده و خوش‌تراش بیشتر به چشم می‌خورد. *حذف و تخریب شهر باستانی دلی‌یاسیر با توسعه شهر نشینی در سال های اخیر اما با توسعه زمین‌های کشاورزی بخش زیادی از این شهر باستانی و دیوراه‌های باستانی آن عملا حذف شدند و این دلیلی جز ناآگاهی مسئولان امر در این زمینه نداشت به گونه‌ای که  بخش اعظمی از چاه باستانی به جا مانده در مرکز شهر دلی یاسیر بوسیله لودر و به منظور توسعه مزارع کشاورزی با سنگ‌های همین شهر پر شد و این چاه باستانی که قطری حدود 10 متر و عمقی بیش از 40 متر داشت به کمتر از 10 متر رسیده است.

چاه باستانی شهر سنگی دلی‌یاسیر سید غلام‌حسن آتش‌سودا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: در سال‌های اخیر بخش  زیادی از بافت این شهر باستانی به دلیل بی‌توجهی و عدم آگاهی نسبت به قدمت این شهر باستانی تخریب و یا توسط  مالکان زمین ها به فروش رسید. بخشدار سرفاریاب افزود: متاسفانه امروزه برداشت اشتباهی که در مورد محل اصلی و مرکز شهر دلی یاسیر وجود دارد باعث شده این شهر هر روز بیشتر تخریب شود به گونه‌ای که بخش زیادی از آن در سال‌های اخیر تخریب و حذف شده است و تنها بخش هایی از دیواره آن باقی مانده است. آتش سودا که خود از اهالی روستای دلی یاسیر است عنوان می‌کند: در سالیان نه چندان دور دروازه‌های بزرگ سنگی این شهر باستانی پابرجا بود و معابر و کوچه های این شهر به خوبی مشخص بودند و  حصار اطراف باغ‌های شهر دلی یاسیر طولی بیش از 3 متر داشتند ولی اکنون این دیواره‌ها اعلاوه بر اینکه به دلیل تخریب کوتاه شدند بخش زیادی از آنخها  نیز حذف شده است. همه اینها تنها بخشی از تخریب و تجاوزهای به حریم شهر باستانی دلی یاسیر است ،متاسفانه در سال‌هایث احیر و با شناختی که حفاران غیر مجاز از گنج های پنهان در در دلی یاسیر پیدا کرده اند هر روز بخش از آثار تاریخی و اشیاء  این شهر باستانی به تاراح می رود و متاسفانه در سایه بی توجهی مسئولان حفاران غیر مجاز در کاوش دست پیش را از مسئولان امر گرفته اند و هر روز بخشی از میراث آن را به گواه گودبرداری‌هایی که در این منطقه به وجود می‌آید به تاراج می‌رود.

بخشی از شهر سنگی دلی‌یاسیر دلی یاسیر بیش از سه هزار سال و در کش و قوس‌های متعد تاریخی و طبیعی پابرجا ماند ولی با توسعه جامعه شهری و  تبدیل روستاهای اطراف آن به خصوص در دو دهه اخیر کافی بود تا این میراث بار ارزش باستانی در سایه بی‌توجهی مسئولان و عدم ساماندهی و رسیدگی به این میراث گرانبهای باستانی شاهد تخریب و حذف بخش‌های زیادی از این از این میراث کهن باشیم. *بی‌خبری مسئولان از وضعیت شهر سنگی دلی‌یاسیر البته چیزی که در این بین بیش از هر چیز جالب به نظر می‌رسید عدم اطلاع کارشناسان و مسئولان میراث فرهنگی از وضعیت دلی یاسیر و تخریب‌های صورت گرفته در آن بود و البته می‌توان ریشه همه این تخریب‌ها و تاراج‌های صورت گرفته را در همین بی اطلاعی مسئولان امر جستجود کرد و در این بین همه کسانی که از گذشته تا کنون در میراث فرهنگی مسئولیتی بر عهده داشتند مقصر هستند.

به هر تریبب آنگونه که از شواهد پیداست در میان مسئولان امر برای حفاظت و صیانت از این میراث کهن تا کنون عزم جدی وچود نداشته و ندارد ، ولی باید بدانیم که همه ما در مقابل نسل‌های آینده یه دلیل بی‌توجهی با این میراث عظیم باستانی مسئول هستیم. --------------------------------- گزارش از: قاسم خشت‌زر -------------------------------- انتهای پیام/82008/

94/02/14 - 06:15





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 172]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن