تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سخن چون دواست، اندکش سودمند و زیادش کشنده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799558446




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برخورد گزینشی، بهترین راه مواجهه با غرب


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
برخورد گزینشی، بهترین راه مواجهه با غرب

سدید


شناسهٔ خبر: 2563186 - پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷
دین و اندیشه > اندیشمندان

منظور از برخورد گزینشی این است که این ابزار اگرچه در مقام نظر بد است و جهت‌دار است، اما برای سازوکار ادارۀ جامعه لازم است و آن را قبول می ­کنم. به گزارش خبرگزاری مهر، متن پیش رو بخشی از جزوۀ «تفکر، فرهنگ، تمدن» که درسگفتارى است از محمد جبارپور در باب نسبت تفکر، فرهنگ و تمدن.در این نوشتار تفاوت مقام نظر و عمل بررسی و در مسأله «مواجهه با غرب» تبیین می‌شود.مقام نظر و عمل با هم بسیار متفاوت هستند، تا زمانی که تصور درستی از یک موضوع نداشته باشیم، نمی ­توانیم در مورد آن اظهار نظر کنیم. این تصور درست در مقام نظر به دست می‌آید که همین تصور درست مبنای عمل افراد قرار می­ گیرد. در بحث‌های غرب‌شناسی، در مقام نظر معمولاً اختلاف نظرها خیلی جدی نیست، اما بحث اصلی در موضع و عملکردی است که افراد در مواجهه با تکنولوژی و به کارگیری آن دارند. در بحثهای نظری از صحبت‌های شهید مطهری هم چنین بر می ­آید که ایشان هم قائل به این نکته بودند که تکنولوژی، فرهنگش را هم با خودش می ­آورد.امام خمینی(ره) در سخنرانی در جمع دبیران مدارس استان آذربایجان شرقی در شانزده آبان ۱۳۵۸ بحث‌هایی را دربارۀ غرب مطرح می ­کنند و این نکته را خاطر نشان می ­فرمایند که رأس همه مشکلات ما غرب­زدگی موجود در کشور و یک­پارچگی تأثیر تفکر غربی است. اگر شما فرهنگ غرب را اتخاذ کنید، سیاستش را هم با خودش می ­آورد. اگر ما آنچه را غرب به عنون ترقی به ما می ­دهد نمی‌گرفتیم و بین ما و غرب یک دیواری حائل می­ شد، برای ما بهتر بود. مقام معظم رهبری هم در یکی از دیدارها می­ فرمایند که علوم انسانی ما غربی است و باید مبنایش را خودمان از دل دین و قرآن دربیارویم. در مورد سیستم آموزش پرورش هم همین نکته را گوشزد می­ کنند و می­ فرمایند که بروید و سیستم آموزش و پرورش را اصلاح کنید. در دیدار با دانشجویان نیز می­ فرمایند بروید مرزهای علم را بشکنید.لازم است که بین مقام نظر و عمل تفکیک قائل شویم. در مقام نظر، هر فرد می­ تواند یک تفکر خاصی داشته باشد، اما همین فرد بنا به اقتضائات، در مقام عمل نوع دیگری عمل کند که با نظرش متفاوت باشد. ما دو نگاه را در برخورد با غرب در مقام عمل رد می‌کنیم؛ نگاه اول قائل است که کل غرب را باید رد کرد و نگاه دوم این دیدگاه را دارد که کل غرب را می ­شود پذیرفت، اما آن‌چه مد نظر ماست، برخورد گزینشی با غرب است.«برخورد گزینشی» به این معنا نیست که فلان ابزار خوب است و من قبولش دارم پس از آن استفاده می‌کنم. منظور از برخورد گزینشی این است که این ابزار اگرچه در مقام نظر بد است و جهت‌دار است، اما برای سازوکار ادارۀ جامعه لازم است و آن را قبول می ­کنم. به عنوان مثال در زمینۀ اقتصادی، علی رغم اینکه بانک را ربوی می­ دانیم، اما حکم به حلیتش می ­دهیم. با توجه به اقتضائاتی که برای ادارۀ جامعۀ اسلامی وجود دارد و برای حفظ نظم جامعه، موقتاً از بانک استفاده می­ کنیم.دلیلش این است که بر اساس مبانی خودمان هنوز به مقام عمل نرسیده­ایم و تئوری نداریم یا تئوری داریم ولی هنوز به عمل تبدیل نکرده ­ایم. در واقع جایگزینی برایش نداریم. پس بدین شکل می ­توان مطرح کرد که آنچه در فضای گزینشی مد نظر است، این نیست که آن‌چه به دنبالش می ­رویم لزوماً مطلوب است. بلکه بنا به دلایل مختلف که مهم‌ترین آن‌ها ادارۀ حکومت اسلامی است بالاجبار از این سنخ ابزار­آلات استفاده می­ کنیم. گزینش به این معناست که در مقام نظر قبول داریم که فلان چیز بد است، اما در مقام عمل ناگزیر از قبول آن هستیم.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن