محبوبترینها
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1825967965
تصوری که فیلمسازان جوان از سینما دارند ضدسینما است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مناظره دو افخمی و موتمن
تصوری که فیلمسازان جوان از سینما دارند ضدسینما است
شناسهٔ خبر: 2565140 چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
هنر > سینمای ایران
بهروز افخمی و فرازد موتمن در هشتمین جلسه از سلسله نشستهای «نسبت سینمای ایران و منافع ملی» با موضوع «بازنمایی تحولات اجتماعی در سینمای ایران» درباره تاثیرات اجتماعی بر سینما بحث و گفتگو کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، بهروز افخمی و فرازد موتمن عصر روز گذشته 8 اردیبهشت ماه در هشتمین جلسه از سلسله نشستهای «نسبت سینمای ایران و منافع ملی» با موضوع «بازنمایی تحولات اجتماعی در سینمای ایران» در حوزه هنری برگزار شد، درباره تاثیرات اجتماعی بر سینما بحث و گفتگو کردند.در ابتدای این نشست فرزاد موتمن با بیان مقدمهای از تاثیرات اجتماعی بر سینمای جهان گفت: در یک نگاه کلی میتوان گفت سینما در خلا اتفاق نمیافتد و فیلمها طبعا حاصل فعل و انفعالات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه است.اکثر فیلمهای ایران ضدسینما هستنددر ادامه بهروز افخمی با اشاره به وجود مشکلات ابتدایی در سینمای ایران گفت: من ترجیح میدهم که بحثم را از جای دیگری آغاز کنم و به نظرم اول باید در مورد پیشفرضها یک بازنگری بکنیم. من همیشه احساس میکنم تصوری که درباره سینما در ذهن جوانهایی که میخواهند فیلم بسازند وجود دارد تصور مبهمی است. این ابهام البته به خودی خود در تمام آموزههای ما وجود دارد اما مشکل از جایی آغاز میشود که آنچه سینما نیست و یا ضد سینماست را بخواهیم بسازیم، آموزش دهیم و دربارهاش بحث کنیم. سینما عبارت از نمایش فیلم روی پرده بزرگ در سالن تاریک و در حضور جمعیت است که تا این مرحله مشکلی نیست.افخمی با اشاره به نقش مردم در سینما ادامه داد: ذات سینما در سینمای امروز ایران نادیده گرفته شده و عملا چیزی که با آن مواجه هستیم ضدسینما است و اساسا برای مخاطب عام و مردم ساخته نمیشود. اولین کارگردانان فیلمهای بلند تاریخ سینما برای باقی ماندن سینما تنها روی مردم حساب میکردند، آنهم مردم فقیر کارگری که میخواهد با آمدن به سینما مشکلات خودش را فراموش کند و با همین مردم سینما تثبیت شد. پس توجه به مردم اساسا در ماهیت سینما هست. اما حالا مردم ایران اصلا سینما می روند؟ 95 درصد تماشاچیان بالقوه ما ده سال یکبار هم به سینما نمیروند. بنابراین اساسا فکر می کنم طرح مسئله نسبت ایران و منافع ملی کمی زود، یا کمی دیر است، باید ابتدا به این فکر کنیم که اصلا سینمایی باقی مانده که حالا بخواهد با منافع ملی نسبتی داشته باشد؟روشنفکران ایرانی و مردم از هم جدا هستندموتمن با اشاره به رشد نامتوازن جامعه ایران ادامه داد: هگل مفهومی را تحت عنوان رشد مرکب و ناموزون تعریف میکند که به نظر من تعریف درستی است به عنوان مثال فرد پولدار جامعه ما یک میلیارد پول بنز میدهد اما از آینه ماشین مهره و شمایل آویزان میکند. یعنی جامعه ما ناموزون رشد کرده و همه اینها تعریفهای اجتماعی را سخت میکند و این قطعا تاثیرش را در سینما هم میگذارد. البته این به معنای عدم اصالت نیست و نمی توان تعریف دقیق و مشخصی ارائه داد.کسی نمیپرسید ابراهیم گلستان فیلمسازی بلد هست یا نه!بهروز افخمی در ادامه با بیان پیشینهای از سوتفاهم موجود در مورد ماهیت سینما گفت: ما سینما را بد فهمیدیم و اصلا ضدسینما را به جای سینما گرفتیم، پس با این تعریف هر فیلم اجتماعی هم، میتواند سینما یا ضدسینما باشد . مسئله این است که میشود فیلم اجتماعی ساخت، ولی اول این فیلم باید سینما باشد، اما اکثر فیلمهایی که ما میبنیم اساسا ماهیت سینما را در نظر نگرفتهاند. بنابراین ارتباطی با تماشاچی نمیتواند برقرار کند.افخمی ادامه داد: این هم برمیگردد به یک پیشینه. نسل ما و قبل از ما وقتی جوان بودند و هیچ کتاب ترجمه شدهای در مورد سینما نبود، سینما را چطور یاد گرفتند؟ خب نگاه میکردند به دست فیلمسازان قبل از خودشان که تعدادشان خیلی هم نبود. ما آن زمان دو جریان سینمایی هم بیشتر نداشتیم. یک جریان حول پارسفیلم شکل میگرفت، یعنی جریان دکتر اسماعیل کوشان که تاسیسات و استودیو داشت و داشت تلاش میکرد صنعت سینما را راه بیندازد. یک جریان دیگر هم حول و حوش ابراهیم گلستان بود که او هم استودیو و وسایل داشت و میتوانست جریانی را راه بیندازد. در آن شرایط هم هیچکس از خودش نمیپرسید که این دو مرکز و جریانی که برای فیلمسازی وجود دارد اصلا ربطی به ماهیت اصلی سینما دارند یا ندارند و این دو نفر اصلا فیلمسازی بلد هستند یا نیستند؟ اصلا کسی جرات چنین پرسشی نداشت. دو جریان بود یا باید میرفتی سراغ این یا سراغ آن دیگری. به هر حال آن چیزی که از ابتدای انقلاب تولید و ترویج شد و فیلمسازان جوان الان بدیهی تصور میکنند ضدسینماست و اساسا سینما نیست. شاهدش هم اینکه دیگر کسی سینما نمیرود. فیلمساز هم دیگر برای مردم فیلم نمیسازد و هدفش این است که فیلمش به جشنوارهها برود. این وضعیت در طول سالها نهادینه شده است.دانشجو میپرسد فیلم دانشجویی اش را چطور بفرستد کن؟! موتمن در ادامه بحث افخمی در مورد شرایط غیرطبیعی تولید در سینمای ایران گفت: در ایران یک دره وسیعی بین تولید و اکران وجود دارد. یعنی فیلمساز نمی داند فیلم اش در چند سینما و چه تاریخی قرار نمایش داده شود. درست برخلاف روندی که در مثلا امریکا وجود دارد آنجا ساخت فیلم که شروع میشود میدانند تاریخ اکران چه زمانی است و شروع میکنند به آگهی دادن. ما اینجا اول فیلم می سازیم حالا یا اکران میشود یا میفرستند هنر و تجربه و یکریال یکریال پول درمیآوریم.بافت اقتصادی نکته درستی است که افخمی به آن اشاره می کند و میگوید نگاه ما به جشنوارهها است و نتیجه این می شود که دانشجوی من فیلم دانشجویی ساخته میپرسد این را چطور بفرستم کن؟!ماجرای پولهای دولتی و پولهای اروپایی!موتمن در پایان جلسه گفت: زمانی که سینمای ایران به پولهای دولتی متکی می شود طبعا افرادی که نزدیکتر به سازمانها و نهادها هستند این بودجهها را محاصره میکنند و از آن طرف جوانی که دستش به این پولها نمیرسد سراغ فیلم های جشنواره ای می رود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]
صفحات پیشنهادی
افخمی: بدیهیات نزد فیلمساز جوان امروز ضدسینماست نه سینما/ موتمن: در ایران روشنفکرها زندگی خودشان را دارند و جا
افخمی بدیهیات نزد فیلمساز جوان امروز ضدسینماست نه سینما موتمن در ایران روشنفکرها زندگی خودشان را دارند و جامعه هم زندگی خودش را فرزاد موتمن در نشست بازنمایی تحولات اجتماعی در سینمای ایران گفت در ایران روشنفکرها زندگی خودشان را دارند و جامعه هم زندگی خودش را یعنی نه روشنفکدر نشست بررسی «بازنمایی تحولات اجتماعی در سینمای ایران» مطرح شد افخمی: بدیهیات نزد فیلمساز جوان امرو
در نشست بررسی بازنمایی تحولات اجتماعی در سینمای ایران مطرح شدافخمی بدیهیات نزد فیلمساز جوان امروز ضدسینماست نه سینما موتمن در ایران روشنفکرها زندگی خودشان را دارند و جامعه هم زندگی خودش را فرزاد موتمن در نشست بازنمایی تحولات اجتماعی در سینمای ایران گفت در ایران روشنفکرها زندگنشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب اسلامی به «گام نهایی» رسید
با موضوع مذاکرات هسته ای ایران با 5 1 نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب اسلامی به گام نهایی رسید سی امین نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب اسلامی با موضوع مذاکرات هسته ای همراه با اکران و نقد مستند گام نهایی برگزار می شود به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقلنشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب اسلامی به «گام نهایی» رسید
نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب اسلامی به گام نهایی رسیدسیامین نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب اسلامی با موضوع مذاکرات هسته ای همراه با اکران و نقد مستند گام نهایی برگزار می شود به گزارش خبرگزاری فارس در این نشست که کارگردانان مستند گام نهایی نیز در آن حضور دارند دکتر فؤادهمكاری بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا (ع) و انجمن سینمای جوانان ایران
همكاری بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا ع و انجمن سینمای جوانان ایران خبرگزاری پانا طی دیدار مدیرعامل بنیاد بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا ع با مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران زمینههای همكاری دو سازمان در برگزاری رویدادهای فرهنگی مورد بحث و همفكری قرار گرفت ۱۳۹۴ يکشنبه ۶نشست فيلمسازان سينماي انقلاب اسلامي با موضوع مذاکرات هسته اي
۲۷ فروردين ۱۳۹۴ ۷ ۱۶ق ظ فردا همراه با نمايش مستند گام نهايي نشست فيلمسازان سينماي انقلاب اسلامي با موضوع مذاکرات هسته اي موج - سيامين نشست فيلمسازان جوان سينماي انقلاب اسلامي با موضوع مذاکرات هستهاي همراه با اکران و نقد مستند گام نهايي برگزار ميشود به گزارش خبرگزاري میادداشت وارده/ فیلمسازان «کم خرج» سبکی تحمل پذیری دارند
یادداشت وارده فیلمسازان کم خرج سبکی تحمل پذیری دارندسینما عرصه ایده و تفکر و ساحت خلاقیت و ابتکار است نه با ریخت و پاش می توان خلاقیت خرید و نه با صرف هزینه های بالا لزوما ایدههای تازه شکل می گیرند برای قصه گفتن به چیزی بسیار والاتر از بودجه های کلان نیاز دارید خبرگزاری فاررايزني هاي سينمايي ايوبي با فيلمسازان تاجيکستان، آذربايجان و سوريه
۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۱۳ ۱۰ب ظ براي ساخت فيلمهاي مشترک رايزني هاي سينمايي ايوبي با فيلمسازان تاجيکستان آذربايجان و سوريه موج - اين روزها در پي برگزاري بخش بين الملل جشنواره فيلم فجر حجت الله ايوبي رئيس سازمان سينمايي نيز طي ديدارهاي مختلفي با فيلمسازاني از کشور تاجيکستان جمهوريصریح و شفاف با فرید فرخندهکیش مدیرعامل انجمن سینمای جوان/1 قرار نیست مدرسه عالی سینما و سینمای جوان موازی کار
صریح و شفاف با فرید فرخندهکیش مدیرعامل انجمن سینمای جوان 1قرار نیست مدرسه عالی سینما و سینمای جوان موازی کاری کنند نگاه کارمندی را از دفاتر استانها دور میکنیممدیرعامل انجمن سینمای جوان گفت وقتی مدرسه عالی سینما تشکیل میشود در کنارش جایی مثل انجمن است قرار نیست که ادغام شود و- فیلم داستانی قلاب درانجمن سینمای جوان تنگستان بوشهر تولید شد
فیلم داستانی قلاب درانجمن سینمای جوان تنگستان بوشهر تولید شد بوشهر - ایرنا - سرپرست انجمن سینمای جوان تنگستان استان بوشهر گفت کار ساخت فیلم داستانی قلاب در اردیبهشت امسال دراین انجمن پایان یافت و به مرحله تولید رسید عبدالرضا احمدی روز دوشنبه درگفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامیدو پرستوی زرین وسه دیپلم افتخار به انجمن سینمای جوانان ایران رسید
با اعلام اسامی برگزیدگان نخستین جشنواره فیلم كوتاه سما دو پرستوی زرین وسه دیپلم افتخار به انجمن سینمای جوانان ایران رسید با پایان یافتن نخستین جشنواره فیلم كوتاه سما سه دیپلم افتخار و دو تندیس پرستوی زرین به تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران رسید به گزارش حوزه سینما باشگاهگفتگوی فیلمسازان جوان با شهرام مکری
گفتگوی فیلمسازان جوان با شهرام مکری شناسهٔ خبر 2537300 یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۳ هنر > سینمای ایران دومين جلسه نشست گفتگوی هنرجويان و فيلمسازان فيلم كوتاه با فيلمسازان باسابقه كشور با عنوان بعد از ظهرهای بهتر برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر شهرام مكری دومين مهمانعکس های جدید چکامه چمن ماه بازیگر جوان سینما
عکس های جدید چکامه چمن ماه بازیگر جوان سینما عکس های جدید چکامه چمن ماه عکس های جدید چکامه چمن ماه عکس های جدید چکامه چمن ماه عکس های جدید چکامه چمن ماه عکس های جدید چکامه چمن ماه اخبار مرتبط رونمایی از چهره تازه چکامه چمن ماه در جشنواره فیلم فجر تصاویرگریم جدید چکامه چمن ماهعکس های جدید و متفاوت هانیه غلامی بازیگر جوان سینما و تلویزیون
عکس های جدید و متفاوت هانیه غلامی بازیگر جوان سینما و تلویزیون عکس های جدید هانیه غلامی عکس های جدید هانیه غلامی عکس های جدید هانیه غلامی عکس های جدید هانیه غلامی عکس های جدید هانیه غلامیاخبار مرتبط عکس های جدید لادن سلیمانی و دخترش هانیه غلامی بازیگر سریال همه چیز آنجاستهانیه غل- درخشش هنرمندان انجمن سینمای جوانان استان اردبیل در جشنواره محتشم
درخشش هنرمندان انجمن سینمای جوانان استان اردبیل در جشنواره محتشم اردبیل- ایرنا- هنرمندان انجمن سینمای جوانان استان اردبیل در جشنواره هنری و ادبی محتشم خوش درخشیدند به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در این جشنواره که از هشت بخش هنری تشکیلدر سیامین نشست فیلمسازان جوان انقلاب عنوان شد ایزدی: کنگره آمریکا عهدشکنی نکرد، ما چشممان را بر واقعیت بسته ب
در سیامین نشست فیلمسازان جوان انقلاب عنوان شدایزدی کنگره آمریکا عهدشکنی نکرد ما چشممان را بر واقعیت بسته بودیم صدری نیا شادی های پس از بیانیه لوزان از کم کاری رسانه بودسیامین نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب اسلامی با داغترین و پربحثترین موضوع این روزهای کشور اختصاصهمكاری بنياد امام رضا (ع) و انجمن سينمای جوانان
همكاری بنياد امام رضا ع و انجمن سينمای جوانان شناسهٔ خبر 2562183 یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۰ هنر > سینمای ایران طی ديدار مديرعامل بنياد بينالمللی فرهنگی و هنری امام رضا ع با مديرعامل انجمن سينمای جوانان ايران زمينههای همكاری دو سازمان در برگزاری رويدادهای فرهنگی مورد-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها