تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه خداوند بخواهد بنده اى را رسوا كند، از طريق زبانش او را رسوا مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798479027




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اجلاس نیویورک؛ همه چیز تحت تاثیر ایران


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


اجلاس نیویورک؛ همه چیز تحت تاثیر ایران بین الملل > دیپلماسی - حمید احمدی

نهمین کنفرانس پنج ساله بازنگری پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای موسوم به ان پی تی از روز دوشنبه برای مدت یکماه در نیویورک آغاز بکار کرده است. اجلاسی مهم برای صلح و امنیت بین المللی که کشورهای حاضر در آن باید 45 سال پس از لازم الاجرا شدن آن و در حالیکه هنوز کشورهای هسته ای اقدامی ملموس برای عمل به تعهداتشان ذیل این معاهده برای خلع سلاح هسته ای انجام نداده اند، در خصوص سه ستون این معاهده (عدم گسترش، خلع سلاح هسته ای و استفاده صلح آمیز از فن آوری و انرژی هسته ای) به مذاکره و تبادل نظر بپردازند. ماحصل مذاکرات یکماهه تیم های مذاکره کننده از حدود 190 کشور بیانیه ی پایانی اجلاس خواهد بود که نقشه راهی برای پنج سال آینده اجرای این معاهده خواهد بود.

تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان به ریاست دکتر ظریف در این اجلاس شرکت کرده و علاوه بر حضور در مباحث این اجلاس، مذاکرات خود با پنج بعلاوه یک را نیز برای نگارش متن توافق جامع در خصوص برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان آغاز خواهد کرد. مرحله بسیار مهم و به لحاظ فنی دشوار و حساس. با اینکه چارچوب های این توافق پیش از این در بیانیه لوزان مورد توافق قرار گرفته، ولی نگارش متن توافق نهایی مرحله ای به مراتب پیچیده، حساس و بسیار سرنوشت ساز است. برای کسانی که در این مذاکرات حضور دارند، این مذاکرات تجربه ای ارزشمند و منحصر بفرد از یک اتفاق مهم خلع سلاحی بین المللی است. آنچه که ایرانیان را خوش بین به سرانجام نیک این مذاکرات می کند توان، دانش و تجربه سی ساله اعضاء‌تیم مذاکره کننده در مذاکرات بین المللی است. پشتوانه ای که به صراحت می توان گفت شاید بغیر از هیات آمریکا، هیچ یک از هیات های دیگر حاضر در مذاکرات پنج بعلاوه یک از آن برخوردار نیستند. مجموعه ای با ارزش از توانمندی های بین المللی که نمود خود را در موفقیت های اخیر در سیاست خارجی دولت تدبیر و امید به وضوح نشان داده است.

فارغ از خبری شدن موضوع حضور وزیر خارجه آمریکا در محل اقامت سفیر کشورمان که برای نخستین بار پس از انقلاب صورت می گرفت، آنچه که از تحولات این اجلاس رسانه ای شده است موید این نکته است که اجلاس بازنگری 2015 حداقل در روزهای اول خود که به سخنرانی مقامات عالی رتبه کشورها و سازمان های بین المللی اختصاص دارد، تحت تاثیر توافق اخیر کشورمان با پنج بعلاوه یک قرار گرفته است. تقریبا تمامی کشورها و مقامات عالی رتبه بین المللی از مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تا بسیاری از وزراء‌خارجه کشورها در سخنرانی های روز نخست خود بخشی از سخنرانی های خود را به توافق ایران با پنج بعلاوه یک اختصاص داده و از آن استقبال کردند.

در نخستین روز این اجلاس، جان کری و مونیز وزیران خارجه و انرژی آمریکا در مقاله ای مشترک در نشریه فارین پالیسی، در حالیکه بخش زیادی از مقاله خود را به تعهدات آمریکا در قبال زرادخانه های هسته ای خود اختصاص داده بودند، به موضوع توافق اخیر با ایران نیز اشاره و تاکید کردند که زمانی با ایران به توافق خواهند رسید که در مورد همه چیز با این کشور توافق شده باشد. بدون تردید این همان اصلی است که هیات ایرانی نیز به دنبال آن است. در جریان تماس هایی که در روزهای اخیر هیات های ایران و پنج بعلاوه یک در وین و نیویورک با یکدیگر داشته اند و بویژه گفتگوی وزراء خارجه ایران و آمریکا در محل اقامتگاه نماینده کشورمان در نیویورک، طرف ایرانی نیز به صراحت اعلام کرده است که در صورتی که طرف مقابل نتواند تضمین های وعده داده شده در جریان بیانیه لوزان را اجرایی نماید، تهران از این حق مشروع برخوردار است که از اجرای تعهداتش ذیل این بیانیه خودداری کند.

دکتر ظریف نخستین سخنران این اجلاس (پس از رئیس کنفرانس و مدیرکل آژانس) در روز دوشنبه بود که به نمایندگی از جنبش عدم تعهد به ایراد سخنرانی پرداخت. کوتاهی تعدادی از کشورهای دارنده سلاح های هسته ای برای کاهش زرادخانه های خود با هدف تحقق خلع سلاح مورد نظر ان پی تی و یادآوری مواردی که این کشورها به تعهدات خود در هر سه ستون معاهده به آن عمل نکرده و پایبند نبوده اند، محور اصلی این سخنرانی بود. می توان گفت سخنرانی عدم تعهد بیان مواضع کشورمان از زبان 120 عضو این جنبش بود. در بیانیه بارها بر حق مشروع کشورها برای استفاده از انرژی و فن آوری هسته ای برای اهداف صلح آمیز مورد تاکید قرار گرفته و این نکته یادآوری شده است که قدرت های بزرگ در حالیکه خود دارنده سلاح هسته ای اند و زرادخانه های موجود می تواند صلح و امنیت بین المللی را با خطر روبرو کند، نباید به بهانه عدم اشاعه کشورها را از حق مشروع و قانونی خود برای استفاده از فن آوری و انرژی هسته ای محروم نمایند. در این سخنرانی همچنین این نکته نیز نادیده گرفته نشده که قدرت های هسته ای می بایست تضمین های لازم را به کشورهای غیرهسته ای برای حفظ امنیت آنها ارایه میکردند ولی تاکنون از پایبندی و عمل به این تعهد خودداری کرده اند. موضوع عدم برگزاری کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح های کشتارجمعی و سرزنش مسببان اصلی این عدم برگزاری نیز از دیگر محورهای مهم سخنرانی دکتر ظریف به نمایندگی از جنبش عدم تعهد بود.

اجلاس بازنگری ان پی تی که از روز گذشته در نیویورک آغاز شد به مدت کمتر از یکماه ( تا1 خرداد) برگزار خواهد شد ولی تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان و پنج بعلاوه یک تا 9 تیر (30 ژوئن) فرصت دارند نگارش متن توافق جامع را با طرف های مقابل نهایی کنند. دکتر ظریف به درستی تاکید کرده است که برای کار بر روی نگارش متن توافق هیچ محدودیت زمانی قائل نیست و وعده داده است تمام توان خود را به هر میزان ساعت کار که لازم باشد بکار گیرد تا این متن در موعد مقرر نهایی شود. 4949

کلید واژه ها: ان.پی.تی پیمان منع گشترش تسلیحات هسته ای -




چهارشنبه 9 اردیبهشت 1394 - 10:30:53





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن