محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830257109
تکنولوژی جدید با ارجح دانستن عمل بر نظر شکلگرفته است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: خندان:
تکنولوژی جدید با ارجح دانستن عمل بر نظر شکلگرفته است
شناسهٔ خبر: 2539427 پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
محمد خندان در کارگاه تاریخ و فلسفه تکنولوژی گفت: تکنولوژی جدید مبتنی بر ارجح دانستن عمل بر نظر شکل گرفته است. در هیچ دوره ای از ادوار تاریخ بشر، پراگسیسم بر تئوری ها، ارجحیت داده نشده جز دوره مدرن. به گزارش خبرگزاری مهر، اولین کارگاه «تاریخ و فلسفه تکنولوژی» روز شنبه مورخ ۲۲ /۱/ ۹۴ در محل فرهنگسرای مهر کاشان برگزار شد. در این کارگاه که با حضور دکتر محمد خندان، انجام شد، مباحثی همچون ارتباط فلسفه با تکنولوژی، تحولات تاریخی تکنولوژی و همچنین ارتباط تکنیک با دین بررسی شد.خندان در ابتدای سخنانش با اشاره به فلسفه تکنولوژی گفت: وقتی می خواهیم از فلسفه تکنولوژی صحبت کنیم ابتدا باید بدانیم فلسفه چیست و چه کاری انجام می دهد. واژه فلسفه از واژه Philia گرفته شده که به معنای حب و دوستی می باشد و تفاوت آن با انواع دیگر عشق در یونان این است که عشق، روحانی و انفسی است. این واژه نشان می دهد که فلسفه صرفاً مجموعه ای از گزاره های منطقی نیست. بلکه فلسفه یک حال وجودی است که در اقوام تحقق پیدا می کند و انسان را در نسبت خاصی با جهان قرار می دهد. پس وقتی اینجا از فلسفه تکنولوژی صحبت می کنیم نمی خواهیم یک سری گزاره ها را راجع به تکنولوژی تکرار کنیم، بلکه می خواهیم مباحثی بیان کنیم که کمک کند نسبت عقلانی با تکنولوژی برقرار کنیم. این اقتضای فلسفه است که به حیرت انسان در برابر تکنولوژی پاسخ می دهد.وی افزود: از طرف دیگر فلسفه می تواند معادل با questioning به معنای پرسشگری باشد که در مبحث ما، فلسفه تکنولوژی پرسشگری ماست از تکنولوژی و پرسشگری به معنای زیر سوال بردن. زیر سوال بردن به معنای نقد کردن است. یعنی برقراری نسبت انتقادی با تکنولوژی.وی افزود: واژه تکنولوژی از ترکیب Tekhne + logos تشکیل شده است. برای یونانیان تخنه مهارتی بود که در ضمن، اپیستمه Episteme هم بود، یعنی نوعی دانایی بود. صرفاً کار عملی و مهارتی نبود. بلکه تخنه فن و هنری بود که در ضمن نوعی دانایی رخ می داد. اگر الان به ما بگویند تکنیک، شاید تنها چیزی که به ذهنمان نیاید، شعر است اما در یونان باستان، نقاشی، مجسمه سازی، کشتی سازی، پزشکی و خطابه همه برای یونانیان تخنه بود. همچنین در نظر یونانیان تخنه مرتبه ای از دانایی و دانش بوده است. ارسطو سلسله مراتبی از شناخت را قائل است که از حس aisthesis شروع می شود و بعد به مننه mneme یا یادآوری و ذاکره می رسد. بعد به تخنه techne می رسد و بعد تئوریها Theona که اینجا مربوط به متافیزیک است.وی در ادامه گفت: در نظر ارسطو، فن بخشی از سلسله مراتب دانایی است. انسان در مرتبه ای که با حیوانات شریک است تجربه حسی دارد. در مرتبه دیگری که از حیوانات مقداری پیشرفته تر است قوه یادآوری اش است. در مرتبه دیگری که با حیوانات کاملاً متمایز است، در مهارت و فن است؛ یعنی در پیشه ها و کارهایی که انجام می دهد. حیوانات تخنه ندارند. اگر لانه سازی می کنند و کارهایی می کنند که با ساختن سروکار دارد از نظر ارسطو اینها تخنه نیست. چون بر اساس غریزه انجام می دهند. انسان است که تخنه دارد. چون بر اساس اپیستمه episteme این تخنه را تحقق می بخشد.وی با بیان اینکه تخنه مجال دادن به حقیقت است که به ظهور و بروز برسد، گفت: کسی که اهل تخنه است مثل شاعر، مجسمه ساز و کشتی ساز کسی است که با دستکاری و فرم دادن خاصی به ماده ای خام می خواهد حقیقتی به ظهور برسد. مثلاً این حقیقت در عالم مینیاتور اسلامی، صورتهای ازلی است. پس تخنه دانش و مهارتی است که منجر به پوئسیس می شود. Techne—–> poiesis—> aletheia: bringing forth. پوئسیس آلتیئیاست. همان چیزی که ما امروز می گوییم truth. معنای تحت اللفظی آلتئیا یعنی آشکارسازی یا کشف المحجوب. در نزد یونانیان حقیقت عبارت بود از پرده برگرفتن از موجودات تا آنگونه که هستند خود را نشان بدهند. کسی که کمک می کرد حقیقت موجودات آن گونه که هستند آشکار شود، تکنیسین و اهل تخنه بود.
خندان تصریح کرد: ارسطو صریحاً می گوید تخنه یا مکمل طبیعت است یا تقلید از طبیعت و این هر دو هنر است. تقریباً این تلقی در همه تمدنهای سنتی وجود داشته که تکنولوژی را نقطه مقابل طبیعت نمی دیدند. بلکه در نظر آنها بخشی از طبیعت است ولی بخشی که کمک کار طبیعت است. دایه طبیعت است. دایه به مادر اصلی کمک می کند بچه پرورش پیدا کند. همچنین در عهد قدیم، تکنولوژی به اجسام طبیعی نزدیک بود. شکل و فرم تکنولوژیها به اجسام طبیعی تا حد ممکن نزدیک بوده اند. این ایده ای است که تحت عنوان میمسیس بدان اشاره کردم، mimesis یا تقلید. این واژه ای کلیدی است که تحت عنوان محاکات، حکایت کردن چیزی، حاکی از چیز دیگری بودن، در بیان و حکمت ما هم از آن یاد شده است.وی گفت: از دیدگاه یونانیها اوج کمال در نظام فوسیس و کاسموس قابل رؤیت است. کیهان، جهان هستی، یک کل منسجم خودپدیدار هماهنگ واجد هارمونی است که این هارمونی زیبایی و نیکی آن را تضمین می کند. طب یونانی مبتنی بر این است که انسان تا می تواند با این هارمونی کیهانی خودش را مطابقت بدهد. اینکه در دوره مدرن تکنولوژی، سابژکتیو می شود، بدان جهت است که آن حقیقت کیهان محوری در عصر جدید تبدیل به انسان محوری می شود و انسان است که باید همه چیز را تحت انقیاد خود دربیاورد.وی در ادامه یادآور شد: هایدگر می گوید حقیقتی که در تکنولوژی مدرن جلوه می کند «گشتل» است. گشتل یعنی اینکه انسان همه موجودات را به مثابه منبع ذخیره و منبع انرژی خودش تلقی می کند. همه موجودات ذخیره حی و حاضری هستند که انسان آنها را در یک چرخه تولید و مصرف به جریان بیندازد. این نگاه تکنیکی به جهان است. همه چیز صرفاً یک منبع انرژی است در خدمت انسان و حاضر و آماده برای اینکه انسان در آن تصرف کند. در عصر جدید ابزارها جنبه تهاجمی پیدا می کنند. یکی از دلایلش این است که تکنولوژی جدید مبتنی بر ارجح دانستن عمل بر نظر شکل گرفته است. در هیچ دوره ای از ادوار تاریخ بشر، پراگسیسم بر تئوری ها اولویت و ارجحیت داده نشده است جز در دوره مدرن.وی افزود: اگر ابزار و تکینک در دوره جدید به ویرانگرترین حدود و سرحدات خودش می رسد یک بعدش ناشی از این است که تلقی انسان در عصرجدید درباره نسبت نظر و عمل دگرگون می شود. انسان، شأن جدیدی را برای خودش در عالم هستی تعریف می کند و آن شأن این است که باید یک موجود عملگر کنش گری باشد که به همه محیط اطرافش مثل یک شیء بی جان باید صورت بدهد و تصرف کند و مطابق میل خودش دربیاورد و فرم بدهد. این کار را با تکنیک انجام می دهد. تکنیک است که واسطه صورت دهی انسان به اشیاء را فراهم می کند. چون انسان این شأن را برای خودش تعریف کرده است که قبل از هرچیز باید عملگر باشد.
وی در ادامه گفت: اینکه تمدنهای قدیم تکنولوژیک نبودند ناشی از بی خردی آنها نبوده است. زیرا آنها تلقی ای از نظام هستی داشتند که به آنها اجازه نمی داده انسان از طریق تکنیک به یک موجود متصرف تبدیل بشود. کتاب «دائو ده جینگ» ،کتاب مقدس پیروان تائوئیسم، از دل بی خواهش صحبت می کند. آرمان همه تمدنهای ماقبل مدرن از جمله چین باستان این است که انسان به دل بی خواهش برسد. در عرفان اسلامی، انقطاع یا تسلیم و رضا مطرح شده است. این جمله معروف بایزید بسطامی که «میخواهم که نخواهم» شطحی است که بر همین معنا تکیه دارد. از نظر حکیم فرزانه چینی، انسان آرمانی کسی بود که باید خودش را به طبیعت می سپرد و در تماشای طبیعت غرق می شد. شغل داشتن و اهل حرفه بودن کار انسان های پست شمرده می شد. سعادت مرد به این بود که اشتغالی نداشته باشد و آزاد باشد. در تصوف ما: الحقیقه ترک ملاحظه العمل لا ترک العمل. به زبان ساده، به عملت مغرور نشو همین معنا را تداعی می کند.خندان با اشاره به نسبت دین و تکنولوژی گفت: در نسبت بین دین و تکنولوژی، بعضی معتقدند تکنولوژی امری شیطانی است. بنده این عقیده را ندارم. البته از آن طرف هم قائل نیستم فیض ربانی است ولی این وجود دارد که انسان مدرن به دنبال یاد گرفتن علم غلبه و تصرف و کارافزایی برمی آید و تکنیک محصول این اراده بشر مدرن است. در دیالوگی که بین انسان و هستی هست، تکنیک معنا پیدا می کند. اگر رابطه انسان و هستی دگرگون بشود تکنولوژی هم معنای دیگری پیدا می کند. رابطه ما با ابزارها تأویلی است. ابزارها از پیش برای ما تعریف شده اند. انسان به واسطه این که هستی را درمی یابد و در این دریافت، جهان خودش را رقم میزند به واسطه این جهانی که دارد ابزارها تأویل پیدا می کنند.وی در پایان گفت: نکته دیگر آنکه ظهور ادیان توحیدی در رقم خوردن نگاه تکنیکی نقش مثبت داشته است. در حوزه ادیان ابتدائی، تقارن تمدن کشاورزی با جاندارپنداری (انیمیسم) باعث می شود انسان به یک باره در مقابل نیروهای ماورایی فرو بریزد. اما در ادیان توحیدی هرآنچه در طبیعت هست مخلوق خداست. طبیعت، واجد روح نیست و قدرتی ندارد و هرآنچه هست دست خدای واحد قهار است. نوعاً هم در ادیان توحیدی بعد از خدا انسان است و انسان را اشرف مخلوقات و تسخیر کننده سایر مخلوقات می داند. ادیان توحیدی، سکولار نیستند ولی طبیعت را سکولار می کنند ولی این سکولار کردنشان سکولار کردن مدرن نیست. در عین اینکه از اشیاء طبیعت اقتدارزدایی میکنند ولی در عین حال آیه خدا هستند و قابل احترام اند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 159]
صفحات پیشنهادی
نظر امام هادی(ع) درباره تقدیر الهی/ پاسخ امام به خرافاتی همچون نحس دانستن روزها
نظر امام هادی ع درباره تقدیر الهی پاسخ امام به خرافاتی همچون نحس دانستن روزها فرهنگ > دین و اندیشه - سومین روز از ماه رجب مصادف با شهادت امامی است که سال های طولانی از عمرش را تحت مراقبت های شدید زندگی کرد اما همچون پدرانش دست از هدایت مردم برنداشت حضرت علی بن محکتاب «نظریه برنامه درسی(چیستی، ساختار، فرایند و عمل)» منتشر شد
به همت جهاد دانشگاهی کرمان کتاب نظریه برنامه درسی چیستی ساختار فرایند و عمل منتشر شد شناسهٔ خبر 2534837 جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۶ دین و اندیشه > اندیشمندان کتاب نظریه برنامه درسی چیستی ساختار فرایند و عمل گردآوری و ترجمه اصغر سلطانی استادیار برنامهریزی درسی ودرنگی در نسبت شعر سعدی وحکمت عملی/ پرونده جدید وبسایت سوره اندیشه
به مناسبت روز بزرگداشت سعدی درنگی در نسبت شعر سعدی وحکمت عملی پرونده جدید وبسایت سوره اندیشه شناسهٔ خبر 2539505 سهشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰ ۰۶ دین و اندیشه > سایر وبسایت سوره اندیشه پرونده جدیدی با عنوان درنگی در نسبت شـعـر سـعـدی و حـکـمـت عملی منتشر نموده است به گزارشفرماندار تنکابن: مدیران کجسلیقه، در عملکردشان تجدیدنظر کنند
فرماندار تنکابن مدیران کجسلیقه در عملکردشان تجدیدنظر کنندفرماندار تنکابن گفت برخی مواقع شاهد کجسلیقگیهایی نیز از برخی مدیران در خدمت به مردم هستیم ولی از آنها میخواهیم در شیوه عملکردشان تجدیدنظر کنند به گزارش خبرگزاری فارس از تنکابن سید ابراهیم هاشمی ظهر امروز در نخستین جتخصص نباید مانع ازجامعیت باشد/ علوم انسانی جدید حاصل تغییر در روش
کریم مجتهدی تخصص نباید مانع ازجامعیت باشد علوم انسانی جدید حاصل تغییر در روش شناسهٔ خبر 2539338 چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۰ دین و اندیشه > اندیشمندان استاد فلسفه دانشگاه تهران در نشست تأملی بر امکانات جدید علوم انسانی گفت تخصص نباید مانع از جامعیت تحصیل شود تحصیلیموجسواري تجديدنظرطلبان روي مطالبات صنفي معلمان
موجسواري تجديدنظرطلبان روي مطالبات صنفي معلمان جماعت تجديدنظرطلب سالهاست از قدرت به دور بوده و بهواسطه رفتار و عملكرد خود بارها دست رد مردم به سينه خود را احساس كردهاند كه نمونههاي بارز آن را بايد در انتخابات مجلس هفتم هشتم نهم و رياست جمهوري نهم دهم و يازدهم جستوجو كردعلمالهدی: تجاوز جده ریشه سیاسی دارد نه اخلاقی/ نظر سردار نقدی درباره ورزشگاه رفتن زنان/ دفاع رشیدپور از خواهر
علمالهدی تجاوز جده ریشه سیاسی دارد نه اخلاقی نظر سردار نقدی درباره ورزشگاه رفتن زنان دفاع رشیدپور از خواهرزادهی روحانی اعتراض زنانه به آزمون استخدامی سال جدید یک مهمانی غیرعلنی برای نمایندگان رصدخانه تابناک خبرهایی برای مخاطبان آماده میکند که غیررسمی هستند یا اینکهدستورالعمل جدید پیشفروش ساختمان
تراز دستورالعمل صدور مجوز انتشار آگهی پیشفروش ساختمان موضوع ماده 19 آییننامه اجرایی قانون پیشفروش ساختمان توسط وزیر راه و شهرسازی ابلاغ و متن کامل آن برای اطلاع شهروندان در چهار ماده منتشر شد به گزارش تراز به گزارش وزارت راه و شهرسازی دستورالعمل صدور مجوز انتشار آگهی پیش&تبادل نظرهای جدید پرسپولیسیها با درخشان
تبادل نظرهای جدید پرسپولیسیها با درخشان سرمربی پیشین تیم فوتبال پرسپولیس در محل این باشگاه حاضر شد تا نشستی با مسئولان داشته باشد به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز حمید درخشان سرمربی مستعفی پرسپولیس امروز در محل باشگاه پرسپولیس حاضر شد شنیده ها حاکی از آن است که قرار است واظهارنظر پیشکسوتان پرسپولیس درباره حضور سرمربی جدید
برانکو در پرسپولیس مثل هندوانه دربسته است اظهارنظر پیشکسوتان پرسپولیس درباره حضور سرمربی جدید اهالی فن و کارشناسان پرسپولیسی در خصوص اینكه آیا در این مقطع سرمربی جدید سرخپوشان موفق میشود یا خیر به اظهارنظر پرداخته اند به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز قرارداد برانکو ایوانکوویج باانجام دو عمل جدید جراحی کم تهاجمی در شیراز
چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۸ دبیر علمی چهارمین کنگره بینالمللی جراحیهای کمتهاجمی گفت شیراز در زمینه انجام عملهای جراحی کم تهاجمی جایگاه مطلوبی دارد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه فارس دکتر سیدوحید حسینی گفت چهارمین کنگره بینالمللی جراحیهای کمتهاجپرونده مانده در دادگاه های تجدید نظر البرز وجود ندارد
مهدوی راد پرونده مانده در دادگاه های تجدید نظر البرز وجود ندارد شناسهٔ خبر 2528271 سهشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۲ استانها > البرز کرج - رئیس کل دادگستری استان البرز سیاست دستگاه قضا را کاهش ورودی پرونده ها اعلام کرد و گفت در حال حاضر در دادگاههای تجدید نظر پرونده مانده ندستورالعمل جدید مجوز انتشار آگهی پیش فروش ساختمان
آخوندی ابلاغ کرد دستورالعمل جدید مجوز انتشار آگهی پیش فروش ساختمان شناسهٔ خبر 2537691 یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷ ۱۰ اقتصاد > راه و مسکن وزیر راه و شهرسازی دستورالعمل صدور مجوز انتشار آگهی پیش فروش ساختمان را ابلاغ کرد به گزارش خبرگزاری مهر دستورالعمل صدور مجوز انتشار آگهیتجربه جدید زنان و دختران بی حجاب در سوئد +عکس
به مناسبت میلاد حضرت فاطمه س تجربه جدید زنان و دختران بی حجاب در سوئد عکس در این مراسم از زنان و دختران غیرمسلمان دعوت شد تا برای نخستین بار محجبه شده و احساس خود را در دفتری که به همین منظور قرار داده شده بیان کنند به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز در مراسم جشن ولادت بامدیر جدید مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور معرفی شد
دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۱ امروز طی مراسمی از مدیر پیشین مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور تقدیر و مدیر جدید این مرکز معرفی شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کردستان طی مراسمی از زحمات محرمعلی فراشی مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور تقدیر و علی اکبر نصرتی به عنمداحان اهل بیت طوری عمل کنند که به وحدت شیعه و سنی خدشه وارد نشود
رئیس سازمان بسیج مداحان کشور مداحان اهل بیت طوری عمل کنند که به وحدت شیعه و سنی خدشه وارد نشود شناسهٔ خبر 2529302 چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی محمد فراهانی گفت مداحان با توجه خاصی که دارند باید طوری عمل کنند که به وحدت شیعه و سنیمردم در عمره های مستحبی تجدید نظر کنند |اخبار ایران و جهان
مردم در عمره های مستحبی تجدید نظر کنند کد خبر ۴۹۲۲۹۶ تاریخ انتشار ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۵ - 18 April 2015 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه ال سعود در باتلاق یمن نابود خواهد شد گفت رژیم تروریستی ال سعود تحت تاثیر افکار انحرافی تکفیری ها اقدام جاهلانه ای را علیه-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها