محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842053782
شناخت غرب بدون شناخت فلسفۀ هگل ناقص خواهد بود
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: علی مرادخانی:
شناخت غرب بدون شناخت فلسفۀ هگل ناقص خواهد بود
شناسهٔ خبر: 2537288 دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶
دین و اندیشه > اندیشمندان
هگل از مهمترین و مؤثرترین فیلسوفان مغرب زمین است که شناخت غرب بدون شناخت فلسفۀ او ناقص خواهد بود. فلسفه او را میتوان نقطۀ اوج سوبجکتیویسم در فلسفۀ مغرب زمین دانست. به گزارش خبرگزاری مهر، این نوشتار، خلاصه ای است از سخنرانی دکتر علی مرادخانی که ابتدا مفاهیم مختلفی چون ایده، عقل و طبیعت به طور کلی در فلسفه ایدهآلیسم آلمانی را مورد بررسی قرار داده اند. همچنین در این نوشتار، به طور خاص نسبت این فلسفه ها با فلسفۀ کانت، رمانتیسم آلمانی، کلام مسیحی و تاریخ سنجیده شده است.جایگاه فلسفه هگل در فلسفه غرب مدرندوره جدید فلسفۀ غرب را می توان به سه قسمت تقسیم کرد؛ بخش اول، قرن هفدهم است که فلسفه های عقلگرا و تجربه گرا رایج هستند و ارتباط نزدیک با ریاضیات دارند؛ به این معنا که پارادایم نگاه فلسفی بر ریاضیات استوار است.در قرن هجدهم که دور دوم این سیر فلسفی است، فیلسوفی مانند «کانت» ظهور می کند که پارادایم شناخت را فیزیک نیوتن قرار میدهد و دوره سوم در قرن نوزدهم است که پارادایمِ نگاه فلسفی عوض میشود و ایدهآلیسم آلمانی در فلسفه غرب ظهور می کند. این دوره، سه متفکر شاخص دارد.اولین شخص از این سه فیلسوف، فردی است است بنام «فیخته»، شخص دوم «شیلینگ» و شخص سوم که بزرگترین از میان این سه نفر است، «هگل» نام دارد. امروزه هنگامی که از ایدهآلیسم آلمانی بحث می شود، معمولاً این سه فلسفه مد نظر است.برای فهم فلسفه ایده آلیسم آلمانی، ابتدا باید برخی مفاهیم بنیادی مانند ایده، عقل و طبیعت را بررسی کنیم.مفهوم ایده در فلسفة ایدهآلیسم آلمانیمفهوم ایده در سنتهای فلسفی مختلف، معنای متفاوتی دارد. در ایدهآلیسم آلمانی، آن چیزی که در خارج منشأ اثر است و آثاری بر آن مترتّب است، ایده است. پس ایده به اصطلاح، یا صفت «ideal» به معنای تصور نیست. منظور از ایده آلیسم که در اینجا به کار میبریم، اصالت ایده است. اگر بخواهیم به زبان هگل بیان کنیم، در واقع ایده عبارت است از جمع بین ذهن و عین. منظور از ذهن و عین در ترجمة ایده، عبارت است از جمع بین «سوژه» و «ابژه».مفهوم عقل در فلسفة ایده آلیسم آلمانیدر فلسفۀ غربی تعابیر مختلفی از عقل وجود دارد. یونانیها از عقل با دو عنوان تعبیر کردند؛ یکی معنای «لوگوس» و دیگری «نوس». عقل در فلسفۀ افلاطون دو مرتبه دارد. مرتبة بالای آن «نویزیس» و مرتبة پایینتر آن «دیانویا» است و در دوران جدید غرب، مفهوم به معنای عقل ریاضی ایجاد می شود.ایده آلیسم آلمانی می خواهد از این «rationalism» عبور کند و برگردد به معنای لوگوسِ یونانی. ایده آلیسم آلمانی خصوصاً در اندیشۀ هگل به هراکلیتوس برمی گردد؛ یعنی می خواهد یک تصویری از عقل به دست بدهد که در آنجا بتواند گسیختگی های اهل فلسفه، مقام اثبات و مقام ثبوت را به وحدت برساند.هگل ادعا کرد که در نقد کانت، هم فیخته دچار خطاست و هم شیلینگ. هگل می گوید کانت درست تشخیص داده که عقل دچار تعارض است، اما این تعارض عیبی برای عقل نیست بلکه حُسنِ عقل است. به این بیان که کانت متوجه نشده بود متعلّق عقل، عالم و جهان واقع است و جهان در دل و بطن خودش دچار تعارض است.بر این اساس واقعیت عاری از تعارض وجود ندارد. ما صلح کل نداریم و تعارض در جبلّت و درون عالم است. در واقع عقل آیینة آن تعارض است. از اینرو هگل با ارائة تفسیری تازه از عقل در معنای لوگوس و هراکلیتوس، تلاش کرد مجدداً فلسفه را به عنوان یک دانش منسجم که برازندة عنوان علم باشد عرضه کند.مفهوم طبییعت و غایتمندی آن در فلسفة ایده آلیسم آلمانیتلقی ای که در فلسفة غرب تا قبل از هگل، از طبیعت وجود دارد و از دکارت تا کانت ادامه دارد، تلقی مکانیکی است. این تلقی به قدری غلبه و سیطره داشت که از دکارت به بعد همه جهان را یک ماشین عظیم الجثه ای تلقی می کردند که قطعاتش به طور مکانیکی، مرتب و منظم کار می کنند.این نگاه، نگاه مکانیکی به عالم بود که در قرن هفدهم و هجدهم، بحثهای مفصلی در این خصوص در آثار دینی، اجتماعی، سیاسی و... مطرح شد. در این نگاه مکانیکی یک نکتۀ اساسی از طبیعت مغفول ماند که عبارت است از بحث غایت. در نگاه مکانیکی، غایت معنی ندارد، زیرا جاندار و ذی حیات و ذی شعوری وجود ندارد که غایتی برایش مترتب باشد.در ایده آلیسم آلمانی نگاه مکانیکی به طبیعت، جای خودش را به تلقی ارگانیکی از طبیعت میدهد؛ یعنی طبیعت، زنده، ذیحیات و ذیشعور تلقی میشود. بر این اساس در ایده آلیسم آلمانی، تلقی تازهای از طبیعت و عالم پیدا می شود که در واقع تلقی ارگانیکی است. در این فلسفه، پایین ترین موجود، طبیعت و بالاترین موجود، روح است و این مفهوم البته مقول به تشکیک است.ریشۀ این نگاه در فلسفۀ هگل به این برمی گردد که در دورهای در غرب که به روشنگری معروف است، تمام مسائل را با عقل ریاضی یا rationalism حل می کردند، اما پس از مدتی که متوجه شدند در بسیاری از مواقع، عقل راهگشا نیست، فهمیدند برای زندگی انسان، مفاهیم دیگری از جمله هنر و موسیقی و... نیز لازم است. این جماعت در تقابل با روشنگری، مکتب رمانتیسیسم را به وجود آوردند. هگل در واقع می خواست از هردو دسته برای فلسفۀ خود استفاده کند.نسبت فلسفة ایده آلیسم آلمانی با کلام مسیحینکتة مهم این است که هگل و شیلینگ تربیت کلامی داشتند و اساساً رفته بودند که کشیش شوند. این مسئله در فهم فلسفة آنها بسیار مهم است، زیرا این نگاه، در فلسفۀ آنها تأثیر داشت. به عناون مثال در این فلسفه ها همیشه از نسبت «تناهی» و «عدم تناهی» بحث می شود. این بحث و مسئلۀ کلامی مهم در مسیحیت یعنی نسبت عیسی مسیح با خدا، یک مسئلۀ کلامی اساسی در مسیحیت است.بخش عمده ای از فهم غرب به فهم همین مسئلۀ کلامی برمی گردد؛ یعنی بر اساس علم کلام، عیسی مسیح با خدا چه نسبتی می تواند داشته باشد. این مسئله صورت فلسفی پیدا کرد و به رابطۀ بین متناهی و نامتناهی تبدیل شد.هگل و فلسفه ایدهآلیسم آلمانیدر فلسفة هگل، تاریخ به عنوان یکی از منابع معرفتی لحاظ می شود. همان گونه که عقل و تجربه وجود دارد و از قیاس و استنتاج و استقرا می شود، در حوزۀ شناخت با یک چیز مهمی به نام تاریخ مواجه می شویم. در واقع، میتوان گفت که فکر تاریخی فرع بر فکر فلسفی است و این دو در نسبت با هم فهمیده می شوند.فلسفۀ هگل عبارت است از سیر از جوهر تا سوژه؛ یعنی هگل می خواهد بگوید واقعیت، فقط طبیعت تصویرشده در فیزیک نیست، بلکه در بُن و بنیاد آن طبیعت هم سوژه (آگاهی) حضور دارد. در بُن و بنیاد طبیعت، روح حضور دارد. ما از جوهر که طبیعت است شروع میکنیم و رهسپار سوژه هستیم. بن طبیعت و بن جوهر عبارت است از سوژه که در هگل یعنی آگاهی.می توان گفت که که مسئلة اصلی هگل عبارت است از جمع سوژه و جوهر یا جمع آزادی و ضرورت. هگل برای فهماندن این مطلب معتقد است که این وحدت اولیه در یونان بوده است، به این دلیل که در یونان، انسان مانند یک کل دیده می شد؛ به این معنا که دینش جدا از اقتصادش نبود و اقتصادش جدا از سیاستش نبود.هگل معتقد بود که در یونان، این وحدت وجود داشته و به مرور زمان این وحدت از هم گسیخته شده است. در دوره جدید، باید سعی کرد که آن وحدت اولیه یونانی را مجدداً احیا کنیم. به همین دلیل هگل قائل به «reconciliation» بود. در واقع مسئله هگل به یک معنا نقد دورة جدید است، اما نقدی که به بسط دورة مدرن کمک میکند و نقد تخریبی نیست که ناظر به مبانی نباشد.هگل معتقد است هر شخص زمانی که در نسبت با دیگری قرار می گیرد، فرد محسوب میشود و در نسبتهای فرد با دیگران است که حقیقتِ فرد تحقق پیدا می کند که این امر عبارت است از دیالکتیک. هر کاری که یک فرد انجام می دهد، در عالم خود دلالتی دارد، اما به محض اینکه با افراد دیگر نسبتی برقرار کند، یک دلالت دیگری پیدا می کند. حقیقت این امر، در آن نسبتی که با دیگری پیدا می کند قرار دارد که در اندیشه هگل دیالکتیک نام دارد.در پایان باید بگوییم در آلمان تأثیر هگل بسیار چشمگیر بود و برایشان اهمیت اساسی داشت به طوری که هیچ فیلسوف بزرگی نیست که نسبت به هگل بیتفاوت باشد. از اواخر قرن نوزدهم از «دیلتای» تا «گادامر» همگی کم و بیش به هگل توجه دارند و از هگل اثر پذیرفتهاند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]
صفحات پیشنهادی
کنفرانس شناخت ابعاد شخصیت حضرت فاطمه(س) در ترکیه برگزار شد
سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۶ بهمناسبت میلاد حضرت زهرا س کنفرانس بینالمللی شناخت ابعاد شخصیت حضرت فاطمه زهرا س با مشارکت سرکنسولگری ایران و با حضور علاقمندان به خاندان عصمت و طهارت ع در منطقه هالکالی استانبول برگزار شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایرامحدودیتهای شناختی برای بازنماییهای فرهنگی
بخش دوم محدودیتهای شناختی برای بازنماییهای فرهنگی شناسهٔ خبر 2516406 شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۱ دین و اندیشه > اندیشمندان مقاله محدودیت های شناختی برای بازنمایی های فرهنگی هستی شناسی های طبیعی و ایده های مذهبی نوشته پاسکال بویر که به همت جبار رحمانی ترجمه شده استهر كس تو را شناخت...
معارف هر كس تو را شناخت داود گفت اين خوبى و حسنه چيست فرمود گرهاى از كار بنده مسلمانى گشوده باشد به گزارش سرویس دینی جام نیوز «شيخ مفيد» به اسنادش از ابو جعفر طايى واعظ و او از وهب بن مُنَبَّه نقل مى كند جملاتى در زبور داود خواندم قسمتى از آن رفصلی جدید در شناخت اسلام/ نه رسانه، نه شایعه؛ خودتان تصمیم بگیرید
یادداشتی درباره نامه رهبری به جوانان غرب فصلی جدید در شناخت اسلام نه رسانه نه شایعه خودتان تصمیم بگیرید شناسهٔ خبر 2533924 چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۳ دین و اندیشه > اسلام در جهان وقتی جوانان غرب دریابند اقدامات وحشیانه گروههایی مانند داعش هیچ ریشهای در آموزههای ابا معرفی اسلام واقعی چهره خشن داعش شناخته میشود
چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶ ۱۰ رایزن و معاون سفیر سوئد در کشورمان با مدیر حوزههای علمیه خواهران دیدار و گفتوگو کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی در دیدار خانم اوا نیلسون ضمن معرفی حوزههای علمیه خواهران اظهار کرد بانوان در جکنفرانس شناخت ابعاد شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) در تركيه برگزار شد
با مشاركت سركنسولگری ايران در استانبول کنفرانس شناخت ابعاد شخصیت حضرت فاطمه زهرا س در تركيه برگزار شد شناسهٔ خبر 2533965 سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۲ دین و اندیشه > اسلام در جهان به مناسبت میلاد حضرت زهرا س کنفرانس بينالمللی شناخت ابعاد شخصیت حضرت فاطمه زهرا س باغرب میخواهد جایگاه والای زن در خانواده و جامعه خدشهدار شود
جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۴ یک عضو مجلس خبرگان گفت غرب با برنامهریزیهای شوم خود میخواهد جایگاه والای زن در خانواده و جامعه خدشهدار شود آیتالله حسن ممدوحی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم با گرامیداشت سالروز با سعادت میلاد حضرت فاطمه زهرا سبیداری ملت ها درگرو شناخت حقیقت است/ محکومیت حملات عربستان به یمن
آیت الله جوادی آملی بیداری ملت ها درگرو شناخت حقیقت است محکومیت حملات عربستان به یمن شناسهٔ خبر 2537548 یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۴ دین و اندیشه > اندیشمندان آیتالله جوادی آملی گفت بیداری ملتها در گرو شناخت حقیقت است اگر ملتها واقعاً باحقيقت زندگی کنند هرگز اجازه نمیشناخت سبک زندگی فاطمی با خواندن چهل حدیث
شناخت سبک زندگی فاطمی با خواندن چهل حدیث شناسهٔ خبر 2530048 جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی پایگاه جامع سبک زندگی سالم چهل حدیث و روایت از زندگی حضرت فاطمه زهرا س را معرفی کرده است که در شناخت سبک زندگی فاطمی بسیار مؤثر است به گزارش خبرلزوم شناخت رفيق راه و همسايه
برگی از نهج البلاغه لزوم شناخت رفيق راه و همسايه پيش از آنكه درباره راه بپرسى درباره رفيق راه بپرس و پيش از آنكه خانه انتخاب كنى درباره همسايه پرس و جو كن سرویس دینی جام نیوز سل من الرفيق قبل الطريق و عن الجار قبل الدار ترجمه پيش از آنكه درباره راه بپرسغرب ظرفیتهای هسته ای ایران را به رسمیت شناخته است
جباری عنوان کرد غرب ظرفیتهای هسته ای ایران را به رسمیت شناخته است شناسهٔ خبر 2528177 سهشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۰ استانها > هرمزگان پارسیان - نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس گفت امروز غرب قدرت دانشمندان هستهای و ظرفیتهای کشور را به رسمیت شناخته زیرا این دانش بومی شدهرئیس مجتمع خدمات روانشناختی و مشاورهای قم خبر داد شرکت 1400 کودک در غربالگری اختلالات اضطرابی در قم
رئیس مجتمع خدمات روانشناختی و مشاورهای قم خبر دادشرکت 1400 کودک در غربالگری اختلالات اضطرابی در قمرئیس مجتمع خدمات روانشناختی و مشاورهای قم گفت یک هزار و 400 نفر کودک از 41 مهدکودک مورد ارزیابی و سنجش طرح غربالگری اختلالات اضطرابی قرار گرفتند صادق سلمانیان امروز در گفتواستاد حوزه و دانشگاه: ایمان بدون شناخت امام زمان (عج) محقق نمیشود
استاد حوزه و دانشگاه ایمان بدون شناخت امام زمان عج محقق نمیشوداستاد حوزه علمیه گفت نخستین و مهمترین وظیفهای که هر شیعه منتظر بر عهده دارد کسب معرفت و شناخت نسبت به وجود نازنین امام زمان عج است به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی مسجد مقدس جمکران حجت الاسلاامام جمعه لنده: شناخت غرب از زنان، نادرست و نگاه ابزاری است
امام جمعه لنده شناخت غرب از زنان نادرست و نگاه ابزاری استامام جمعه لنده گفت امروز غرب با شناخت نادرستی که از بانوان و زنان جامعه خود دارد به چشم ابزار به آنها نگاه میکند ولی در مبانی دینی و اسلامی ما شاهد جایگاه رفیع و عظیم برای بانوان هستیم به گزارش خبرگزاری فارس از لندهغرب نمیخواهد به یک توافق مدون پایبند باشد/نباید فریب جنگ زرگری کنگره و اوباما را خورد
ترقی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران غرب نمیخواهد به یک توافق مدون پایبند باشد نباید فریب جنگ زرگری کنگره و اوباما را خورد مسئول بینالملل حزب موتلفه اسلامی گفت اگر منظور اوباما بیانیه اخیر سوئیس باشد با موضع ما در داخل تفاوتی ندارد اما اگر منظور اوباما توافقی باشد که قرار اسگسترش همکاریهای ایران و روسیه در حوزه علوم و فناوریهای شناختی
گسترش همکاریهای ایران و روسیه در حوزه علوم و فناوریهای شناختی شناسهٔ خبر 2536657 شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳ ۵۷ دانش و فناوری > علم و دانش در دیدار دستیار علمی رییس جمهوری روسیه با رئیس ستاد علوم و فناوریهای شناختی بر گسترش همکاریهای ایران و روسیه در این زمینه تأکید شد به گزدبیر هیأت منصفه دادگاه مطبوعات در گفت و گو با فارس: موافقت با استمهال برای سایت «الف» در دادگاه مطبو
دبیر هیأت منصفه دادگاه مطبوعات در گفت و گو با فارس موافقت با استمهال برای سایت الف در دادگاه مطبوعات هفته نامه متین مجرم شناخته شددبیر هیآت منصفه دادگاه مطبوعات گفت در جلسه امروز دادگاه مطبوعات رسیدگی به سایت الف استمهال شد و رسیدگی به آن به آینده موکول شد و مدیرمسئول هفته نام-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها