تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 2 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1842759685




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آفتاب حقيقت


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
آفتاب حقيقت
آفتاب حقيقت «لَواَنزَلنا هذَا القُرآن عَلي جَبَلً لَرَأَيتَه خاشِعَاً مُتصدِّعاً مِن خَشيةِ اللّه وَ تِلكَ الأَمثالُ نَضرِبُها لِلنّاسِ لَعَلَّهُم يتَفَكَّرُون؛ اگر اين قرآن را بر كوهي فرو مي‌فرستاديم مي ديدي كه چگونه از ترس و خشيت الهي فروتن و متلاشي مي‌شد! و اين مَثَل‌ها را بدان جهت مي‌زنيم كه به انديشه روي آريد و به فكر گراييد».(سوره حشر، آيه 23) دل را اثر روي تـو گُـل پوش كند جان را سخن پاك تو مدهوش كند تأثير فوق العاده برخي از انواع سخن در دل: اگر سخن نيك به نيكي ادا گردد، سخني دلپذير و شيرين خواهد بود كه باعث لذّت روح و جان مي‌شود، اينچنين سخني معمولاً تأثير گذار و كار آمد و در عين حال ماندني و جاوداني است. ضرب المثلها، تك بيت‌هاي ناب و أشعار ممتاز، بخاطر برخورداري از همين خصيصه بوده و هست كه حتي گاهي توانسته‌اند مسير تاريخ را تغيير دهند، به خصوص شعر كه قرنها ميدان دار جنگ و سلحشوري، عشق و شيفتگي، ثنا و مديحه سرايي و يا هجو و بدگويي بوده است و از اين روي كم نبودند اشخاص و يا حوادثي كه تحت تأثير شعر به اشخاص و حوادث تاريخي تبديل شدند. تأثير شگفت سروش قرآني در دل: «چو قرآن بخوانند، ديگر خموش» تأثير عجيب و سريع سروش آيات قرآني بر دل حتي شگفت‌تر از خود قرآن است و كيست كه بتواند منكر آن شود، شعر ولو يك سر و گردن بالاتر از ديگر انواع سخن ايستاده؛ ولي با طلعت آفتاب قرآن و طلوع نخستين آيات آن، بساط خويش را جمع كرد و چونان مارهاي دروغين افسون‌گر بني‌اسرائيل كه به كام اژدهاي كليم گرفتار آمدند، چاره‌اي جز آن نديد كه چاكر آستان دولت قرآن گردد و به دامن وي گريزد. شاعران خلع سلاح گرديدند و كلام حق يكه تاز ميدان شد و همين شمشير برّان بود كه پيش از ذوالفقار و بيش از آن پا به ميدان جهاد نهاد و در مدتي اندك اسلام را تا سرزمين و آفريقا و اقيانوسيه پيش برد و به حكومت رساند. سخنش را ز بـس لطافت و ظـرفصدمت صوت ني و زحمت حرف وهـم حيـران ز شـكـل صورتهاشعـقــل والـه ز ســرّ سـورتـهـاش مغز نغز است حـرف و سـورت اودلـبــر و دلـپــذيـــر صــورت او «سنايي» متلاشي شدن كوهها در برابر وحي: سرعت و عمق تأثير قرآن در دلها، خود وجهي از وجوه إعجاز كلام حق است، همان طنين آغازين اين سروش غيبي، روح انسان را تسخير مي‌كند و او را از خود بي خود مي‌سازد. زيباييهاي لفظي و معنوي قرآن بقدري موزون و دل‌فريب است كه هر دلي را در اختيار مي‌گيرد و دلي نيست كه مفتوح آيات قرآن نباشد، قرآن خود اين ادعا را دارد كه اگر بر كوهها نازل مي‌گرديد، كوهها متلاشي مي‌شد. مي‌فـرستاديـم ايـن قـرآن اگـرما به كوهـي مي‌بديدي در نظر خاشـع و از يكديگـر بشكافتهدر زمين از خوف حق رو تافته كـوه را گـر دادمي يعنـي تميـزمي‌شـد از تأثيـر قـرآن ريزريـز «مولوي» وقتي جان سيد المرسلين كه جان جهان است و ظرفيتش فراختر از همه عالم و آدم، به هنگام نزول قرآن و وحي در زحمت است، دگر چه جاي طاقت براي سنگ و جَبَل!! «عقل كلّ» را فكنده در شدت«نفس كل» را نشانده در عدّت «سنايي» «لَواَنزَلنا هذَا القُرآن عَلي جَبَل لرأَيتَه خاشِعاً مُتصدّعاً؛ اگر قرآن را بر كوهي فرود مي‌آورديم متلاشي مي‌گشت!! كوه در سختي؛ ضرب المثل فرهنگها و ملتها است، فردوسي در شاهنامه در تبيين هيبت و جنگ‌آوري افراسياب حتّي كوه را از شنيدن نام افراسياب بر حذر مي‌دارد. دل كوه آهن شود بحر آباگر بشنود نام افراسياب و شيخ اجلّ سعدي شيرازي در تصوير عظمت داغي جگر سوز از «كوه» سود جسته است. اگر آن داغ جگر سوز كه بر جان من استبر دل كـوه نهي كوه به آواز آيد قرآن در تبيين عظمت و اوج منزلت خويش چنين خود را مي‌نمايد كه اگر بر كوهها نازل مي‌شد كوهها ذوب مي‌شدند. «دل» در همه فرهنگها و قاموسها مظهر لطافت و نازكي است كه به اندك رنجشي متأثر مي گردد و منفعل، چيني نازكي است كه به قول «سهراب» با صداي پايي ترك برمي دارد. «به سراغ من اگر مي‌آييد نرم و آهسته قدم برداريد تا مبادا ترك بردارد چيني نازك تنهايي من» دلهاي سخت‌تر از سنگ: اما همين دل نازك و حسّاس و پر احساس كه از هر صفحه حساسي حساس‌تر است گاه آنچنان سخت و قسي مي‌شود كه كوهها از اين‌همه سختي و سركشي احساس شرم مي كنند؛ چنانكه قرآن شريف گروهي از قوم يهود را اين‌چنين توصيف مي كند: «ثُم قَسَت قُلُوبكُم مِن بَعد ذلكَ فَهِي كالحجارة اَو أشَدّ قَسوة، و انّ من الحجارة لما يتفجّر منه الأنهار، وانّ منها لما يشّقق فيخرج منه الماء و انّ منها لما يهبط من خشية الله؛ سپس دلهاي شما سخت گرديد، چونان سنگ، بلكه سخت‌تر، چه اينكه پاره‌اي از سنگها مي‌شكافند و آب روان از آن جاري مي‌شود و برخي از آنها شكاف برمي‌دارد و آب از آن تراوش مي‌كند و بعضي ديگر از ترس الهي از فراز به پايين سقوط مي‌كند». (سوه بقره، آيه 74) گروهي از مفسّران در تفسير «لو انزلنا هذا القرآن علي جبل…» گفته‌اند: كوهها داراي نوعي ادراك و شعورند و اگر قرآن بر آنها نازل مي‌شد؛ به‌راستي از هم مي‌گسيخت و متلاشي مي‌شد. از من ار كوه اُحُد واقف بُديپاره گشتي و دلش پر خون شدي «مولوي» جمعي ديگر از مفسران را رأي آن است كه آيه شريفه جنبه تشبيهي دارد و مقصود آن است كه اگر كوهها با همه صلابت و استحكام‌شان داراي عقل و احساس بودند، در برابر نزول وحي تاب نمي‌آوردند و از هم مي‌شكافتند، امّا زهي از دلهاي سخت كه كمترين عكس العملي از خودبروز نمي‌دهند. دلهايي سخت و مرده، خراب و نا آباد، دلهاي اعراض كرده از خدا و ياد او، دلهاي گناه اندود و معصيت آلود، دلهاي تيره و تار و به طغيان و سركشي گرفتار و خشم خداوند را خريدار. عجب نبود گر از قرآن نصيبت نيست جز نقش كـه از خورشيد جـز گـرمـي نبيند چشـم نابينا و سخن عارفان بالله در اين آيه اين است كه: در تمثيل آيه عتابي است لطيف به أهل دل و تشبيهي است عاشقان جمال حق را كه چگونه در تاب خطاب ازلي آب نمي‌شوند و در مشاهده تجلي ذات فاني نمي‌گردند. جماعتي ديگر از اين طايفه گفته‌اند: اين تمثيل بر سبيل عتاب نيست؛ بلكه اشارتي است به فضيلت أهل معرفت كه كوه را طاقت تحمل كلام حق نيست؛ ولي قلوب واصلان را آن قوّت است كه استماع خطاب الهي تواند كرد. دل سـرا پـرده مـحـبّـت اوسـتديـده آينـه دار طـلعـت اوسـت بـي خيالـش مباد منـظـر چشـمزانكه اين گوشه جاي خلوت اوست «حافظ» و نيز فرموده‌اند: كوه اشاره به حجاب هستي است و سالك بايد آن را از هم بردراند تا نور تجلّي حق بر دل او بتابد و محو مطلق شود. به پيش آينه دل هر آنچه مي‌دارم بجز خيال جمالت نمي‌نمايد باز «حافظ»* ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : sm1372/خ
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 563]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن