محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845610098
سير مقابله علما با انحرافات عزاداري
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
سير مقابله علما با انحرافات عزاداري قال رسول الله (ص) يحمل هذا الدين في کل قرن عدول ينقون عنه تاويل المبطلين و تحريف الغالين و انتحال الجاهلين کما ينقي الکير خبث الحديد. (46) پيامبر اکرم (ص) مي فرمايند: در هر قرني، افراد عادلي پاسداري دين را به عهده مي گيرند و تأويل اهل باطل و تحريف غلوکنندگان و دروغ نادانان را از دين مي زدايند؛ همان گونه که دمِ آهنگر، مواد زائد را از آهن مي زدايد. گوهر يکدانه ي اقامه ي عزاي ائمه ي هدي (ع) چون اکسيري حيات بخش، يکي از مهمترين کارکردها را حفظ مکتب اهل بيت (ع) به عهده دارد؛ از اين رو، علماي اعلام در حفظ و صيانت از اين مجالس اهتمام تامّ داشته و کوشيده اند آن را از گزند انحرافات و تندروي ها محفوظ نگاه دارند. دردوران معاصر نيز اين رسالت حساس، مورد توجه و اهتمام زعماي حوزه علميه قرار داشته، علماي روشن بين به سهم خود در زدودن آفاتي که از روي جهالت عوام و گاه با تحريک و توطئه معاندان، دامنگير اين محافل گرانقدر مي شد، کوشيده اند. (47)جريان مقابله ي علماي ربّاني با اين انحرافات را در دوران معاصر، مي توان در سه مقطع مورد بررسي وکنکاش قرار داد:1. موج اول؛ مبارزه ي علامه سيد محسن امين (ع) با انحرافات عملي در عزاداري و حمايت سيد ابوالحسن اصفهاني (ع) از نهضت تنزيه؛2. موج دوم؛ مقابله حضرت امام خميني (قدس سره)با قمه زني و امثال آن؛3. موج سوم؛ حکم حکومتي رهبر معظم انقلاب (مدظله العالي) در مورد قمه زني و حمايت مراجع عظام و علما از آن. 1. موج اول؛ مبارزه ي علامه سيد محسن امين (رحمه الله) ( مبارزه ي علامه سيد محسن امين (رحمه الله) باانحرافات عملي در عزاداري و حمايت سيد ابوالحسن اصفهاني (قدس سره) از نهضت تنزيه ) مرحوم علامه سيد محسن امين در کتاب خويش به نام التنزيه لأعمال الشبيه (48) با استدلال و برهان ثابت مي کند قمه زني و برخي ديگر ازاعمال رايج در عزاداري امام حسين (ع) نه تنها ثوابي ندارد، بلکه از نظرشرع مقدس حرام است. در پي انتشار اين اثر، که با هدف پاکسازي گردهمايي هاي مذهبي از بدعت ها و گمراهي ها انجام شد، مردم ناآگاه چنان در برابرش موضع گرفتند که برخي از دوستانش خطر «انقلاب عوام» را به وي گوشزد کردند. ايشان در اين باره مي گويد: در برابر اين رساله برخي از مردم برخاسته، هياهو برپا ساختند و ناآگاهان را به هيجان آوردند... آنها در ميان بخش گسترده ناآگاه جامعه چنين پخش کردند که فلاني [سيد محسن امين] برپا داشتن عزاي امام حسين (ع) را حرام کرده و علاوه بر اين، مرا به خروج از دين متهم کردند. (49)تبليغات فراگير درباره دانشمند مصلح دمشق، چنان موثر افتاد که حتي گروهي از گويندگان مذهبي در مسجدها او را گمراه معرفي کردند و برخي از مردم با گرو نهادن خانه ي خود و به دست آوردن اندکي پول، در جهادنامقدس ضدّ سيد محسن شرکت جستند. (50) ولي از آنجايي که حق با سيد بود، بالاخره پيروز و سربلند شد. تاآنجا که پس از اندک زماني، آيت الله العظمي سيدابوالحسن اصفهاني - که در آن زمان مقام رياست تامه و مرجعيت عامه را داشتند - به طرفداري از امين عاملي و کتاب بيداري بخش او فتوا صادر کرده و به صراحت گفت: ان استعمال السوف و السلاسل و الطبول و الابواق و مايجري اليوم أمثاله في مواکب العزاء بيوم عاشورا انّما هو محرم و غير شرعي؛ (51)همانا استفاده از امثال شمشير و زنجير و طبل و بوق و امثال آنچه امروزه در دسته ها و مواکب عزاداري عاشورا رايج شده، قطعاً حرام و غير شرعي است. اين فتوا نيز موجب اختلافات و سر و صداي شديدي شد و برخي از وعاظ و سخنراني هاي خود آيت الله اصفهاني را به سختي مورد انتقاد و حتي اهانت قرار دادند؛ ولي وي هرگز حاضر نشد از فتوا و عقيده ي خود دست بردارد.در بصره نيز آيت الله سيد مهدي قزويني به حمايت از علامه سيد محسن امين برخاسته و در آثار خويش به انتقاد از قمه زني پرداخت. (52) وي بر اين اعتقاد بود که استفاده از آهن، يعني زنجير و قمه در مراسم عزاداري حدود يک قرن قبل و توسط مردماني که تسلط زيادي به قوانين شريعت نداشتند، پديد آمده است. (53)سيدحسن امين، فرزند علامه سيد محسن امين، گزارشي جالب از اين وقايع مي دهد:... در اين راه، بزرگاني چون سيد ابوالحسن اصفهاني و شيخ عبدالکريم جزائري و ديگران و جالب اين است که گروهي از زهاد و عباد معروف نيز از او حمايت کردند. از آن جمله مرحوم شيخ علي قمي (54) معروف به زاهد و شيخ جعفربديري. (55) اين فتوا نجف را به دو گروه تقسيم کرد؛ گروهي به طعنه آنان را «امويين» ناميدند - که همان طرفداران مرحوم امين بودند - و گروهي به نام «علويين» که همان مخالفين او بودند. (56) پس از يک سال از شروع سر و صداها مرحوم امين قصد سفر به عراق را نمود و با آنکه بسياري از دوستانش او را از سفر نجف منع نمودند، ليکن وي به نجف آمد، جعفرالخليلي (57) در کتاب خود «هکذا عرفتهم» مي گويد: نجف به استقبال او بيرون شهر رفت. همچنين سيد ابوالحسن اصفهاني در مقدم پيشواز کنندگان بود. خليلي اضافه مي کند که من اشخاصي را ديدم و نام آنها را ذکر مي کند و سيد مي گفت: من ازهمه شما گذشتم؛ به جز آن افرادي از شما که غافلين را تحريک نمودند. 2. موج دوم؛ مقابله حضرت امام خميني (قدس سره)( مقابله حضرت امام خميني (قدس سره) با قمه زني و امثال آن ) پس از پيروزي انقلاب اسلامي جرياني تحت تاثير محافل و روشنفکري در ايران شکل گرفت که با عزاداري حسيني به صورت سنتي، به مخالفت پرداخت. بنيانگذار جمهوري اسلامي در مقابل اين تفکر با شدت و حدّت ايستادند و طي چند سخنراني، به تبيين نقش مجالس عزاي حسيني در حفظ و بقاي مکتب تشيع پرداخته و ضرورت برگزاري مراسم عزاداري به همان شيوه سنتي را مورد تأکيد قرار دادند. (58)با گسترش برخي مظاهر آزار جسماني در مراسم سوگواري امام حسين (ع) و امکان بهره برداري دشمنان از اين رفتارها، ايشان با صدور حکمي از قمه زني نهي و جواز شبيه خواني را مشروط به عدم وهن اعلام فرمودند. در پي اين حکم حضرت امام (قدس سره)، آيت الله شهيد سيد محمدباقر صدر (59) و شهيد آيت الله مرتضي مطهري و جمعي از علماي بصير به حمايت از اين اقدام و محکوميت اين اعمال پرداختند. شهيد مطهري با ذکر سابقه ورود قمه زني به ايران مي نويسد: قمه زني و بلند کردن طبل و شيپور، از ارتدوکس هاي قفقاز به ايران سرايت کرده و چون روحيه مردم براي پذيرفتن آنها آمادگي داشت، همچون برق در همه جا دويد. (60)شهيد آيت الله مطهري در کتاب حوزه و روحانيت نيز به اين مبحث پرداخته، مي فرمايند: قمه زني در شرايط فعلي هيچ دليل عقلي و نقلي بر آن نداريم و يکي از مصاديق بارز تحريف محسوب مي گردد و حداقل اينکه در زمان فعلي، باعث زير سوال رفتن تشيع مي گردد. از برنامه هايي که هيچ ارتباطي با اهداف امام حسين (ع) ندارند، تيغ، قمه و قفل زدن است؛ قمه زدن هم همين طور است. اين کار، کارغلطي است. يک عده قمه ها را بگيرند، به سرهاي خودشان بزنند وخون ها را بريزند که چه شود کجاي اين حرکت، عزاداري است. (61)روحانيِ شهيد سيد عبدالکريم هاشمي نژاد (62) نيز به تاثيرات سوء قمه زني در تخريب چهره تشيع پرداخته، مي گويد: سوگواري براي حسين بن علي (ع) و ياد نمودن از فاجعه ي خونين نينوا، اگر به طرز صحيح انجام گيرد، علاوه بر ارزش هاي اسلامي و معنوي که دارد، اصولاً خود يک عمل منطقي و معقولي است که از عواطف انسانيت و حسّ حمايت از مظلوم سرچشمه مي گيرد. اما با کمال تأسف گاهي به نام عرض ارادت به پيشگاه مقدس حسين (ع) کارهايي انجام مي شود که در برابر دنياي روز موجب شرمساري و سرافکندگي است. کارهايي که نه با مقررات اسلامي سازش دارد و نه از نظرمنطق، صحيح و قابل درک است. براي نمونه بايد موضوع «قمه زدن» را ياد کرد. اين عمل ناراحت کننده و چندش آور ... نه تنها با هيچ اصل قابل تفسير نيست، بلکه مخالفان و دشمنان اسلام در داخل و خارج، از آن به صورت يک حربه ي موثر و قاطع عليه آيين مقدس ما استفاده مي کنند. نويسندگان دغل و قلم هاي شومي که سالياني دراز در اين کشور مشغول سمپاشي و آلوده ساختن افکار بي خبران از اسلام و نظام عالي و جهاني آن بودند، اکثراً از اين نمونه کارها که جمعي از شيعيان پاکدل به نام دين و اسلام انجام مي دادند، سوء استفاده مي کردند و در نوشته هاي خود - که سراپا تهمت و افترا به اسلام و تشيع است - آنها را به نام يکي از دستورات مذهبي شيعه معرفي کرده، از مظاهر «شيعه گري» مي شمرده اند. سپس در پناه اين حربه هاي موثر، فحش ها وناسزاهاي خود را نثار اسلام و مکتب آسماني آن نموده و با اين قبيل تهمت ها - که اين کارها جزء دستورات اسلامي است - اين آيين مقدس را ناصحيح و نامعقول جلوه مي دادند ....اگر در داخل يک کشور اسلامي، موضوع «قمه زني» و مانند آن اين گونه مورد بهره برداري و سوء استفاده دشمنان قرار گيرد، درخارج از کشور نسبت به قدرت هاي بزرگ و مذاهبي که به نيروهاي استعماري تکيه دارند، مي توان به خوبي استنباط کرد که چگونه از اين حربه هاي موثر عليه اسلام ومکتب آسماني آن از يک طرف و تحقير نمودن و کوچک شمردن مردم مشرق زمين از سوي ديگر استفاده مي کنند. يکي از دوستانم که دانشجوست و در آلمان غربي مشغول تحصيل است، سال گذشته برايم حکايت مي کرد که درآنجا ما به ديدن فيلمي رفتيم که در آن قسمتي از عادات واعمال مردم مشرق زمين نشان داده مي شد؛ اعمالي که نشان دهنده ي انحطاط فکري آنهاست. در آن فيلم، از کشور هندوستان مثلاً دستان گاوهاي مقدس و احترام هايي که مردم آنجا در برابر آنها انجام مي دادند نشان داده شده، ولي هنگامي که نوبت به ايران رسيد، منظره ي «قمه زدن» با همان وضع چندش آوردر فيلم منعکس شد. ... باز داستان ديگري دراين باره دارم که دانشجوي آلماني به علّت آن که منظره ي قمه زدن را در يک فيلم تلويزيوني ديده بود و دشمنان اسلام، آن را به عنوان «يکي از دستورات اسلامي که بايد يک مسلمان واقعي آن را اجرا کند» معرفي کرده بودند، تا مدت ها حاضر نبود مسلمان شود و اسلام را بپذيرد... (63)3. موج سوم؛ حکم حکومتي رهبر معظم انقلاب (مدظله العالي)( حکم حکومتي رهبر معظم انقلاب (مدظله العالي) در مورد قمه زني و حمايت مراجع عظام و علما از آن ) پس از گسترش غير عادي تظاهر به قمه زني پس از رحلت امام خميني (قدس سره) و ايجاد زمينه ي بهره برداري خبرگزاري ها و پايگاههاي اطلاع رساني معاند از اين صحنه ها براي ضربه زدن به اساس تشيّع، رهبر معظم انقلاب در بياناتي که در آستانه ي محرم الحرام در جمع روحانيون استان کهکيلويه و بويراحمد فرمودند، (64) بر لزوم هر چه باشکوهتر برگزار شدن عزاي حسيني تأکيد و انحرافي بودن جريان قمه زني در عزاي حسيني را تبيين فرمودند و خواستار زدودن اين حرکات وهن آميز از ساحت قدسي عزاي حسيني شدند. پس از انتشار اين بيانات و صدور حکم حرمت قمه زني از سوي ايشان، (65) جمعي از مراجع و شخصيت هاي فقهي حوزه علميه، باصدور فتاواي جديد و برخي نيز با تصريح به لازم الإتباع بودن حکم (66) رهبر معظم انقلاب، به عدم جواز اين عمل فتوا دادند. نکته قابل توجه اينکه، برخي از اين بزرگان بر خلاف فتواي پيشين خود - که قمه زني را با هدف برگزاري هر چه باشکوه تر عزاي حسيني جايز دانسته بودند - فتوا دادند. (67)شيخ الفقهاء و المجتهدين، حضرت آيت الله العظمي اراکي (رحمه الله) که پس از رحلت آيت الله العظمي گلپايگاني به عنوان مرجع عامّ جهان تشيّع شناخته مي شدند، عليرغم فتواي پيشين خود مبني بر جواز اين گونه رفتارها به عنوان مصاديق عزاداري حسيني، با صدور فتوايي جديد، دستور ولي امر مسلمين مبني بر جلوگيري از اعمال خرافي در عزاداري محرم را لازم الاطاعه اعلام نمودند. (68)حضرت آيت الله العظمي فاضل لنکراني نيز بر خلاف فتواي اوليه ي خود - که در آن به جواز قمه زني؛ البته در خفا و مشروط به قابل سوء استفاده نبودن توسط رسانه هاي استکباري، فتوا داده بودند - فتوايي جديد صادر و در آن تصريح فرمودند: با توجه به گرايشي که نسبت به اسلام و تشيّع بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران در اکثر نقاط جهان پيدا شده، و ايران اسلامي به عنوام امّ القراي جهان اسلام شناخته مي شود، و اعمال و رفتار ملت ايران به عنوان الگو و بيانگر اسلام مطرح است، لازم است در رابطه با مسايل سوگواري و عزاداري سالار شهيدان حضرت ابي عبدالله الحسين، (ع) به گونه اي عمل شود که موجب گرايش بيشتر و علاقمندي شديدتر به آن حضرت و هدف مقدّس وي گردد. پيداست در اين شرايط، مساله ي قمه زدن نه تنها چنين نقشي ندارد، بلکه به علت عدم قابليت پذيرش و نداشتن هيچگونه توجيه قابل فهم مخالفين، نتيجه ي سوء بر آن مترتّب خواهد شد. لذا لازم است شيعيان علاقمند به مکتب امام حسين (ع) از آن خودداري کنند. (69)اين موج حمايتي از سوي علما و مراجع عظام تقليد (70) و دلايل محکم ارائه شده براي موهن و غير مشروع بودن اين رفتارها، حمايت مجامع حقيقت طلب ديگر کشورهاي اسلامي را نيز به دنبال داشت. (71)ابراهيم الحيدري، جامعه شناس عراقي، در کتاب تراجيديا کربلاء در اين باره مي نويسد: فتواي آيت الله خامنه اي با عکس العمل هاي متفاوتي در جهان اسلام مواجه شد؛ از يک سو بسياري از علما و مصلحان و موسسات اسلامي به حمايت از اين اقدام شجاعانه برخاسته و آن را تلاشي آگاهانه براي حفاظت از اصالت و خلوص اسلام شمردند؛ چرا که اين فتوا بيانگر عزمي والا براي پاکسازي نهادهاي مذهبي از بدعت ها و گمراهي ها و مظاهر انحراف بود که از دوران عقب ماندگي و رکود مسلمانان بر جاي مانده بود. از سوي ديگر، احساسات و عواطف برخي عوام بر ضدّ آقاي خامنه اي به هيجان آمده و ايشان را مورد توهين و ناسزا قرار داده و متّهم به کفر و خروج از اسلام کردند. (72) البته مقاومت عوام در تغيير رسوم خود، طبيعي و در گذشته هم سابقه دار بوده است. براي مثال، شنيدن ماجراي تلاش حضرت آيت الله العظمي بروجردي در جلوگيري از سنت هاي غلط در عزاداري هيئات مذهبي قم، از زبان مورخ بنامِ معاصر، حجت الاسلام رسول جعفريان خالي از لطف نيست:حضرت مستطاب آيت الله العظمي آقاي بروجردي (مدظله العالي) که رهبري شيعيان جهان را به عهده گرفته و داراي رياست عامه مي باشند و حوزه علميه قم نيز با رهبري حضرت معظم له اداره مي شود، از جريانات نامطلوب بعضي از موکب هاي عزا اظهار انزجار فرموده و مخالفت خود را با اعمالي که مناسب با جهان تشيع نبوده و مخصوصاً شايسته يک شهر مقدس نمي باشد، ابراز نموده اند؛ ولي متأسفانه بعضي از گردانندگان دستجات عزا گفته اند ما دوازده سال را در تمام امور به حضرت آيت الله مراجعه نموده و از ايشان تقليد مي کنيم ولي دهه عاشورا را در عزاداري از معظم له تقليد نخواهيم کرد؛ بلکه از آنچه که خود ما تشخيص مي دهيم، پيروي خواهيم کرد! (73) اينجاست که درد و رنج پنهاني عالمان دلسوز و فقهاي دين شناسي چون آيت الله العظمي حکيم (قدس سره) برايمان روشن تر مي شود که فرمودند: «ان قضيه التطبير هي غصه في حلقومنا»؛ (74) قضيه ي قمه زني چون خاري در گلوي ماست!اشاره - در اين فصل، علل صدور فتواي حرمت از سوي مراجع عظام و علماي اعلام مورد بررسي قرار مي گيرد؛ از اين رو آنچه مبناي تنظيم و ترتيب ذکر فتاواست، علت صدور حکم (ذکر شده در متن فتوا) بوده است ونه شأن علمي آن بزرگواران؛ هر چند بسياري از علماي ديگر نيز در خصوص منع قمه زني فتواهايي داشتند که دستيابي به آنها، به دليل عدم دسترسي کامل به منابع معتبر، ممکن نشد. پي نوشت : 46- وسائل الشيعه، ج27، ص 150.47- چرا که حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند: «اذا ظهرت البدع في امتي فليظهر العالم علمه، فمن لم يفعل، فعليه لعنه الله»؛ هنگامي که بدعت هايي (نوآوري هاي باطلي) در امتم ظاهر شد، عالم دين بايد علمش را اظهار کند و کسي که چنين نکند، لعنت خدا بر او باد. (اصول کافي، ج1، ص 54).48- جلال آل احمد در کتاب عزاداريهاي نامشروع به ترجمه اين کتاب پرداخته است. 49- اعيان الشيعه، ج10، ص 363. 50- گلشن ابرار، ج2، ص 612.51- دايره المعارف تشيع، ج2، ص 531؛ اعيان الشيعه، ج10، ص 378؛ استاد حسن شبر، تاريخ سياسي عراق معاصر، ج2، ص 340. 52- ايشان يک سال پيش از انتشار کتاب التنزيه نيز در کتابي به نام کشف الحق لغفله الخلق به انتقاد از قمه زني پرداخت و مدتي پس از سيد محسن امين نيز به تکرار انتقاداتش در کتاب دوله الشجره الملعونه الشاميه علي العلويه اقدام کرد.53- دوله الشجره الملعونه، ص 136.54- شيخ علي بن شيخ محمد ابراهيم قمي نجفي از شاگردان عارف بزرگ مولي حسينقلي همداني و پس از او از خواص آيت الله کشميري بود. او در زمان حيات خويش ضرب المثل تقوي و زهد بود، به گونه اي که همه اهل علم از عرب و عجم براين نکته اتفاق داشتند که او پرهيزگارترين عالم زمان خويش است. (مستدرکات اعيان الشيعه، ج3،ص 152).55- ايشان يکي از علما و زهاد معروف نجف بود که قناعت و ساده زيستي او در نزدعام و خاص مشهور بود. 56- طرفداران قمه زني با اموي ناميدن مخالفان خود، توانستند جمع کثيري از شيعيان را قانع کنند که انتقادات سيد محسن امين در مورد انحرافات عزاداري، زنده کردن امويان است. همچنين يک سخنران محبوب و مشهور عراق را جذب کردند تا مردم را عليه سيد محسن امين و طرفدارانش برانگيزاند. (جعفر الخليلي، هکذا عرفتهم، ج1، ص 212).57- يکي از مورخان مشهور عراق در قرن 14 قمري. 58-رجوع کنيد به صحيفه ي نور،ص32-26؛ج16،ص210-207؛وج17،ص62-57.59-آيت الله شهيد صدر: «آنچه که امروز با نام قمه زني وجاري ساختن خون بر بدن انجام مي شود از افعال عوام مردم وجاهلين آنهاست...» (دکتر تيجاني، کل الحلول عند آل الرسول،ص 150؛ ابراهيم الحيدري، تراجيديا کربلا، ص 459).60- شهيدمرتضي مطهري، جاذبه و دافعه ي علي عليه السلام، ص 154. 61. شهيد مرتضي مطهري، حوزه و روحانيت، ج2، ص 173. 62-شهيد سيد عبدالکريم هاشمي نژاد يکي از چهره هاي برجسته سياسي و مذهبي قبل و بعد ازانقلاب مي باشد که فعاليتهاي سياسي خويش را قبل از سال 1340 شروع نموده و از سال 1341 به بعد که نهضت امام خميني (قدس سره) آغاز گرديد،تحت لواي ايشان به مبارزه مي پرداخت. او طي اين مدت بيش از پنج مرتبه به علت سخنراني ومبارزه عليه شاه دستگير وروانه زندان شد. شهيد هاشمي نژاد پس از انقلاب نيز برفعاليتهاي خود ادامه داد و در آغاز به عنوان نماينده استان مازندران در مجلس خبرگان انتخاب شده، و در تدوين قانون اساسي و به خصوص در جهت تثبيت اصل ولايت فقيه زحمات فراواني کشيد. سرانجام ايشان در هفتم مهرسال 1360 در پايان کلاس درس، به دست منافقان کوردل به شهادت رسيد.63- شهيد هاشمي نژاد، درسي که حسين عليه السلام به انسانها آموخت، ص 261 و 262. 64- بيانات معظم له در تاريخ 73/3/17 ايراد گرديده است.65- حضرات آيات عظام؛ مظاهري، مشکيني، احمدي ميانجي، مومن، يزدي، مقتدايي، موسوي تبريزي و ... به «حکم» بودن فتواي معظم له تصريح فرموده اند. متن بيانات و فتاوي رهبرمعظم انقلاب در فصول سوم و چهارم به تفصيل آمده است.66 -آيت الله سيد محمد کاظم يزدي در بيان جايگاه حکم حاکم جامع الشراط نسبت به فتواي ديگر مراجع در کتاب محوري فقه معاصر؛ عروه الوثقي مي نويسند:«حکم الحاکم الجامع للشرائط لا يجوز نقضه و لو لمجتهد آخر...»؛ يعني اگر حاکم جامع الشرائط حکمي صادر کند، هيچ کس حق نقض و مخالفت با آن را ندارد؛ حتي اگر مجتهد باشد . (عروه الوثقي، مسئله 57، ص 20)در حاشيه هايي که مراجع عظام تقليد بر کتاب ارزشمند «عروه» نگاشته و نظرات فقهي خود را بيان داشته اند، اين مسئله مورد اتفاق جميع فقها، از جمله آيت الله العظمي اراکي، آيت الله العظمي گلپايگاني و آيت الله العظمي خويي و ... قرار گرفته است. شيخ انصاري (رحمه الله عليه) نيز در کتاب مکاسب مي فرمايند: «... و اما لو استندنا في ذلک الي عمومات النيابه. و انه فعل الفقيه کفعل الامام و نظره کنظره الذي لايجوز التعدي عنه فالظاهر عدم جواز مزاحمه الفقيه الذي دخل في امر و وضع يده عليه و بني فيه بحسب نظره علي تصرف و ان لم يفعل ذلک التصرف لان دخوله فيه کدخول الامام، فدخول الثاني فيه و بناوه علي تصف آخر مزاحمه له فهو کمزاحمه الامام ... هذا کله مضافاً الي لزوم اختلال نظام المصالح المنوطه الي الحکام سيما في مثل هذا الزمان الذي شاع فيه القيام بوظائف الحکام ممن يدعي الحکومه و کيف کان، فقد تبيين مما ذکرنا عدم جواز مزاحمه الفقيه لمثله في کل الزام قولي او فعلي يجب الرجوع فيه الي الحاکم...» ... و اما اگر در اثبات ولايت فقيه به عمومات نيابت تمسک کنيم، چون مفاد آن ها اين است که فعل فقيه مانند فعل امام و نظرش مانند نظر امام است که تعدي از آن ها جايز نيست؛ پس ظاهر،عدم جواز ايجاد مزاحمت بر فقيهي است که در امرِ معروفي تصرف کرده باشد و يا حتي نظر و بناي بر تصرف داشته باشد؛ اگرچه آن تصرف را انجام نداده باشد؛ چرا که نظر و تصميم او مانند نظر امام است. لذا دخالت فقيه ديگر در آن امر و تصميم و ابراز نظر ديگر مزاحمت و مداخله در کار فقيه اولي مي باشد که همانند مزاحمت بر نظام امام معصوم مي باشد ... مضافاً به تمامي استدلال هاي گذشته بر عدم جواز مداخله در حکم فقيه متصرف، بايد توجه کنيم در صورت ايجاد مزاحمت، اختلال در مصالح نظام رخ مي دهد؛ مصالحي که مرتبط با حکام است. به ويژه در مثل اين زمان که اقدام به انجام وظايف حاکمان از سوي مدعيان افزايش يافته است. (شيخ انصاري، المکاسب، جلد2، ص 571 تا 573).براي مشاهده ي ديدگاه شيخ انصاري در بحث شئون و حيطه ي اختيارات ولايت فقيه بنگريد به : قضا و شهادات، ط کنگره، ش 22، ص 8 و 9).67-لازم به ذکر است، برخي از مروّجان اين گونه رفتارها نامتعارف، بي توجه به مقتضاي تقوا در نقل فتواي مراجع تقليد، در کتاب هايي که اخيراً منتشر کرده اند، به جاي نقل آخرين فتواي مراجع عظام - که مي تواند مبناي عمل مقلدين قرار گيرد - به ذکر فتاوي قديمي آنان پرداخته و متديّنين را دچار حيرت و سردرگمي کرده اند. از اين دست تحريفات در آن کتاب ها به وفور ديده مي شود؛ و از اينجا، علّت انتشار مخفيانه و بدون مجوّز اين گونه کتابها آشکار مي گردد!68-دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، پيرامون عزاداري عاشورا، ص 37؛ متن فتواي معظم له در فصل سوم اين کتاب ذکر شده است. 69-تصوير دستخط معظم له در فصل سوم اين کتاب، ص 49 درج شده است. 70-حضرت آيت الله حسين مظاهري، آيت الله علي مشکيني،آيت الله سيد محسن خرازي، آيت الله محمد مومن، آيت الله احمدي ميانجي (قدس سره)، آيت الله حسين راستي کاشاني، آيت الله ابراهيم اميني، آيت الله شرعي، آيت الله سيد جعفر کريمي، آيت الله عباس محفوظي، آيت الله محسن حرم پناهي، آيت الله حسن تهراني، آيت الله احمد آذري قمي، آيت الله سيد محمد ابطحي، آيت الله استادي، آيت الله محمدي گيلاني، آيت الله موسوي تبريزي، آيت الله محمد يزدي، آيت الله مقتدايي، آيت الله سيد کاظم حائري، پس از صدور حکم رهبر معظم انقلاب، با صدورفتواي لزوم تبعيّت، به تأييد و حمايت از اين حکم پرداختند. تصوير فتاوي اين بزرگواران در فصل سوم آمده است. 71-علماي شيعه عربستان (در بيانيه اي به تاريخ 19 صفر 1417)، مجلس اعلاي شيعيان لبنان، مجمع التقريب بين المذاهب الإسلامي و بسياري ديگر از مجامع شيعي جهان اسلام با صدور بيانيه هايي به اعلام حمايت هاي از موضع والي امر مسلمين پرداختند. (بنگريد به مهدي مسائلي: قمه زني، سنّت يا بدعت؟، ص 144 و 203).72-ابراهيم الحيدري، تراجيديا کربلا، ص 491. 73-رسول جعفريان، برگ هايي از تاريخ حوزه علميه قم، ص 71. 74-شيخ محمود الغريفي، شعائر الحسينيه؛ بين الوعي و الخرافه، ص 137؛ به نقل از شهيد محمدباقر حکيم، الحوارات، ص 2. منبع: کتاب « دست پنهان » ، تهیه و تدوین : مؤسسه فرهنگی فخر الأئمه علیهم السلام/س
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 584]
صفحات پیشنهادی
سير مقابله علما با انحرافات عزاداري
سير مقابله علما با انحرافات عزاداري قال رسول الله (ص) يحمل هذا الدين في کل قرن عدول ينقون عنه تاويل المبطلين و تحريف الغالين و انتحال الجاهلين کما ينقي الکير ...
سير مقابله علما با انحرافات عزاداري قال رسول الله (ص) يحمل هذا الدين في کل قرن عدول ينقون عنه تاويل المبطلين و تحريف الغالين و انتحال الجاهلين کما ينقي الکير ...
دست های پنهان - ویژه نامه بدعت قمه زنی
دانلود ويژه نامه دست های پنهان - ویژه نامه بدعت قمه زنی • اهميت عزاداري براي سالار شهيدان • تاريخچه قمه زني • سير مقابله علما با انحرافات عزاداري • علل صدور فتواي عدم ...
دانلود ويژه نامه دست های پنهان - ویژه نامه بدعت قمه زنی • اهميت عزاداري براي سالار شهيدان • تاريخچه قمه زني • سير مقابله علما با انحرافات عزاداري • علل صدور فتواي عدم ...
ترجمه دایرةالمعارف فقه استدلالی شیعه، پس از 3 قرن
سير مقابله علما با انحرافات عزاداري سير مقابله علما با انحرافات عزاداري قال رسول الله (ص) يحمل هذا الدين في کل قرن عدول ينقون ... موج دوم؛ مقابله حضرت امام خميني (قدس ...
سير مقابله علما با انحرافات عزاداري سير مقابله علما با انحرافات عزاداري قال رسول الله (ص) يحمل هذا الدين في کل قرن عدول ينقون ... موج دوم؛ مقابله حضرت امام خميني (قدس ...
استادي: شهادت امام حسين(ع) دين اسلام و شيعه را حفظ كرد
سير مقابله علما با انحرافات عزاداري (58)با گسترش برخي مظاهر آزار جسماني در مراسم سوگواري امام حسين (ع) و امکان بهره ... کارها که جمعي از شيعيان پاکدل به نام دين و ...
سير مقابله علما با انحرافات عزاداري (58)با گسترش برخي مظاهر آزار جسماني در مراسم سوگواري امام حسين (ع) و امکان بهره ... کارها که جمعي از شيعيان پاکدل به نام دين و ...
مباني فقهي و بازتابهاي قمهزني
نقشهاي براي جدايي مكاتب الهي، منتشر شده در آمريکا، گفتگو با دكترمايكل برانت، يکي از معاونان سابق "سيا")25 سير تاريخي مقابله علما با انحرافات عزاداري ...
نقشهاي براي جدايي مكاتب الهي، منتشر شده در آمريکا، گفتگو با دكترمايكل برانت، يکي از معاونان سابق "سيا")25 سير تاريخي مقابله علما با انحرافات عزاداري ...
چند کتاب خواندني در موضوع عزاداري
چند کتاب خواندني در موضوع عزاداري 1- مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد يکي از مشکلاتي که باعث به وجود آمدن اختلاف نظر ... سير مقابله علما با انحرافات عزاداري ...
چند کتاب خواندني در موضوع عزاداري 1- مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد يکي از مشکلاتي که باعث به وجود آمدن اختلاف نظر ... سير مقابله علما با انحرافات عزاداري ...
عکس تاریخی از امام خمینی و جمعی از علما
سير مقابله علما با انحرافات عزاداري موج دوم؛ مقابله حضرت امام خميني (قدس سره)با قمه زني و امثال آن؛3. ... الله مرتضي مطهري و جمعي از علماي بصير به حمايت از اين اقدام و ...
سير مقابله علما با انحرافات عزاداري موج دوم؛ مقابله حضرت امام خميني (قدس سره)با قمه زني و امثال آن؛3. ... الله مرتضي مطهري و جمعي از علماي بصير به حمايت از اين اقدام و ...
علما در كلام مقام معظم رهبري (مدظله العالی)
سير مقابله علما با انحرافات عزاداري موج سوم؛ حکم حکومتي رهبر معظم انقلاب (مدظله العالي) در مورد قمه زني و حمايت مراجع . امام زمان (علیه السلام) از منظر مقام معظم رهبری(2) ...
سير مقابله علما با انحرافات عزاداري موج سوم؛ حکم حکومتي رهبر معظم انقلاب (مدظله العالي) در مورد قمه زني و حمايت مراجع . امام زمان (علیه السلام) از منظر مقام معظم رهبری(2) ...
حمایت گسترده علمای هند از جمهوری اسلامی ایران
سير مقابله علما با انحرافات عزاداري موج اول؛ مبارزه ي علامه سيد محسن امين (ع) با انحرافات عملي در عزاداري و حمايت سيد ... آنها در ميان بخش گسترده ناآگاه جامعه چنين پخش ...
سير مقابله علما با انحرافات عزاداري موج اول؛ مبارزه ي علامه سيد محسن امين (ع) با انحرافات عملي در عزاداري و حمايت سيد ... آنها در ميان بخش گسترده ناآگاه جامعه چنين پخش ...
عزاداری برای حسین(ع) چرا و چگونه؟
سير مقابله علما با انحرافات عزاداري گوهر يکدانه ي اقامه ي عزاي ائمه ي هدي (ع) چون اکسيري حيات بخش، يکي از مهمترين ... رايج در عزاداري امام حسين (ع) نه تنها ثوابي ...
سير مقابله علما با انحرافات عزاداري گوهر يکدانه ي اقامه ي عزاي ائمه ي هدي (ع) چون اکسيري حيات بخش، يکي از مهمترين ... رايج در عزاداري امام حسين (ع) نه تنها ثوابي ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها