تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا به تو پناه مى برم از اين كه باطل را بر حق ترجيح دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806439689




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سالروز تولد راوی قصه های علی حاتمی


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: ایسکانیوز-علی حاتمی متولد سال۱۳۲۳ در خیابان وحدت اسلامی ( شاپور سابق ) تهران، خیابان مختاری، کوچه اردیبهشت است . او لیسانس از دانشکده هنرهای دراماتیک دارد و اولین اثر سینمایی او در سال ۱۳۴۸ با عنوان « حسن کچل » ساخته شد . آخرین فیلم نیمه تمامش « جهان پهلوان تختی » بود که بهروز افخمی آن را تمان کرد .حاتمی در زمان حیاتش حسن کچل را در سال ۱۳۴۸، طوقی ۱۳۴۹، باباشمل ۱۳۵۰، قلندر ۱۳۵۱، خواستگار ۱۳۵۲، ستارخان ۱۳۵۳، مجموعه ی تلویزیونی مثنوی مولوی ۱۳۵۴، سلطان صاحبقران ۱۳۵۵، سوته دلان ۱۳۵۶، هزاردستان ۱۳۵۸، حاجی واشنگتن ۱۳۶۱، کمال الملک ۱۳۶۳، مادر ۱۳۶۸، دلشدگان ۱۳۷۱ و جهان پهلوان تختی را از سال ۱۳۷۳ به جلوی دوربین برد . او 14 آذر ماه 1375 درگذشت .علی حاتمی یکی از بهترین دیالوگ نویسان سینمای ایران بود .زبان مطنطن، فاخر و آرکائیک در مجاورت بافت گفتارى زبان قابلیت على حاتمى در لحن گردانى را بخوبى به مخاطب آشنا به زبان شناسى نشان مى دهد. ویژگى هاى دیالوگ نویسى على حاتمى را مى شود زیرمجموعه مباحثى چون جامعه شناسى زبان، روانشناسى زبان، بررسى زبان شناختى دیالوگ ها بررسى کرد.على حاتمى با شناختى که نسبت به ادبیات شفاهى این سرزمین دارد، ادبیاتى که سینه به سینه توسط مردم این سرزمین منتقل شده و تاریخى کهن تر از ادبیات مکتوب دارد و پیوند آن با ادبیات مکتوب، در ذهن خود یک سازماندهى ویژه ایجاد کرده است که به تبع آن هر شخصیتى داراى یک موقعیت زبانى است و این موقعیت زبانى از موقعیت او در جامعه نشأت مى گیرد، به این شخصیت ها توجه کنید: حسن کچل، ستارخان، سلطان صاحبقران، مجید (جوب چى)، حاجى، رضا تفنگچى، خان دایى، شعبون استخونى، مفتش شش انگشتى و ....این شخصیت ها همه یک خاستگاه اجتماعى ویژه دارند که این خاستگاه داراى یک بافت زبانى است. او شناخت فطرى از ساختار زبان دارد. وى بخوبى محورهاى زبان را مى شناسد، محور همنشینى و جانشینى براى او به شکل کاملاً نهادینه همیشه در ذهنش حضور دارد.آرکائیک بودن زبان نوشتارى حاتمى به آن جایى بر مى گردد که او در محور «جانشینى» زبان، واژگانى را مى آورد که از زندگى امروز ما خارج و استعمال آن منسوخ شده است. در محور «همنشینى» زبان نیز چنین است. نوع ترکیب واژگان اصطلاحات و کاربرى فعل گاهى به قدرى مستعمل مى نماید که انگار در جهان سده هاى پیش در رفت و آمد هستیم، اما این تبحر حاتمى را در شناخت زبان آرکائیک نشان مى دهد. در حوزه گفتارى زبان هم وقتى از اصطلاحات کوچه بازارى استفاده مى کند، به قدرى ماهرانه در همنشینى یکدیگر قرار مى دهد که مخاطب احساس مى کند به منبع این گونه «گویش» و «کلام» رسیده است. گاه حتى این موضوع جایى پیش مى رود که کلاس درسى مى شود براى علاقه مندان به این نوع لحن و گویش. یکى دیگر از ویژگیهاى نوشتار على حاتمى «سجع» است. کلمات حاتمى کلامى مسجع است و به همین علت هم هست که گاهى برخى به کلام «استعارى» او که همراه با سجع است «شاعرانه» گفته اند. ویژگیهاى حاکم بر دیالوگ هاى حاتمى «شاعرانه» هست و نیست!هست به این معنا که هم استعارى است هم مسجع و گاه مخیل و نیست به این دلیل که وجوه شاعرانه ندارد، یعنى کلام ساخت شاعرانه ندارد (در واقع قرار هم نیست داشته باشد). "سجع" نهفته در کلام استعارى حاتمى گاه همراه با جناس است و گاه فقط مى توان آهنگین بودن آن را از کنار هم گذاشتن برخى «آواها» فهمید که به آن «آهنگ درونى» کلام نیز اطلاق مى شود. به موسیقى درونى و سجع این دیالوگ ها دقت کنید:"همسر ابوالفتح": چطور مى شد به دریا خوابید وقت توفان.یا":مجید": این مال و منال مفتى، همچى هلو برو تو گلو گیر نیومده، حاصل یه عمر جوب گردیه، آقامون ظروفچى بود، خودمون شدیم جوب چى.یا":محمد ابراهیم": پرهیز مرهیزش مى دین که چى، خورشید دم غروب، آفتاب صلات ظهر نمى شه.این مثال ها گرچه نمونه اى از خروار دیالوگ نویسى على حاتمى است، اما بخوبى نشان مى دهد که وى کلام استعارى، بافت گفتارى و شفاهى ادبیات فارسى و آهنگین بودن کلام را که برگرفته از شناخت صامت ها و مصوت هاست (براى حاتمى انگار فطرى بوده است) بخوبى مى شناخته و تلاش مى کرده این درخت تناور ادبیات را به یک هنر بصرى تبدیل کند تا هم منویات درونى خود را این گونه بیان کرده باشد و هم به ادبیات شفاهى وفادار بماند. بافت زبان از حوزه واژگان گرفته تا ترکیبات و اصطلاحات در کلام «شعبون بى مخ» با «سلطان» یا «رضا تفنگ چى» متفاوت است. به دلیل این که به لحاظ اجتماعى جایگاه این شخصیت ها و دیالوگ هاى آنها با هم فرق مى کند. در اینجاست که مى توان به توان على حاتمى در شناخت این موقعیت هاى جامعه شناختى متفاوت پى برد. او انگار در تمام موقعیت هاى اجتماعى به اندازه کافى زندگى کرده است، این قدر که وقتى دیالوگى را از زبان یک لوطى داش مشدى یا یک دیوانه و یا یک زن مى شنوى، انگار سال ها در آن جایگاه جامعه شناختى ایستاده و زندگى کرده است. چون به اکثر ریزه کارى هاى این شخصیت ها واقف است و با تبحر کامل حتى تکیه کلام هاى این موقعیت ها را براحتى در دیالوگ ها مى نشاند.قابلیت لحن گردانى على حاتمى، قابلیتى است که سالهاست در سینماى ایران همتایى ندارد. شاید بشود نمونه هایش را در آثار بهرام بیضایى دید، اما تنوع این لحن گردانى از «شعبون بى مخ» تا «ستارخان» فوق العاده و گاه اعجاب انگیز است. توان انعطاف پذیرى ذهن حاتمى از منتهى الیه یک نگاه زبانى تا منتهى الیه گونه دیگر، همچون کلاس درسى است که محصلان آن باید این محصول را سالها استفاده کنند. مگر مى شود فردى حتى لطایف و ظرایف گونه هاى متعدد رفتارى را این قدر صحیح و منظم آموخته باشد. براى شناخت بافت زبانى یک «سلطان» باید سالها در رگ و ریشه او رسوب کرد و زیر و بم گفتارهاى او را دریافت، آن وقت است که مى شود دیالوگ یک سلطان را نوشت، یا هر شخصیت دیگرى را و این تحیر من از این شناخت فطرى حاتمى به اضافه تلاشهاى پژوهشى اوست و دهانى که بسته مى ماند و گوشى که باز. حسن گوهرپور




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 207]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن