محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
دکتر عرفان فدایی وکیل پایه یک دادگستری
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1802806675
مکان امام زمان(عج)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مکان امام زمان(عج) مکان حضرت مهدي عليه السلام درکتاب تاريخ غيبت صغري ديديم که حضرت مهدي عليه السلام به محمد بن ابراهيم بن مهزيار فرموده است:«اي فرزند مهزيار، پدرم ابا محمد (امام عسکري عليه السلام ) با من پيمان بسته با مردمي که مورد غضب خداوند قرار گرفته اند و نفرينشان کرده و در دنيا و آخرت خوار و ذليلشان نموده است و عذاب دردناک برايشان مقرر ساخته، همسايه نشوم. هم چنين به من دستور داده که جز در دامنه هاي صعب العبور کوه ها و خرابه هاي شهرها جايي سکنا نگزينم...» . اين روايت دلالت براين که جايگاه حضرت مهدي عليه السلام در بيابان ها و صحراهاي دور دست است و اين مطلب، هم در دوران غيبت صغري و هم در غيبت کبري بوده است، و با هر دو نظريه درباره ي غيبت سازگار مي باشد. اما قبلا يادآور شديم که اين مطلب اگرچه به خودي خود محتمل است ولي با بسياري از روايات ديگر که دلالت بر وجود و حضور آن حضرت در مکان هاي ديگر دارد مخالف است، که مهم ترين آن ها روايات مشاهده است در دوران غيبت صغري و کبري، مگر اين که فرض کنيم که آن حضرت عليه السلام با اعجاز بدان جاها رفته است که نيازي به چنين فرضي نداريم، زيرا معجزه به هنگام اتمام حجت اقامه مي شود و در اين جا نيازي بدان نيست.از ديدگاه قواعد عمومي از اين روايت که بگذريم، آنچه باقي مي ماند، بحث در مورد مکان حضرت بقيه الله - ارواحنا فداه - است. اين بحث يک بار بر حسب قواعد عمومي - به مقتضاي دو نظريه اصلي در زمينه ي غيبت - و بار ديگر بر اساس روايات خاصي که مي توان در اين مورد بدان ها استدلال نمود، مي باشد.اما نظريه ي اول، يعني پنهان شدن جسم حضرت، مقتضي آن است که مکان امام عليه السلام به طور کلي ناشناخته باشد، مگر به هنگام مشاهده در جايي که مصلحت اقتضا کند.اما طبق نظريه ي دوم، يعني پنهان نمودن شخصيت و عنوان امام عليه السلام چنان که قبلا روشن ساخته ايم، امکان دارد آن حضرت در هر مکاني که اراده کند، زندگي نمايد و به هر جا که مي خواهد برود: چه در شهر و چه در بيابان وصحرا، و يا در دريا و فضا، بدون اين که کسي را متوجه خويش گرداند و رازي را آشکار سازد، و گفتيم که شايسته نيست براي آن حضرت عليه السلام فقط يک جا را براي هميشه و يا در اغلب اوقات در نظر بگيريم، زيرا لازمه ي آن عادتا جلب شدن توجه مردم به شخصيت حقيقي آن و بر طرف شدن غيبت وي مي باشد. پس براي شک و ترديد مردم نسبت به خود، بايستي خود را جابه جا سازد و هر مدتي را در يک شهر سکنا گزيند.از ديدگاه روايات از نظر روايات مخصوصه اي که در اين باره رسيده است، با چند روايت روبه رو هستيم:1. روايت مفضل بن عمر که قبلا گذشت و در آن مي گفت:«از جاي حضرت، هيچ يک از فرزندان و نه ديگران، جز آن کس که کارهاي شخصي ايشان را انجام مي دهد، کسي آگاه نيست. »2. خبر کمال الدين انباري که بدان اشاره کرديم.3. خبر علي بن فاضل مازندراني که گذشت.دو روايت اخير در اين مطلب مشترک اند که حضرت مهدي عليه السلام در جزاير ناشناخته در درياي ابيض ميانه (مديترانه) ساکن است. گويا اين اخبار با روايت ابن مهزيار مطابق مي باشند که امام عليه السلام جز در دره هاي صعب العبور و خرابه هاي شهرها ساکن نمي باشد و با مردمي که مورد خشم و غضب خداوند قرار گرفته اند، همسايه نخواهد شد.و پيش تر گذشت که اساس اين دو روايت همان اساس نظريه ي اول مي باشد، لذا باطل و نامعتبرند.4. روايت ابو بصير از امام باقر عليه السلام است که مي فرمايد:«براي صاحب اين امر چاره اي از کناره گيري نيست، و در کناره گيري اش بايستي از نيرويي برخوردار باشد. و با داشتن سي نفر همراه، ديگر تنهايي و دل تنگي نخواهد داشت، و طيبه جايگاه خوبي است. » (1)حديث اخير با روايت اول در دلالت بر کناره گيري حضرت بقيه الله و دوري وي از مردم مشترک است و از اين جهت با آن متفاوت است که روايت اخير چنين مي رساند که گروهي از مردم در هر زماني حضرت را شناخته و به او پيوسته و تنهايي را از او برطرف مي سازند، ولي روايت اول اين مطلب را نفي کرده و مي گفت که هيچ کس جز خدمت کار ويژه امام از مکان وي آگاه نيست، و نيز روايت اخير مکان حضرت را در «طيبه» مي داند که همان مدينه حضرت رسول عليه السلام مي باشد.بنابراين دراين جا سه نکته است که بايد به بررسي آن ها بپردازيم و بهتر آن است که از نکته آخري آغاز کنيم:نکته اول درباره مطلبي است که در روايت ابوبصير است، که حضرت در مدينه سکنا گزيده و در آن جا به سر مي برد. اين مطلب را روايت ابن مهزيار - که طبق آن جاي حضرت فقط بيابان ها و صحراها مي باشد - نفي مي کند، و نيز با رواياتي که ديدار امام عليه السلام را در دوران غيبت صغري و کبري، در جاهاي ديگري غير از مدينه نقل کرده اند، منافات دارد. در نظر گرفتن اين مطالب روايت ابو بصير قابل استدلال نخواهد بود.با صرف نظر از اين منافات و تناقض، به سر بردن در مدينه، با قواعد عمومي که دانسته شد - چه نظريه اول را قبول داشته باشيم و چه نظريه دوم را - منافاتي ندارد. اما بنابر نظريه پنهاني عنوان و شخصيت، بايد سکونت در مدينه را طوري در نظر بگيريم که کسي از وضع آن حضرت آگاه نگردد، زيرا زندگي کردن براي مدتي طولاني در يک مکان، عادتا سبب جلب توجه مردم و شناخته شدن امام عليه السلام مي شود. پس به ناچار بايد فرض کنيم که در هر دوره در يک جا زندگي مي کند، به طوري که اگر معدل گيري کنيم، بيش از هر جاي ديگر در مدينه سکونت داشته باشد. اين گونه سکونت در يک شهر موجب پيدايش ظن و گماني نسبت به شخصيت آن حضرت نمي گردد.و شايد اين براي امام عليه السلام مناسب تر باشد، زيرا آن حضرت مجاورت مدفن و روضه ي مبارکه ي جد بزرگوار خويش حضرت رسول الله صلي الله عليه و آله و نيز نزديک بودن به مکان حج را - براي اين که هر ساله اين سنت را به جا آورد - دوست دارد.به خصوص آن که اغلب ساکنان مدينه در اکثر قرن هاي تاريخ اسلام - اگر نگوييم در تمامي آنها - از ريشه، منکر وجود آن حضرت بوده اند و کسي در فکر وي نبوده تا بخواهد از جا و مکان حضرت اطلاعي به دست آورد و او را بشناسد.نکته دوم: درباره ي اختلاف مضمون دو روايت، در خصوص معاشرت و عدم معاشرت بعضي از مردم با آن بزرگوار است.براي سنجش اين دو موضوع بايد مضمون آن دو را بر قواعد عمومي عرضه کنيم و ببينيم کدام يک مطابقت بيش تري دارد. نتيجه موازنه و سنجش، بر حسب اين که کدام يک از اين دو نظريه اساسي در مورد نحوه ي غيبت درست باشد، اختلاف پيدا مي کند.اگر نظريه ي اول را بپذيريم، ترجيح با روايت مفضل بن عمر است، گرچه از تمام جهات با آن نظريه تطبيق نمي کند، زيرا در اين روايت آمده است که خدمت کار مخصوص حضرت، آن بزرگوار را مي شناسد و خدمت ايشان مي رسد.اما اگر نظريه دوم را بپذيريم، بهتر آن است که روايت ابوبصير را قبول کنيم. اگرچه اين هم از تمام جهات مطابقت نخواهد داشت، زيرا معاشرين و آشنايان حضرت مهدي عليه السلام را در هر زمان در سي نفر منحصر مي سازد، به طوري که اگر آنها نباشند آن حضرت عليه السلام در تنهايي و دل تنگي به سر مي برد، ولي طبق نظريه ي دوم نيازي به سي نفر نخواهد داشت، زيرا مي تواند به صورت ناشناس در اجتماعات شرکت کند و با هر کس که مي خواهد تماس بگيرد. آري مي توان گفت که فقط سي نفر هستند که مي توانند از موقعيت و واقعيت آن حضرت آگاهي داشته باشند.اما البته اين توجيه - اگرچه باريک و دقيق است - ولي طبق آن، ديگر نبود آن سي نفر موجب تنهايي دلتنگ سازنده نخواهد بود.نکته ي سوم مطلبي است که هر دو روايت در آن صراحت دارند، و آن اين که آن حضرت از مردم کناره گيري مي کنند. اين مطلب را به يکي از دو وجه ذيل مي توان حمل نمود: وجه اول اين که به اعتزال و کناره گيري نسبي تفسير شود. بدين معنا که حضرت مهدي عليه السلام به صفت حقيقي خود ميان مردم نيست، گرچه به صورت يک فرد معمولي، در بين آن ها به سر مي برد. اين مطلب با نظريه دوم (پنهاني عنوان) سازگار است، اگرچه با ظاهر دو روايت مخالفت دارد، و هر کس آن دو را بخواند اين مخالف برايش روشن خواهد شد.وجه دوم کناره گيري آن حضرت از مردم به طور مطلق است. اين وجه، به نظريه اول نزديک تر است، زيرا آن مستلزم کناره گيري مطلق است، و با نظريه دوم منافاتي ندارد، زيرا امکان دارد که امام عليه السلام در حال دوري و کناره گيري از مردم ديده شود، وليکن شناخته نشود. اما نيازي به اين فرض نيست، زيرا در صورت شناخته نشدن، ديگر کناره گيري لازم نيست، مگر در مواردي که بودن در ميان مردم، موجب آشکار شدن موقعيت آن حضرت عليه السلام گردد.پینوشتها:1-قال الباقر عليه السلام : «لابد هذا الأمر من عزله و لابد في عزلته من قوه، و ما بثلاثين من وحشه، و نعم المنزل طيبه» غيبت طوسي، ص 102 .منبع: کتاب جزيره ي خضرا افسانه يا واقعيت؟/خ
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 388]
صفحات پیشنهادی
مكان سكونت امام زمان (عج) كجاست؟
مكان سكونت امام زمان (عج) كجاست؟-از مسائلى که درباره امام زمان(ع) مورد بحث و گفت و گو است، مکان و محل سکونت آن حضرت است، که آیا آن حضرت در مکان خاصى سکونت دارد ...
مكان سكونت امام زمان (عج) كجاست؟-از مسائلى که درباره امام زمان(ع) مورد بحث و گفت و گو است، مکان و محل سکونت آن حضرت است، که آیا آن حضرت در مکان خاصى سکونت دارد ...
مکان زندگي امام زمان (ع)
مکان زندگي امام زمان (ع) يکي از سؤالاتي که درباره ي وجود مقدس حضرت صاحب الامر امام زمان (ع) مطرح است محل زندگي امام زمان (ع) است که آيا جاي مشخصي هست ، يعني آيا در ...
مکان زندگي امام زمان (ع) يکي از سؤالاتي که درباره ي وجود مقدس حضرت صاحب الامر امام زمان (ع) مطرح است محل زندگي امام زمان (ع) است که آيا جاي مشخصي هست ، يعني آيا در ...
مکان های خاص یاد کردن امام زمان (عج)
مکان های خاص یاد کردن امام زمان (عج)-حقوق امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف(2)معرفت به مقام والای حضرتباید قبل از قیام حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف او ...
مکان های خاص یاد کردن امام زمان (عج)-حقوق امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف(2)معرفت به مقام والای حضرتباید قبل از قیام حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف او ...
بررسي مكان حضور امام زمان(عج) در عصر غيبت
بررسي مكان حضور امام زمان(عج) در عصر غيبت-بررسي مكان حضور امام زمان(عج) در عصر غيبت گروه خبرنگاران افتخاري / محمدصادق نصيريخليلآباد: امام مهدى(عج) ...
بررسي مكان حضور امام زمان(عج) در عصر غيبت-بررسي مكان حضور امام زمان(عج) در عصر غيبت گروه خبرنگاران افتخاري / محمدصادق نصيريخليلآباد: امام مهدى(عج) ...
شهادت امام زمان(عج)توسط یک زن
مکان های خاص یاد کردن امام زمان (عج)-حقوق امام مهدی عجل الله تعالی فرجه ... اعلام نتیجه بازی ایران و امارات توسط یک دختر ایرانی (عکس) 9301 مکان های خاص یاد کردن امام ...
مکان های خاص یاد کردن امام زمان (عج)-حقوق امام مهدی عجل الله تعالی فرجه ... اعلام نتیجه بازی ایران و امارات توسط یک دختر ایرانی (عکس) 9301 مکان های خاص یاد کردن امام ...
مسجد سهله؛ به نام امام زمان(عج)
مسجد سهله؛ به نام امام زمان(عج). وبلاگ > فرجادی، محسن - مسجد سهله، در اطراف کوفه، در دو کیلومترى شمال غربى مسجد اعظم کوفه، کهنترین مکان منتسب به حضرت .
مسجد سهله؛ به نام امام زمان(عج). وبلاگ > فرجادی، محسن - مسجد سهله، در اطراف کوفه، در دو کیلومترى شمال غربى مسجد اعظم کوفه، کهنترین مکان منتسب به حضرت .
اماكن زیارتی منتسب به امام زمان (عج) در ایران و جهان (مسجد جمكران)
اماكن زیارتی منتسب به امام زمان (عج) در ایران و جهان (مسجد جمكران)-اماكن زیارتی ... تعالی فرجه الشریف، را در این مكان مقدس به جای میآورند، با امام غایب از ابصار و حاضر در ...
اماكن زیارتی منتسب به امام زمان (عج) در ایران و جهان (مسجد جمكران)-اماكن زیارتی ... تعالی فرجه الشریف، را در این مكان مقدس به جای میآورند، با امام غایب از ابصار و حاضر در ...
دكتر حسن رحيمپور ازغندي:ظهور امام زمان(عج) پيوند حقيقي ...
12 آگوست 2008 – وي تصريح كرد: پرداختن به مسائل غيرمفيد و غيرضروري مانند مكان زندگي امامزمان(عج)، ازدواج حضرت و ملاقاتهاي بعضاً غيرواقعي سطح معارف مهدوي را ...
12 آگوست 2008 – وي تصريح كرد: پرداختن به مسائل غيرمفيد و غيرضروري مانند مكان زندگي امامزمان(عج)، ازدواج حضرت و ملاقاتهاي بعضاً غيرواقعي سطح معارف مهدوي را ...
اماكن زیارتی منتسب به امام زمان (عج) در ایران و جهان (1) مسجد سهله
اماكن زیارتی منتسب به امام زمان (عج) در ایران و جهان (1) مسجد سهله-اماكن زیارتی منتسب ... شمال غربی مسجد اعظم كوفه، كهنترین مكان منتسب به حضرت بقیةالله (عج) است .
اماكن زیارتی منتسب به امام زمان (عج) در ایران و جهان (1) مسجد سهله-اماكن زیارتی منتسب ... شمال غربی مسجد اعظم كوفه، كهنترین مكان منتسب به حضرت بقیةالله (عج) است .
امام زمان(عج) و ارث پيامبران
امام زمان(عج) و ارث پيامبران-امام زمان(عج) و ارث از پیامبرانامكانات خارق العادهاى كه هر ... است و به هنگام حركت از مكه آن را با خود دارد و یاران خود را به موقع از آن سیراب مىكند.
امام زمان(عج) و ارث پيامبران-امام زمان(عج) و ارث از پیامبرانامكانات خارق العادهاى كه هر ... است و به هنگام حركت از مكه آن را با خود دارد و یاران خود را به موقع از آن سیراب مىكند.
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها