تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر شما باد رجوع به كتاب خدا (قرآن) ... كسى كه به آن عمل كند از همه پيشى مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813111947




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خصوصيات جامعه‏ى مهدوى


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
خصوصيات جامعه‏ى مهدوى
خصوصيات جامعه‏ى مهدوى راه تشخيص مؤلفه‏هاى جامعه مهدوى البته اگر شما در كتب اسلامى ، در متون اصلى اسلامى ، دقت كنيد همه‏ى خصوصيات آن جامعه به دست مى‏آيد . (1)رفع انواع ظلم از كل عالم امام زمان ( صلوات الله و سلامه عليه ) جامعه‏اش را بر اين چند چيز بنا مى‏كند: اول ، بر نابود كردن و قلع و قمع كردن ريشه‏هاى ظلم و طغيان ؛ يعنى در جامعه‏اى كه در زمان ولى‏عصر ) صلوات الله عليه ( ساخته مى‏شود بايد ظلم و جور نباشد، نه اينكه فقط در ايران نباشد يا در جوامع مسلمان‏نشين نباشد، در همه‏ى دنيا نباشد ؛ نه ظلم اقتصادى و نه ظلم سياسى و نه ظلم فرهنگى و نه هيچگونه ستمى در آن جامعه ديگر وجود نخواهد داشت. بايد استثمار و اختلاف طبقاتى و تبعيض و نابرابرى و زورگويى و گردن كلفتى و قلدرى از عالم ريشه‏كن بشود. (2)ارتقاء سطح انديشه و علم در بين عموم جامعه دومين خصوصيت جامعه‏ى ايده‏آلى كه امام زمان ( صلوات الله عليه ) آن را مى‏سازد، بالا رفتن سطح انديشه‏ى انسان است. هم انديشه‏ى علمى انسان و هم انديشه‏ى اسلامى انسان؛ يعنى در دوران ولى‏عصر شما بايد نشانى از جهل و بى‏سوادى و فقر فكرى و فرهنگى در عالم پيدا نكنيد. آن جا مردم مى‏توانند دين را به درستى بشناسند و اين، هم چنانى كه همه مى‏دانيد، يكى از هدف‏هاى بزرگ پيامبران بود كه اميرالمؤمنين (عليه‏السلام ) اين را در خطبه‏ى نهج‏البلاغه شريف، بيان كرده است « و يثيروا لهم دفائن العقول (3) » درروايات ما وارد شده است كه وقتى ولى‏عصر ظهور مى‏كند، زنى در خانه مى‏نشيند و قرآن را باز مى‏كند و از متن قرآن حقايق دين را استخراج مى‏كند و مى‏فهمد يعنى چه ؟ يعنى آن قدر سطح فرهنگ اسلامى و دينى بالا مى‏رود كه همه‏ى افراد انسان و همه‏ى افراد جامعه و زنانى كه در ميدان اجتماع هم بر فرض شركت نمى‏كنند و در خانه مى‏نشينند، آن‏ها هم مى‏توانند فقيه باشند، دين‏شناس باشند، مى‏توانند قرآن را باز كنند و خودشان حقايق دين را از قرآن بفهمند و شما ببينيد كه در جامعه‏اى كه همه‏ى مردان و زنان در سطوح مختلف قدرت فهم دين و استنباط از كتاب الهى را دارند، اين جامعه چقدر نورانى است و هيچ نقطه‏اى از ظلمت در اين جامعه ديگر نيست. اين همه اختلاف نظر و اختلاف رويه ديگر در آن جامعه معنايى ندارد. (4)استخدام نيروهاى طبيعى به دست امام زمان (عج) خصوصيت سومى كه جامعه‏ى امام زمان، جامعه‏ى مهدوى ، داراست اين است كه در آن روز همه‏ى نيروهاى طبيعت و همه‏ى نيروهاى انسانى استخراج مى‏شود. چيزى در بطن زمين نمى‏ماند كه بشر از آن استفاده نكند . اين همه نيروهاى معطل طبيعى ، اين همه زمين‏هايى كه مى‏تواند انسان را تغذيه كند، اين همه قواى كشف نشده مانند نيروهايى كه قرن‏ها در تاريخ بود، مثلا نيروى اتم ، نيروى برق و الكتريسته قرن‏ها بر عمر جهان مى‏گذشت و اين نيروها در بطن طبيعت بود، اما بشر آن‏ها را نمى‏شناخت ، بعد به تدريج استخراج شد. همه‏ى نيروهاى بى‏شمارى كه از اين قبيل در بطن طبيعت هست، در زمان امام زمان استخراج مى‏شود.(5)محور بودن فضايل اخلاقى خصوصيت ديگر اين است كه محور در دوران امام زمان، فضيلت و اخلاق است. هر كس داراى فضيلت اخلاقى بيشتر است، او مقدم‏تر و جلوتر بوده است.(6)جامعه‏اى كه در آن تقوا و فضيلت و گذشت و ايثار و برادرى و مهربانى و يك‏رنگى اصل و محور است، يك چنين جامعه‏اى را شما در نظر بگيريد، اين همان جامعه‏اى است كه مهدى موعود ما و امام زمان ما و محبوب تاريخى ديرين ما كه هم اكنون در زير همين آسمان و بر روى همين زمين زندگى مى‏كند و در ميان انسان‏ها هست به وجود خواهد آورد و تأمين خواهد كرد.(7)حاكميت اسلام و حدود الهى همان طور كه در جامعه‏ى ما طبقه‏ى مستكبر وجود ندارد و تمايزهاى اجتماعى به صورت قانونى مطلقا وجود ندارد، همان طور كه در يك شكل كامل‏تر با يك اداره‏ى بهتر و نظارت همه‏جانبه‏تر و دايره‏ى وسيع‏تر، در دوران حكومت حضرت مهدى )عج( جامعه‏اى به وجود خواهد آمد كه محور حركت در آن جامعه، اسلام و احكام است. روزگارى كه بندگان صالح خدا، شايستگان، جامعه را به دست مى‏گيرند.(8)آن جامعه ، جامعه‏اى است كه اولياء خدا در آن عزيزند و دشمنان خدا در آن ذليل و خوارند ؛ يعنى ارزش‏ها و معيارها در آن جامعه چنين است « أين المعد لاقامه الحدود» . آن جامعه ، جامعه‏اى است كه حدود الهى در آن اقامه مى‏شود يعنى همه‏ى حد و مرزهايى كه خدا معين كرده است، در جامعه‏ى امام زمان آن حد و مرزها مراعات مى‏شود.(9)حاكميت مستضعفان روزگارى كه در روايات و آيات قرآن براى ما ترسيم شده است، روزگار حاكميت علم و تقواست ؛ حاكميت صالحان و حاكميت بندگان خدا، حاكميت كامل قانون الهى و مستضعفان است. نه فقط در محدوده‏ى يك كشور بلكه هر جا مستضعفى است مشمول آن لطف و فيض آينده است.(10)اتكا به امت و مردم‏سالارى دينى حكومت آينده‏ى حضرت مهدى موعود ( ارواحنا فداه)، يك حكومت مردمى به تمام معناست . مردمى يعنى چه ؟ يعنى متكى به ايمان‏ها و اراده‏ها و بازوان مردم است. امام زمان، تنها دنيا را پر از عدل و داد نمى‏كند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تكيه به آن‏هاست كه بناى عدل الهى را در سرتاسر عالم استقرار مى‏بخشد و يك حكومت صددرصد مردمى تشكيل مى‏دهد ؛ اما اين حكومت مردمى با حكومت‏هاى مدعى مردمى بودن و دمكراسى در دنياى امروز از زمين تا آسمان تفاوت دارد.(11) مردم‏سالارى امام زمان، يعنى مردم‏سالارى دينى .(12)شكوفايى استعدادهاى انسانى در اين حكومت انسان‏ها از مواهب الهى برخوردار خواهند شد. امكانات و بركات الهى در گنجينه‏ى مادى زمين در اختيار بشريت قرار خواهد گرفت ، و با حاكميت ارزش‏هاى الهى اسلام، استعدادهاى بشر شكوفا خواهد شد و ديگر شاهد نابودى استعدادهاى بالقوه‏ى انسان‏هايى كه امروز از گرسنگى و فقر و فرصت شكوفايى نمى‏يابند نخواهيم بود، و به تبع حاكميت حكومت اسلامى ، ناامنى و جهالت از ميان خواهد رفت. ما به اين حاكميت و آينده‏ى روشن اعتقاد و ايمان داريم.(13)پي نوشت : 1- در مكتب جمعه ، ص 6،200 /59/42- در مكتب جمعه ، ص6،200 /59/4 3- نهج‏البلاغه ، خطبه اول 4- در مكتب جمعه ، صص 200-201، 59/4/65- در مكتب جمعه ، صص 200-201، 59/4/66- در مكتب جمعه ، صص 202-203، 59/4/67- در مكتب جمعه ، ص 201، 59/4/6 8- به مناسبت نيمه شعبان در صحن مطهر حضرت معصومه )س( ، جمهورى اسلامى 62/3/79- در مكتب جمعه ، ص 200-، 59/4/610- به مناسبت نيمه شعبان در صحن مطهر حضرت معصومه )س( ، جمهورى اسلامى 62/3/711- در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نيمه شعبان در مصلاى تهران ، 81/7/30 12- در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نيمه شعبان در مصلاى تهران، 81/7/3013- خطبه‏هاى نماز جمعه تهران، رسالت 66/1/21/س
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 234]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن