واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نام هاي دولت حضرت مهدي عليه السلام دولت حضرت مهدي - عليه السلام - را به چند نام آورده اند:اول: دولت کريمه يعني بر محور کرامت دور مي زند.«اللهم انا نرغب اليک في دوله کريمه تعز بها الاسلام و أهله و تذل بها النفاق و أهله .» (1) خداوندا همانا ما راغب و مشتاق دولت کريمه اي هستيم که اسلام و اهلش عزت داشته باشند و بوسيله آن نفاق و اهل او خوار گردند.دوم: دولت صالحان يعني دولت زمامداران صالح ( أن الأرض يرثها عبادي الصالحون (2) )زمين را شايستگان به ارث مي برند.سوم: دولت مستضعفان ( و نريد أن نمن علي الذين استضعفوا في الأرض و نجعلهم أئمه و نجعلهم الوارثين ) (3)اراده کرديم که مستضعفين را امام و پيشوايان قرار دهيم و آنان را وارث زمين گردانيم. چهارم: دولت حق « للحق دوله و للباطل جوله»براي حق دولتي ( دائم و هميشگي ) خواهد بود و باطل داراي جولاني بيش نيست.پنجم : آخرين دولت اين جالب ترين اسمي است که بر آن دولت نهاده شده است.علي - عليه السلام - فرمود : « ليس بعد ملکنا ملک لأنا أهل العاقبه يقول الله عزوجل و العاقبه للمتقين»بعد از حکومت ما حکومتي نيست زيرا که ما اهل عاقبتيم و خداي متعال مي فرمايد: عاقبت از آن پرهيزکاران است. و از آنجا که اين جمله اخير در پايان آيه ي زير است. ( ان الأرض لله يورثها من يشاء من عباده و العاقبه للمتقين ) (4)پس وارث زمين مائيم.در روايت ديگري علي - عليه السلام - مي فرمايد:«دولتنا اخر الدول و لم يبق اهل بيت لهم دوله الا ملکوا قبلنا و هو قول الله عزوجل و العاقبه للمتقين ) دولت ما آخرين دولت هاست و براي همه ي خاندان ها دولتي باشد که قبل از ما به حکومت مي رسند و خداست که مي فرمايد عاقبت از آن پرهيزکاران است.امام باقر - عليه السلام - مي فرمايد: لئلا يقولوا - اذا رأوا سيرتنا - : اذ ملکنا سرنا مثل سيره هؤلاء (5) [همه ي دسته جات قبل از ما به حکومت مي رسند] زيرا وقتي روش و حکومت ما را ديدند نگويند ما هم اگر به حکومت رسيده بوديم مانند آنها عمل مي کرديم.در پايان شعر ذيل را که منسوب به معصومين - عليهم السلام - است مي آوريم .لکل أناس ذوله يرقبونهاو دولتنا في اخر الدهر يظهر براي هر گروهي دولتي است که منتظر آنند و دولت ما در آخر روزگار آشکار مي شود. (آخرين دولت است) آنچه ذکر شد دلايلي نقلي بود و اينک دليل عقلي آن با توجه به سه نکته :1- عدالت، نياز بشريت است.2- خداوند، زمين را بدون امام دادگستر، نگذاشته است.3- بشر بايد عدالت پذير باشد. بشر عدالت پذير نمي شود تا همه ي بن بستها را ببيند تا حجت عملي پيدا شود و تجربه کند و بداند جز امامت راهي نيست. او اين تجربه ها را در طول تاريخ داشته است. حکومت مطلقه، مشروطه، جمهوري و گاهي حکومت ديني که عاجز مانده اند و اي کاش اين تجربه ها را نمي کرد و از اول اين حکومت را مي پذيرفت.آخر الزمان: آخرالزمان يعني شر الأزمنه (6) ( بدترين زمان ها) پايان عصر سياه عصيان و خود مداري آخرين دوره بدبختي هاي بشر.پي نوشتها: 1- «مفاتيح الجنان » دعاي افتتاح 2- انبياء: 105.3- اعراف: 128.4- قصص 5.5- «غيبت شيخ طوسي (ره) » ص 2826- يظهر في آخر الزمان و اقتراب الساعه - و هو شر الأزمنه - نسوه کاشفات عاريات ... مفاتيح الجنان ، آخر آداب زيارت به نقل از کتاب : « من لا يحضره الفقيه» .منبع: کتاب موعود امم/خ
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 569]