تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، اعمال را پاكيزه، اموال را بسيار، بلا را برطرف و حساب (قيامت) را آسان مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845507352




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ضرورت شادي


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ضرورت شادي
ضرورت شادي شادي ضرورتي است که به زندگي معنا مي دهد. شادي عاملي است براي نشاط روحي و سلامتي و افزايش توانايي. شادي براي يک انسان سالم يک قاعده است. در پرتو شادي است که انسان مي تواند خويش را بسازد، قله هاي سلوک را چالاکانه بپيمايد و در اجتماع نقش سازنده اي داشته باشد. هر ملتي با توجه به ديدگاهها و باورهايش، به گونه اي متفاوت شادي مي کند. اسلام که دين فطري است و به تمام نيازهاي طبيعي و فطري انسان توجه دارد، پيروان خود را به شادي هاي مثبت و سازنده دعوت کرده است:شادي هايي که در مسير کمال و سعادت انسان باشد، همچون: شادي براي اطاعت خداوند، انجام کارهاي خير، کسب موفقيت، احياي ارزش ها، تحول معنوي و خدمت رساني.مردي خدمت امام جواد (ع) رسيد، در حالي که شاد و مسرور بود. حضرت فرمود:چيست که تو را شاد مي بينم؟ عرض کرد: يابن رسول الله از پدر بزرگوارت شنيدم که مي فرمود: «بهترين روزي که سزاوار است بنده خدا در آن روز شاد باشد، روزي است که توفيق خدمت و دستگيري از برادران مؤمن نصيب او شود و امروز من موفق شدم، به ده نفر از برداران فقير که از فلان شهر نزد من آمده بودند، بخشش نمايم به همين جهت خوشحالم.حضرت فرمود:«به جان خودم سوگند! تو شايسته اين شادي هستي، اگر آن انفاق و بخشش خود را به وسيله منت نابود نکرده باشي.»و در مقابل، برخي از شادي ها را نهي کرده است. همچون شادي هاي تمسخرآميز ، شادي به زشتي ها، شادي بر لغزش هاي ديگران، شادي به گناه، شادي در مصيبت مظلومان و شادي هاي مستانه.قرآن، ضمن بيان عذاب هاي دوزخيان مي فرمايد:«ذلکم بما کنتم تفرحون في الارض بغير الحق و بما کنتم تمرحون»اين به خاطر آن است که به ناحق در زمين شادي مي کرديد و از روي غرور و مستي به خوشحالي مي پرداختيد.جالب اين که در آخر آيه مي فرمايد: «بما کنتم تمرحون» که به معناي شادي به خاطر مطالب بي اساس يا شدت فرح آمده است و شدت فرح معمولاً از گناه و فساد سر در مي آورد.اين گونه شادي ها پيامدهايي را به دنبال دارد که در نهايت، ندامت و حسرت را در پي دارد. در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مي شود.الف: جنگ و دعواشادي هاي مستانه و افراطي، گاهي موجب تنش و برخورد با ديگران مي شود، در نتيجه به جنگ و دعوا کشيده مي شود. حضرت علي فرمود: «رب طرب يعود بالحرب»چه بسا خوشي و شادي که به جنگ و دعوا منتهي مي شود. زيرا معمولا در شادي هاي افراطي و ناروا حرکاتي انجام مي شود که آزادي، آسايش و امنيت ديگران را به خطر مي اندازد. مانند: شراب خواري، پخش موسيقي و نوارهاي مبتذل در بعضي از مجالس عروسي، جشن تولد و شب نشيني ها و ...ب: حادثه ها و پيشامدهاي ناگواراز آنجا که شادي هاي بيش از حد با احساسات منفي همراه است و امکان بروز هر گونه حادثه اي وجود دارد، مانند: تصادفات رانندگي ، موتور سواراني که با نهايت و غرور پشت سر کاروان هاي عروسي حرکت مي کنند يا حوادثي که به خاطر آتش بازي، ترقه بازي و نورافشاني در برخي از مجالس شادي صورت مي گيرد.ج- ذلت و رسواييبعضي از شادي ها به جهت همراه بودن با فساد و گناه، سرانجام به ذلت و رسوايي شخص مي انجامد. علي (ع) فرمود:« من تلذذ بمعاصي الله اورثه الله ذلا»کسي که از گناهان و معاصي لذت ببرد، خداوند او را ذليل خواهد نمود.د- هلاکت و سقوطيکي از سنت هاي الهي اين است که هر گاه جامعه اي به خوش گذراني، عياشي و تن پروري روي آورد، دير يا زود سقوط خواهد کرد.و در مقابل ، جوامعي که ميانه روي در معاش، تلاش و صرفه جويي در زندگي را شعار خود قرار مي دهند، سربلند خواهند بود. دليل اين که ملت خوش گذران و عياش، سرانجام سقوط خواهد کرد، اين است که چنين ملتي به جاي اين که در راه بهبود و پر کردن شکاف اجتماعي تلاش کند و همه امکاناتش را در راه مطبوع ، رنگين تر و ارضاي هر چه بيشتر غرايز و تمايلات افراطي است.بديهي است که اين گونه سرگرمي ها از يک سو، روح تحريک و تلاش را در جامعه مي ميراند و از سوي ديگر، فساد اجتماعي را دامن مي زند در نتيجه جامع را به سراشيبي سقوط مي کشاند.آداب شاديشادي شرايط و آدابي دارد که در ادامه به برخي از آنها اشاره مي شود.الف- مجالس شادي نبايد همراه با گناه باشد:امام صادق (ع) فرمود:«لا تسخطو الله برضا احد من خلقه و لا تتقربوا الي الناس بتباعد من الله»خداوند را به غضب درنياوريد به خاطر رضايت و خشنودي احدي از مردم و نزديک نشويد به مردم به وسيله دوري از خدا.و نيز فرمود:«لا ينبغي للمؤمن ان يجلس مجلساً يعصي الله فيه و لا يقدر علي تغييره»سزاوار نيست براي مؤمن در مجلسي بنشيند که معصيت خدا در آن مي شود و نميتواند جو مجلس را عوض کند.و متأسفانه ، گاهي شادي ها آن چنان با گناه همراه است که شادي با گناه مساوي مي شود.ب- با اذيت و آزار همراه نباشد:يکي از شرايط شادي اين است که با اذيت و آزار ديگران همراه نباشد، متأسفانه امروز بسياري از شادي هاي ما با آزار ديگران همراه است. مانند: بلند کردن صداي موسيقي و آهنگ هاي مبتذل: مزاحمت هاي تلفني، انفجارهاي تفريحي در شب هاي شادي و ... پيامبر (ص) فرمود:« من اذي مؤمنا فقد آذاني »کسي که مؤمني را آزار داده است.هشام بن سالم مي گويد: از امام صادق (ص) شنيدم که مي فرمود: خداوند مي فرمايد: «ليأذن بحرب مني من اذي عبدي المؤمن»ج- لهو نباشد:در آيين اسلام، سرگرمي هاي زيانبار و همه عوامل بازدارنده از پيشرفت هاي معنوي، ممنوع است. «موسيقي و غنا»ي حرام ، يکي از سرگرمي هاي زيانبار است که آدمي را از توجه به خدا و آخرت باز مي دارد. موسيقي ، اثري همچون الکل و افيون، در روح و روان انسان دارد؛ يعني با رخوتي که در اعصاب ايجاد مي کند، موجب مي شود که انسان موقتاً از واقعيت هاي زندگي فاصله بگيرد، لذا امام خميني و مراجع ديگر نيز شنيدن و نواختن موسيقي را حرام مي دانند.نيز، آيت الله مکارم مي فرمايد:استفاده از آهنگ هايي که مناسب مجالس لهو فساد است، حرام است و بين موسيقي سنتي و نوين و فرح انگيز و غير آن فرقي نيست.منبع: مجله انتظار/س
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 214]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن