تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826655082




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در ديدار مسئولان و كارگزاران حج‏ 1387 ...


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در ديدار مسئولان و كارگزاران حج‏ 1387 ...
بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در ديدار مسئولان و كارگزاران حج‏ 1387 ... مشروح بيانات مقام معظم رهبري در ديدار كارگزاران حج بسم‏اللَّه‏الرّحمن‏الرّحيم‏از خداوند متعال صميمانه مسئلت می‌كنيم كه همت و تلاش شما را مشمول بركات خود قرار دهد و اين تلاش كه ان‏شاءاللَّه با نيت خالص و قربة الي اللَّه انجام می‌گيرد، به همان نتائجي منتهي بشود كه در دل شما و آرزوي شما وجود دارد؛ يعني تحقق يك حج اسلاميِ حقيقيِ مرضيِ روح مطهر حضرت خاتم‏الانبياء (صلّي اللَّه عليه و اله و سلّم).فريضه‏ي حج يك فرصت است كه خداي متعال در اختيار ما قرار داده است. هم يك فرصت براي شخص مسلمان است، هم يك فرصت براي امت بزرگ اسلامي است، هم امروز يك فرصت براي نظام جمهوري اسلامي است كه پرچم حاكميت اسلام و شريعت اسلامي را برافراشته است. بايد همه از اين فرصت استفاده كنيم.براي فردِ انسان، فرصت حج، فرصت ورود يك انسان در فضاي بيكرانه‏ي معنويت است؛ از لابه‏لاي زندگي معمولي خودمان با همه‏ي آلودگي‏هايش، با همه‏ي اشكالاتش، خودمان را بيرون می‌كشيم و به فضاي صفا و معنويت و تقرب الي‌اللَّه و رياضت اختياري می‌رويم. از اولي كه وارد اين مراسم می‌شويد، چيزهائي را كه در زندگي متعارف معمولي مباح است، بر خودتان حرام می‌كنيد؛ احرام. احرام، حرام كردن چيزهائي است بر خود كه در زندگي متعارفِ معمولي رائج و مباح است، جائز است؛ و بسياري از آن‌ها هم مايه‏ي غفلت است، بعضي هم مايه‏ي انحطاط است.همه‏ي وسائل تفاخر ظاهري و مادي از ما گرفته می‌شود؛ اولش لباس. درجه و مقام و رتبه و لباس و لباس فاخر و همه‏ي اين‌ها كنار می‌رود و همه در يك لباس قرار می‌گيرند. به آينه نگاه نكنيد كه يك جلوه‏اي از خودخواهي و خودشيفتگي است. بوي خوش استعمال نكنيد كه وسيله‏اي براي جلوه‏گري است. از زير آفتاب يا زير باران نگريزيد، زير سقف نرويد - در حال حركت - كه مظهر راحت‏طلبي و آسايش‏طلبي است. اگر از جائي عبور می‌كنيد كه بوي متعفني دارد، بيني‏تان را نگيريد؛ و همين طور بقيه‏ي كارهاي احرام؛ حرام كردن بر خود چيزهائي را كه مايه‏ي راحت و مايه‏ي شهوت نفس، شهوات جنسي محرَّم، در اين مدت است؛ چه مايه‏ي تفاخر است، چه مايه‏ي تبعيض است. اين‌ها همه برداشته می‌شود.بعد وارد فضاي بيت‏اللَّه و مسجدالحرام شدن و آن شكوه و عظمتي را كه در عين سادگي و بي‏پيرايگي وجود دارد، با چشم، با دست، با همه‏ي وجود لمس كردن. عظمت، شكوه، منتها نه از نوع شكوه مادي و زر و زيورهاي مادي؛ از نوع ديگري كه براي انسان‌هاي معمولي قابل توصيف هم حتّي نيست. بعد وارد شدن در اين سيل خروشان دوار، بر گرد يك مركز حركت كردن، آن هم با ذكر، با دعا، با گريه، با خشوع، با تكلم با خداي متعال. بعد سعي صفا و مروه همين جور است، وقوف عرفات و مشعر همين جور است، فرائض روزهاي منا همين جور است. اين حج است.دوستان اشاره كردند به اينكه من براي آسايش حجاج سفارش كرده‏ام. بله، معلوم است؛ اما اين آسايش به معناي تن‏پروري نيست. اين را هم من هميشه به دوستان برگزاركننده‏ي حج در طول سال‌ها گفته‏ام كه اين آسايش، فراغت است براي همين دلباختگي و دل‏سپردگي و انقطاع الي اللَّه. كاري كنيد كه مردم فراغت پيدا كنند، دغدغه‏اي نداشته باشند، بتوانند اين فريضه را به بهترين وجهي انجام بدهند؛ مراد اين است. والّا آسايش حيواني و خور و خواب و بيشتر خوردن و بهتر خوردن، نه؛ اين‌ها سليقه‏ي بنده نيست، كه ما در حج دنبال اين چيزها برويم.حج يك سفر تفريحي نيست، حج يك سفر معنوي است. سفر الي‏اللَّه است با جسم و جان؛ هر دو. سفر الي‏اللَّه براي اهل سلوك سفر جسماني نيست، سفر قلبي و روحي است. اينجا براي همه‏ي ما مردم اين سفر الي‏اللَّه با جسم و جان هر دو هست. حالا جسم را آن‌جا ببريم، دل را نبريم؛ اين كه نشد. يا خداي نكرده كساني بر اثر تكرر اين نعمت - كه مكرر توفيق پيدا كردند حج مشرف بشوند، خانه‏ي خدا را ببينند، زيارت كنند - بتدريج حج براي اين‌ها حالت بي‏تفاوتي و كم‏اهميتي پيدا كند و ديگر آن انقلاب درون را نتوانند به خودشان تلقين كنند و در خودشان بيابند. اين، چيز خوبي نيست.رحمت خدا بر مرحوم شيخ محمد بهاري - در همين ايام ظاهراً بناست سالگرد تعظيمي، گردهمائي تجليلي از ايشان تشكيل شود - كه در يكي از نوشته‏هايشان می‌گويند كه دعا و ذكر و شايد نماز، وقتي بي‏توجه تكرار می‌شود، قساوت مي‏آورد! نماز می‌خوانيم، نمازِ مايه‏ي قساوت. چرا؟ چون در حال نماز حضور قلب نداريم، توجه نداريم. پس اين نماز يا با توجه است، كه مايه‏ي رقت و قرب و لطافت و صفاست؛ يا نمازِ بي‏توجه است، كه آن وقت به گفته‏ي ايشان مايه‏ي قساوت قلب است.حج هم همين جور است. اين اعمال را با توجه، با حضور بايد انجام داد. «ايّاما معدودات»،(1) «معلومات»(2) - مجموع ايام حج و عمره - چند روز بيشتر كه نيست. اين فرصت چند روزه‏ي حج، يك تمرين و آموزش تجربي است؛ يعني انسان مي‏بيند كه اين جوري هم می‌شود زندگي كرد. بي‏تفاخر و بي‏اعتناي به لذائذ مادي هم می‌شود زندگي كرد. نه اينكه حالا بيائيم همه‏ي زندگي را در حال احرام زندگي كنيم؛ اين مراد نيست؛ نه، از طيبات رزق كه خداي متعال براي شما حلال كرده، بايد استفاده كنيد؛ اما دل بستن، بي‏تاب شدن، زندگي را همين دانستن - كه ما دچارش هستيم كه زندگي را همين لذائذ و شهوات مادي و همين هوس‌هاي بي‏مورد و بي‏جا گمان می‌بريم - بايد در هم بشكند تا بفهميم نه، ميشود فصلي از زندگي، بخشي از شبانه‏روز، ساعاتي از نيمه‏ي شب را اختصاص داد به همين حالت انقطاع الي‏اللَّه و به اين حالت صفا. اين را آن‌جا تمرين می‌كنيد، ياد می‌گيريد؛ حاجي ياد می‌گيرد كه اين كار را می‌شود انجام داد. ببينيد، چه فرصت عظيمي است.شما دست‏اندركاران حج بايد كاري كنيد كه اين خيل عظيم مردمي كه با شما حج مي‏آيند، يا آنجا هستند - از كشورهاي ديگر مي‏آيند - به اين نكته‏ي حج واقف شوند، اين فرصت را بشناسند و تحريض شوند بر اينكه اين فرصت را به چنگ بياورند. يكي از مهمترين كارهاي دست‏اندركار حج - چه رئيس كاروان، چه روحاني حج، چه مديريت‌هاي بخشهاي گوناگون؛ فرهنگي، غير فرهنگي - اين است. اين احساس كه يك فرصت است، در اختيار قرار داده شده، و هميشه هم به دست نمي‏آيد، براي همه هم به دست نمي‏آيد. چقدر افرادي هستند كه آرزوي يك روز از آن روزهاي شما را در آنجا دارند؛ اما امكان برايشان پيدا نمی‌شود. در دنيا افرادي كه مشتاق حج باشند، فراوانند. حالا كه براي شما فراهم شده، اين فرصت را مغتنم بشماريد. اين فرصت فرد است و بر اساس او، وظيفه‏ي مسئول حج و كارگزار حج مشخص می‌شود. اين، فرصت اول.فرصت دوم، فرصت براي امت اسلامي است؛ براي اينكه امت اسلامي با تكثر قوميت‌ها و نژادها، مناطق عالم و فرهنگ‌ها و عادت‌ها و سليقه‏ها، به طور طبيعي در معرض شكاف‌ها و جدائي‏هائي هست. چون خداوند متعال اسلام را براي يك نژاد خاص، براي يك فرهنگ خاص، براي يك منطقه‏ي خاص از دنيا كه نياورد، براي همه‏ي بشريت آورد. همه‏ي بشريت از لحاظ رنگ، از لحاظ زبان، از لحاظ عادات، از لحاظ سلائق، از لحاظ محيط‌هاي تاريخي و جغرافيائي با هم متفاوتند. پس زمينه‏ي اختلاف در امت اسلامي وجود دارد. اين اختلاف بايستي بروز نكند، بايستي تحقق و فعليت پيدا نكند. حج آن فرصت بزرگي است براي امت اسلامي كه التيام خود را پس از جدائي‏هاي طبيعي و احياناً جدائي‏هاي مصنوعي و تحميلي، بار ديگر براي خودش تأمين كند.حج براي امت اسلامي يك فرصت است. در اين خيل عظيمي كه در حج هر سال شركت می‌كنند، شما يك مقطع ده ساله را در نظر بگيريد، ببينيد در اين ده سال چند ميليون انسان از آفريقا، از آسيا، از اروپا، از همه‏ي مناطق عالم - زن، مرد، باسواد، كم‏سواد، داراي سلائق مختلف - شركت می‌كنند. اگر نداي اتحاد اسلامي، «و لاتفرقوا»(3)ي اسلامي بر اين مجموعه حاكم باشد، شما ببينيد چه اتفاق عظيمي مي‏افتد. ديگر همه‏ي اين مايه‏هاي اختلاف كمرنگ می‌شود. يكي سني است، يكي شيعه است؛ در بين شيعه فِرق مختلف، در بين سني فِرق مختلف؛ فقه‏هاي مختلف، مذهب‌هاي مختلف، عادت‌هاي مختلف است كه به طور طبيعي به جدائي مي‏انجامد. همه‏ي اين‌ها را اين دست مهربان حج جمع می‌كند، به هم نزديك می‌كند، درهم فشرده می‌كند.حالا اينجا من حاشيه‏اي بزنم. چقدر جفاست كه كسي از اين وسيله‏ي وحدت، ابزاري درست كند براي اختلاف و شكاف. اين، خطاب به همه است. اين فقط خطاب به آن فرد تكفيريِ سلفيِ متعصب كه در مدينه بايستد و مقدسات شما را دشنام بدهد، نيست؛ خطاب به همه است. مسئولين حج - مسئولين كاروان‌ها، روحانيون حج - مراقب باشند كه از اين وسيله‏ي وحدت، ابزاري براي تفرقه درست نكنند و دل‌ها را از يكديگر پر از كينه و درد نكنند. من چيزهائي را كه می‌تواند وسيله‏ي جدائي شود، نمی‌شمرم؛ خودتان فكر كنيد، ببينيد چه چيزي است كه دل شيعه را نسبت به برادر مسلمان غير شيعه‏ي خود پر از كينه ميكند؛ دل سني را نسبت به برادر مسلمان شيعه‏ي خود پر از بغض می‌كند؛ ببينيد اينها چي است، اين‌ها را بيرون بكشيد، بيندازيد كنار و حج را كه وسيله‏ي التيام، وسيله‏ي وحدت، وسيله‏ي يكسان‏سازي دل‌ها و نيت‌ها و عزم‌ها در دنياي اسلام است، بعكس، وسيله‏ي جدا كردن، وسيله‏ي بغض ايجاد كردن نبايد قرار داد. شناختن اين مسئله و مصاديق اين مسئله خيلي هوشياري و خيلي دقت می‌طلبد. اين‌ها شوخي نيست.فرصت سوم، فرصت براي جمهوري اسلامي است. جمهوري اسلامي مظلوم است. من به شما عرض بكنم - من سال‌هاست اين را گفته‏ام - جمهوري اسلامي نظامي است كه تمام اركان اقتدار معنوي در او جمع است؛ مقتدر است، اما مقتدرِ مظلوم. اين‌ها با هم منافات ندارد. مظلوم است به خاطر چي؟ به دلائل مختلف؛ يكي‏اش اين است كه دشمنان جمهوري اسلامي براي اينكه فكر و آرمان جمهوري اسلامي در بين جامعه‏ي عظيم مسلمان‌ها گسترش پيدا نكند، انواع و اقسام دروغ‌ها را به جمهوري اسلامي بسته‏اند؛ از دروغهاي اعتقادي و فكري بگيريد تا دروغ‌هاي فرقه‏اي و سياسي و اجرائي. اين كار را می‌كنند، آن كار را می‌كنند، اينجور ميگويند، آنجور ميگويند، اينجور فكر ميكنند، آنجور عمل ميكنند. سي سال است كه دارند عليه ما دروغ ميبافند. شما كه كارگزار حج‏ايد، شما كه دلتان لبالب از اعتقاد و ايمان به نظام جمهوري اسلامي است، در حج در كنار اين برادر مسلماني كه در معرض اين تبليغات قرار گرفته است، تكليف اولتان چيست؟ تبيين. معارف اسلامي و معارف نظام اسلامي را تبيين كنيد. جمهوري اسلامي، جمهوري «اسلامي» است. ما اكثريت مردم ايران شيعه هستيم، اما نظام ما نظامي است كه شامل شيعه و سني می‌شود. دليلش هم اين است كه هم در انقلاب، هم بعد از پيروزي انقلاب، هم در جنگ تحميلي، هم برادران سنيِ ما در داخل، هم يك كثرت عظيمي از مسلمانان عالم كه سني هستند، از ما حمايت كردند، از ما دفاع كردند، براي خاطر جمهوري اسلامي ايستادند و عده‏اي كشته شدند. جمهوري اسلامي اين است.در كشورهاي اسلامي، چه در آفريقا، چه در آسيا، چه در همه‏ي مناطق دنيا، حتّي در قلب آن كشوري كه بيشترين دشمني را با ما كرده است - يعني ايالات متحده‏ي آمريكا - مسلماناني هستند كه شيعه نيستند، اما دلشان لبريز از محبت جمهوري اسلامي و محبت امام و محبت اين ملت بزرگِ باعزم و اراده است؛ چون جمهوري، جمهوري اسلامي بود. اينها اين را تحريف ميكنند؛ تبديل ميكنند و ميخواهند به‏دروغ مارك دشمني با فِرق اسلامي را به سينه‏ي جمهوري اسلامي بزنند. برويد اينها را تبيين كنيد. برادران مسلمان ما، خواهران مسلمان ما در سراسر دنيا بدانند كه اينجا مال آنهاست؛ بدانند اينجا همان كاري انجام گرفته است كه دل هر مسلماني در آرزوي انجام گرفتن آن هست. كدام مسلمان است كه در دنيا نخواهد كه قرآن حاكميت پيدا كند. اينجا قرآن حاكميت پيدا كرده؛ اينجا شريعت حاكميت پيدا كرده.امروز در دنياي اسلام كيست كه از تسلط و نفوذ بيگانگان و كفار در كشورهاي اسلامي دلش خون نباشد؟ دلهايشان خون است و نمی‌توانند حرف بزنند؛ به آنها اجازه نمی‌دهند حرف بزنند. جمهوري اسلامي همان منبر بزرگ و عظيم و جهاني و آزادي است كه همان حرفِ در دل آن‌ها و فرياد شكسته‏ي در گلوي آن‌ها را در اينجا با صداي رسا بلند می‌كند.مستكبرين هم به همين جهت با او مخالفند. دشمنيِ آمريكا با ما به خاطر همين است. ما حرف دل ملت‌هاي مسلمان را داريم می‌زنيم. ملت‌هاي مسلمان كه همين چند تا حكومت فاسد نيستند. ملت‌هاي مسلمان از نفوذ آمريكا، از دخالت آمريكا، از تكبر آمريكا، از تكبر استكبار - اعم از آمريكا و غير آمريكا - دلهايشان پر است؛ دلهايشان خون است؛ منتها دستشان نمی‌رسد. اين حرف‌ها در اينجا در همه‏ي سطوح حكومت از بالا تا پائين، با صراحت دارد بيان می‌شود. اينها حقائق خيلي شيوا و زيبائي از جمهوري اسلامي است؛ اينها را بگوئيد تا اين‌ها را دنياي اسلام و ملت‌هاي اسلام بفهمند؛ بدانند. البته اين تبيين فقط مخصوص يك عده از خواص، مثلاً دانشجوها كه در كشورهاي اسلامي و در دانشگاه‏ها به خاطر ارتباطات گوناگون عموميِ بين‏المللي به اين چيزها دست پيدا ميكنند، نباشد؛ بلكه آحاد مردم بدانند؛ بفهمند. اينها فرصتهاي تبيين براي نظام جمهوري اسلامي است.البته بنده عقيده ندارم كه ما بايد بيرونمان را درست كنيم، درونمان هرچه بود، بود؛ نه. من بِجد اعتقاد دارم كه اولين وظيفه و دستور ما اين است كه خودمان را اصلاح كنيم؛ چه داخل قلب خودمان و درون خودمان را، چه داخل كشور خودمان را.داخل كشور خودمان را هم بايد خودمان اصلاح كنيم. ملت ما ملت مؤمن و باعزم و اراده‏اي است، ملت آماده‏اي است، ملت صادقي است؛ اما در گوشه و كنار افرادي، جريان‌هائي، مجموعه‏هائي به اسم‌هاي مختلفِ نخبگان سياسي و غير اين‌ها، فضاي جامعه را مشوش می‌كنند، فضاي جامعه را از صفا و صداقت تهي می‌كنند، مردم را دچار اغتشاش ذهني، دچار ترديد می‌كنند.اين ملت همان ملتي است كه اين انقلاب عظيم را به پيروزي رسانده، اين نظام مستحكم و باعظمت را شالوده‏ريزي كرده و سي سال با قدرت، او را حفظ كرده. اين آنچنان ملتي است، اين آنچنان ايماني است، اين آنچنان عزم راسخي است. اين دستاوردها كه مفت به دست نمي‏آيد. تا ملتي فداكار نباشد، تا ملتي بااراده و مصمم نباشد، كه اين چيزها به دست نمي‏آيد. ما بيائيم به خاطر دشمني با زيد و عمرو و اين دولت و آن دولت و مسئولين اجرائي يا مسئولين كذا و كذا، اصل نظام را زير سؤال ببريم؛ سياه‏نمائي كنيم! كاري كه متأسفانه بعضي از نخبگان سياسي ميكنند.فضاي تبليغاتي كشور، فضاي مطبوعاتي كشور، فضاي تبليغات سياسي كشور به هيچ وجه فضاي خرسندكننده‏اي نيست. ما بايستي از اسلام براي عمل خودمان، براي رفتارهاي خودمان، براي موضعگيري‏هاي خودمان درس بگيريم و بدانيم بقاي نظام اسلامي، بركات الهي، تفضلات و رحمت الهي تا وقتي است كه ما پايبند و مقيد باشيم. خدا كه با ما قوم و خويشي ندارد. بارها من عرض كرده‏ام بني‏اسرائيل همان كساني هستند كه خداي متعال در قرآن مكرر ميفرمايد: «اذكروا نعمتي الّتي انعمت عليكم و انّي فضّلتكم علي العالمين».(4) خدا بني‏اسرائيل را بر عالمين تفضيل داد؛ اما همين بني‏اسرائيل به خاطر اينكه لوس شدند، قدر نعمت خدا را ندانستند و كفران كردند، «كونوا قردة خاسئين»،(5) «ضربت عليهم الذّلّة و المسكنة»؛(6) تبديل شدند به اين.وقتي رحمت الهي براي ما پيش خواهد آمد كه مواظب و مراقب خودمان باشيم؛ مراقب حرف زدنمان، مراقب اقدام كردنمان، مراقب تبليغاتمان. اين فضاي بي بند و باري در حرف زدن، در اظهارات عليه دولت، عليه كي‏ به خاطر اغراض، اينها چيزهائي نيست كه خداي متعال از اينها به‏آساني بگذرد. آن وقت كساني خطا ميكنند، خداي متعال «و اتّقوا فتنة لا تصيبنّ الّذين ظلموا منكم خاصّة»؛(7) بله اينجوري است. بعضي از ظلمها، بعضي از كارها هست كه نتيجه و اثر آن دامن همه، نه فقط دامن آن ظالم را ميگيرد؛ بر اثر رفتار يك عده‏اي كه در گفتار خودشان، در عمل خودشان، در قضاوت خودشان ظلم ميكنند. بايد مراقب اين چيزها بود.حج براي ما بايد درس باشد؛ هم براي حاجي كه به حج ميرود، هم براي ما كه نگاه ميكنيم و دعا ميكنيم و آرزو ميكنيم كه حج مقبول و كاملي ان‏شاءاللَّه انجام بدهند. خداوند ان‏شاءاللَّه همه‏ي ما را توفيق بدهد كه بتوانيم از درسهاي حج حداكثر استفاده را بكنيم.والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاتهپی نوشتها:1) بقره: 1842) حج: 283) آل‏عمران: 1034) بقره: 475) بقره: 656) بقره: 617) انفال: 25/خ
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 283]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن